Elektrickova trat z namestia pred SND neurobi Obchodnu, ide o charakterom uplne iny priestor. Obchodna ma vela problemov, ale elektricka medzi ne nepatri.
Obchodná teda ani zďaleka nie je kvalitný verejný priestor. Ale otázka skôr stojí tak, či chceme pred SND mať Obchodnú. Rôzna organizácia dopravy a hodí na rôzne miesta.
Slovnaft som dával ako pokračovanie trate. Pýtal si sa prečo mesto bolo proti. Jednoducho v iných trasách je to užitočnejšie ako to pchať krížom cez námestie a rovno pred divadlo.
Aj Landererova je lepšia vzhľadom na komplet obstavanie toho trojuholníka ako návrh JaT.
Mesto by sa proti tej trati malo vyjadrovať samozrejme z tých istých dôvodov ako MK a SND. Je v záujme mesta, aby takáto inštitúcia ponúkala kvalitný kultúrny zážitoj. V záujme mesta je aj kvalita verejného priestoru a bezpečnosť ľudí. Ja ako obyvateľ Bratislavy som aj z týchto dôvodov zásadne proti trati medzi SND a Euroveou.
Čo sa týka trate po Landererke, nehovoríš pravdu. Ciele cestujúcich budú aj v budovách severne od Landererky. Tí to budú mať takto bližšie. Navyše vzdialenosť medzi Landererkou a Pribinovou (a teda Euroveou) je iba okolo 200 metrov a územie južne od Pribinovej je dosť malé, budú tam iba budovy Eurovei a sklad. Vedenie trate po Landererke bohato postačí obslúženiu Eurovei a ešte k tomu lepšie obslúži územie severne od Landererky, ktoré bude mať omnoho väčší dopyt po dopravnej obslužnosti.
Určite by viac vhodnejšia po Dostojevského a Nivách a ďalej smer Slovnaft a Biskupice ako popred divadlo. Mesto by malo hájiť všetkých obyvateĺov a nie len určitú časť . Záber resp. prúd cestujúcich by bol určite väčší ako popred nákupné centrum.
„Máme bohaté negatívne skúsenosti z rekonštrukcie Reduty, sídla Slovenskej filharmónie. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií pri rekonštrukcii budovy, či rekonštrukciou trate sa nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií.“
Ja sa vždycky zasmejem pri tej 'rekonštrukcii' trate, ktorá bola od začiatku projekčne a stavebne zle zrealizovaná, ale smiech ma prejde, keď si neskôr uvedomím, že spomenutá firma dodnes rekonštruuje pre DPB trate a v rovnako zlej kvalite.
Proti električke v tesnej blízkosti SND sa vyjadrilo Ministerstvo kultúry, ale aj samotné SND.
"Maďarič sa postavil za umelcov zo Slovenského národného divadla (SND) a ostro kritizoval plán viesť električkovú trať pred budovou divadla.
Električky podľa ministra budú hercov a návštevníkov rušiť vibráciami a hlukom, trať zaberie námestie, obmedzí prístup do divadla a naruší umelecký koncept celej stavby. J&T RE chce podľa neho zasahovať do pozemkov Slovenského národného divadla bez vysvetlenia, čo s nimi bude robiť.
„Všetky priestory okolo budovy považujeme za nevyhnutné na činnosť významnej kultúrnej inštitúcie SND, a preto vznášame zásadnú pripomienku k zabratiu čo i len ich častí,“ napísalo ministerstvo kultúry do pripomienok k udeleniu štatútu.
Ministerstvo kultúry neverí, že J&T RE zabezpečí, aby električka nerušila divadelné predstavenia, podporila to aj skúsenosťami, ktoré majú s hromadnou dopravou filharmonici v Redute.
„Máme bohaté negatívne skúsenosti z rekonštrukcie Reduty, sídla Slovenskej filharmónie. Ani použitím najmodernejších materiálov a technológií pri rekonštrukcii budovy, či rekonštrukciou trate sa nepodarilo úplne zabezpečiť odhlučnenie a eliminovanie vibrácií.“
Proti vedeniu novej električkovej trate pred budovou divadla protestuje aj Slovenské národné divadlo. Tvrdí, že sa o zámere developera dozvedeli až z médií.
„Jazda električiek by mohla spôsobovať otrasy budovy SND a znehodnotiť umelecký zážitok návštevníkov divadla,“ hovorí riaditeľ SND Marián Chudovský.
(...)
Riaditeľ SND Chudovský hovorí, že navrhovaná trasa zasahuje aj do umeleckého konceptu budovy divadla, ktorý vytvorili architekti Martin Kusý, Pavol Paňák a Peter Bauer.
Myšlienka architektov a výtvarníkov má znázorňovať príbeh, ktorý začína z „Prameňa“ v strede budovy, pokračuje slávnostným schodiskom, „tečie“ okolo základného kameňa budovy k fontáne „Víly“ a okolo dvoch veží tečie cez „Kaskády“ smerom k Dunaju. „Navrhované riešenie električkovej trate tento umelecký koncept deštruuje,“ tvrdí ministerstvo.
Priečelie budovy s divadelným námestím a zakomponovanými umeleckými dielami podľa Chudovského vytvára spoločenský priestor a miesto na kultúrne vyžitie, akých je v Bratislave málo.
Ministerstvo má ďalšie výhrady k električkovej trati aj pre zabratie pokojnej pešej zóny, ktorá uberie z komfortu návštevníkov divadla a znemožní organizovanie podujatí na námestí."
"Problémov vidí hneď niekoľko – námestie pri divadle by stratilo pôvodný architektonický zámer, električková trať by odrezala SND od pešej zóny a voľného prístupu k Dunaju. Rezort pripomenul, že ohrozená by bola aj bezpečnosť detí. Tých sa najmä pri detských predstaveniach pohybujú v okolí divadla celé stovky. „Všetky priestory okolo budovy SND považujeme za nevyhnutné k činnosti SND ako významnej kultúrnej inštitúcie, a preto Ministerstvo kultúry SR vznáša zásadnú pripomienku k zabratiu čo i len ich častí,“ dodal rezort kultúry."
A preco by sme hovorili ze pri SND nie? A kde inde ak nie pri SND? Mame nejaky zaujem aby elektricka stala co najdalej od vyznamneho zdroja dopytu? Preco by JeTi investoval do trate, ktoru mu mesto nanuti presmerovat mimo jeho projektu?
Niektorí vodiči IAD sa tvária šokovane, keď na Špitálskej prechádzam cez ten "polopriechod" a z električkovej trate prechádzam do jazdného pruhu pred ich autom.
Podľa nich zrejme priechod začína na kraji trate a teda ak sa nachádzam na trati, tak to nie je pre nich dôvod spomaliť a pustiť chodca.
Mike