a po cinsky to nemas? lebo tomuto moc nerozumiem. napriklad v USA to tak bolo definovane a neveril by si ake to bolo dobre. A to tam chlapci mali niekedy limit po meste aj 80 (50mph).
"Z hľadiska dopravnej technológie by samozrejme bolo korektné pred priechodom to stiahnuť do jedného pruhu a za ním opäť rozdeliť - na priebežný a dobočovací." Neviem ako je ta cesta v Zline frekventovana, ale teoreticky by si si takto koledoval akurat o zapchu a poriadne kolony. Viac ma fascinuje, ze ked vsetci vedia, ze ten prechod je rizikovy, ze tam stale nie su semafory/podchod/nadchod... ale ved na co-ak sa nieco stane, moze za to vodic...
Zvláštne, že ja som v anglicku ako chodec nikdy nemal problém. Vždy ma pustilo hneď prvé auto, niekedy ešte skôr ako som sa dostal k prechodu., na rozdiel od BA, kde niekedy čakám aj tri minúty a napokon musím prešprintovať. Si si istý že si tam nenarazil na slovenských alebo poľských gastarbeiterov?
§ 26 Fußgängerüberwege
(1) An Fußgängerüberwegen haben Fahrzeuge mit Ausnahme von Schienenfahrzeugen den
Fußgängern sowie Fahrern von Krankenfahrstühlen oder Rollstühlen, welche den Überweg
erkennbar benutzen wollen, das Überqueren der Fahrbahn zu ermöglichen. Dann dürfen sie
nur mit mäßiger Geschwindigkeit heranfahren; wenn nötig, müssen sie warten.
(2) Stockt der Verkehr, so dürfen Fahrzeuge nicht auf den Überweg fahren, wenn sie auf
ihm warten müßten.
(3) An Überwegen darf nicht überholt werden.
(4) Führt die Markierung über einen Radweg oder einen anderen Straßenteil, so gelten
diese Vorschriften entsprechend.
Kde je taká povinnosť definovaná? To je o dodržiavaní "ducha zákona". Nemec si proste nebude vymýšľať p94oviny ako šuakofónny SDX, aby svoju povinnosť nejako osúložil.
hej ale v civilizovanych krajinach je povinnost zastavit pred prechodom definovana, ze vodic je povinny pocinat si tak, aby bol schopny zastavit pred prechodom za kazdych okolnosti co u nas nie je.... ale uvital by som to a to vravim ako vodic.
Hej, hej, plný súhlas. Paradoxne, najpodobnejšie chovanie vodičov ako u nás je v UK. Tam sú priechody s blikajúcim žltým svetlom, kde má chodec prednosť a bez neho, kde ju nemá. A tie by gtam ani neuseli byť, bo taký Anglán je schopný vybehnúť aj do protismeru, aby sa mohol človeku obtrieť zrkasdlom o riť.
Na druhej strane často opovrhovaní Taliani síce na chodca budú trúbiť, blikať, gestikulovať, ukazovať cornutta, vykrikovať z okna ale nezrazia ho.
Zhodou okolností budem zajtra v Zlíne služobne, tak si to naschvál pôjdem pozrieť. Ale je to dosť pravdepodobné. Je fakt, že na takéto križovatky, kde sa priebežný jazdný pruh bez varovania mení v odbočovací, sa dá naraziť aj v Prahe aj na Západe. Lenže morálka nemeckého vodiča je taká, že sa nebude snažiť nikoho predbehnúť a nebude sa rútiť ako momot na priechod pre chodcov ale zapne pravý blinker a najneskôr za druhým autom sa zaradí. Z hľadiska dopravnej technológie by samozrejme bolo korektné pred priechodom to stiahnuť do jedného pruhu a za ním opäť rozdeliť - na priebežný a dobočovací.
No ono asi nie je zapad ako zapad. Moje skusenosti (A, F, D, B, NL, a prakvapivo i juzne Spanielsko) dokazuju ze chodci takmer uplne pocitaju s tym ze dostanu na prechode prednost, a podla toho sa aj spravaju.
Ono to ma jednu dost podstatnu vyhodu. Ak chodec vstupi na prechod vo chvili ked sa k nemu priblizuju auta primeranou rychlostou (nie 90 km/h), tak tymto autam vacsinou staci pribrzdit (nie je nevyhnutne aby uplne zastali) aby mohol chodec prejst.
Mna u nas najviac mrzi, ze chodci nevstupia na prechod do momentu kym auto nezastane pred prechodom. Doprava by bola plynulejsia, ak by chodec zacal prechadzat skor.
Ale chapem ze pokial bude bezne ze auta na prechode nezastavuju, tak to nemozem od chodcov ani ocakavat a ani ziadat.
Doplnim, ze v meste sa vacsinou (90%) pohybujem ako chodec, a v ostatnych pripadoch ako vodic. Na druhej strane auto casto vyuzivam na rozne cesty po Europe...
moje skusenosti so zapadom su prave opacne... a to, ze chodec, hoci ma 99,9% istotu, ze auto mu na prechode zastavi (tych 0,1% je ze k prechodu sa priblizi slovak alebo poliak), tak som nikdy nevidel, aby vstupil do cesty bez toho, aby si overil, ze auto bezpecne zastavi. kazdopadne- ako chodec chcem na ceste prezit, a preto budem vzdy radsej opatrnejsi (tu, aj na Zapade)...
inak k tomu videu - na nejakom fore som cital, ze to tam je neskutocne debilne vymyslene. Par metrov za tym prechodom je totiz krizovatka, kde lavy pruh moze ist len rovno a pravy len doprava. Cize je tam tendencia menit pruhy tesne pred prechodom, na prechode, za prechodom. A kopa nehod tam vznika (ako napr. tato), ze jeden pruh spomali, a niekto z toho druheho sa ho snazi predbehnut a zaradit sa do neho. A zrazu prechod a BUM! Co tym chcem povedat, ze na Zapade urcite nenajdes krizovatky a prechody stavane tak "bezpecne", ze si o nehodu len pytaju! Ale tu je to bezne... a vinnikom je samozrejme vodic, a to ze musel kluckovat medzi jamami na ceste, sledovat 1000 nezmyselnych znaciek a na poslednu chvilu sa preradovat nikoho netrapi.
Jedno je isté. V civilizovanej časti západnej Európy ten chodec proste na ten prechod presne takto vstúpi, lebo ani v najhlbšom podvedomí neočakáva, že by ho tam niekto zmietol.
Čo sa týka spolupráce, skôr ma iritujú jednak týpky, čo sa postavia na hranu obrubníka a tam sa vykecávajú a potom ešte hyperparanoické typy, ktoré odmietajú prejsť aj keď na ne trikrát zamávaš a štyrikrát zablikáš.
Samozrejme, aj mne kypi v zilach krv, ked v jednom prude typek zastavi a v druhom preleti vytuzeny golf "f metle a tedeyčku". Treba si ale uvedomit, ze na prechode sa stretavaju dva navzajom nekompatibilne zivocisne druhy - vodic a chodec. A bez spoluprace oboch to nepojde. Kolkokrat vidim, ako dementna mamicka na prechode, bez toho aby sa vobec pozrela ci nieco nejde, vopcha do cesty kocik(!).Netreba zabudat, ze aj chodec ma na prechode povinnosti voci autam (a samozrejme aj naopak). Ako priklad: http://www.nova.cz/zpravy/?83c=~krimi~&83e=DO12098&ex12098=video-srazena-divka-letela-vzduchem-ostatni-prihlizeli&play=1 Ano, ta dodavka MALA zastavit, za vinnika bude uznany jej sofer, ale zasa - keby sa ta holka pozrela a slepo neocakavala, ze ked niekto musi zastavit ze aj zastavi, v klude sa nemuselo nic stat. (to co nasledovalo po nehode je uz o niecom inom, ale snad este horsie...)
Čo sa týka bezpečnosti autobusov, v dnešnej narvanej 95 som si všimol, že nad dverami v Ik435 chýba tá červená páčka na núdzové otváranie dverí.. Napadlo ma, čo by sa asi stalo, keby začal horieť motor.. Bolo to pri posledných dverách, takže pochybujem, že by sa niekto dostal von z autobusu a kým by sa to donieslo až k vodičovi, že vzadu horí, pekne krásne by sme tam všetci zhoreli...
Hlavne že tam ostal nalepený návod: "V prípade núdze potiahnite červenú páčku na núdzové otváranie dverí...atď..."
Však nosný systém, nie??? ? ?
Navrhujem vybudovať 2.koľaj na Nábreží a Štúrovej a na Mostovú a Jesenského už električky (až na 11 a 13) nemusia ani vkročiť.. ?
810zssk, former SDX sa vždy, keď príde reč na jazdenie, prezentuje ako absolútny kretén. Nechal by som ho pár mesiacov po Rakúsku jazdiť, aby sa scivilizoval.
Príznačné je jeho vyjadrenie, že po Viedni jazdí 50, lebo nevie, kde merajú. Takže k dodržiavaniu rýchlosti ho nevedie civilizovanosť jeho vodičských návykov ale len a len hrozba represie.
Ja nemám problém jazdiť po diaľnici 200, ak to dovoľuje situácia (to zase môže doložiť BigMac alebo Vladimír) ale po meste jazdím ako človek.
irizar