Veru, ľudia zabúdajú ako dobre sa máme. Pri mojich návštevách po Ukrajine a Bielorusku som si zaspomínal na naše 90. roky 20. storočia. Také vraky. Dokonca som v priamom prenose videl utrhnutie kardanového kríža, nadskočenie T3ky a konduktorku, ktorá medzi koľajnicami zbiera zvyšky kardanu a čeľusťovej brzdy. A to bolo iba pár rokov dozadu!
Odpálenie T3M som nezažil. Vraj stačí keď pri rozjazde začnú preklzávať kolá, pustíš jazdu a nepočkáš kým preklz skoční a znovu našlapneš, že vtedy odpáliš TV1.
Dnešní vodiči by sa riadne zapotili, keby mali jazdiť so zrýchľovačom v zlom počasí tak, aby s ním dodržali jazdné doby a voz prežil celú službu bez ujmy. Minimálne by polovica vodičov vozy riadne "obula".
Osobitnou kapitolou boli brzdy na kačiciach. Nielen, že to vozidlo bolo lenivé na rozjazd (a K2S stále lenivé sú), ale brzdnie klátmi na zadnom podvozku bol bežný prevádzkový stav, hodne využívaný. Dodnes je vidieť "rozklepané" hlavy koľajníc v zastávkach na Račianskej radiále. Pre porovnanie, Vajnorská, kde židne K2 nejazdili, to nemala. Lenže úsek Zátišie - vozovňa už bol opravený.
To už je taká zmes JPP, Paľo. to odchádzanie tyristoriek bolo dané najmä zlou údržbou. Pražáci jazdil aj jazdia s tyristorkami ako s klasikami (čo v pražskom podaní znamená oblúk na desať našliapnutí) a držia im. Karol F. alebo Erik K. by ti mohli porozprávať o mojej výmene názorov s vodičom T3M na Karlovom námestí.
No, to ako sa kedysi jazdilo si asi pamätáme viacerí. Ak sa dnes niekto sťažuje na údržbu, tak je to nebe a dudy proti tomu, čo tu bolo kedysi. Akože dnes sopliaci chodia na poruchy že sa im reštartoval palubný počítač. Kedysi sa jazdilo bez stieračov, dobre že nie bez zrkadiel, tie boli tiež za odmenu ak boli vypuklé, inak to bolo kozmetické zrkadielko na dve veci. To, že trebalo prešľapávať s kačicou v kopci lebo čeľuste boli totálne spálené alebo zjazdené netreba ani komentovať. Nezabudnem však aj na to, že tieto bláznovstvá mali svoje následky. Okolo roku 2000 sa podarilo odpáliť tyristorkovú súpravu z Krasňan v Rači a keďže jedna nemenovaná teta s tým našľapávala aj napriek strieľajúcej linke a nevypla podvozky tak si zarobila a splácala to niekoľko mesiacov, či dokonca aj rokov. To isté sa ešte však zopakovalo aj na 729+726 a 602+610. Napokon sa to už nedávalo komukoľvek do ruky, lebo tá výzbroj je citlivá na zlé nášľapy, dnešní vodiči nemajú ani páry o tom, ako sa má električka ovládať. Hlavne, že majú mikinu, kapucu, nový mobil a robia si príspevky na sociálnej sieti. Ide to však systémom padajúceho lajna, nemajú vodičov a berú všetko čo má v riti dieru. čo už.
Však nech sa to opraví, ja rekonštrukciu vítam. Iba si dovolím napísať, že to tam bývalo oveľa horšie. Dnes to hádže vozom celkovo do strán, vtedy to vyslovene vozom kývalo. Je rozdiel či má trať vadu geometrie formou rôznych zvlnení do strán, alebo či sa pri prejazde vozidla jedna koľajnica oproti druhej prepadne o 5 cm. Kým v prvom prípade hádže celým vozňom do strán (a ten sa trošku kýve), v druhom príapde sa voz najmä kýve.
Mňa fascinovalo kríženie článkov na K2. Nikde inde som nevidel to, čo na nábreží. Najviac sa tomu priblížila Miletičova, ktorá bola opravená v roku 2008. Lenže tam sa jazdilo pomaly, nie ako kedysi na nábreží. Niekdajšia linka 7 cez nábrežie a tunel, to bola "radosť". Vo vlnitom plechu svietili možno 4 neónky, dekle na krytoch pohonov dverí boli voľné. Vozňom to kmásalo zo strany na stranu, dekle trieskali, občas sa rozsvietil tretí pár neóniek, len aby za chvíľu zas zhasol, na spdnom schode dverí neboli drážky do ktorých zapadal kolík dverí v zatvorenej polohe, tak aj dvere lietali do strán a neustále "ťukali". Že sa tam nelámali zberače ma dodnes udivuje. A vodiči vtedy nemali pud sebazáchovy.
Tu by som len upozornil, že ak sa bavíme Nám. Ľ. Štúra, tak údajne DPB navrhoval zastávku v oblasti pohrotnej výhybky 1+4 za námestím, avšak magistrát to zatrhol z dôvodu cyklopruhov a priestorovej dispozícii.
Ak je toto luxus tak neviem čo chceme ...
Trať je v katastrofálnom stave ...
Hádže to v akomkoľvek vozidle a rýchlosť 50km/h je nepríjemná...
Pri rýchlosti 30km/h je to znesitelne ale naozaj chceme aby sa jazdilo takouto rýchlosťou???
Trpia vozy, cestujúci,...
Neviem prečo. Hlavne v centre mesta je potreba zahustiť niektoré úseky zastávkami a nábrežie je dobrým príkladom. Doteraz je dobrá sprostosť, že L4 v smere na Šafko nemá zastávku aspoň na úrovni námestia Ľ.Š. 900 m respektíve 975 m medzizastávkový úsek si môžeme riešiť na rýchlostných radiálach, ale nie v centre.
Predpokladám, že kým sa otvorí zastávka Vodná veža, tak sa tá trať definitívne rozpadne. To, v akom stave je tá trať a ako tam s cestujúcimi hádže zo strany do strany nie je hodné centra hlavného mesta Slovenskej republiky. Hanba, otras, zlyhanie.
Pre tých, ktorých zaujíma história starých električiek v Bratislave, dávam do pozornosti článok k 50. výročiu ukončenia ich premávky v časopise Dráha 2024/11.
Ma178rek