Pri odchodoch L4 zo zastávky Odborárska a Magnetová v smere Zlaté piesky platnej od 19.12. je zlá minutáž medzi zastávkami (1 minúta, 45 minút, 47 minút...).
Keď už sme pri HAX100:
HAX100, HAX100, tu 215/2, stojím na Bajkalskej, ukradli vedení!
Tu HAX100, 215/2, čo robíte na Bajkalskej?
...ticho...
aha, já sem mau odbočit až o jednu dálej...
Páni mám takú otázku ohľadom zmeny fontov na transparentoch vozidiel. Všimol som si, že na niektorých električkách sa začali používať zobrazenia iba konečnej zastávky aj na bočných tabuliach. Zatiaľ som si to všimol iba pri linke 4 aj na 29T aj na T6 aj na T3, na iných linkách som to ešte nevidel a aj to nie na všetkých vozoch.
Otázka teda je, plánuje sa na električky zaviesť iba označovanie konečnou zastávkou po vzore Viedne a toto je testovanie, alebo je to definitívne a postupne sa to bude nahrávať na všetky vozidlá?
"Pokiaľ majú cestujúci DPB predplatné lístky, tak DNVjet by musel ponúknuť fakt niečo super, aby uspel a neskončil ako tí kamikadze maršutkári z Dlhých Dielov (čo neskôr predávali zemiaky)."
Nič nebráni šikovnému súkromníkovi vytvoriť vlastný vernostný program, ktorý môže byť aj výhodnejší ako predplatné lístky dopravcu objednávaného vo verejnom záujme.
"Mohla by nastať situácia, keby DNVjet napr. uspel dopravou len v špičke. Potom by DPB skôr ušetril a nie zvýšil stratu, lebo by nemusel obstarávať vozidlá len pre špičku."
Toto je obrovská ilúzia. Tak bonitné spoje, ktoré aspoň čiastočne znižujú stratu, ktorú platí objednávateľ (mesto) odovzdáš súkromníkovi, ktorý zhltne zisk, a stratové spoje si necháš. Nezabudni, že žijeme v tvojom, deregulovanom, svete, v ktorom si súkromník môže 29.5.2021 o 14:32 povedať "chlapi, balíme" a bez akejkoľvek zodpovednosti prestať prevádzkovať akúkoľvek formu dopravy. Ak by v tomto svete existovalo zodpovedné mesto so zodpovedným DPB, tak by ten DPB musel držať zálohu udržiavaných vozidiel a vodičov v pohotovosti pre prípad, že si súkromník zmyslí odísť inde, alebo to proste zabaliť. Zatiaľ som v tomto scenári nenašiel absolútne žiadnu pridanú hodnotu, zato kopec peňazí, ktoré verejná správa vyhodí von oknom. Nejako nevidím to zoštíhlovanie.
"Ale tu sa bavíme o Realitných Lajnách, ktoré ponúkajú šitné služby. Ak máš MHD v rámci mesta s predplatnými lístkami, tak tam to nie je s konkurovaním také jednoduché. "
Ako si to ktorý objednávateľ nastaví, tak to má. Ani ty neočakávaš divinový guláš, keď si v kebabárni v Popudinských Močidlanoch objednáš náhražku chickenburgeru.
"Ešte by za určitých okolností mohla nastať situácia, že by cestujúci ušetrili na lacnejšom dopravcovi "DNVjet" v špičke a zas by cez dane doplatili o niečo viac na dopravu v menej výhodných časoch."
Takže neregulovaný súkromník by to robil pre pekné oči? V ktorej krajine to takto reálne funguje? Lebo naša regulácia funguje v ďalších 27 krajinách EÚ. Kvalita verejnej dopravy síce varíruje od Grécka po Nemecko, legislatíva je ale IMHO nastavená dobre.
Ešte by za určitých okolností mohla nastať situácia, že by cestujúci ušetrili na lacnejšom dopravcovi "DNVjet" v špičke a zas by cez dane doplatili o niečo viac na dopravu v menej výhodných časoch.
V deep state by samozrejme kričali, že to oni hovorili, že sa zvýšia náklady "DPB". Lenže deep state zabudli, že ide o to aby občan mal čo najvyššiu hodnotu za peniaze, nie aby oni mali čo najlepšie hospodárenie.
Takže aj v takejto modelovej situácii tie argumenty nesedia.
- Pokiaľ majú cestujúci DPB predplatné lístky, tak DNVjet by musel ponúknuť fakt niečo super, aby uspel a neskončil ako tí kamikadze maršutkári z Dlhých Dielov (čo neskôr predávali zemiaky).
- Mohla by nastať situácia, keby DNVjet napr. uspel dopravou len v špičke. Potom by DPB skôr ušetril a nie zvýšil stratu, lebo by nemusel obstarávať vozidlá len pre špičku.
- atď.
Opakuješ rozprávkové argumenty ktoré nesedia. Skoro ako tí, čo po r. 1990 hlásali, ako nebude čo žrať, keď zásobovanie potravinami preberú sukromníci.
Ale tu sa bavíme o Realitných Lajnách, ktoré ponúkajú šitné služby. Ak máš MHD v rámci mesta s predplatnými lístkami, tak tam to nie je s konkurovaním také jednoduché.
Licenčné konanie má svoje opodstatnenie, pretože inak by si mal:
- anarchiu vo verejnej doprave,
- paradoxne, vyššie finančné zaťaženie verejnej správy,
- odliv cestujúcich do IAD.
Prečo? Vysvetlím. Všetky tri úrovne verejnej správy sú v zmysle zákona povinné zabezpečiť verejný záujem v doprave (obslužnosť). To je dané zákonmi a de facto aj ústavou. Ak má byť táto obsluha atraktívna a má mať potenciál prilákať ľudí k presunu z IAD, potom musí spĺňať určité vlastnosti, z ktorých spomeniem napr. pravidelnosť, predvídateľnosť, jednoduchosť, najlepšiu možnú obslužnosť, kvalitné služby, spoľahlivosť. Zisk tu nie je rozhodujúci a ako hovorí zákon, má zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj tam a v tých časoch, v ktorých by dopravu dopravca na komerčnom základe vzhľadom na svoje obchodné cieľe nerealizoval.
A teraz si predstav hypotetickú situáciu v Bratislave. Je normálne, že celá MHD je stratová. Ale sú linky/spoje/časy/úseky liniek, ktoré sú ziskové a znižujú finančné zaťaženie objednávateľa - mesta Bratislavy. Predstav si linku č. 21, ktorá je v špičke zisková (fabulujem). A teraz si predstav, že sa objaví súkromník, ktorý sa rozhodne, že začne prevádzkovať dopravu medzi Devínskou Novou Vsou a Patrónkou, nazvyme ho DNVjet.
Ako by to vyzeralo v dnešnom stave:
- DNVjet osloví licenčný orgán (mesto Bratislava) so žiadosťou o vydanie licencie, pričom predloží CP svojej linky. Linka 121, ktorú chce prevádzkovať DNVjet má podľa tohto súkromníka premávať len v čase špičky, stáť bude len na väčších zastávkach a všetky odchody zo zastávok budú presne o minútu skôr ako má linka 21 objednávaná vo verejnom záujme mestom.
- mesto, ako licenčný orgán pochopí, že to bude len vykrádanie cestujúcich a žiadosť zamietne
- DNVjet sa odvolá na EK s požiadavkou vykonať test hospodárskej rovnováhy, ktorý skončí v prospech licenčného orgánu
- DNVjet premávať nebude a doprava zostane ako v súčanosti.
Ako by to vyzeralo podľa teba:
- DNVjet začne jazdiť na linke 121.
- Na linke 21 klesne počet prepravených cestujúcich a začne byť stratová
- Kompenzácie mesta DPB začnú rásť a mesto bude musieť vynakladať väčšie finančné prostriedky na verejnú dopravu pri menšom počte cestujúcich
- Mesto sa môže rozhodnúť, že linku 21 obmedzí, alebo zruší, čím zhorší dopravnú obslužnosť v časoch a úsekoch (resp. vynechaných zastávkach), kedy DNVjet nejazdí
- DNVjet môže kedykoľvek bez oznámenia prestať jazdiť a cestujúci ostanú napospas osudu (potom má mesto s DPB zachraňovať situáciu? resp. ak bude DNVjet jazdiť, tak držať udržiavanú zálohu, keby si to DNVjet rozmyslel?)
- DNVjet môže kedykoľvek zvýšiť ceny a robiť si vlastnú tarifnú politiku, ktorá nemusí vyhovovať všetkým.
Neviem, zákony sú relatívne mladé a doteraz vo viacerých mestách, krajoch, v štáte vzťah objednávateľ, licenčný orgán a dopravca nefungoval najlepšie. Ale všetci sa učíme. A udržiavanie poriadku mi ako zbytočná regulácia nepríde.
Neviem, čo máš presne na mysli. Ale to, že pôda, práca, kapitál sú vzácne zdroje by mali snáď učiť na strednej škole.
Teda prehnaná regulácia v oblasti osobnej dopravy odkláňa zdroje do iných odvetví (prípadne regiónov). Kapitál má tendenciu smerovať tam, kde je menšia hrozba, že nejaký blbý úradníček ohrozí výnosnosť investície. To je na škodu cestujúcich.
Ide o to, že skôr máš mať náklady pri realizácii podnikateľského plánu a až potom sa dozvieš, či ti niekto "povolí" obslúžiť časť cestujúcich. Myšlienka "povoľovania" je úplne absurdná, keď niekto chce službu dobrovoľne ponúknuť a druhý za ňu chce dobrovoľne zaplatiť. V údajnej zóne voľného obchodu v rámci EÚ.
Pre etatistických fanatikov sa ponúka aj možný kompromis - kto by chcel podnikať podľa regulácii štátu, mohol by, aj by mohol propagovať, že spĺňa požiadavky. Ak by niekto nechcel trebárs autobusovú linku podľa zákona o cestnej doprave, tak by musel viditeľne označiť, že sa naňho pravidlá určené zákonom nevzťahujú a cestujúci by sa rozhodol, či takú služby využije alebo nie.
Podobne by sa dal vyriešiť aj problém taxi vs. Uber a podobné "appky".
- HAX száz, HAX száz! Tu je tizenkettő/egy. Stojím Podkolibský utca. Pošlite na mňa vrukhári, lebo zlomil som pätka.
- Čo robíš s dvanástkou na Podkolibskej?
- Húúúj, nemtrafil som!
zakaznik
Teda prehnaná regulácia v oblasti osobnej dopravy odkláňa zdroje do iných odvetví (prípadne regiónov). Kapitál má tendenciu smerovať tam, kde je menšia hrozba, že nejaký blbý úradníček ohrozí výnosnosť investície. To je na škodu cestujúcich.