Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NS 12 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. V roku 2016 výrobca predstavil prototyp autobusu SOR NS 12 s elektrickým batériovým pohonom. O rok neskôr vznikla aj naftová verzia typu NS 12. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba dieselových autobusov SOR NS 12 začala v roku 2019.

Naftové vozidlá SOR NS 12 zakúpil dopravca SAD Zvolen pre zvolenskú MHD v roku 2022 v rámci obnovy vozidlového parku na začiatku nového 10-ročného kontraktu na poskytovanie služieb MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 Diesel ZV-246EO, ZV-554EO, ZV-558EO, ZV-634EO, ZV-682EO, ZV-744EP, ZV-748EP, ZV-765EP, ZV-767EP, ZV-775EP, ZV-778EP, ZV-803EP, ZV-811EP, ZV-819EP, ZV-820EP, ZV-825EP, ZV-866EP, ZV-049ER, ZV-164ER, ZV-171ER, ZV-183ER, ZV-188ER, ZV-193ER, ZV-240ER 2022 2022 24
Spolu 2022   24

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2995 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 73
Celkový počet miest 103 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10690 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6e, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1020B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 520 III
Chladiaci výkon klimatizácie 24 kW + 6 kW frontbox
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité špeciálne plechy a polyesterový laminát. Naftový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným červeným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre zdravotne znevýhodnených, matky s deťmi a tehotné ženy dostali modrý poťah. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s novou palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vybavený bezpečnostným pásom a operadlom sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatným frontboxom. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a dvojicou strešných klapiek. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé naftové kúrenie s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobusy sú vybavené interiérovým bezpečnostným kamerovým systémom, vodič má k dispozícii aj jednu exteriérovú kameru na zadnom čele uľahčujúcu cúvanie s vozidlom. Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších LED displejov (zelené číslo a biely text) a dvojice interiérových TFT LCD obrazoviek od firmy Bustec. Tarifný systém dodala spoločnosť EMtest. Pri predných dverách vedľa kabíny vodiča je osadený kombinovaný validátor EMware s displejom, skenerom 2D kódu, čítačkou kariet a tlačiarňou lístkov. Pri ostatných dverách je príprava pre osadenie kartových validátorov. Vodič dostal palubný počítač EMware EMX27.9 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek.

Vozidlá boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme so sivými doplnkami na prednom a zadnom čele. Náter bol doplnený nápismi Mesto Zvolen a erbami mesta.

Prevádzka

Autobusy sa na linkách MHD Zvolen zaraďovali do premávky postupne od 30. júla 2022. V premávke nahradili väčšinu autobusov Irisbus Citelis CNG (okrem 4 autobusov) a všetky zostávajúce autobusy Karosa.

Katalóg vozidiel

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A ešte by som sa chcel opýtať koľko percentné zatmavenie okien majú tieto autobusy?