Rozlíšenie LED displeja môže byť výrazne vyššie, ako rozlíšenie BUSE DOT-LED (konkrétne predný 19x128), len sa to v našich končinách nevyužíva. Jeden príklad s rozlíšením výrazne vyšším než je u nás zvykom: https://hanoverdisplays.com/wp-content/uploads/2016/02/DSC_2837.jpg
Zatiaľ najmenší rozostup LED bodov som videl na úrovni 2-3 mm a pri vysvietení zobrazenia londýnskej linky nebolo možné z desiatich metrov rozoznať, či ide o prevíjací displej alebo LED tabuľu.
Starý font vôbec nebol priateľský k zraku. Kým som ešte nevidel, že mi treba trocha dioptrií, tak som zákerné kombinácie 68/88, 83/93 apod. na diaľku rozoznával podľa dĺžok riadkov či typu vozidiel... To nie je celkom účelom informačného systému
V prvom rade - ďakujem za detailné vysvetlenie. V druhom rade - ja mám možnosť disponovať len svojim subjektívnym vnímaním a napriek tomu, že nechcem zhadzovať niekoho dobrý úmysel, tvrdím, že predošlý font bol pre mňa jednoducho čitateľnejší. Nepatrím k ľuďom, ktorým sa zle zvyká na zmeny, práve naopak, ocením každú dobrú zmenu. A aj napriek tomu, že netvrdím, že sa na Roboto nedá zvyknúť, myslím si, že ak viacerí tvrdia, že sa im zhoršila čitateľnosť, netreba pred tým zatvárať oči. Pri starom fonte som takéto sťažnosti nezachytil, ale pripúšťam, že diskusia sa začala až teraz, možno si aj starý font nájde odporcov z radov obyčajnej cestujúcej verejnosti (nielen odborníkov a wannabe odborníkov).
Vidis, na LED displeje som zabudol Len druha otazka potom je, co udrzba? Teraz ked ti skape osvetlenie, tak DOTy aspon funguju (aj ked zas taka LEDka s 20000+ hodinami zivotnosti by len tak nemala odist)
Myslel som prechod na klasické LED displeje - predsalen ti oproti DOT-LED (tradičné BUSE riešenie pre CZ&SK trh) ponúkajú lepšie rozlíšenie (a tým pádom viac možností ako rozlíšiť od seba jednotlivé písmená). LCD na vonkajšie displeje je IMHO zbytočnosť.
Čo sa týka tých geometrických znakov v diaľke, narážal som na toto. Čím viac unikátnejších prvkov jednotlivých znakov, tým lepšia čitateľnosť a potom rozpoznateľnosť mozgom.
Nemusíš ma učiť číslovky, prvú triedu zš mám ukončenú. Ale ani nová 4-ka nemá vyzerať tak, ako pri trojcifernom fonte roboto, keď už rýpeš do mňa...
Zámerne som pridal bočný panel rozmazaný, lebo takto sa mi to mýli najviac - pri pohybe z väčšej diaľky. Otvorená 4-ka vzerá jasne 4-kou aj pri utekaní napríklad z boku a zo zadu. Keď sa jasne pozriem na číslovku, tak jasne vidím 4, ale ja tu píšem o čitateľnosti z diaľky z rôznych uhlov za rôzne svetelné podmienky, lebo čísla na vozidlách sa čítajú väčšinou pri cestovaní, nie na obrazovke noťasu z pár cm diaľky.
Dík za vysvetlenie. Keď sa na cestách začalo prechádzať na Tern font, tak som si na to nevedel zvyknúť, Grotesk sa mi páčil viac, bola to taká klasika, ktorú človek poznal z diaľky. Ale s odstupom času mi ten Tern už príde lepší, lebo som s naň zvykol. Ale reálna čitateľnosť a použiteľnosť sa nemôže riadiť len zvykom, lebo potom by sa nikdy nič nedalo zlepšovať.
Ja keď som čakával na Patrónke smer Dúbravka, tak už zo zastávky som presne vedel podľa rozloženia transparentu, čo čaká na červenej od Pražskej. Pre mňa bolo staré označovanie o dosť lepšie ako to nové.
So zvedavosti - ked sa tu teda riesi problem 1 a 4, nemohli sa 2 ci 4 pixely stvorky vynechat a dostal by si "otvorenu" stvorku, ako bola? Myslim si, ze to az tak nenarusi font a bude to jednoznacne oddelenie (rovnako ako napriklad 0 a O by sa dali rozlisit tym, ze 0 bude mat v sebe diagonalnu ciaru)
Nie som expert na technologie displejov autobusov (cize si rad aj necham poradit), ale viem, ze LCD mavaju obcas dost velke problemy, ked su dlhodobo vystavene slnku (strata kvality obrazu) a vysokym teplotam (aj ked napriklad teploty vacsinou zvladnu a potom plne funguju, ked sa schladia napriklad v tieni/garazi/dobrym chladenim panelu).
V prvom rade bola nahraná fotografia z bočnej tabule trolejbusu s popisom "Celkom sa to podobá na 1ku", pričom napriek tomu, že fotografia je rozmazaná a pozerám sa na jej thumbnail, je to jednoznačná 4ka. V podobnom duchu sa vyjadril aj autor fotografie a kritiky s tým, že 5 m to je vidno, ale z 50 m nie. Fotografia bola odhadom tak z 3 m. Preto, ak chceme konštruktívnu diskusiu, tak očakávam nahranie takej fotografie, pri ktorej sú ostatné znaky čitateľné a znak 4 nečitateľný, alebo zameniteľný s iným znakom.
V druhom rade sa tu vyskytli viaceré pripomienky na celkovú čitateľnosť fontu, resp. niektorých znakov. Zmena fontu bola primárne inciovaná zlou čitateľnosťou číslic 3,6,8 a 9. Na tento účel sa spravil krátky test rôznych obrázkov číslic a transparentov, ktoré sa v softvéri umelo pri rôznych úrovniach a metódach rozmazávali. Stačilo malé rozmazanie a zo všetkých uvedených znakov boli osmičky. Ak už sa išli meniť znaky, sekundárnym faktorom bola estetika - tieto znaky boli zbytočne sploštené a vyzerali neprofesionálne.
V otázke voľby fontu sa navrhol súčasný korporátny font Roboto, ktorý má na papieri vynikajúce vlastnosti a aj vďaka tomu sa (niekedy žiaľbohu) stal jedným z najpopulárnejších fontov vôbec. Do tabúľ sa font manuálne vyklikával bod po bode do rozlíšenia 19x7px, pričom niektoré vlasnosti číslic sa oproti HD predlohe umelo zvýraznili. Išlo hlavne o brušká znakov 6 a 9 a horizontálny prvok znaku 4. Testovanie čitateľnosti podľa metódy vyššie dopadlo prekvapivo vynikajúco a číslice sa začali zlievať až v momente, čo by nezainteresovaný človek ani nevedel, že na obrázku bola predtým textová informácia. Pri pozitívnych reakciách rezonovali názory, že font je o pár px väčší (nie je) alebo že sa zmenilo rozlíšenie tabúľ (nezmenilo).
Po čísliciach prišiel na rad text, kde sa upravili niektoré znaky, hlavne písmeno A, V, opravili dĺžne a mäkčene, zaoblilo O a 0, aby sa nemýlili so znakom D (kto chodí do Viedne, vie svoje). Pri niekotorých cieľoch sa zmenili aj medziznakové medzery. Väčšina znakov mal pri najväčšom fonte šírku 6 až 7 px, pričom sa to upravilo podľa potreby (napr. M a W spotrebuje väčšiu šírku ako L)
Vychádzalo sa zo skúseností z iných zahraničných miest a dizajnérov grafických a textových informácií v rámci výmeny skúseností pod hlavičkou UITP. Možno to vyznie prekvapivo, ale väčšina ľudí nie je schopná prečítať žiadnu tabuľu vo väčšej vzdialenosti, najmä ak ide o exteriér, ulicu osvetlenú autami a samotným vozidlom MHD (pozeranie do svetla) a poveternostné podmienky (pri vetra vlhnú oči a človek ich má prižmúrené). Tí lepší vnímajú geometrické tvary jednotlivých znakov, tí horší jednu machuľu.
Pôvodný font bol spravený nešťastne a bol zasadený do rovnakých obdĺžnikov, čo pri plnegrafickom displeji nie je nutné. V podstate každý znak bol odvodený od obdĺžnika a už z väčšej diaľky vyzerali všetky ciele ako zhluk rovnakých obdĺžnikov.
Tým, že sa pri novom fonte zvýraznili vlastnosti niektorých znakov, ale aj ich šírka, človek z diaľky nevidí zhluk obdĺžnikov, ale rôzne geometrické tvary rôznych šírok, z ktorých vie sugesciou odvodiť včas názov cieľa predtým, ako si ho včas odvodí. Aj horšie vidiaci človek, ktorému sa znaky zlejú do jednej machule registruje, že RUŽINOV, vyzerá ako lichobežník so skrátenou spodnou hranou, kým DÚBRAVKA vyzerá ako lichobežník so skrátenou hornou hranou (vďaka písmenám A a V na konci). Pri pôvodnom fonte videl dve machule rovnakého tvaru.
UITP odporúča ísť aj ďalej a využiť aj mínusky (myslím malé písmená, nie mínusky, ktoré mi naklikáte), ale do toho sa zatiaľ nešlo a ani neplánuje.
Rozumiem, že je to zmena a na zmeny sa ťažšie zvyká. Je to aj otázka vkusu a dizajnu a tam sme všetci veľmi rozdielny. Niektorým ľuďom sa čitateľnosť mohla naozaj zhoršiť. Ale je potrebná vecná kritika a hlavne ukážky zo zlej čitateľnosti v teréne. Pre viacerých možno podvedome nastáva jav nazvaný "uncanny valley". Ale tá čitateľnosť znakov by mala pre väčšinu ľudí byť vyššia. Škoda, že niekto neurobil fotografiu počas toho, ako sa tie tabule prehrávali. Ja som v teréne videl starý a nový cieľ "Dúbravka" a bol to veľký rozdiel.
Čo sa týka predmetnej štvorky, rozširovala sa o jeden pixel tak, aby bola väčšia a čitateľnejšia.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
N/A