Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ike #232866:
Dík za vysvetlenie. Keď sa na cestách začalo prechádzať na Tern font, tak som si na to nevedel zvyknúť, Grotesk sa mi páčil viac, bola to taká klasika, ktorú človek poznal z diaľky. Ale s odstupom času mi ten Tern už príde lepší, lebo som s naň zvykol. Ale reálna čitateľnosť a použiteľnosť sa nemôže riadiť len zvykom, lebo potom by sa nikdy nič nedalo zlepšovať.
Reply on: Ike #232866:
Ja keď som čakával na Patrónke smer Dúbravka, tak už zo zastávky som presne vedel podľa rozloženia transparentu, čo čaká na červenej od Pražskej. Pre mňa bolo staré označovanie o dosť lepšie ako to nové.
Reply on: Ike #232866:
So zvedavosti - ked sa tu teda riesi problem 1 a 4, nemohli sa 2 ci 4 pixely stvorky vynechat a dostal by si "otvorenu" stvorku, ako bola? Myslim si, ze to az tak nenarusi font a bude to jednoznacne oddelenie (rovnako ako napriklad 0 a O by sa dali rozlisit tym, ze 0 bude mat v sebe diagonalnu ciaru) 🙂
Reply on: Dispecer #232865:
Nie som expert na technologie displejov autobusov (cize si rad aj necham poradit), ale viem, ze LCD mavaju obcas dost velke problemy, ked su dlhodobo vystavene slnku (strata kvality obrazu) a vysokym teplotam (aj ked napriklad teploty vacsinou zvladnu a potom plne funguju, ked sa schladia napriklad v tieni/garazi/dobrym chladenim panelu).
Reply on: Joyki #232856:
+ #232858

V prvom rade bola nahraná fotografia z bočnej tabule trolejbusu s popisom "Celkom sa to podobá na 1ku", pričom napriek tomu, že fotografia je rozmazaná a pozerám sa na jej thumbnail, je to jednoznačná 4ka. V podobnom duchu sa vyjadril aj autor fotografie a kritiky s tým, že 5 m to je vidno, ale z 50 m nie. Fotografia bola odhadom tak z 3 m. Preto, ak chceme konštruktívnu diskusiu, tak očakávam nahranie takej fotografie, pri ktorej sú ostatné znaky čitateľné a znak 4 nečitateľný, alebo zameniteľný s iným znakom.

V druhom rade sa tu vyskytli viaceré pripomienky na celkovú čitateľnosť fontu, resp. niektorých znakov. Zmena fontu bola primárne inciovaná zlou čitateľnosťou číslic 3,6,8 a 9. Na tento účel sa spravil krátky test rôznych obrázkov číslic a transparentov, ktoré sa v softvéri umelo pri rôznych úrovniach a metódach rozmazávali. Stačilo malé rozmazanie a zo všetkých uvedených znakov boli osmičky. Ak už sa išli meniť znaky, sekundárnym faktorom bola estetika - tieto znaky boli zbytočne sploštené a vyzerali neprofesionálne.

V otázke voľby fontu sa navrhol súčasný korporátny font Roboto, ktorý má na papieri vynikajúce vlastnosti a aj vďaka tomu sa (niekedy žiaľbohu) stal jedným z najpopulárnejších fontov vôbec. Do tabúľ sa font manuálne vyklikával bod po bode do rozlíšenia 19x7px, pričom niektoré vlasnosti číslic sa oproti HD predlohe umelo zvýraznili. Išlo hlavne o brušká znakov 6 a 9 a horizontálny prvok znaku 4. Testovanie čitateľnosti podľa metódy vyššie dopadlo prekvapivo vynikajúco a číslice sa začali zlievať až v momente, čo by nezainteresovaný človek ani nevedel, že na obrázku bola predtým textová informácia. Pri pozitívnych reakciách rezonovali názory, že font je o pár px väčší (nie je) alebo že sa zmenilo rozlíšenie tabúľ (nezmenilo).

Po čísliciach prišiel na rad text, kde sa upravili niektoré znaky, hlavne písmeno A, V, opravili dĺžne a mäkčene, zaoblilo O a 0, aby sa nemýlili so znakom D (kto chodí do Viedne, vie svoje). Pri niekotorých cieľoch sa zmenili aj medziznakové medzery. Väčšina znakov mal pri najväčšom fonte šírku 6 až 7 px, pričom sa to upravilo podľa potreby (napr. M a W spotrebuje väčšiu šírku ako L)

Vychádzalo sa zo skúseností z iných zahraničných miest a dizajnérov grafických a textových informácií v rámci výmeny skúseností pod hlavičkou UITP. Možno to vyznie prekvapivo, ale väčšina ľudí nie je schopná prečítať žiadnu tabuľu vo väčšej vzdialenosti, najmä ak ide o exteriér, ulicu osvetlenú autami a samotným vozidlom MHD (pozeranie do svetla) a poveternostné podmienky (pri vetra vlhnú oči a človek ich má prižmúrené). Tí lepší vnímajú geometrické tvary jednotlivých znakov, tí horší jednu machuľu.

Pôvodný font bol spravený nešťastne a bol zasadený do rovnakých obdĺžnikov, čo pri plnegrafickom displeji nie je nutné. V podstate každý znak bol odvodený od obdĺžnika a už z väčšej diaľky vyzerali všetky ciele ako zhluk rovnakých obdĺžnikov.

Tým, že sa pri novom fonte zvýraznili vlastnosti niektorých znakov, ale aj ich šírka, človek z diaľky nevidí zhluk obdĺžnikov, ale rôzne geometrické tvary rôznych šírok, z ktorých vie sugesciou odvodiť včas názov cieľa predtým, ako si ho včas odvodí. Aj horšie vidiaci človek, ktorému sa znaky zlejú do jednej machule registruje, že RUŽINOV, vyzerá ako lichobežník so skrátenou spodnou hranou, kým DÚBRAVKA vyzerá ako lichobežník so skrátenou hornou hranou (vďaka písmenám A a V na konci). Pri pôvodnom fonte videl dve machule rovnakého tvaru.

UITP odporúča ísť aj ďalej a využiť aj mínusky (myslím malé písmená, nie mínusky, ktoré mi naklikáte), ale do toho sa zatiaľ nešlo a ani neplánuje.

Rozumiem, že je to zmena a na zmeny sa ťažšie zvyká. Je to aj otázka vkusu a dizajnu a tam sme všetci veľmi rozdielny. Niektorým ľuďom sa čitateľnosť mohla naozaj zhoršiť. Ale je potrebná vecná kritika a hlavne ukážky zo zlej čitateľnosti v teréne. Pre viacerých možno podvedome nastáva jav nazvaný "uncanny valley". Ale tá čitateľnosť znakov by mala pre väčšinu ľudí byť vyššia. Škoda, že niekto neurobil fotografiu počas toho, ako sa tie tabule prehrávali. Ja som v teréne videl starý a nový cieľ "Dúbravka" a bol to veľký rozdiel.

Čo sa týka predmetnej štvorky, rozširovala sa o jeden pixel tak, aby bola väčšia a čitateľnejšia.
Reply on: MatejBA #232863:
"Ale zabudas na jednu vec - zatial co ty mas rozlisenie 1080p a viac (co mas minimalne 2073600 pixelov) na displejoch vozidiel ich mas vyrazne menej."

A toto je dôvod, prečo nechápem, prečo DPB (ale aj DPMK) tak veľmi tvrdohlavo išli po DOT-LED BUSE aj pri novších vozidlách... 🙂
Reply on: 810zssk #232861:
V spičke som vždy prestupil na Račku. Počas sedla v horšom intervale som išiel peši na zast. Račianske mýto (21,25,210)
Osobne by som ocenil zrušenie zastavky Vápenka.
Reply on: zakaznik #232860:
Aj ja si viem spravit obrazok viacerych fontov, aha 🙂

Ale zabudas na jednu vec - zatial co ty mas rozlisenie 1080p a viac (co mas minimalne 2073600 pixelov) na displejoch vozidiel ich mas vyrazne menej. Neviem kolko, ale divil by som sa, keby to bolo viac ako ako 5000 bodov na displeji. A tam uz musis mat jednoznacne rozlisenie cisiel pri tak malom mnozstve bodov, lebo sa to potom moze zlievat ako 1 a 4 ci 6/8/9 🙂
Reply on: zakaznik #232860:
Ale treba si všimnúť, že 4-ka má presah na každom príklade. 😉
Mohla by sa doplniť zastávka Karpatská pre linku 21, aspoň v smere do DNV. Chápem že to má byť expres, ale expresnosť by nemala ísť na úkor dôležitých prestupných väzieb.

V smere na ASMN vždy na Námestí Franza Liszta z 21 vypadne veľké množstvo cestujúcich, ktorí prestupujú na linky smer Šancová (61, 74, 201, 204, 209). V opačnom smere ale táto možnosť prestupu úplne absentuje, lebo hoci majú uvedené linky s 21kou pomerne dlhý súbeh, nemajú žiadnu spoločnú zastávku. Prestupy sú možné len s pomerne dlhým peším presunom na Trnavskom mýte, alebo v uzle Hlavná stanica / SAV.

Časová úspora vyplývajúca z nezastavovania L21 na Karpatskej nie je podľa môjho názoru hodná prerušenia týchto významných a v opačnom smere hojne využívaných prestupov.
Reply on: Joyki #232853:
Tak ja neviem už, asi to máš zo školy.
Jednotka nemá taký dlhý zobák v žiadnom normálnom fonte.
Reply on: Ike #232855:
Ak to ty vidíš jasne, tak ti gratulujem, ale to neznamená, že aj iní to vidia jasne. Zmena fontu je jedna zo zmien, ktoré sa podľa mňa nevydarili, mne sa teraz tiež z určitej diaľky pletú na transparentoch znaky, pričom predtým som s tým problém nikdy nemal. A ako vidím, tak nie som jediný. Predošlý font bol jednoducho čitateľnejší.
Reply on: Joyki #232853:
Existuje minimum fontov, kde by jednotka mala takú dlhú diagonálu, ale je pravda, že ten vodorovný presah na štvorke by mohol byť dlhší, aby sme sa vyhli akýmkoľvek pochybnostiam.
Reply on: Ike #232855:
Z 5 metrov aj ja, z 50 metrov už to nie je taká jasná 4-ka, aká bola predtým.

Ale kebyže veľmi chcem, tak ja zas vidím na tomto fóre schválne rýpanie do mňa, pritom len píšem svoj postreh po zmene.
Reply on: Joyki #232853:
Neviem, ja vidím jasné číslo 4. Ale kebyže veľmi chcem, tak namiesto 2 vidím Z.
Po dlhej dobe dostala L147 konečne regulérny označník na Zochovej. 👍
Aupark pri Moste SNP prišiel o tie osobitné označníky ale tie už vyzerali dlhú dobu ako v Pise.
Celkom sa to podobá na 1-ku.
Aj ja som si minule v diaľke poplietol 4 a 1, nové čísla sú úplne na nič. Mali zostať staré čísla ale zmeniť font písma, toto je čistý nezmysel a tvrdím to od začiatku. Za to piktogramy sú pekné.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.