Inak neviem či podobne riadené priecestia nemajú byť aj v Karlovke po rekonštrukcii. Navrhujú ich plne riadené s možnosťou vypnutia avšak nedefinujú či sa jedná o bežný semafor alebo podobný systém.
Podľa mňa sú tam dve oranžové svetlá zbytočné, stačilo by, aby tá istá blikajúca oranžová prestala blikať, na chvíľu svietila a potom sa rozsvietilo červené svetlo. Presne tak, ako je to na semafóroch na križovatke, keď prechádzajú z režimu "vypnutý" (blikajúce oranžové svetlo) do režimu "prevádzka". Ale aj tak je to dobre.
To isté by mohlo fungovať ja na priechodoch pre chodcov. V normálnom stave by blikala oranžová, pre chodcov by nevietilo nič a chodec by mohol prechádzať ako na priechode bez signalizácie. Keby potreboval, stlačením tlačidla by mohol zastaviť autá - oranžová by prestala blikať, svietila by chvíľu a po nej by išla červená. Chodcovi by sa vzápätí rozsvietila zelená na znamenie, že autá majú červenú. Bolo by to oveľa bezpečnejšie, ako keď autám svieti zelená a chodci chodia na červenú.
Ozaj, v tých Košiciach majú na takýchto križovaniach signalizáciu aj električky na potvrdenie, že pre autá sa rozsvietila červená?
Funguje to asi takto:
Pokiaľ sa v blízkosti nenachádza žiadna električka, bliká spodné oranžové svetlo. Keď CSS zaregistruje blížiacu sa električku, blikajúca oranžová dole zhasne a zároveň sa na chvíľku rozsvieti stredné (tiež oranžové) svetlo, na ktoré sa hneď rozsvieti červené svetlo na vrchu.
Niečo také je pri križovaní električkovej trate a Alejovej ulice v Košiciach (pri zastávke Autocamping), kedysi bolo aj pri križovatke Palackého x Bottova v Košiciach, akurát, že dnes je tam už OC Aupark...
Ja veľmi dobre viem, ako to celé funguje.
Myslel som to tak, že by mohli celý DPB zrušiť, pretože všetky kompetencie a chyby aj nechyby vo verejnej doprave zhadzujú vždy na niekoho iného, pretože súčasné vedenie je to najlepšie, ktoré nikdy nepochybí.
Napr. tie chybné projekty snáď aj môžu kritizovať, pripomienkovať, nie? A nie po vyhotovení v tlačovej správe "odmietať" chyby, ktoré odsúhlasil niekto iný...
Ale však to je signalizácia pre autá, a nie pre električky. Mimochodom, v Košiciach takú mali (ak nie aj viac) v mieste, kde je dnes Aupark. Ak chceš, aj foto ti pošlem (na ke.imhd.sk som takú nenašiel).
Co som chcel povodne povedat, ze tie rakuske signaly poznam, ale som si nemyslel, ze u nas je take nieco pripravene podla zakona aj pre elektricky (sice oboje su drahy, ale aj tak v mojej hlave je to rozdiel ?). V rakusku je totiz ked sa nemylim nejake rozlisenie medzi vlakmi a elektrickami, teda neviem ci take signalizacie sa pouzivaju aj pre elekricky...
Nie su tak riesene vsetky zabezpecene priecestia v Rakusku? Kazdopadne, ak to spravne chapem, Error hovoril nie o signale "Pozor", ale o blikani oranzovej ked prave nic nejde, ci..?
DPB nie je od toho aby organizoval dopravu, to ze to tak stale funguje je chyba. DPB ma ako dopravca odjazdit co dostane na papieri. Organizaciu by malo robit bud priamo mesto, alebo BID (priklanam sa k tomu druhemu, aj kvoli koordinacii s regionom, aj kvoli tomu ze ma odbornikov na rozdiel od mesta).
Prednedávnom som stretol podobný príklad v Maďarsku, akurát tam išlo o klasický semafor umiestnený na prechode pre chodcov. Za normálnych okolností bol semafor vypnutý (čiže blikalo oranžové svetlo), no ak niekto stlačil "dopyt", tak sa semafor zapol a pre autá svietilo červené svetlo. Neskôr naskočila pre autá zelená a do pár sekúnd bol semafor opäť vypnutý. ? Aj keď v praxi sa to asi velmi nelíši od zaužívaného systému "prechod na dopyt" (nepoznám odborný výraz - proste daný semafor nemá cyklus, neustále svieti plná zelená a červená naskakuje len na základe stlačenia tlačidla), ktorý funguje aj v BA na niektorých miestach.
"Na výhrady voči nákupu električiek, ktoré podľa primátora nemajú na čom jazdiť, DPB uvádza: Vedenie DPB, a.s. zabezpečilo nevyhnutné opravy a v plnej miere sú všetky trate schopné prevádzky nových električiek."
Určite? Veď v Ružinove to vypadá, že trať v ňom je absolútne nevhodná. Veď tam nové električky vôbec nejazdia!
Take je napr. hned v Kittsee. Potom este existuje aj take, kde blika iba cervene svetlo.
No kto vie kolko desatroci bude trvat, kym nieco take uvidime v Autoslave ?
U nás na toto (resp. obdobu) existuje právna príprava, hoci som to v reáli nikde nevidel:
§ 10 9/2009 Z.z.
"(5) V osobitných prípadoch, napríklad na zabezpečenie vjazdu električky na cestu, sa používa signál s červeným svetlom „Stoj!“, ktorému predchádza signál s plným žltým svetlom „Pozor!“; vodič je povinný zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a, č. V 5b alebo č. V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením."
V Krakove som videl zaujimavo riesene niektore krizovania s elektrickou:
Bol tam taky semafor, pozostavajuci z dvoch svetiel. Ked nesla ziadne elektricka, blikalo oranzove svetlo. Ked prichadzala elektricka, svietilo cervene svetlo a auta aj ine dopravne prostriedky museli pockat.
Take podobne riesenie by mohlo fungovat aj u nas na radialach ?
"Na to, aby bola sfunkčnená celá trať, DPB, a.s. vykonal opravu vrchného úseku z vlastných prostriedkov. "
A na Ballovu "spoluúčasť" zabudli? Či to sľúbil peniaze na inú časť trate?
" na základe veľmi dobrých hospodárskych výsledkov "
v štýle "neodjazdíme, ale fakturujeme" sa HV dá zlepšiť bez problémov...
Petto