VozidláTrolejbusy › Škoda 14 Tr

Škoda 14 Tr 14/7 #211 z prvej série
Škoda 14 Tr 14/7 #217 po GO v DPMŽ
Škoda 14 Tr 14/7 #223 po GO v DSZO

Úvod

Prototypy trolejbusu Škoda 14 Tr vyrobili Škodove závody v Ostrove nad Ohří v rokoch 1972 - 1974. Výroba týchto spoľahlivých trolejbusov prebiehala vyše dvoch desaťročí. V Žiline trolejbusy Škoda 14 Tr začínali trolejbusovú prevádzku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 14 Tr 14/7 211 – 221 1994 1994 2007 – 2019* 11
2. Škoda 14 Tr 14/7 222 – 225 1994 1995 – 1996 2007 – 2019 4
Spolu 1994   15
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11300 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 53
Celkový počet miest 81 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10350 kg
Celková hmotnosť 16000 kg
Elektrická výzbroj Škoda, pulzná RCT-tyristorová
Motor 8 AL 2943 rN (750 V)
Výkon motora 120 kW / 1540 rpm
Počet motorov 1
Celkový výkon 120 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme výrobca zostavil panelovú karosériu s vonkajším oplechovaním. Strecha a podokenná časť boli tepelne a protihlukovo izolované antivibračným náterom. Interiér osvetlili žiarivkovo-žiarovkovými svietidlami, pokryli gumenou podlahou a doplnili koženkovými sedadlami umiestnenými priečne okrem dvoch pravých predných sedadiel. Výmenu cestujúcich zabezpečilo trojo elektropneumaticky ovládaných dvojkrídlových dverí. Vodič mal k dispozícii uzavretú priestrannú kabínu s prvou polovicou predných dverí. Na vetranie interiéru slúžili posuvné časti bočných okien, stropné elektrické ventilátory a zadný výklopný stropný vetrák.

Predné a zadné sklá boli delené, nad nimi boli umiestnené malé výrezy určené pre linkovú orientáciu. V praxi sa však v Žiline využívali iba na umiestnenie tabule s logom DPMŽ. Veľké tabule s číslom linky boli umiestnené za predným a zadným sklom. Všetky vozidlá boli dodané v zeleno-žlto-bielom mestskom nátere (nazývanom aj Teherán), pričom prvé dve série mali pôvodne bledší odtieň farieb.

Úpravy

Pri opravách dostávali trolejbusy nátery so sýtejšími odtieňmi farieb. Ani trolejbusom Škoda 14 Tr sa nevyhla celoplošná reklama. Trolejbusy postupne dostali nové sťahováky zberačov Railtech a odľahčené zberače.

Voz #224 prešiel v roku 2005 ako prvý trolejbus pri GO aj modernizáciou elektrickej výzbroje. Použila sa nová elektronická výzbroj českej firmy Czetro založená na IGBT tranzistoroch. V roku 2007 sa v dielňach DPMŽ zgenerálkovali trolejbusy #216 a 220 s použitím nového predného čela po vzore typu TrM, pričom boli do vozidiel nainštalované aj predné a zadné linkové LED displeje R&G Mielec. V novembri 2007 boli dosadené aj bočné LED displeje, pričom tieto sa začali montovať aj do ďalších vozidiel, ktorým však zostala predná a zadná tabuľová linková orientácia.

V rokoch 2008 - 2009 prešli dodávateľskou generálnou opravou v DSZO Zlín vozidlá #214, 211, 221 a 223, ktoré taktiež dostali novšie predné čelo vzoru TrM.

Prevádzka

Prvé trolejbusy Škoda 14 Tr vyšli do premávky s cestujúcimi 17. novembra 1994. Prvých cestujúcich na linke 1 odviezol trolejbus #213. Vozidlá z druhej dodávky boli uvádzané do premávky postupne podľa potreby od januára 1995 do februára 1996.

Rozlúčková jazda s trolejbusmi Škoda 14 Tr a 15 Tr sa uskutočnila 17. augusta 2019.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli 1. júna 2007 vyradené trolejbusy #212 a 225.

V súvislosti so sprevádzkovaním nových vozidiel Škoda 30 Tr SOR boli 21. marca 2013 vyradené trolejbusy #215, 218 a 222 a odpredané spoločnosti A-Z Lokomat. O takmer rok neskôr, 12. marca 2014 bolo vyradené vozidlo #224.

Zvyšné trolejbusy boli vyradené po dodaní trolejbusov Škoda 26 Tr Solaris v rokoch 2018-2019.

Do zbierky historických vozidiel DPMŽ bolo zachované vozidlo #213.

Katalóg vozidiel

211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221

222 223 224 225

Legenda a štatistika

213nevyradené vozidlo: 1 (6,7 %)
211vyradené vozidlo: 14 (93,3 %)
213historické vozidlo: 1 (6,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
vsetky 14Tr su vyradene, nie odstavene alebo nevyradene okrem 213 a mozno 214^