Reply on: Ike #224939:
Keďže som v Británii bol prvýkrát v r. 1974 a od roku 1990 tam cestujem pravidelne, v posledných 9 rokoch cca 6x/rok, určitý prehľad mám. Skúsenosti cestujúceho najmä v rokoch 1990-2000 boli katastrofálne, cestovný poriadok slúžil len pre hrubú orientáciu. Po privatizácii sa to čiastočne niekde zlepšilo. Rozdiel v privatizácii oproti Slovensku alebo Česku je, že až na hlavné trate sa na jednej trati, alebo skupine tratí resp. oblasti poskytne licencia len jednému dopravcovi. A aj na tej hlavnej trati sa stretnú vlaky rôznych dopravcov z rôznych smerov len na spoločnom úseku. Na konkrétny určitý čas sa pridelí dopravcovi licencia a za tento čas môže preukázať čo vie. Nemá ale na trase konkurenciu, čiže nevznikajú podrazy typu dumpingových cien a pod. No a keď mu licencia skončí, môže sa o ňu uchádzať znovu. Ale nemusí ju, samozrejme, dostať. To by ho (dopravcu) teda malo tlačiť k čo najlepším službám, aby licenciu získal opäť. Zdá sa ale, že podobnou cestou sa pôjde aj u nás. Lebo situácia na trase Praha - Ostrava, kde sa podrážajú 3 či 4 spoločnosti, nie je ideálna. Moje skúsenosti z vyše 50 návštev Londýna v posledných rokoch ukazujú, že to nie je také úžasné, ako by sa mohlo turistovi zdať. Metro: veľmi časté nepravidelnosti, najmä na pôvodných (veľkých) linkách (Circle - poznámka - už cca 7 rokov nie je okružná, ale "slimáková", District, Metropolitan, Hammersmith). Pred 2 týždňami boli "major delays" a "partial suspension" na týchto linkách počas 3 zo 4 dní, čo som tam bol. Veľmi zlá orientácia na vlakoch, len drobným písmom uvedená konečná a často len na čele súpravy, čo si cestujúci ani nemusí všimnúť. Žiadne čísla, čo je hlúpy anglický zvyk daný nechuťou porušiť tradície (nikdysatotaknerobilo, skrátka metro nemá čísla alebo písmená, také anglické a také tradičné). Lenže cieľ na vlaku sa nie vždy zhoduje s tým, čo je vypísané na informačnej svetelnej tabuli, niekedy cestujúci až vnútri vagóna zistí podľa hlásenia ("this is a Piccadily Line train to Uxbridge"), že na letisko, kam, to podľa svetelnej tabule na nástupišti malo ísť, sa týmto vlakom nedostane. Najhoršia je v tomto situácia na Northern Line, tam som opakovane zažil situáciu, že na displeji bolo čosi, čo sa nezhodovalo s cieľom na vlaku a do toho hlásil rozhlas "For destination watch the train". Takže ani systém, ani dežurnyj na stanici nemali tušenie, kam nasledujúci vlak pôjde. Naviac školácke chyby pri organizovaní dopravy. Northern Line má na severe 2 základné konečné a v centre mesta 2 trasy. Takže sa buďto prekladajú vlaky v centre, ale potom idú zákonite 2 za sebou na rovnakú radiálu a naopak. Keby sa na to vykašľali a každej trase v centre by priradili len 1 radiálu, muselo by sa síce prestupovať (prestupná stanica Camden Town je na to uspôsobená), ale jazdilo by to pravidelne. Takto je v tom taký bordel, že interval aj v špičke je náhodný od 1 po 7-9 min.
Autobusy: obrovské nepravidelnosti vďaka zápcham ale asi i organizačnému bordelu, keďže sa vyskytovali aj tam, kde, zápchy neboli. Cestovné poriadky sú len hrubo orientačné (napr. interval 12-15 min., prvé a posledné spoje sú uvedené konkrétne), takže človek nemá šancu ísť na konkrétny spoj, skrátka musí dúfať, že mu do 15 min. snáď niečo príde.
Ale aby som len nekritizoval. V Londýne a blízkom okolí nemusí mať ani cudzinec vôbec cestovný lístok. Stačí ak má bezkontaktnú platobnú kartu štandardného typu (Visa, Mastercard, Maestro a asi aj Visa electron - funguje to určite v rámci EÚ, ako sú na tom karty mimo EÚ neviem). Takže Oyster Card, pokiaľ si neuplatňujete nejakú zľavu, už nepotrebujete. Sumy sa evidujú v priebehu celého dňa, nestrhávajú sa a až podľa celkovej prejazdenej sumy si na druhý deň nájdete v internetbankingu, koľko ste prejazdili. Je to zastropované, nikdy nemôžete prejazdiť viac, ako keby ste si kúpili celodenný lístok. Naopak, záhadne to býva občas aj lacnejšie ako cez Oyster Card. Čítal som o tom a raz som to aj zažil.
Samco13
problemom Britanie z mojho uhla nieje privatizacia prevadzkovatelov zeleznic a neschonost vlady(vlaky objednava podobne ako u nas Ministerstvo) urcit odkial kam a za kolko maju vlaky premavat.
V britanii sprivatizovali a system tak ze je spravca infrastruktury a prepravcovia pre tu ktoru oblast. A stat povedal ze tam a tam musis premavat ak nie tak podaj staznost ze je to nerentabilne a doloz kopu formularov a my rozhodneme ci to je alebo nieje rentabilne.
Cize: - musis premavat na vsetkych castiacha trate ale prevadzkovatel si viac menej urcuje grafikon. Nieje dotacia na kilometere ako pobera napriklad RJ na Ba-KN ale celkova platba za prevadzkovanie vsetkych vlakov.
Cize sme pri tom ze treba urcit jasne podmienky (vozne, vozokilometre, grafikon, cistota, poruchovost a samozrejme ich aj vyzadovat) a mysliet aj na zvysenie zaujmu cestujucich (problem RJ na BA-KN 3nasobny narast cestujucich oproti kalkulacii v zmluve a MDPT neche platit viac za dalsie supravy), samozrejme pre RJ je kazdy prepraveny cestujuci plus lebo peniaze si nechava, ma motivaciu ludi do vlakov tahat. Co napriklad SL nema, ak ano urcite by grafikon zmenila.
Urcite neplatit generovanu stratu ako platia niektore mesta sadkam, ale objednavat si presne pocty vlakov vozov a sluzieb co maju byt poskytnute vo vlakoch.
POtom moze konkurencia a sukromnik fungovat. Len musia byt jasne pravidla, ked su dane vagne a site horucou ihlou bude stoho katastrofa.
Optimalne by bol z mojoho uhla pohladu rozlisovat regionalne vlaky a rychliky, regionalne vlaky supnut spolu s autobusmy VUC, aj s balikom financii a Rychliky prestat dotovat, cestujem pravidelne a vzdy je vytazenost aj cez tyzden na trase bratislava - zilina (3-5x tyzdenne) na urovni 80-90% sediacich cestujucich v urcitych staniciach sa stoji. Cize platiti tieto spoje z rozpoctu je hlupost, alebo na ne vyhlasit sutaz a kto to je ochcotny za menej prevadzkovat ten vyhra.