hej to by bolo dobre..a to by mozno viac ludi napisalo SMS ako volat ked vedla teba sedi vandal.A policajti by mali byt pripraveny tam byt do par minut.
vandali v MHD - myslim ze velmi by pomohla kampan+sfunkcnenie SMS sprav na linku 158, resp. 112. Dispecing tychto liniek by mal byt schopny prijat SMS spravu, a uz staci len vyuzit napriklad reklamne plochy vo vozidlach, pripadne na zastavkach s odkazom poslite SMS na cislo 158 v zmysle linka, cislo voza, priblizne miesto v pripade vytrznosti vo vozidle, uplne najlepsie by bolo keby fungovala lokalizacia podla mobilu (co je mimochodom povinnost voci EU zaviest) a stacilo by asi napriklad len cislo voza, napriklad 7788, policia su uz zisti kde priblizne je a voz lahko podla cisla najde (alebo napriklad v spolupraci s DPB zisti ze 7788 je na linke 5, ktora by mala byt napriklad na obchodnej - a nemaju problem). Pretoze hlavny problem pasivity ludi je podla mna ten, ze vytiahnut mobil a volat ze v elektricke je vytrznost, nasilnost a podobne moze len samovrah alebo "hrdina" co sa neboji. Je treba jednoducho zalarmovat bezpecnostne zlozky co nejdiskretnejsie pokial chceme aby bezna verejnost spolupracovala. V USA su napriklad vo vozoch metra bezne SOS tlacitka, ktore staci stlacit a pride policia. Samozrejme je tu riziko zneuzivania, ako vzdy, ze si niekto bude z policie robit srandu a posielat odveci SMSky, ale volane cislo sa da lahko zistit, v opakovanych pripadoch to cislo ignorovat, a takisto sa voci takym ludom da sankcne postupovat.
Tak prečo to tak nevysvetlí samotné vedenie DPB alebo šéfovia tých oddelení. Vždy povedia, že nemáme toľko vozidiel. Tak nech potom povedia, že vozidlá síce sú, ale majú poruchy, sú po STK a pod. A samo,že neni dosť šoférov.
Ktovie, či by vodič niečo robil, keby si mu povedal, že niekto čarbe v buse. Niekedy bol aspoň vodič autorita, mal rešpekt, ale teraz... Neviem, neviem. Je rád, ak cez službu nepríde k zraneniu. Tu už pomôže len polícia.
no sak aj ja vtedy ked rozbijali autobus a este vpredu kusok od vodica nemal chut sa s nimi nejako hadat ani ist za vodicom...co mu poviem ze hmm rozbijaju vam autobusu kusok za kabinou...no a vedla mna sedel a carbal ale co mu poviem: Prosim ta uhnes chcem ist povedat vodicovi ze cmaras po autobuse.
Samozrejme, cestujúcich som nemyslel ako ochranku. Ale keď vidí, že sa niečo poškodzuje, mohol by ísť za vodičom alebo zavolať políciu (aj keď chápem, že cestujúci sú radi, ak obídu bez ujmy a poviem ti tak, že by som nemal veľmi odvahu vyskakovať). Určite by sa tým ale zvýšila objasnenosť. Jasné, že som to nemyslel tak, že budeš brániť električku a proti tebe 5 agresívnych ožranov s nožmi. Ale keby existovala perfektná spolupráca polícia + DPB + cestujúci, nebolo by to na škodu. A treba povedať aj to, že škody spôsobené vandalmi zaplatí iba cestujúci. Mne to tu pripadá ako v Rumunsku. Po 21. hodina radšej byť doma. Keď musíš ísť, tak radšej pešo alebo taxíkom, len nie MHD. A obdivujem aj prácu vodičov, lebo ľahké to nemajú. ? Problém robí aj medializácia týchto vecí. Medializovať iba prípady, kde by bol vinník chytený a potrestaný. Lebo sa iba rozširujú "nápady", čo všetko sa dá poškodiť.
Re #75956 patrik: Najideálnejšia kombinácia všetkých troch. Ale urobil by som to tak, že by musel zaplatiť 10-násobok škody, ktorú spôsobil (ak nemá peniaze, verejnoprospešné práce v DPB, napr. aj čistenie vozidiel). Ak by ohrozoval bezpečnosť cestujúcich alebo by spôsobil väčšiu škodu, väzenie, aby mal čas premýšľať.
Re #75958 Solider: Samozrejme, že nie. Ale keď si svedkom, že pred tebou niekto čarbe po sedadle. Nevravím, že máš ísť "úmyselne" do zadného vozňa, aby si bol všímavý. Proti vandalom by mal hlavne zakročiť DPB spolu s polícou, nie je to práce cestujúcich. ?
asi tak ako si povedal. Len neviem preco tam tahas tych cestujucich..
ja ako cestujuci si platim za transport a nikto ma neplati za to ze robim niekomu ochranku - takze to nie je moja povinnost...
malo by byt v zaujme dpb chranit bezpecnost svojicich cestujucich... ja to rozhozhodne za nikoho robit nebudem, pokial sa to nebude tykat mojich znamich a mna... znie to sebecky, ale preco by som mal riskovat svoje zdravie za to ze nejaky debil ide roztrieskat elektricku?
ja by som im dal nejake tvrdsie tresty lebo raz ich chytia, zaplatia pokutu a co cmaraju a nicia dalej...A dajme tomu ze zo 100 co to robia chytia 5tich.
Neuvažovalo sa nad tým, že v druhom vozni by bol sprievodca? Odpoviem si asi sám, že z finančných dôvodov nie. Ale aj tak sa čudujem DPB, že toto toleruje. Treba zopár ľudí pochytať a exemplárne potrestať (finančne, verejnoprospešné práce alebo väzenie). Lebo agresivita sa bude zvyšovať, aj vďaka nevšímavosti DPB a cestujúcich.
No co chodim nocakom, musim uznat ze naozaj je to vo voze (nevravim na zastavkach) bezpecnejsie a kludnejsie ako po takej 21. hodine... a najlepsie je ked ide karosa, da tlmene osvetlenie tak to potom 9 z 10 ludi v autobuse spi...
ale bol som svedkom ked okolo desiatej nabehli do zadneho vozna elektricky nejaky punkeri a poutrhavali zopar oznacovacov, nahadzali na zem plechovky a s velkym rachotom kopajuc do elektricky odisli... bolo tam dost ludi, ale kazdy bol rad ze ich nechali na pokoji..
hej sak ked tam vypustia hasiace pristroje, rozbijaju skla a pod.Ale DPB s tym nic nerobi...A je to vacsinou sposobene alkoholom/drogami - vid vacsinu tych pripadou v 68mach.
Tak čmáranie je asi najviditeľnejší prejav, ale neohrozuje sa bezpečnosť cestujúcich. Ale skutoční výtržníci prichádzajú skôr večer, väčšinou posilnení alkoholom. A tam to už je iná káva. Keď ti lietajú sedadlá, spomínané hasiace prístroje, či vyhadzovanie predmetov z elektirčky a pod. Tam už ide o život. Ale to ja nerozumiem, že DPB, polícia alebo aj mesto proti tomu nijako nebojuje. To sú obrovské škody, nehovoriac o ohrození bezpečnosti prepravy cestujúcich. Veď pomaly začnú hádzať na elektirčky zápalné fľaše. Či sa kompetentní zobudia až vtedy, keď vandali svojím konaním niekoho ťažko zrania alebo zabijú? Lebo ďaleko k tomu už nie je. Keď cestujúci vidí to vyčíňanie, radšej vystúpi. Zachvíľu už večer nepôjde MHD nikto a radšej si kúpi auto alebo pôjde pešo. Kto bude ohrozovať svoj život?
no podla mna vozy co jazdia cez den su viac znicene...ja ale nocakmi necestujem tak neviem..ale najviac sa nicia vozy medzi 13:50 - 14:30 ked idu ziaci domov.
Je pravda, že nočáky nie sú až tak zničené, ako vozy na denných linkách? Lebo kdesi som počul/čítal, že najrizikovejšie je to po 21. hodine do polnoci (čo sa týka čmárania a pod.). Takže väčšie uplatnenie by "strážcovia" našli na denných linkách vo večerných hodinách ako na nočákoch.
no hej okolo takej 2hej som stretaval tych vandalov..a v obchodnych centrach aj tam kedysi cmarali na zachodoch, ale tam moc ne lebo tam uz tiez chodia SBS-káry.
Re #75946 a Re #75947 - no sak tí SBS- káry co su aj vo vozovniach tak strazia ze v noci to schyta par suprav a autobusov (hlavne jurajov dvor a krasnany).A ak boli taki aj v tych nocakoch (neviem ja si ich nepametam) tak asi preto ich nechceli.
Solider
Inak keď si spomínal, že vedľa teba písal, tak čo tak "s dovolením" a odísť dopredu? Vždy lepšie, ako mlčať a nečinne sa prizerať.