Nemýliš si bezkľúčové otváranie auta s bezkontaktnou kartou?
Mmch., ja platím mobilom a to je ešte bezpečnejšie - zhasnutý displej = žiadna platba, rozsvietený displej ale zamknutý telefón = platba s limitom.
Tak to som si musel nejak pomýliť, vďaka za opravu . V tom Španielsku to ale určite bolo, pretože si pamätám, že to bola moja prvá skúsenosť s niečim takým mimo Nemecka/Rakúska.
V Lisabone je 24-hodinovy: https://www.metrolisboa.pt/en/buy/
"Valid for unlimited journeys on Carris and Metro, networks during 24 hours following the first validation."
Vo Viedni je na vyber bud jednodenny listok za 5,80€, alebo 24-hodinovy listok za 8,00€. S tym ze jednodenny je v ponuke len cez aplikaciu, 24-hodinovy aj v papierovej podobe.
Priebežné účtovanie je nezmysel z pohľadu celej architektúry systému a cieľu ako má fungovať. Zároveň ale súhlasím že by to mohlo byť viac smart. Ak napr. prvú cestu zrealizujem o 11:45 (a predtým som od polnoci necestoval), tak by to sledovanie denného limitu naozaj mohlo byť až do 11:45 ďalšieho dňa. Neviem či to do nejakej miery aj implementované nie je, mne to v Ostrave svojho času nejake nočné cesty zarátalo do denného limitu, hoci podľa manuálu nemalo.
Každopádne to čo je nasadené v Ostrave (a zdá sa že bude aj v Brne) je imho trochu viac basic ako by bolo vhodné. Dnes už je IT niekde inde a dajú sa robiť komplexnejšie veci. Napr. v Londýne ten systém vie prepočítavať všetky možné kombinácie denných CL + zónových doplatkov, takže napr. ak cestuješ celý deň po zónach 1-3 a raz ideš na Heathrow (zóna 6), tak vie že ti má zaúčtovať denné cestovné pre 1-3 + jednorazový CL pre 4-6. Ale denný limit tam tiež majú neflexibilný (od 4:30 do 4:29).
Stretol som sa s tým v Lisabone (ale je možné, že to bola moja chyba, viem že tam majú kartu na MHD a celkovo dosť veľa ponúk rôznych druhov CL) a v niekoľko menších mestách v Španielsku (napríklad Sevilla), ale je možné, že som mal len šťastie na mestá, kde túto zhovadilosť majú a vo zbytku to vďakabohu nie je .
Trochu offtopic: Nevieš, či sa takto resetujú lístky aj vo Viedni?
EDIT: Samozrejme na tom nič zlé nie je, ale keby sa to dialo automaticky bolo by to ešte lepšie.
Si si istý tou väčšinou Európy? Lebo ja skôr vnímam že jednodenný lístok (namiesto 24-hodinového) je skôr výsadou germánskeho sveta a mimo neho je pomerne neštandardný (aj keď samozrejme kde-tu existuje).
To samozrejme áno, ale zase nie každý turista sa prepravuje výhradne MHD. Veľa turistov používa model, kedy sa na jeden lístok dovezie do hotelu niekam k centru s batožinou, po meste sa prepravujú peši a následne na ďalší deň sa odvezú z hotelu na stanicu/letisko. Ja osobne taktiež neuznávam to "resetovanie" denných lístkov o 2-3 v noci, ale skutočne ten systém, aký je u napríklad u nás je v dnešnej dobe už vzácny. Ono ide totiž aj o to, že keby sa mali tie bezkontaktné platby za CL vykonávať okamžite, tak by to bolo pre podniky tak výrazne ekonomicky nerentabilné, že by sa to nikdy nezaviedlo, nakoľko pre podnik je výrazne výhodnejšie, keď pošle naraz jeden veľký balík transakcí. Mimochodom ešte doplním, že v Pražskej integrovanej doprave sa tieto bezkontaktné platby v električkách dokonca nesťahujú z účtu vždy o polnoci, ale prebieha to iba raz za týždeň. Takže sa ti bežne stane, že napríklad v utorok si takto pípneš lístok, ale z účtu ti peniaze za neho odídu až ďalší pondelok. Ale tam majú lístky vopred danú časovú platnosť (90 minút alebo 24 hodín) a navyše ho dostaneš fyzicky vytlačený z toho terminálu.
EDIT: V Ostrave je aspoň alternatíva v podobe 24hodinového SMS lístku, ale ten si bohužiaľ môžu kúpiť iba ľudia s českým číslom. Ja tiež ten ostravský model nezastávam, ale na princípe, kedy sa ti platnosť lístka "vyresetuje" o polnoci ale zároveň si vieš naklikať aj 24 hodinový lístok platný cez polnoc nevidím nič zlé.
Veď píšem, že Brno to urobilo dobre, urobilo kompromis a vyhovelo tak všetkým. To, čo urobila Ostrava je fakt prehnané, pretože tá ich ,,kreditná jízdenka" je podľa mňa zhoršenie oproti papierovým lístkom. Treba na to ísť postupne a nie naraz, ako v Ostrave, takto si na tú platbu kartou ľudia zvyknú a už sami nebudú chcieť papierové lístky a preto sa zrušia.
Nemyslím si, že to treba brať ako prežitok, keďže teraz je to ideálny produkt pre ľudí, ktorí tu strávia jednu noc. A ja osobne som ho napríklad používal, keď mi skončil PCL. Večer som sa vozil po meste a ráno som sa naň mohol odviezť na vlak
Niekedy sa Ti však vyskytnú a neočakávané cesty a keď už si za celodenný lístok zaplatím (aj keď neplánovane), chcem ho patrične využiť, t.j. nepípať stále a cestovať 24 hodín. Dúfal som, že táto hlúposť s resetovaním o 3:00 k nám (resp. do ČR) nikdy nedôjde. Rád by som od niekoho počul výhody takéhoto systému, pretože ak napr. dôjdem ako turista do mesta večer na jeden deň, tak musím označiť dva denné lístky (1 na večer, druhý na ďalší deň), čo je podľa mňa dosť nelogické.
Ja teraz úplne nerozumiem, v čom je ten problém. Keď dopredu vieš, že budeš cestovať cez polnoc a že za tých 24 hodín tých ciest bude veľa, tak si kúp rovno 24 hodinový lístok a nič neriešiš. Táto metóda pay as you enter je cielená hlavne na ľudí, ktorí necestujú pravidelne a teda vždy sa im to oplatí. Mimochodom to, že 24hodinový lístok platí 24 hodín je prežitok krajín V4, vo väčšine ostatných štátov Európy (napríklad Rakúsko, Nemecko, Španielsko, Portugalsko) tento lístok platí od označenia len do cca 3:00 v noci nasledujúceho dňa a nie reálne 24 hodín.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.