Reply on: TomJ #243401:
Citujem:"Ak sa zriadi na križovatke cestná svetelná signalizácia, má byť križovatka riadená permanentne, a to aj v nočných hodinách. V čase nízkych intenzít cestnej premávky sa odporúča použiť osobitný signálny plán, v ktorom:
1. trvalo je aktívna tzv. celočervená fáza, v ktorej svieti na všetkých vjazdoch do križovatky signál Stoj,
2. fáza so signálom Voľno sa zaraďuje na základe detekcie prichádzajúceho vozidla tak, aby vozidlo jazdiace najvyššou dovolenou rýchlosťou prešlo križovatkou bez zastavenia, zatiaľ čo vozidlo jazdiace vyššou rýchlosťou je nútené spomaliť až zastaviť pred križovatkou,
3. trvanie fázy podľa predchádzajúceho bodu je obmedzené na prejazd prichádzajúceho vozidla, môže však byť predĺžené, ak sú detegované ďalšie vozidlá na danom vjazde,
4. ak je to s ohľadom na geometriu križovatky možné, v celočervenej fáze majú návestidlá signálov na prechádzanie chodcov cez vozovku dávať signál Voľno; v opačnom prípade sa má chodcov poskytnúť tlačidlo výzvy alebo sa signál Voľno pre chodcov zaraďuje na základe detekcie prítomnosti chodca."
Ak zhrniem vypínanie, tak NEBUDE možné v križovatke:
"1. s obzvlášť nedostatočnými rozhľadovými pomermi,
2. nedostatočne rozoznateľných účastníkmi cestnej premávky bez miestnej znalosti"
a "na križovatkách dvoch súvislých cestných ťahov označených v dlhom úseku prostredníctvom Z 302 ako hlavná cesta."
"Pre vypínanie riadenia – vrátane nepravidelného, napr. pre poruchu – platí:
• v čase vypnutého riadenia sa môže na návestidlách na vjazdoch do križovatky, na ktorých musí vodič pri vypnutej signalizácii dávať prednosť v jazde, dávať prerušovaný žltý signál v tvare plného kruhu; to však neplatí pre návestidlá so smerovými signálmi v tvare šípky alebo šípok,48
• prerušovaný žltý signál v tvare plného kruhu sa nesmie dávať na ceste, na ktorej má vodič pri vypnutej signalizácii prednosť v jazde,
• na križovatkách, na ktorých sa pravidelne vypína riadenie cestnej premávky svetelnými signálmi sa odporúča Z 201 Daj prednosť v jazde! resp. Z 202 Stoj, daj prednosť v jazde! vyhotoviť ako presvetlené vnútorným zdrojom alebo osvetlené vonkajším zdrojom,
• presvetlenie resp. osvetlenie podľa predchádzajúceho bodu sa však musí vypnúť v čase, kedy je premávka na križovatke riadená svetelnými signálmi."
Arrivaderci
Nehovoriac o tom, ze treba rovnako dovzdelat ludi, ze na mieste na prechadzanie nemaju prednost. Uz mi sposobili mnoho infarktovych situacii (chvalabohu bez nehody).