Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: tulenique #70767:
posielal som na tulenique (motak) mailbox (bodecka) sk, uz som poslal aj na tu druhu 🙂
Reply on: aquila #70764:
pohodicka... ?

e-mailik som nedostal....ale asi je problem na mojej strane, skus to prosim ta poslat este raz.

martin 'bodka' xacha 'zavinac' gmail 'bodka' com

Diq.
cav cav o com je tu rec?
je tu niekto autobusár?
Reply on: tulenique #70761:
je to mozne, ako som povedal aj v mojom prispevku, tejto problematika som sa venoval skor okrajovo a z uplne ineho kontextu, preto som mozno povytrhaval nepresne fakty.

celkovo som vychadzal z toho ze v skandinavii aj brazilii sa bezne predavaju auta co spapaju tu 85% etanolovu zmes a co sa MERO tyka, je to zatial dane na 5% (tusim aj zakonom prikazane od buduceho roku, ale to som si fakt uz neni na 100%). no a samozrejme ako si povedal, stat potrebuje obcana osklabat tak alebo tak, cize je to len vec toho do kedy to bude bez spotrebnych dani.

inak ja robim v uplne inej problematike 🙂 ale vsak viac mail 🙂

sorry vsetkym za zrejme uz vacsi OT 🙂
Reply on: Ike #70750:
Writerov kamery pridavaju adrenalin, si myslia ze ked nacarbaju daco pod kamerami tak ze su nejaky lepsi a nedostihnutelnejsi, to je zbytocne, a kym tam dojde hliadka tak su uz davno prec ?
Reply on: tulenique #70761:
ako pozeram chyba e-mail pod mojim nickom... natusim preco tam nie je,

moj e-mail je

tulenique 'zavinac' mailbox.sk
Reply on: aquila #70760:
Proti zjednoduseniu nic nemam, sam ho obcas pouzivam, ale mam pocit ze pri MERO / bioetanol zjednodusujes "neobjektivne":

Ak pises o primiesavani biozlozky (MERO resp. bioetanol) do paliva pre bezne automobily, tak to little bit pleties.

Dnes plati ze standardne montovane motory v autach mozu spalovat _zhruba_ do 10% MERO rovnako ako do 10% bioetanolu. Ak sa nemylim da platne technicke normy hovoria ze ak je primes biozlozky do 5% energetickej hodnoty paliva, predavajuci teba ako spotrebitela o tom nemusi ani informovat.

Mas pravdu ze uz existuju motory (dokonca dnes ponukane v seriovych autach - tzv. flexifuel - schopne spalovat zmes obsahujucu az 85% etanolu, ale rovnako existuju seriovo ponukane [aj osobne] auta schopne spalovat aj 100% MERO)

Takze v tomto ohlade je s vyuzitim MERO a bioetanolu rovnake.
Ked sme pri tom pripravuje sa biopalivo novej generacie - biobutanol, a ten by dokonca mal byt spalovatelny bez primesy benzinu v dnesnych motoroch.

MERO je drahsie ako 1l nafty, s bioetanolom je to ale este horsie, ako tak to ekonomicky rozumne vychadza len preto, ze na bioetanol sa (zatial) neplati spotrebna dan. Vsak cena bioetanolu ako komodity je uz viac ako 0.7 EUR na liter (toto je bez DPH a spotrebnych dani), takze ak to chces porovnavat s benzinom, tak na na to treba prihodit este DPH. A menej ako stoji benzine na cerpacke je to len vdaka tomu ze z bioetanolu sa (zatial) neplati spotrebna dan.

A masivnym zavadzanim biopaliv do beznej praxe mozno prestane existovat danova vynimka, nakolko statnym rozpoctom tie praxy jednoducho chybat budu. Dobrym prikladom je Nemecko, kt. od 1.1.08 zavadza zdanovanie biopaliv spotrebnou danou.

A bioetanol dotuje polnohospodarov rovnako ako MERO, akurat robit etanol z toho co sa dopestuje v Europe - kukurica/psenica/cukrova repa je ovela menej efektivne ako ho robit z cukrovej trstiny...
Aspon v tomto ma MERO ake-take racio, robim biopalivo z takej plodiny, ktorej sa tu dari a z kt. je efektivne ho vyrabat. Vyroba bioetanolu z kukurice/psenice/cukr. repy je uplna ftakovina, nakolko pri vyrobe z cukrovej trstiny to vychadza energeticky i financne ovela ovela lepsie.

Podla mojho nazoru tento aspekt - podpora polnohospodarov - je dovod pre povinne pouzivanie biopaliv v EU, avsak rovnake je to pri MERO aj bioetanole.

S tvojim poslednym odstavcom suhlasim. Cesta nie je cez biopaliva, aspon nie podla dnes platnych europskych schem - tie sluzia takmer vyhradne na dotovanie polnohospodarov - tak ako velmi velka vacsina politickych rozhodnuti z Bruselu. (-; (-; (-;

ps> pises o projekte vyroby MERO vo velkom, z kt. si cerpal informacie... Bolo to slovensky projekt? Celkom som zvedavy ze kt. firma to bola... Kludne napis do e-mailu, ak nechces sem, ja pracujem aj na takychto projektoch vyroby bioetanolu a bionafty, tak reku ci sa nahodou nepozname osobne ... (-; (-;

vsetkym ostatnym sorry za off-topic, ale citil som svoju obciansku povinnost vyvazit aquila-ove slova, rovnako ako on pred casom vyvazoval amosove eposy.
?
Reply on: tulenique #70757:
no mas pravdu, tunak som to hodne hodne zjednodusil.

ide skor o to, ze pri bio nafty je akceptabilny podiel METO tak 10%, pricom realne je to tak 5%, kym pri etanolovom palive mas podiel etanolu az 85%, cize, vlastne v konecnom dosledku tam ide o to, ze tych 85% etanolu si lahsie "dopestujes" ako 95% ropy 😉 nic viac nic menej.

ale priznam sa, ze toto az tak do hlbky neovladam, ja som sa skor opieral o poznatky com som ziskal pri studovani ropneho problemu. a pri jednom projekte firmy, co rozbiehala MERO vo velkom.

ono MERO je skor taka skryta dotacia polnohospodarom, aby mali co robit, lebo repke olejke sa v europe docela dari 🙂

snad len taka perlicka na zaver, 1l MERO je drahsi ako 1l nafty. a to ze 1 liter bionafty neni drahsi je len preto, lebo na tych 5% je "kusok" o inom spotrebna dan 🙂

ale ono je viac takychto aktivit pre aktivity .. ale to sme hodne OT 🙂

ja napriklad by som radsej videl vyvoj smerom CNG popripade LPG, a elektricka trakcia + jadrove elektrarne/casom fuzia lebo toho je fakt mrte a neni su pri tom temer ziadne emisie.
Reply on: dankosmile #70736:
Ja som rad ze na metro nemame kedze potom by ho tu aj niekto postavil a miliardy by isli von oknom. Co sa tyka elin tu uz je problem v ludoch. Keby bol primatorom niekto normalny poziadal by o peniaze na elinu z eurofondov.

Re #70745 m@rtin: presne tak je to o subjektivnych pocitoch. On napisal ze jeho pocity su ze je to otrasny humus, a ked ma taky nazor je to jeho vec... ale mne sa ta trat paci 🙂

Re #70752 Viktor Savov: by si sa divil, ze to nerobia len deti.. teda, je 21-rocny clovek dieta? lebo cca. takeho typka som minule zazil cmarat po eline.
PRIECESTIE NA VRAKUNSKEJ

Dnes čakala 78-ka (2638) pred priecestím na Vrakunskej ul. v smere do Petržalky od 14:00 h do 14:20 h. Najskôr sme boli ďalej pred priecestím tak som nevidel a keď sa to pohlo, tak zostali sme stáť pred priecestím, lebo stále blikala červená - niektoré autá však chodili aj tak (keďže tam nie sú závory). Pre nedočkavcov potom šofér otvoril predné dvere. Až tesne pred 14:20 h tadiaľ pomaly prešiel nejaký osobák v smere do Petržalky. Takéto úkazy sa tam občas stávajú? Ale myslel som, že šofér zavolá na dispečing a že ten by napr. kontaktoval ŽSR, aby boli informácie.

Ako sa potom rieši meškanie busov, keďže sa za sebou nakopili tri 78-ky? Nevykoná sa kvôli tomu niektoré polkolo alebo kolo? A ak sa nevykoná, pošle sa ZV ak je k dispozícii?
Reply on: aquila #70756:
Zaujal ma tvoj prispevok o tom cez ktore druhy biopaliv vedie cesta.
Pises ze cez repku (de facto MERO) cesta nevedie, a ze cesta je cez etanol.
Na mna to posobi ako unahleny zaver, rad by som s tebou o tom podiskutoval.

Ako pises, nasadis lany kukurice a vypalis etanol - otazkou je kolko energie (najma tepelnej, pravdepodobne z fosilnych zdrojov) sa spotrebuje na to "vypalenie"...

A preco to podobne jednoducho nefuguje nefunguje pri MERO ? Vsak nasadim lany repky, trosku slnecnice a vylisujem rastlinny olej, ktory transesterifikujem na MERO a jazdim. A transesterifikacia je energetciky radovo menej narocna ako destilacia, a lisovanie nieco spotrebuje, ale sotva viac ako destilovanie.

V com je potom hacik preco etanol ano a MERO nie?
S vacsinou tvojich zaverov tu na tomto fore suhlasim, akurat mam niekedy pocit, ze robis zaveru unahlene bez dostatocnych kvantitativnych argumentov, prip. s privelkym zovseobecnenim.
Reply on: Papyr #70753:
cez repku cesta nevedie. na 1l MERO (to je ta finalca zalezitost z repky co sa pridava do nafty) spotrebujes z energetickeho hladiska 0,8 az 0,9l klasickej nafty. avsak realne zrejme aj viac 🙂

co sa vozidiel tyka, tak cesta vedie cez etanol. nasadis lany kukurice a palis 🙂 problem je ze v ostbloku by si ludia zrejme uchlipkavali za jazdy :)))

ale hlavne by tazobne firmy mali byt donutene na racionalnejsie tazenie. pre ilustraciu, podla oficialnych cisiel sa rocne na vrtoch spali asi 250 miliard kubikov plynu rocne. pre ilustraciu slovensko ma rocnu spotrebu asi 6 miliard kubikov rocne a pretecie cez nas asi 80 miliard kubikov na zapad.

jo a ropy je dost, minimalne na takych 200-300 rokov a to su skor tie pesimistickejsie odhady. najme ak si zoberiete fakt, ze je preskumaneho len asi tisicina promile morskeho dna 🙂
Reply on: eripmav #70751:
VPP => to by bohate stacilo.
Reply on: Ámos #70714:
Nieco robia lepsie, a to dostavaju od mesta lepsie dotacie. Preto su aj v zisku.
Reply on: S499.1023 #70730:
Predseda SZ asi nejazdi na repkovy olej preto, aby usetril alebo aby jazdil na menej emisii. Jemu ide asi o to, ze repka je na rozdiel od ropy obnovitelny zdroj, jednoducho, zatialco zasoby ropy su dane a mozu len ubudat, repku si mozeme kazdorocne dopestovat aj sami a da sa to robit cyklicky do aleluja.
Podla mna je to zla vychova a nevsimavost rodicov. Treba vyhlasit hromadnu kontrolu deti rodicmi. Proste striehnut na deti ci pri prichode domov nemaju v bude fixku ci sprej, alebo si to schovavaju v zasuvke. Je to vsetko na vas, vazeni rodicia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kontrolujte vasich " milacikov". Tie svine to robia vo vecernych hodinach, ked su elektricky prazdne.Cez vikendy, lebo vtedy sa nudia ako psy. Lenze oni aj poskrabu okna co je neodstranitelne, mozno aj svojimi klucami.Re #70749 Ike:
Reply on: Ike #70749:
Stacili by akekolvek tresty. V sucasnosti vandalizmus typu grafity - bud ani nespada pod trestny cin, alebo ak aj vynimocne ano a je dokazany pred sudom - co je dalsi problem, tak aj tak to dopadne s podmienecnym trestom, ktory je trestanemu na smiech a nie je ziadnym trestom. Takze stacilo by jasne definovat vandalizmus ako trestny cin a potom zrusit podmienecne tresty - ved to uplne straca zmysel a svoj ucinok (a netyka sa to len trestania vandalizmu). Fyzicke tresty su nezmysel zo stredoveku a moderna doba ma rovnako ucinne metody, mozno az ucinnejsie, len na Slovensku ich nepouzivame - myslim, ze pokuta vo vyske stonasobku sposobenej skody - teda prestriekanie celeho vozidla krat 100 a to by islo samozrejme DPB na nahradu tejto skody a 99 dalsich, kde nikoho nechytili, plus 2 mesiace verejnoprospecnych prac u DPB umyvanim podlah, cistenim, natieranim..., vyhodenie zo skoly, pri opakovanom odsudeny basa niekolko rokov. Alebo len cisto basa - trest odnatia slobody na napriklad 3 tyzdne - 3 tyzdne v base kazdemu vyhovoria grafity, podla mna mozno aj lepsie nez nejaky fyzicky trest, najma s pocitom, ze pri druhom raze to budu 3 mesiace a pri tretom raze 3 roky. Len nase sudy nikdy nedaju 3 tyzdne alebo 3 mesiace basy - co je do 2 rokov totiz daju ako podmienku a to sa rovna nic.
Reply on: eripmav #70746:
kamery su, ale asi len na okrasu... kdesi som pozeral, tusim v lamparni, ze chlapikovy odcudzili auto ktore stalo pod verejnym osvetlenim, na ktorom bola kamera... no chlapik sa na policiu dostal az po dvoch dnoch a ti mu povedali, ze ano je to nahrate, ale uz s tym nemozu nic robit, lebo to nenahlasil
Reply on: Viktor Savov #70748:
mozno by pomohli fyzicke tresty... nieco take ako sa robi v Pakistane za kradeze v obchodoch... cloveku co nieco ukradne /alebo sa o to pokusi/ sa vykona fyzicky trest... Vacsinou to byva prejdenie kolesom nalozeneho nakladneho auta po ruke... myslim si ze keby bolo nieco take realne, tak by sa carbanice dost obmedzili.... Zial je to nemoralne a vo vyspelom zapadnom svete, take nieco nehrozi... hoci ja by som realne nebol proti

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.