Re Amos, automaty: keby si zas nepisal polopravdy, aj by dobre bolo. Ziadny automat na to, aby bral bankovky menit NETREBA. Staci len doplnit modul s citackou bankoviek a nakonfigurovat ho do zostavy. Pokial mas k dispozici tlf.linku, tak to iste plati aj pre platobne karty.
Ámos Keynes
Bratislava (TASR) - Cestovné v prímestskej autobusovej doprave ostane minimálne v prvých mesiacoch budúceho roku rovnaké, ako je dnes. Zmeny by nemali nastať ani v rozsahu študentských a dôchodcovských zliav. V prípade mestskej hromadnej dopravy (MHD) avizovala rast cien, konkrétne o 3 Sk, napríklad banskobystrická SAD, čo súvisí s neposkytnutím dotácie na MHD zo strany mesta.
Regulácia cien a zliav v prímestskej autobusovej doprave prechádza od 1. januára 2005 z Ministerstva financií (MF) SR na vyššie územné celky (VÚC), ktoré budú od tohto dátumu v rámci fiškálnej decentralizácie zodpovedné aj za jej financovanie. V oblasti mestskej dopravy disponujú regulačnými právomocami VÚC, ktoré túto kompetenciu delegujú k 1. marcu 2005 na mestá a obce.
Podniky SAD budú na vykrytie výkonov vo verejnom záujme v prímestskej a mestskej doprave potrebovať v budúcom roku približne 2,5 miliardy Sk. V rámci prenesených kompetencií by mala samospráva v roku 2005 na uvedené účely dostať zo štátneho rozpočtu 1,3 miliardy Sk. Dofinancovanie autobusovej dopravy bude závisieť od politiky a finančných možností jednotlivých krajov. Niektoré z nich, napríklad žilinský, už avizovali zostavenie komisie odborníkov, ktorá posúdi objektívnosť nákladov podnikov SAD a navrhne ďalšie opatrenia ako napríklad úpravu cien a zliav, obmedzenie spojov, prípadne zvýšenie dotácií.
Podniky SAD budú podľa vyjadrení ich zástupcov podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme s VÚC na tri, maximálne na šesť mesiacov a nie na rok, ako tomu bolo doteraz. Ak samospráva nenájde na dopravu dodatočné finančné prostriedky, môže dôjsť k zníženiu spojov až o 30 % a k prepúšťaniu pracovníkov v približne rovnakom rozsahu, čo by predstavovalo asi 3 000 zamestnancov.