Áno, presne tak. Neúplne prejdená a neskontrolovaná výhybka postavená do nesprávneho smeru je 1:2 príčinou výskytu tzv. vidlicovej jazdy. ? Aj keď je istota, že je výhybka postavená v správnom smere, vedome by sa aj tak nemalo riskovať. Je to síce málo pravdepodobné, ale niekedy sa stane, že jazyky po prejdení po hrote nedoliahnu (nevyčistené nánosy v mechanizme..), a to tiež môže byť príčina vidlicovej jazdy. V KE sú vo vozovni z niektorých zjazdných výhybiek pružiny vybraté (jazyky sa údajne menej opotrebúvajú..), takže jazyky po prejdení kolies ostanú postavené v tom smere, z ktorého vozidlo prešlo, nemožno však do nich cúvať.
Aha, cize v momente, ked po tej vyhybke prechadzal smerom vpred (tj zo Sturovej na Spitalsku) bola ta vyhybka vlastne prestavena z Namestia SNP na Spitalsku, len tlakom kolies sa jazyky "docasne" presunuli na "spravnu" stranu? Potom to uz rozumiem. Vdaka za vysvetlenie.
Ak by bola výhybka postavená v smere zo Špitálskej na Štúrovu, nedošlo by k vykoľajeniu. Počas prechádzania kolesa síce dôjde ku presunu jazykov na opačnú stranu, ale pružina prestavníka ich vráti do pôvodnej polohy, v akom je výhybka prestavená.
bigmac: Ja len ohladne toho vykolaju nechapem jednu vec. Ako sa mohlo stat, ze sa ta zjazdova vyhybka nastavila do odbocky, teda smerom z Namestia SNP? Ved ked cez nu prechadzal dopredu, tak musela byt nastavena smerom priamo, tj smerom zo Sturovej. Alebo mi nieco podstatne unika?
No cúvať z kabíny bez toho, že by mu niekto pískal alebo vysielačkou, by mohlo dopadnúť ešte horšie. Škodu na prípadnom ľudskom živote by už DPB nevyčíslil. Mohol pokojne prejsť len pár metrov ďalej a potom pokojne cúvať. Ten falošný pocit veľmi dobre poznám, na košickom meracom vozidle som na R-dráhe cúval tlačidlom s odhadnutou 50-kou a kolega mi z kabíny zakričal, že tých 70 km/h by už mohlo stačiť. ?
A čo obmedzovače a príprava? ? Inak v KE v dôsledku trvalého prekračovania najvyššej dovolenej rýchlosti vozidla určenej výrobcom dochádza k častému vytekaniu prevodoviek a údajne aj k preskokom na kolektoroch.
re andy: odpoved na 1.cast vid odpovede antimu. add2: spokojne mohol zahucat cez vazku a vymysliet si, ze nesla prestavit vyhybka pri luxorke. napisal by to do kachnopisu a bolo by to zacolichane. pre istotu este povolat vyhybkarov, ti by to za patricneho slovneho doprovodu prisli akoze pozriet a bolo by... po boji je kazdy general, nebudme aj my...
re sarko: no, aby si bol v obraze, on tam dost nepochopitelne cuval zo zadneho panela. keby nezral predpis a cuvol to normalne z budy podla tych 2 polmetrovych zrkadiel, tak by sa nic nedialo, lebo ten obluk je prehladny a v zrkadlach by zbadal skor, ze sa mu to krizi. velmi totiz pochybujem, ze vzadu otacal hlavu do voza, a zo zadneho panelu cuvas zbesilejsie ako z kabiny. to je taky nejaky falosny pocit sebaistoty. jeden konkretny priklad, preco je v istych situaciach lepsie konat intuitivne, ako nezmyselne zrat za kazdu cenu predpis. a neuveris a zas budes protestovat, ale utrhli kabel minusoveho uhlika na neviem ktorej osi prveho podvozku. polobrko stresne prezilo bez poskodenia. je to stemann...
A ked zacal cuvat, tak hned velkou rychlostou? Lebo keby siel pomalicky, tak by si mozno vsimol, ze ide do neobvyklej polohy, na fotke vyzera vykolajena po "dlhsej" jazde. Alebo si ani nevsimol, ze presiel zjazdovu vyhybku a ponahlal sa s tym cuvanim, aby ho nevideli nahodou nejaki bonzaci? A co by mu mohli urobit, ak by jednoducho pokracoval cez Kamenne a otocil by sa na Vazovovej a niekto by ho videl?
re anti: presne tak. mal ju prejst vsetkymi podvozkami po hrote, potom na nu cuvat, resp. prestavit ju a potom zacat cuvat. v tom prvom pripade by bol nacuval do tej vetvy odkial sa 6tka pripaja, v tom druhom by sa vratil tam, odkial prisiel, teda do vetvy, odkial chodi 4ka. nam je teraz uplne jedno kam, podstatne je, ze by to nebol skrizil a nasledne na to vyglajzol... zda sa, ze si to vyborne pochopil
Aj dnesne elektricky dokazu ist 80 km/h... akurat nemaju kde A prestavat vsetky trate na "normalny" (alebo skor siroky) rozchod je znacne financne narocne. To uz potom mozme rovno stavat metro Mimochodom, pre trat do Petrzalky by sa nakupili nove vozidla, ktore by splnali poziadavku rychlosti.
No inak sranda je, že zberač (prúdu ? ) ostal celý... No keby sa v elektriškole vodiči učili aj praktickému cúvaniu priamo v teréne (dajme tomu v menej exponovanom čase), tak by si hádam každý živšie zamemoroval, že naslepo cúvať pod výhybkou je na 50% istá vidlička.
re anti: jazyky su pohyblive segmenty vo vyhybke, ktore vlastne odtlacaju okolky dvojkolia do ziadaneho smeru a tym zabezpecia odbocenie vozidla (pri pohlade do vyhybky ich vidis ako prihnute pasy), su spojene tycami prestavnika (zariadenie, ktore ich nastavuje do pozadovaneho smeru) koncia na capoch a da sa povedat, ze pokracuju do srdcovky,(aj ked to nie je tak celkom pravda) kde sa pretinaju... ak nestaci, skusim to od pc, z mobilu cez wap sa to dost zle pise...
aNTI