Na Vazke smer centrum konecne vznika poriadna el. zastavka...Sak bolo na case, uz je tam aj nova "tabula, alebo stojan", /neviem ako to mam nazvat/ kt. oznacuje zastavku Predpokladam ze do par dni to tam uz aj zaasfaltuju, bo pred tym novym domom je uz dlazba skoro hotova...
Dnes rano, ked som isiel do skoly som vystupil z 82 na Zahradnickej. Karosa zacala zatvarat dvere a zrazu sa ozval nechutny skripavy zvuk. Naskytol sa mi krasny pohlad ako rozbiehajuca sa karosa taha otvorene zadne dvere po asfalte asi 3 metre, aby ste mi rozumeli spodnu hranu dveri:), ale v pohode, iba skoro ich ulomil.
Ad: Karosa, v Blave som uz dva mesiace, takze dokladne spoznavam tie "serble" co tu jazdia. V jednej skrizenej Karose som sa pred casom viezol. Len vdaka hydraulike mu uplne nevykrutilo klb. Ale mohol si za to vodic sam, nemal zastavovat na zastavke v kopci. Potom presiel asi 20 metrov a nechtiac zacuval do nemocnice. Az vdaka cestarom (podsypali mu kolesa) sa vyhrabal a siel dalej. I280 co sa pokusal ist do toho kopca, skoncil oprety v protismere 200 m pod zastavkou. Inak, su v BA aj nejake klbove linky do kopca ? Nemyslim tym prazsku. Na tej si to 1619 sinul na stvorke, takze to za kopec nepokladam.
Ad: Aupark. Predpokladam, ze je to ako v BB, Tam si hyper Tesco prenajalo linku, BBDS tam nasadilo B732 GO, s celoplosnou reklamou TESCO. Ked sa posere, tak tam nasadia co maju volne, teda rozne 732 bez GO, posledne kilometre si tam odsluzila v dobrom zdravi aj posledna B731 bez GO. V spicke jazdi v 30 min intervaloch, inak 60. Vychadza to akurat, cesta mu trva cca 10-12 min, takze v spicke na konecnej ani nevypina motor.
CeCo #3869): a) Trolejove vyhybky - mas na mysli trolejbusove asi. Tie funguju viacerymi sposobmi, kedze ich je viacero typov. Princip ale ostava ten isty - ovladaju sa povelovym kontaktom - pri prechode zberacov trolika cez kontakt so zapnutou jazdou - s odberom velkeho prudu - kontakt zaznamena odber, pri prechode na volnobeh - s malym odberom - kontakt zaznamena len prechod voza. Podla toho sa deju dalsie veci s vyhybkou. Vacsina vyhybiek v sucasnosti pouzivanych ma tzv. pravidelny a nepravidelny smer - do pravidelneho smeru su prehodene stale, a ked chce ist vodic tym smerom (zvacsa je to smer rovno) tak ide cez kontakt bez odberu. Ak chce ist do nepravidelneho smeru, musi ist cez kontakt s odberom (pod jazdou) a vyhybka mu vtedy prehodi, pricom za vozom zas prehodi nazad do pravidelneho smeru. U najstarsich vyhybiek je povelovy kontakt priamo sucastou tela vyhybky, cize zaznamenava sa odber v momente prechodu "jazykmi" vyhybky. U novsich typov je kontakt par desiatok cm pred vyhybkou, ale spravanie je rovnake. Najnovsie typy vyhybiek (Sancova ul medzi YMCA a Predstanicnym nam. smerom na stanicu) maju kontakt dost vzdialeny od vyhybky (min. 20m) a su bistanilne - kam sa prehodi, tam ostane. Taketo vyhybky maju navest, ktora signalizuje vodicovi smer, kam je prehodena. Ak chce ist vodic do toho smeru ide cez kontakt bez odberu, ak do toho druheho, ide s odberom, vtedy vyhybka prestavi a zostane tak. Zatial u tychto vyhybiek ale nie je doriesene tzv. blokovanie (ako u elektriciek) takze ked si chcu trolici iduci za sebou spravit zle, tak si mozu vyhybku podhadzovat - druhy voz prejde kontaktom skor ako prvy vyhybkou, a prehodi mu ju. Obcas sa ale tiez stane, ze kontakt zaznamena to co nema, a vtedy si podhodi/neprehodi vyhybku trolik aj sam a potom musi na krizovatke chudak vystupit a premiestnit si palice. Co sa tyka samotneho ovladania kontaktov - kedysi sa to robilo tak, ze sa prechadzalo kontaktom pod jazdou ("plynom") a zaroven vodic pribrzdoval kolesami, aby nezrychloval. Neskor zacali trolikom (pravdepodobne) doinstalovavat to co maju elektricky - vyhybkove tlacitko na paneli - ked ho stlaci, premostia sa zberace malym odporom, takze voz sa tvari voci kontaktu, ako keby tahal motorom. Ale tym tlacitkom som si nie celkom isty. Tot cela alchymia.
b) U busov neviem, viem ti povedat len ako funguju eliny v Krasnanoch. V podstate to maju na svedomi posunovaci a vyhybkari, ktori pocas postupneho odstavovania vozov rozdeluju, ktory voz na ktoru kolaj a za/pred ktory voz pojde, a menia im tabule. Ti to robia tak trochu aj po dohode s vodicmi, pokial sa to vodicom podari dohodnut, ale asi najskor po dohode s vypravnou. Po naskladani vsetkych vozov odovzdaju na vypravnu Vypravnu knihu, kde je presne napisane, ktory voz je pripraveny na ktoru linku a poradie. Podla toho si to potom vodici rano rozchytavaju.
tulenique: Vcera mi jeden pan z hrobonky povedal, ze oni tie klbove mozu pouzit len na linkach 202, 212 a X17, pretoze na inych linkach by zavadzali na konecnych premavke... Takze nie je problem v tom, ze by boli skupi, ale v tom, ze ich "nemaju" kam dat... TAkze potom sa stane ze je jedna na 207ke, lebo uz kratke nie su :):):)
Jano