Hovorí sa o októbri, ale môže to byť aj neskôr, lebo vraj stavba stojí kvôli tomu, že banky pozastavili financovanie projektu, vraj sa tam prišlo na nejaké podvody či čo...
Ja by som pridal ešte jeden aspekt - otázka návyku.
Ak mam v mladosti zaužívané, že zaplatím za vlak xy a dostanem nejakú úroveň služieb, tak s rastom mojich príjmov mi príde rozumné tú službu využiť aj za plnú cenu.
Ak ale v mladosti získam mindset, že služba mi veľmi nevyhovuje ale používam ju kvôli úspore, tak akonáhle o úsporu prídem, presuniem sa do takého prostriedku, ktorý mi vyhovovať bude. A keďže s poklesom príjmov a nárastom dopytu zákonite v našich podmienkach príde k prepadu kvality, tých nespokojných bude dosť veľa. T.j. reálne hrozí, že si z VHD vyženieme celú jednu generáciu, ktorej sme ju predtým akože veľkoryso sprístupnili. Naozaj chudobným rodinám treba pomáhať adresne, nie poškodzovaním zvyšku spoločnosti.
A už len poznámka pod čiarou - pridávať nepotrebné výdavky v čase, keď všetci ohlasujú potrebu šetrenia, je tiež báječný prejav populizmu.
Niekedy to nie je o finančnej nàročnosti, ale skôr o prioritách. Ak sú z menších miest, nerobí ím problém dochádzať pešo napr. z Bernoláku na Kollárko, a potom áno, na rozdiel od zábavy pokladajú lístky MHD za vyhodené peniaze. Ak to budú mať zadarmo, tak sa s väčšou pravdepodobnosťou zvezú.
Z principu vacsinou vs studentom a mozno uz aj ss dnes nerobi problem prechlastat x eur za vecer, ale nekupit si listok alebo pcl je pre nich otazka prezitia.
Nieco podobne ako ked boli pred par rokmi staznosti, ze chudaci chudobni studenti nemaju kde zaparkovat.
Netusim, co je pre nich take likvidacne na 50% cene bezneho listka...
13 miliónov bol predbežný odhad, v skutočnosti to bolo okolo 30 miliónov eur. Vzhľadom na rozsah opatrenia to je naozaj málo. A to tvrdím napriek tomu, že som dlhodobo presvedčený o tom, že je správne platiť za využívanie služieb, nech je to aj 25% ceny obyčajného cestovného, ale ide o princíp.
Keďže študenti nie sú obvykle tí, ktorí sa pohybujú iba zo školy na internát a internáty navyše pre väčšinu študentov nie sú na tom istom mieste ako prednáškové miestnosti, tak študenti cestujú už teraz. Buď si kupujú električenky, alebo kombinujú jednorazové lístky s cestou na čierno.
Podľa mňa bude teda prípadné zníženie cien električeniek pre študentov znamenať iba malý nárast počtu cestujúcich v MHD, a to navyše najmä v čase prepravného sedla a večerov / víkendov, kedy je kapacita prevažne dostatočná.
V iných mestách, kde predplatný lístok neexistuje a platí sa za každú cestu, to môže byť inak, ale v Bratislave by som v prípade cestovania študentov zadarmo očakával dopad najmä na rozpočet, ale nie na naplnenosť spojov.
Inak sa teda jednoznačne prikláňam k tomu, že cestovanie nemá byť úplne zadarmo, ale iba s určitou zľavou. Len tak totiž budeme motivovať ľudí používať alternatívne formy dopravy alebo necestovať vôbec. Výnimiek nech je čo najmenej.
A úplne súhlasím s Valcom, že by sa mala vyčísliť skutočná výška zľavy (dodatočnej dotácie) - zaplatiť sa musí skutočná suma, nie to, čo niekto vypočíta s cieľom aby to vyzeralo pomerne málo (takých povedzme 13 miliónov;))
Keby bol Sulik na financiach, tak im s takym navrhom vykruti krk. Z pozicie hospodarstva ho to asi obide a na vlade ich prehlasuju.
O efektivnejsom hospodareni v statnej sprave sa hovori uz pomaly ako o yetim - vsetci vedia, ze sa to urcite da, ale nikto sa s tym realne nestretol. Cize v realite by som sa na to efektivnejsie hospodarenie nespoliehal...
Mike