VozidláAutobusy MHD › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 731.00 v pôvodných farbách
Karosa B 732.1654 v pôvodných farbách
Karosa B 732 CNG z r. 1993/1994 v stave pred záverom prevádzky
Karosa B 732 CNG s novými čelami

Úvod

Nástupcom autobusov Karosa ŠM 11 boli mestské autobusy Karosa B 731 a B 732 vyrábané v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto od roku 1982. Karosa B 731 mala automatickú prevodovku, Karosa B 732 mala manuálnu prevodovku.

Pre MHD vo Zvolene boli nové vozidlá Karosa B 731 a B 732 zakúpené v rokoch 1982 až 1996. Neskôr pribudlo ešte viacero ojazdených vozidiel z iných prevádzok, resp. od iných dopravcov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 ZV 88-68, ZV 88-78, ZV 88-80, ZV 89-08, ZV 89-07 1982 1982 (?) 5
2. Karosa B 731.00 ZV 57-01 – ZV 57-02, ZV 57-78, ZV 57-47, ZV 57-71 1983 1983 (?) 5
3. Karosa B 731.00 ZV 65-01, ZV 64-94, ZV 64-92, ZV 64-91, ZV 64-93 1984 1984 (?) 5
4. Karosa B 731.04, Karosa B 731.00 ZV 92-61, ZV 92-60, ZV 93-07, ZV 92-62 1985 1985 (?) 4
5. Karosa B 731.04, Karosa B 732.00 ZVA 00-67, ZVA 01-44 – ZVA 01-45 1986 1986 (?) – 2004 3
6. Karosa B 732.20 ZVA 08-27 – ZVA 08-28 1987 1987 2007 – 2018 2
7. Karosa B 732.20, Karosa B 731.20 ZVA 13-02 – ZVA 13-03, ZVA 13-38 – ZVA 13-40, ZVA 13-47 – ZVA 13-48 1988 1988 2005 – 2022 7
8. Karosa B 732.40, Karosa B 732.20 ZVA 17-04, ZVA 17-07, ZVA 17-53, ZVA 17-64 – ZVA 17-66, ZVA 17-84, ZVA 17-92 1989 1989 2008 – 2020 8
9. Karosa B 732.1652 ZVA 23-48 – ZVA 23-51 1990 1990 2007 – 2009 4
10. Karosa B 732.1654 ZVA 29-47, ZVA 29-51, ZVA 29-68 1991 1991 2007 – 2012 3
11. Karosa B 732.1654 ZVA 34-76 1993 1993 2013 1
12. Karosa B 732.1654 ZVA 36-99 1994 1994 2019 1
13. Karosa B 732.1654 ZVA 44-25 1996 1996 2022 1
14. Karosa B 732.40 ZV-021AD, ZV-022AD 1989 – 1990 (?) 2008 – 2012 2
15. Karosa B 732.1654 ZV-798AP 1992 2002 2007 1
16. Karosa B 732.1660 ZVA 01-45II 1994 2004 2007 1
17. Karosa B 732.1654 1Z2 0073 1993 2005 2013 1
18. Karosa B 732.1652, Karosa B 732.1654, Karosa B 732.20, Karosa B 732.40, Karosa B 731.1667 ZV-898BAII, ZV-186BH, ZV-187BH, ZV-388BC, ZV-415BC, ZC-490AJ, ZV-821BT, ZV-871BAII, ZV-873BAII, ZV-066BBII, ZV-872BAII 1988 – 1995 2007 – 2009 2012 – 2022 11
Spolu 1982 – 1996   65

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
10050 kg (B 732 CNG)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)

LIAZ ML 636 NG, plynový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec (732 CNG, prestavba 1993-1994)

LIAZ ML 637 NGS, Euro 2, plynový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec spaľujúci stechiometrickú zmes (732 CNG, prestavba 2006 - 2009)

TEDOM M1.2C ML 640 FNG, Euro 3, plynový, vodou chladený 6-valec s elektronickým riadením (Karosa-Zliner B 732 CNG)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 - 155 kW / 2000 rpm (ML 636)
152 kW / 2000 rpm (ML 636 NG)
175 kW / 2000 rpm (ML 637 NGS)
210 kW / 2000 rpm (TEDOM M1.2C M 640 FNG)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 732.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (B 732.40)
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
86 km/h (B 732 CNG)
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652, 732.1654)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (od r. 1992: 732.1654, 732.1660)
Pneumatiky 295/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00 a 732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Vozidlá dodané v rokoch 1993 - 1996 už mali zadnú nápravu Detva 11N od slovenskej firmy PPS Detva, ktorá sa v roku 1992 stala výhradným dodávateľom hnacích náprav pre Karosu. V interiéri mali novší typ svietidiel a reproduktorov a tiež nový typ koženkových sedadiel s delenými sedákmi.

Úpravy

Niektoré Karosy B 731 boli z dôvodu poruchovosti automatickej prevodovky prestavané na typ B 732 dosadením manuálnej prevodovky. Zásadnejším úpravami boli rekonštrukcie na pohon stlačeným plynom v spolupráci s českou firmou Seko-Novo, Novosedlice (1993 - 1994) a neskôr v spolupráci s Slovenským plynárenským priemyslom (2006 - 2009) a generálne opravy.

Modernizácie autobusov Karosa B 732 začali už v rokoch 1993 - 1994, kedy 10 vozidiel z rokov 1988 až 1990 podstúpilo plynofikáciu a dostalo zeleno-biely náter. Ako prvé prešlo prestavbou vozidlo ZVA 17-53 v lete 1993. V roku 2005 sa opäť oživil projekt plynofikácie vozidiel a z firmy Zliner prišla modernizovaná Karosa B 732 CNG (1Z2 0073>ZV-931CC). Následne v rokoch 2006 - 2008 prebehla ďalšia vlna modernizácií, kedy 20 Karos B 731/732 prešlo GO, v rámci ktorej dostali čelá radu Karosa 900 a tie z nich, ktoré ešte neboli plynofikované, boli prestavané na pohon CNG. Niekoľko vozidiel bolo v tomto období prestavaných na CNG pohon aj bez výmeny čiel.

Viaceré plynofikované autobusy s novými čelami dostali postupne optický informačný systém EMtest, buď len predný displej, alebo predný, bočný aj zadný displej.

Vo viacerých prípadoch pri GO došlo k nahradeniu pôvodného vozidla iným a tak sa do zvolenskej MHD postupne zaradili aj vozidlá pôvodom z Čiech (Praha, Brno, Děčín), Prešova i ostatných závodov SAD Zvolen (Žiar nad Hronom, Žarnovica). Vyraďovanie „neatmosférických“ Karos B 731/732 tak vo Zvolene začalo pomerne neskoro, nielen v dôsledku predlžovaniu životnosti vozidiel prostredníctvom viacnásobných generálnych opráv (v S.A.O. Levoča, resp. vo vlastnej réžii v Žiari nad Hronom), ale aj vďaka ich neustálej potrebe.

Prevádzka

Vo Zvolene sa postupne vystriedalo minimálne 63 Karos B 731/732. V časoch najväčšej špičkovej výpravy (začiatkom 1990-tych rokov) boli Karosy B 731/732 dopĺňané vo výprave kĺbovými vozidlami.

V decembri 2004 sa z MHD vyčlenili linky mimo Zvolena (smer Lieskovec, Kováčová, Sliač), avšak aj na novovytvorených prímestských linkách naďalej premávali pôvodné Karosy B 731/732 (napríklad ZV-866BA, ZV-724AZ, ZV-815AY, ZV-247AM až do roku 2009). Na prímestských linkách v okolí Zvolena začala od roku 2007 premávať aj plynofikovaná Karosa B 731/732 (ZV-314BC) pôvodom z Bratislavy (ex DPB #1127), ktorá predtým jazdila aj v Nitre.

V rokoch 2006 a 2007 boli niektoré vozidlá preradené do MHD v Banskej Bystrici, ktorú od 1.1.2006 začala prevádzkovať spoločnosť SAD Zvolen. Niektoré autobusy zo Zvolena skončili aj v MHD v Brezne.

Ako posledné sa v premávke udržali až do roku 2022 vozidlá ZV-247AM, ZV-072BB a ZV-898BA/II. Naposledy boli Karosy vypravené 25. apríla 2022.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy s rokom výroby do 1986 boli vyradené pred rokom 2002, okrem jedného vozidla, ktoré bolo v roku 2004 nahradené ojazdeným vozidlom z ČR. Ďalšia vlna vyraďovania prebiehala v rokoch 2005 - 2009, kedy sa vyradili naftové vozidlá a niektoré autobusy plynofikované v rokoch 1993 - 1994.

V rokoch 2012 až 2014 boli okrem posledných neplynofikovaných autobusov vyraďované už aj prvé plynofikované vozidlá zgenerálkované v rokoch 2006 - 2008. Nahradené boli novými vozidlami Irisbus Citelis 12M CNG.

Po krátkej prestávke boli ďalšie plynofikované vozidlá vyraďované od roku 2018 po presune ojazdených vozidiel Karosa B 952 a Irisbus Citelis 12M CNG z Banskej Bystrice do Zvolena. Posledné tri vozidlá boli vyradené po dodávke nových nízkopodlažných autobusov SOR NS 12 diesel v roku 2022.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
ZVA 08-27 ZV-865BA  
ZVA 08-28 ZV-866BA  
ZVA 13-02 ZV-896BA  
ZVA 13-03do 2004ZV-868BA  
ZVA 13-38 ZV-897BA  
ZVA 13-39 ZV-898BA ZV-887BAII 
ZVA 13-40 ZV-869BA  
ZVA 13-47 ZV-247AM  
ZVA 13-48 ZV-724AZ  
ZVA 17-04 ZV-062BB  
ZVA 17-07 ZV-725AZ  
ZVA 17-53 ZV-811AY  
ZVA 17-64 ZV-822AY  
ZVA 17-65 ZV-063BB ZV-947CC 
ZVA 17-66 ZV-871BA  
1.2.3.
ZVA 17-84 ZV-872BA  
ZVA 17-92 ZV-823AY ZV-815DF 
ZVA 23-48 ZV-873BA  
ZVA 23-49 ZV-065BB  
ZVA 23-50 ZV-726AZ  
ZVA 23-51 ZV-066BB  
ZVA 29-47 ZV-828AY  
ZVA 29-51 ZV-817AY  
ZVA 29-68 ZV-874BA  
ZVA 34-76 ZV-815AY  
ZVA 36-99 ZV-070BB  
ZVA 44-25 ZV-072BB  
ZV-388BC ZV-747BC  
ZC-490AJdo 2007ZV-550BC  
1Z2 0073 ZV-931BCod 2011 
ZVA 01-45II ZV-887BA ZH-070AOII 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Všetky sú už vyradené, zdroj zo SADky aj z online STK, už sa s nimi do výpravy nepočíta. Už len čakajú na šrot spolu s ostatnými už skôr vyradenými.
Reakcia na: milanko79 #1:
Konečne? 🤔
Reakcia na: Dispecer #2:
No teoreticky ešte ZV-898BA by sa v krajnej situácii mohla vyskytnúť v premávke, do 15. 12 ma platnú technickú. Inak :
ZV-186BH skončila STK v apríli, v prevádzke naposledy 11/2020
ZV-247AM ako náhradný spoj naposledy v prevádzke 6/2021, STK skončila v novembri
ZV-072BB naposledy v premávke 8/2021, STK skončila v novembri
ZV-898BA naposledy v premávke 8/2021, predtým stála rok.
Už sa neráta s novými STK keďže 710CD,357CE, 003CJ, 032CN ako zálohy stačia. Takže vyradené, malo by sa to tu upraviť
Ale ráta sa s veteránom ten je v Žiari ale ŠPZ neviem.
Reakcia na: milanko79 #3:
Zatial som vyradil len ZV-186BH. Uvidime s "novym dopravcom", bude musiet kupit nove autobusy a Karosy definitivne skoncia.
Reakcia na: Kami #4:
Tak 247AM prešla v novembri technickou, 072BB ju predĺžili ešte na konci októbra, obe majú ešte aj dnes platné PZP... Robíš dobre, že nedávaš na unáhlené súdy.
Reakcia na: Viko #5:
Predpokladám že to bola narážka na moje tvrdenia o Crosswayoch... No toto sa dá normálne overiť pomocou výpravy vozov-rada 700 bola vyslaná naposledy v lete aj to s tým boli problémy. SADka ich už nemieni posielať na linky - z pohľadu MHD sú vyradené.Slúžiť budú len na zácvik, možno dáku NADku, prípadne zmluvné linky v rámci mesta. Aby boli vypravené normálne, musela by nastať situácia kedy by bolo neschopných jazdy 5+ autobusov. Ale súhlasím s aktuálnym značením ako odstavených vozov, keby táto situácia nastane
Reakcia na: milanko79 #6:
Tu išlo čisto o to, že si napísal "Už sa neráta s novými STK" v čase, keď tie nové STK už mali spravené.

Verím, že si to nemyslel zle, len treba dávať naozaj bacha na slová a neprezentovať ako hotovú vec, čo niekto iba mieni. Katalóg má zodpovedať realite, nie prianiam, inak sa celý obsahovo rozsype.

(O Crossy vôbec nešlo, na tie si nebudem robiť názor kým nemám dôkazy ani za ani proti.)
Reakcia na: Viko #7:
Vďaka za odpoveď, môžem sa ešte spýtať aký portál pre STK používaš? Mne STK Online ukazovala asi zlé údaje / neaktuálne. Ja som mal 2 zdroje z vedenia SADky, neviem prečo im tu STK predĺžili, asi istota skúsim sa na to ešte popýtať.
Reakcia na: milanko79 #8:
Stkonline degradovala na komerčnú zábavku, ktorá sa aktualizuje iba párkrát za rok (a o to absurdnejšie je, že majú svedomie pýtať za tie svoje podrobnejšie reporty peniaze).
De facto oficiálna stránka je testek - je presnejšia, len vyzerá jak z roku raz dva a neponúka tie doplnkové údaje. Takže ako vo všetkom, najistejšie je kombinovať rôzne zdroje. (V roku 3021 možno už bude všetko spolu dostupné v JIS CD, ale dovtedy sa musíme potrápiť 😃 )
No... Myslím že ich už môžme vyradiť 😅 A spolu s nimi aj B952