Úloha vodiča, pokladníka a znalca užívateľských produktov nie je buzerácia? Podľa mňa je to skôr v tom, že v prímestskej doprave sa na rozdiel od mestskej, dá hrať s obehmi a optimalizáciami.
Samozrejme, že princíp "vozidlo musí oddychovať s vodičom" by sa dal eliminovať aj tu.
Len je divné, že všetky tie mestá, vymenované ako dobré, majú koľajovú dopravu a chválu verejnej dopravy v Kolumbii a Brazílii akosi nepočuť. Takže keď chceš trollovať, priprav si aj trollgumenty.
Krpatá krajinka ale nedostatkov ako keby sme mali veľkosť ZSSR
To, čo si uviedol s tým počítaním poplatku za cestu je pravda. To je aj dôvod prečo sa pýtam a neuvádzam to ako jediné riešenie a už vôbec nie správne. Ponechal by som to teda na platenie za presne to, čo prejdeš a nie môj špekulatívny "vzorec".
Pri ZŤP je otázne, že či každý ZŤP môže viesť cmv. Sú aj také diagnózy, kde to nie je možné. Nerozumiem ale, že čo presne máš na mysli, že čo má zapríčiniť negatívny efekt.
Problém s vykonaním infraštruktúrnych opatrení pre riešenie problému IAD a VHD spočíva v tom, že v časoch keď sa už mali pripravovať projekty (minimálne 10 rokov nazad), tak namiesto toho ako sa to dá a že peniaze nájdeme, znelo ako sa to nedá a že peniaze nie sú. No bohužiaľ, keď pokušenie do projektov prihadzovať 40-60% "motivačný príspevok" nedokáže skoro nikto prelomiť (ak dokáže, tak projekt mu neschvália), tak je to jasné prečo peniaze niesú. Nuž a na "ťažko to ide / nedá sa" poviem toľko, že každá stavba má základný kameň a ten treba položiť ak chceme aby niečo stálo. Čím neskôr sa začne, tým neskôrbude výsledok a tým neskôr aj benefity výsledku. Pri navyšovaní objemu výkonov vo VHD treba poriešiť aj dostatok techniky, tá sa dá ale kúpiť. Lenže nedá sa kúpiť zmýšľanie ľudí, aby bol úspešný personálny nábor na obsadenie nových turnusov, ktoré vzniknú pridaním spojov. Bohužiaľ manažéri v doprave čakajú, že ľudia sa pretrhnú za zodpovednú prácu za 500-600 čistého a so zrážkami zo mzdy počas prestojov. V DPB a Slovak Lines sú platy vraj nad mieru solídne oproti tomu, čo na výplatnú pásku dostávajú už za "rohom" v TTSK a NRSK šoféri. Bohužiaľ, tu si musí objednávateľ ustriehnúť to, aby peniaze, ktoré platí dopravcovi šli na zabezpečenie dopravných služieb a ich rozvoja. Pod tým si predstavujem, že peniaze čo podniku zvýšia sa použijú na modernizáciu dielní, navyšovanie miezd, motivaxné a vernostné príspevky, a atraktívny sociálny program pre zamestnancov. Aby mi ten zamestnanec vydržal do dôchodku a aj v tom dôchodku v zdraví požil aspoň 20-25 rokov.
Ak ale nové vedenie mesta neuspeje pri posilnení ponuky VHD a príp. netrafia tie správne linky (čo dúfam dnes sú relevantné dáta u DPB a DPB bude s vedením mesta aktívne spolupracovať), tak to bude vlastný gól a nedobrá vizitka. Ale všetko je našťastie otvorené a pred nami
Pojdem odspodu:
Software to dokaze vyhodnotit, s dostatocnym vykonom by si ustriehol aj niekolko republik, nie len tuto krpatu krajinku. Problem - narazas už do problemu slobodneho pohybu kedy by počitač vygeneroval poplatok vyšší na základe že našiel inú, lacnejšiu trasu, o ktorej majiteľ absolútne nemusí vedieť, či pre nejaké dôvody nemohol použiť. Prirovnám to k dnešnej GPS, ktorá tak isto hľadá najkratšiu či najrýchlejšiu trasu (ako navolíš). Ale aj tebe sa stane že ťa GPS otočí do protismeru na diaľnici, či nasmeruje do slepej , či nájde nevhodné riešenie. Bude maratón a odklonia ťa, bude nehoda a odkloní ťa polícia. Ty to zarátavaš do istého daňového výmeru, ktorý ale nebude na dennej báze. Kde dokážeš trebárs pri ročnom zúčtovaní že pred 11timi mesiacmi ťa v tej dedinke odklonila polícia lebo tam bežal VUB CSOB TATRA ZUNO SLSP maraton.... Alebo sa tam vykydla vlecka s hnojom....alebo tam asfaltovali....Prilis vela premennych
Otázne rovnako ostáva, ako budeš riešiť trebárs ZŤP? tí budu môcť bez poplatku keďže VHD je pre nich nepoužiteľná? Povedzme si úprimne, že na SVK pre 50€ ročnú známku a parkovanie pri obchodných domoch máme nejak priveľa luxusných vozidiel s ZŤP. Koľkonásobne by toto stúplo? Nezmenil by sa efekt práve na negatívny?
Osobne vidím problém s tým, že jednáme trochu opačne. Chceme obrovské zmeny naraz, bez budovania riadnej infraštruktúry, chceme ľudí dostať z IAD do VHD tak, že nenavýšime objem VHD aby sme im mali čo ponúknuť.
Prenesiem problematiku do iného segmentu : V meste je 5 pekárstiev, z toho jedno je mestské ktoré prináša peniaze mestu. Ostatné robia veľa bordelu a nosia penioaze do súkromných vačkov. Je logické keďže sú naobtiaž ich zrušiť. Obzvlášť ak tomu nič nebráni. Lenže to mestské pekárstvo napečie pre 20% obyvateľov. Bude postačovať ak násilne zrušíme ostatné? Nepríde logickejšie napríklad najskôr zväčšíť mestké pekárstvo aby pokrylo potreby až 40% ľudí, a potom rušiť prvé? (Parkovacia politika pre centrum mesta, zlepšenie dopravnej obslužnopsti mesta v celodennom režime, viz praha : Metro radšej nespomínam, ale električky v sedle s množstvom liniek tvoria hustú povrchovú sieť s intervalom max 2minúty na traťosmer, u nás 8min v sedle traťosmer... Pri nutnosti prestupovať medzi systémami (bus+Tram+Trolej) sa môžu cesty výraznejšie predĺžiť = vzniká neatraktivita. Navyše si povedze úprimne, drvivá väčšina cestujúcich MHD sú Bratislavčania. IAD tvoria najmä mimobratislavskí. Nemajú záchytné parkoviská, nemajú fungujúcu dopravu. Zachytné sú platené, k tomu platiť MHD a dokopy ťa to vyjde drahšie ako parkovné v centre mesta priamo autom.
A aby som to nemal také "easy", tak si zaoponujem v mene nespokojných IAD-istov k príspevku #229991
K bodu 6. by bola oponentúra isto, že načo si kupovať GPS hardware aby ich "niekto" sledoval okrem teda primárnej funkcie aby platili za používanie cestnej infraštruktúry. Myslím, že dnes, kedy ľudia intrrnetu zverujú svoje citlivé dáta, je toto "GPS špehovanie" minimálny problém. Navyše mobilné telefóny a dáta z nich sú ako obchodný artikel aj o Vašom pohybe pre analytické spoločnosti a ľudia t predýchali, alebo mlčky prešli bez ujmy. Otázne je, že či obchody s dátami nenarušujú niekedy trhové prostredie, keď bonitnejší klient si k nim zabezpečí prístup a navýši podieľ na trhu, zatiaľ čo menej bonitný nie. To je ale problém legislatívy a morálky ... Takže pri týchto GPS dátach treba na 100% garantovať, že to nebude obchodovateľná položka pod hrozbou likvidačnej pokuty a dáta budú ukladané iba na území SR (aby to nebolo ako s dátami poistencov).
Ďalej kritika znie :"Načo mám za cesty platiť ešte poplatok skrz údaje o tom kde som koľko jazdil, keď už na dani za MV platím a ide to na údržbu a opravu ciest?" Logicky by táto paušálna položka musela byť z dane za MV odpočítaná. Neviem ja osobne, že aké zložky vstupujú do výpočtu dane, že okrem nákladov na CI a ekologickú záťaž, čo ešte počítajú do toho a plus daň štátu ako "vreckové" navrch. Štátu alebo samospráve by každý zaplatil iba taký poplatok, koľko reálne prejazdí a zaťaží infraštruktúru a životné prostredie. Samozrejme aj časť poplatku za ekológiu by musela byť odstupňovaná podľa toho akou ekologickou záťažou je dané auto, t.j. zloženie exhalátov (ak som sa správne vyjadril). Z časti poplatku za ekológiu by sa potom financovala VHD samozrejme a údržba prislúchajúcej infraštruktúry + rozvoj v menšom merítku, keďže by to väčšie projekty sotva pokrylo. Úroveň sadzieb v cenníku by však musela byť taká aby ten, kto je dnes v tom priemere a aj tí cca 50% pod priemerom najazdených km mali náklady na prevádzku auta vyššie a tí čo sú nad priemerom ani nehovorím. A tí, ktorí by jazdili viac, tak by platili o to viac benzínu a aj poplatkov za infraštruktúru čím viac by prejazdili. Nútilo by ho to auto využívať menej a menej až by v ideálnom (utopickom) scenári dospel k záveru, že ho nepotrebuje. Vysvetlím prečo 50% pod priemerom najazdených km. Aky by to bolo nastavené na tých čo odjazdia priemer a viac, tak tí, čo odjazdia pod priemer a v podstate na dani preplácajúako keby, tak by mali motiváciu jazdiť viac. Ale tých 50% som strelil. Chcelo by to presné štatistiky a od toho sa odraziť k presným číslam, aby sa nestalo, že síce 20-30% ľudí obmedzí používanie auta ale zas niektorým sa zlacní tak, že efekt tých 20-30% osvietených znížia na 10-15, alebo sa ešte objaví nová skupina užívateľov cmv.
Na um mi prišli ešte dva problémy a to kalkulácia samospráv a vlastníkov cmv.
1. Samospráva si vie zrátať, že menej IAD = menej financií v kase. Ako garantovať, že tuto samosprávy nebudú v túžbe po príjmoch tolerovať IAD viac ako je zdravé?
2. Ak si šofér cmv má vybrať medzi súbežnou diaľnicou a cestou II.tr. tak pre nižší poplatok si vyberie cestu nižšej triedy. Zabrániť by sa tomu dalo len tak, že systém vyhodnotí, že či prejazd danou cestou bol nutný aby sa dostal do obce alebo v celej dĺžke cesty po ceste nižšej kategórie bola v tej istej trase diaľnica/R cesta a napr. z Novej Bane do Nitry išiel po dedinách namiesto po rýchlostnej ceste a započíta mu tam prirážku, ktorou sa cena dorovná na tú, ako keby šiel po R ceste. Je to fantasmagória pri takom počte aut aby to systém zvládal vsetko kalkulovať, alebo je to možné takéto niečo reálne po softwarovej stránke vykonať?
odpoved na #166296 z vedla ked to tam nepatri.
Mobilom to nebude ja som ho musim naucit pouzivat. Vsetky hodnoty som mal na automatickom nabuduce teda skusim manual. Takze vacsie ISO a kratsia uzavierka hej? Doplnim ze ide o Huawei P20 PRO.
Taká možno blbá šoto otázka, ale:
Pred nejakou dobou tu niekto spomínal, že hlavný a asi jediný problém prečo nemôžu mať hrany zastávok takú výšku, aby sa do škodoviek nastupovalo bez schodu,sú T6 s výklopnými dverami. Kedže s T6 sa ešte nejakú dobu počíta, bolo by technicky možné vymeniť na T6 III.série dvere výklápacie za dvere skladacie? Viem, že DPO niečo podobné realizoval na niektorých Váriách.
S Masterpassom nemám skúsenosti, no po prečítaní príspevku mi napadla moja skúsenosť s nákupom zadarmo lístku na vlak počas cesty vlakom.
Raz som išiel z Brna domov a kedže som nevedel ktorý vlak stihnem, tak lístok z Kútov som nemal ešte kúpený, kedže zadarmo lístky sú viazané na presné číslo EC. Na poslednú chvíľu som sa rozhodol že pôjdem rj79 do Břeclavi a odtiaľ EC131. Lístok do Břeclavi som si kúpil cez ČD appku v mobile a zvyšok som sa rozhodol že kúpim cez mobil až vo vlaku, kedže bolo fakt pár minút do odchodu. Po usadení v railjete som si išiel kúpiť lístok Břeclav-Kúty, ten som kupoval cez ČD eshop, všetko v poriadku prebehlo. No potom som si išiel cez užasný eshop ZSSK kúpiť(vlastne zadarmo lístok, iba príplatok 1€) lístok z Kútov do BA a ďalej do NR. Akurát v čase keď som dal že zaplatiť kartou a išlo ma to presmerovať na platobnú bránu GP webpay, tak sme išli okolo nejakého pola pri Šakviciach, kde mi nachviľu najprv prehodil mobilné dáta na 3G a následne na pár sekúnd úplne vypadli. Problém bol na svete, po asi 15 sekundách sme boli späť na LTE, no to už prehliadač vyhodnotil že nenačíta stránku platobnej brány, teda som nemohol ako zaplatiť za lístok, do košíka sa vrátiť nijak nedalo.
Tak som sa rozhodol že si to naklikám znova a tu nastal problém, ZSSK si moju kartu na bezplatnú prepravu zablokovalo ešte skôr ako som zaplatil a najbližších 20-30 min som si nemohol žiaden lístok "kúpiť" na ňu. Žiaľ časovo to presne sedelo že do odchodu z Kútov ostávalo okolo 25 min, takže ma nechcelo kúpiť si lístok.
Kedže som nemienil platiť plnú sumu, len preto že niekde na chviľu vypadne signál, tak som sa rozhodol isť z Kútov normálne Os.
Viem že toto ZSSK eshop robí aj pri bezplatných lístkoch, keď po zadaní čísla kartičky a potvrdení vypadne internet. Toto si myslím že by sa mohlo nejak opraviť aby sa zadarmo karty zablokovali až keď osobe príde lístok .pdf s lístkom, lebo predsa len takto je ten eshop nepoužitelný pokiaľ si niekto kupuje lístok na poslednú chvíľu za pohybu, niekde mimo civilizáciu.
Aké máte prosím skúsenosti s platbou cez aplikáciu Masterpass by mastercard (napr. pri nákupe v aplikácii IDS BK)? Kupoval som cestovný lístok v eshope ZSSK. Keď sa mi aj po 15 minutách v aplikácii stále zobrazovalo "Platba sa spracováva", pozrel som do internetbankingu a tam som to nenašiel. Zišla by sa existencia infolinky Mastercard, lebo oni tú platbu do banky neposlali.
Našťastie po cca 25 minútach som to v aplikácii Masterpass našiel zmenené na "Platba bola zamietnutná". Neviem prečo bola zamietnutá (a až po toľkých minútach), lebo tá appka nemá vlastné limity pre platby kartou a moje v internetbankingu [suma aj počet platieb denne i mesačne] boli na tú platbu dostatočné. A mám najnovšiu verziu aplikácie Masterpass.
Tak som teda mohol platbu v eshope ZSSK vykonať ešte raz bez obavy, žeby mi to mohlo byť strhnuté 2-krát. Našťastie platobná brána ČSOB (resp. GP webpay) umožňuje aj platbu cez Google Pay, a preto som nemusel opisovať údaje z platobnej karty. Btw, v tej platobnej bráne sa nedá platobná karta uložiť pre ďalšie platby? Napr. eshop Alza to umožňuje, ale nepamätám si ktorú platobnú bránu používajú.
Predstavte si takýto problém (neúspešnú platbu cez Masterpass) pri kupovaní jednorazového lístka IDS BK zopár minút pred odchocom spoja...
K prakovacej politike mesta čo čítam, tak ten výber argumentov z web diskusií stál za to. Človek má pocit, že na Slovensku fyzikálne veličiny ako čas a dĺžka sa merajú inak, resp. plynú inak ako vo zvyšku sveta.
Objektívne problémy sú ale toto:
1. Pohodlnosť = viac ako polovica národa má problém prejsť 5 min pešo k VHD, 10 minút sa rovná trvalej invalidite a 15 minút okamžitý exitus
2. Auto ako znak sociálneho postavenia = premýšľanie v rovine: nemám auto = neexistujem = som nikto
3. Auto ktoré bolo kedysi luxusom, príp. potrebné ľuďom, ktorí sa nemali naozaj ako dostať do práce alebo ju vykonávať bez auta nemali ako, je dnes fetiš spoločnosti. Väčšina mužov vo veku 15-30 rokov rieši väčšinu času autá a príp. futbal a hokej. Sám v robote som toho svedkom, že celý obed sú témy: auto, futbal, hokej a tipovanie a ja pozerám do jedla s pocitom "WTF I'm doing here?!"
4. Mizantrópia = stránenie sa akéhokoľvek kontaktu s ľuďmi a tvrdenie, že akonáhle pri mne stojí niekto bližšie ako 1m, že je autobus preplnený naznačuje, že ľuďom prekáža vyslovene kontakt s inými. Osobne môžem povedať, že nebyť ciest VHD, tak prídem o kopu zábavy a času na pokecanie s kamarátmi alebo by som nespoznal zopár skvelých ľudí.
5. Kto má začať? Majú prv ľudia presadnúť do VHD a dúfať, že tam kde je dopyt budú spoje objednané a ponuka rozšírená alebo má prv mesto rozšíriť ponuku a čakať, že to ľudí osloví? Problém je však stále bod č.1. a tu naozaj nie je možné zastávky nahustiť každých 200m.
6. Síce je fajn, že mesto BA rieši parkovaciu politiku, ale pokiaľ tí ľudia budú mať auto na dvore, tak im to nedá pokoj. To máte ako s abstinujúcim alkoholikom, keď má doma bar plný alkoholu - pokušenie ostáva. Na celoštátnej úrovni musia byť podniknuté také opatrenia aby sa väčšiemu počtu ľudí neoplatilo auto ani len vlastniť. T.j. zvýšiť daň z motorových vozidiel, zaviesť mýto na všetky cesty a koľko prejazdíš, toľko platíš odstupňovane podľa triedy komunikácie, rovnako ako na železnici. A samozrejme odbúrať podvody s tým, že si niekto prihlási auto okrese A ale 70-80% času s ním je v okrese B. Vyhodnotilo by sa aj toto, kde sa ato prevažne pohybuje a komu okupuje cestnú komunikáciu a podľa toho by sa platili dane do miestnej kasy. Každá samospráva a správca cesty by tak dostal "cash" podľa reálnej využívanosti cesty a nie podľa prihlásených cmv v okrese. Ak napr. nebudú obce v okolí BA nijak motivovať ľudí na využívanie VHD, tak to bude pinpongovanie si pikantných odkazov medzi CPčkármi a "blavákmi" v znení:
- Prečo sa mám trepať MHD? Aby mali CPčkári voľné cesty?
- Prečo sa mám trepať vlakom alebo autobusom a prestupovať na MHD ešte aj? Aby sa blaváci vyvážali v aute?
Pokiaľ opatrenia MDV v oblasti dopravy budú len také ako dodnes poznáme, že podporujú rast IAD stále novými a novými rýchlostnými cestami štedrým balíkom financií a nepôjde rovnaký balík do modernizácie ŽI, budovaní terminálov pre IDS, ale aj obyčajných zastávok (kde nie je nástupište, prístrešok, CP a tarifné info, to je pravek v doprave, to nemám guráž nikomu ponúknuť ako alternatívu k IAD), tak sa veľa toho nezmení k lepšiemu. Samozrejme subjektívne zlepšenie je aj to, že si opäť viac ľudí kúpilo auto a majú na to, ale to je o inom ...
Pe67