Tá info o dvojitom započítavaní zóny 100 bude tiež súčasťou každého jedného lístka, cenníka, na žltých automatoch.... a to vždy minimálne aj v angličtine.
Tak pôvodný návrh (z roku 2009) bol taký, že budú existovať súčasne 3 rôzne lístky s rovnakou platnosťou a to s delením na:
- čisto mestské, teda dnešné 15 a 60 min.
- čisto regionálne, kompletná ponuka zón a časov,
- kombinované, v rovnakej štruktúre ako regionálne, akurát o cca 50 centov drahšie.
To je určite viac komplikovaná štruktúra, ako táto. Len podotknem, že napr. aj v Prahe majú v meste 3 pásma, pričom pásmo P sa počíta za dve. Niečom podobné existuje aj v niektorom z nemeckých IDS (teraz si nespomeniem) alebo napr. v Zürichu. Takže, možno ide nie o bežné, ale ani o výnimočné riešenie.
1. Informácia bude na každej jednej schéme zón, a to dokonca v troch jazykoch.
2. Ak by sme chceli zachovať možnosť PCL 101+region, tak sa budú musieť v mysli ľudí obnoviť tak či tak.
3. A v ktorom prípade zdvojená 100 nebude? "Čo také sa nachádza medzi Lamačom a Patrónkou?" Hranica zóny, ktorá žiaľ niekde musí byť. Tak isto, ako sa nič také nenachádza medzi Sencom a Veľkým Bielom. Mimochodom, taxi prepína sadzbu niekedy už za Dúbravkou (viď jeden z tých článkov k dnešnému protestu). ?
A napr. 5 minútová jazda Marianka - Záhorská Bystrica (kde v teréne nerozlíšiš hranicu medzi obcami) = 3 zóny, rovnako ako zmieňovaná relácia Stupava - Jablonové, čo je 13 km.
Žiaľ, je to všetko o peniazoch. Ak by objednávatelia chceli čo najľahšie a najzrozumiteľnejšie pre cestujúcich nech to stojí čo to stojí, tak celý IDS bude tvoriť 10 zón a je to vybavené. Ale ak zaváži na každom eure, tak z toho treba nejako vykľučkovať. ?
Mam obavu ze vystrelit cenu Stupava-Zah.Bystrica zo 45 na 81 centov (cena z karty) je uplne nerealisticke.
Pocitanie zony 100 ako dvoch zon bude vyznacene na schemach, listkoch a kadekde inde. Cestujuci to pochopia. Ono to neni az tak nestandardna vec, maju to aj v zahranici (a turisti zvladaju). O Prahe radsej ani nehovorim, tam je ten system mestskych pasiem totalny bordel.
Problemom je podla mna najma ta vynimka pre dvojzonove listky, aj to najma preto ze nikto este neprisiel na to, ako to najlepsie odkomunikovat (a sam s tym trochu bojujem a neviem sa rozhodnut).
Je to pekne odkomunikované a systém má svoju logiku. Ak som správne pochopil, aby sa udržala približne súčasná cenová hladina, je žiaduce vytvoriť akési "vstupné" do Bratislavy, ktoré v systéme predstavuje zdvojená zóna 100.
Lenže z pohľadu kritického cestujúceho (nie hlúpeho, ktorý by to nevedel pochopiť), vidím zase ďalší systém, v ktorom sú výnimky (po neprestupnom lístku v prestupnej tarife, cez odlišné prístupy k oblastnému označovaniu liniek a pod.).
Cestujúci by sa mal pozrieť na schému liniek a malo by mu byť jasné, že ide cez toľko a toľko zón a teda má si kúpiť taký a taký lístok. Súčasný stav bude vnímaný cestujúcou verejnosťou negatívne, pretože:
1. bude odrádzať náhodných cestujúcich (využívajúcich JCL), ktorí majú potenciál opustiť IAD. Systém bude vyžadovať štúdium prepravného poriadku, pretože pohľad na mapu a opýtanie sa náhodného spolučakateľa na zástavke nebude stačiť. Obzvlášť rád sa pozriem na zahraničných cestujúcich.
2. systém obnoví vnútrobratislavské hranice, na ktoré už cestujúci zabudli. Okrem toho, že si budú musieť obnoviť pamäť, musia sa povzniesť na to, že zóna 100 je zdvojená.
3. zóna 100 bude navyše zdvojená iba niekedy. Nie je úplne jasné ani to, prečo časť Bratislavy má byť mimo zdvojenej zóny a časť v nej. Ak teda pôjdem zo Stupavy do DNV bude mi stačiť 2-zóna ak na Nivy potrebujem 4 zónu. Chýba mi v tom logika. Prečo sa priechod medzi ŽST Lamač a Železnou studničkou zrazu rapídne odrazí v cene lístka, kým pri iných lístkoch sa tento priechod neprejaví vôbec? Čo také sa nachádza medzi Lamačom a Patrónkou?
Hoci sa to nedá už zrejme zmeniť, pre cestujúcich by bolo oveľa prijateľnejšie vnímať BA ako celok a zriadiť povedzme zónu 102 na vonkajšom okraji zóny 101 tak, aby nemala žiadne zastávky. A jednoducho, kto bude prekračovať hranicu Bratislavy, automaticky si priplatí za zónu navyše. Zóny 100+101+102 by sa mohli pre komerčné účely nazývať Zóny BA.
Výhod by to malo niekoľko
- možnosť jednoznačne zaznačiť do schémy
- spoplatnenie by rešpektovalo hranice Bratislavy a bolo by viac pochopiteľnejšie (napr. aj taxi prepína tarifu po prekročení hranice BA a nie na Patrónke, medzi Stupavou a Záhorskou Bystricou sa nachádza hranica BA, je to interpretovateľné a nespochybniteľné).
Negatívum by bolo samozrejme v tom, že cestujúci na okraj Bratislavy by mali cestovné drahšie. Ale bol by v tom systém. Stupava - DNV = 3 zóny, Stupava - Nivy = 4 zóny.
Ano, zabudol som na dolezitu vec: Kedze ceny listkov na 6 a viac zon este nie su zverejnene, tieto listky maju nahodne ceny (6 zon - 60 eur, 7 zon - 70 eur, atd. az po sietovy za 110). Ceny su zamerne premrstene aby bolo zrejme ze nie su realne Listok do 5 zon maju realne ceny.
Pre cestujúcich ktorý vystupujú na AS, alebo inde v zóne 100 a ďalej pokračujú po svojich podľa samovej tabuľky si celkom pekne priplatia za jednu cestu Stupava +0,25€, Pezinok, Veľký Biel + 0,30€, tí čo idú ďalej MHD ušetria.
System rozdelenia uzemia na zony funguje po celom svete, vratane najlepsie hodnotenych dopravnych systemov, napr. aj v blizkom okoli: Brno, prakticky cele Rakusko, vela miest vo Svajciarsku a mnoho dalsich.
Na BMK ziadna zlava z jednorazoveho cestovneho neexistuje. Jednou z hlavnych prezentovanych vyhod BMK je vsak to, ze sluzi ako nosic elektricenky (za nizsiu cenu). Preto sa da pouzit v autobusoch.
Uvediem na príklade:
Dnes sa za cestu z Petržalky so Stupavy platí 1,95 až 2,15 € (MHD: 0,70 resp. 0,90; SL: 1,25).
Rovnaká 3-zónová cesta v regióne (napr. zo Stupavy do Jablonového) však vyjde na 1,10 €.
Takže, ak by lístok platil rovnako, cena by sa mala hýbať niekde 1,10 a 2,15, čo je značný rozptyl. Preto sa zvolilo riešenie ktoré zohľadní, že pri ceste z BA sa dnes platí aj za MHD aj za prímesto a to tak, že sa dvojnásobne nacenila zóna 100.
Vážení tvorcovia systému medzimestských zón. Už naozaj komplikovanejšie sa to nedá? Veď popritom všetkom cestujúci ani len netušia, že BMK sa dá na tento systém integrovanej dopravy používať.
Osobne som cestoval v rámci BID po prvý raz. Zaplatil som za cestu do Bratislavy v rámci BID plný lístok. Platnou BMK pritom disponujem a až keď sa pri vodičovi dožadoval nastúpiť so zľavou jeden mladík, som zistil že na to nárok mám aj ja. Tento mladík chcel nastúpiť spôsobom, že predloží BMK a zaplatí v hotovosti. Vodič ho odmietol. Údajne musí mať niečo aktivované, jeho BMK ani len nevyskúšal!
Ako sorry. Stále nejaké zmeny, novinky, vylepšenia a pritom pointa uniká. Teda minimálne mne.
Decka, hrajte sa http://bid.samomuransky.sk/demo.php
(Vzhladom na narocnost tvorby kombinacii zon obsahuje len zony na Zahori po 249, dalej zony na linkach S50 a S60, zony 715 a 727 a niektore spojky, napr. Pezinsku Babu, ci trasu cez Hurbanovu Ves. Zatial nevie nacenovat trasy kde zona "z" aj "do" je vyssia nez 530 - bude dopracovane. Moze obsahovat chyby.)
Ja neviem, či som nejaký hyperinteligentný, ale raz som si prečítal podmienky používania cestovných lístkov a električeniek a hneď som to pochopil a keď mám pred sebou mapu zón IDS BSK, tak ti viem na každú trasu bez váhania povedať aký lístok potrebuješ. Nevidím v tom nič zložité.? ?
100+101 nikdy nebude jedna zona. 100 su dve zony, 101 je jedna zona. Pri cestach v ramci mesta Bratislava (bez pouzitia regionalnych zon) sa do uvahy zonova platnost neberie. To je cele.
1. Bude.
2. A stratu z takehoto riesenia zaplati kto? Pretoze prave si obrovskemu mnozstvu cestujucich znizil cenu.
Ako sorry chlapi, ale ak toto má byť prehľadný systém: raz je 100+101 jedna zóna, inokedy je 100 dve zóny. Veď to je choré. Keď už teda máme 100 a 101, mali by byť vždy 2 zóny. Pričom:
1. Minimálny lístok by bol dvojzónový.
2. Počet zón na lístku by platil na ľubovoľné kombinácie susediacich zón - napr. trojzónový by mohol byť 100+101+601 alebo 101+601+602 alebo 601+602+603.
Toto považujem za jednoduchý, zrozumiteľný a univerzálny systém.
A este jedna preventivna: Predtym ako by sa niekto chcel zacat rozculovat nad tym ze "akotomacestujucivediet", prosim berte do uvahy, ze ziadne oficialne informacie pre cestujucich k dalsej etape neboli zverejnene.
Valec
Uvediem na príklade:
Dnes sa za cestu z Petržalky so Stupavy platí 1,95 až 2,15 € (MHD: 0,70 resp. 0,90; SL: 1,25).
Rovnaká 3-zónová cesta v regióne (napr. zo Stupavy do Jablonového) však vyjde na 1,10 €.
Takže, ak by lístok platil rovnako, cena by sa mala hýbať niekde 1,10 a 2,15, čo je značný rozptyl. Preto sa zvolilo riešenie ktoré zohľadní, že pri ceste z BA sa dnes platí aj za MHD aj za prímesto a to tak, že sa dvojnásobne nacenila zóna 100.