dnes podla poradia:
99/10 prve kolo nevykonane, nehradene
59 - 1632/1
80 - 4131/8
83 - 4933, 4916, 4902, 4940, 4901, 4905, 4925, 4937, 4904, 4915, 4912, 4932, 4936
92 - 4855, 4830, 4822, 4856, 4832, 4871, 4837
95 - 4875, 4226, 4240, 4233, 1810, 4230, 4221, 2813, 4234, 4827, 1815, 4873
98 - 4920, 4919, 4913, 4909, 4235, 4911, 4238, 4922, 4907, 4924, /11, 4917, 1830, 2842
99 - 4141, 4236, 4124, 4123, 4228, 4850, 4824, 4109, 2022, /10-/11, 2023, 4111
184 - 2819/1, /2
192 - 4113, 4122, /3, 4105
sk.spoj - 4131/3, 1031/4, 4856/12
99/10 prve kolo nevykonane, nehradene
59 - 1632/1
80 - 4131/8
83 - 4933, 4916, 4902, 4940, 4901, 4905, 4925, 4937, 4904, 4915, 4912, 4932, 4936
92 - 4855, 4830, 4822, 4856, 4832, 4871, 4837
95 - 4875, 4226, 4240, 4233, 1810, 4230, 4221, 2813, 4234, 4827, 1815, 4873
98 - 4920, 4919, 4913, 4909, 4235, 4911, 4238, 4922, 4907, 4924, /11, 4917, 1830, 2842
99 - 4141, 4236, 4124, 4123, 4228, 4850, 4824, 4109, 2022, /10-/11, 2023, 4111
184 - 2819/1, /2
192 - 4113, 4122, /3, 4105
sk.spoj - 4131/3, 1031/4, 4856/12
Retriever
Nariadenia Európskeho parlamentu a rady č. 1371/2007/ES o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave.
preambula, bod 10:
(10) Osobná železničná preprava by mala byť všeobecne v prospech
občanov. Zdravotne postihnuté osoby a osoby so
zníženou pohyblivosťou v dôsledku postihnutia, veku alebo
z akéhokoľvek iného dôvodu by preto mali mať možnosti
cestovania železničnou prepravou porovnateľné
s možnosťami ostatných občanov. Zdravotne postihnuté
osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou majú ako všetci
ostatní občania rovnaké právo na voľný pohyb, slobodu
výberu a nediskrimináciu. Osobitná pozornosť by sa mala
okrem iného venovať poskytovaniu informácií o prístupnosti
železničných služieb, podmienkach prístupu k vozňom
a k zariadeniam vo vlaku zdravotne postihnutým
osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou. S cieľom
poskytnúť najlepšie informácie o meškaniach pre cestujúcich
s poškodením zmyslových orgánov by sa mali používať
vizuálne a zvukové systémy, podľa toho čo je vhodné.
Zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou
by mali mať možnosť zakúpiť si prepravné doklady
vo vlaku bez dodatočných poplatkov.
Citujem: by preto mali mať možnosti cestovania železničnou prepravou porovnateľné s možnosťami ostatných občanov.
Ak teda občan so ZTP nemá alebo ani nemôže mať také možnosti príjmu ako ostatní občania, potom aj 50% zľava je neúmernou záťažou voči porovnateľným podmienkam zdravého odčana. Uvediem príklad: invalidný dôchodok býva väčšinou v rozsahu 100-300 €ur, zdravý občan má možnosť zaroviť okolo 500-700 € minimálne. Ale ak niekto platí prioritné platby a to nájom, teplo, energie, stravu, zo zvyšku ťažko hovoriť iba o 50% rozdiele. Napríklad aj bezplatná právna pomoc sa riadi hranicou 1,6 násobku životného minima, a vianočné príspevky dôchodcov sa vyplácajú až do príjmu nad 400€. Ak teda chcete spoplatniť dôchodcv, musíte v rámci zákazu diskriminácie spoplatniť aj starobných dôchodcov nad 70, a to by bola morálna hanba tohoto štátu, keďže vy rozhadzujete to čo oni vybudovali. Ak teda chcete spoplatniť všetkých dôchodcov, potom by ste to mali odstupňovať podľa príjmu, a to minimálne rovnakým pravidlom ako je 1,6 násobok životného minima, ale ani to sa nedá porovnať, keďže cestovanie v MHD je jedinou veľakrát spojnicou postihnutého so životne dôležitými potrebami napríklad s nákupom potravín, nejde teda o jednorazovú pomoc ale o systémové naviazanie, a v tom prípade by toto číslo mallo byť minimálne 2-násobok životného minima, aby si invalidný dôchdca nemusel úzkostlivo kontrolovať či si môže drobnou brigádou privyrobiť. Alebo potom nech sa postupuje v zmysle zákona a dôchodok nech sa nepočíta vôbec medzi príjem, predsa je to návrat hodnôt ktoré platil štátu vo forme odvodov poistenia počas odpracovaných rokov. A nezdaniteľnosť dôchodkov garantuje Ústava SR, z tohoto dôvodu je spoplatnenie MHD v tak veľkej aglomerácii akou je Bratislava siahnutím na toto ústavné právo, resp. aj iné práva.
Citoval som nariadenia Európskeho parlamentu pre železničnú dopravu; je však zrejmé že zjednotením všetkých typov dopráv sa toto nariadenie týka aj MHD.
Napokon, bezplatná doprava môže zostať na území veľkej Bratislavy, tak ako to bolo doposiaľ. A mimo Bratislavy nech platia primerané zľavy. Nerozumiem, prečo by na MHD odkázaný bratislavčan mal doplácať na to, že nejakí záhoráci chú do bratislavy cestovať výhodnejšie, napokon aj občania ZTP platia domovú daň v Bratislave, DPH pri akomkoľvek nákupe majoritne v Bratislave (v mieste trvalého pobytu), a vidiečania nie!