Reakcia na: Vladimír #761:
Vladimír, dávam Ti vysvetlenie ohľadom L5 a L15 v priestore zastávok Matice slovenskej a Fatranskej. Musel som sa rozpísať, lebo keď som to čítal, tak sa mi to zdalo že je to nezrozumiteľné. Dúfam, že som to dostatočne vysvetlil a pochopia to aj tí, ktorí v tomto priestore neboli. Ak nie, tak nech si z toho nič nerobia, lebo domáci sú z toho dopletený tiež.
Dopravný priestor na Ul. Matice slovenskej s priľahlou Ul. Vysokoškolákov a Obchodnou ulicou je značne komplikovaný a pre cudzieho návštevníka až nezrozumiteľný. Výstavba trolejbusového vedenia sa musela prispôsobiť postavenému sídlisku. Cestné prepojenie medzi týmito ulicami bolo prestavané a prispôsobené trolejbusovej doprave.
Ul. Matice slovenskej je pomerne široký priestor medzi Vlčincami II a Vlčincami III, skladá sa z dvoch samostatných cestných prúdov oddelených od seba širokým pásom zelene. Vjazd z Ul. Vysokoškolákov vedie po dvojprúdovej komunikácii, ktorá prechádza voľne na trojprúdovú a výjazd z nej na Ul. Vysokoškolákov je po dvojprúdovej komunikácii. Zo severnej strany paralelne s Ul. Vysokoškolákov sa pripája Obchodná ulica, kadiaľ prichádza a vychádza hlavná dopravná záťaž z centra. V mieste napojenia na Ul. Matice slovenskej je pomerne zložitá trolejbusová križovatka s niekoľkými výhybkami a kríženiami. Trolejbusové linky zachádzajú z Obchodnej ulice a z Ul. Vysokoškolákov na túto ulicu v tvare písmena „U“. Pri prvej etape výstavby trolejbusov, bolo trolejbusové vedenie potiahnuté hlbšie do vnútra sídliska. Tu bola aj konečná a zároveň sa tu otáčali aj trolejbusy. Neskoršie sa vybudovalo predĺženie cez Ul. Vysokoškolákov na novú zastávku Fatranská, kde je vybudované obratisko trolejbusov. Pretože nebolo potrebné, aby trolejbusy na Ul. Matice slovenskej zachádzali hlboko do sídliska, bolo zabudovaná výhybka hneď za zastávkou trolejbusov (bývalá výstupná) a po otočení na druhú stranu cesty je hneď zastávka (bývalá nástupná do centra). Priestor, ktorý vznikol po skrátení sa využíva (využíval) ako odstavná stopa a otočka pre trolejbusovú linku č. 1, ale aj L5 a L15. Na mape Žiliny tento priestor už nie je zakreslený.
Pretože pojem zastávok „výstupnej“ a „nástupnej“ na Matici slovenskej nie je pravdivý, radšej pre zrozumiteľnosť budem zatiaľ uvádzať zastávku „južná“ alebo „severná“ na Matici slovenskej.
Zastávka „Matice slovenskej“ – južná (bývalá výstupná):
L1 trolejbus z Kvačalovej a centra – výstup, krátko po výstupe cestujúcich prvou otočkou sa presunie na severnú (bývalá nástupná) a začína novú linku v smere centrum a Kvačalova (počas mojej prítomnosti sa trolejbusy hneď zatáčali za zastávkou a odchádzali späť na Kvačalovu);
L2 autobus z Bytčice – výstup a nástup, pokračuje smerom Fatranská a Rosinská cesta;
L4 trolejbus zo Soliniek a centra – výstup a nástup smerom na Fatranskú;
L6 trolejbus z Hájika a centra – výstup a nástup smerom na Fatranskú;
L5 trolejbus prichádzajúci z okružnej trasy od ... SO, ŽU, Fatranská – výstup cestujúcich, trolejbus zájde na odstavnú stopu zmení číslovanie na L15 a po otočení prichádza na zastávku (severná – bývalá nástupná) a začína okružnú trasu smerom na Fatranskú, ŽU, So ...;
L15 trolejbus prichádzajúci z okružnej trasy od Obchodnej ulice - výstup a nástup a pokračuje na konečnú Fatranská;
Zastávka „Matice slovenskej“ – severná (bývalá nástupná centrum):
L1 trolejbus – len nástupná smer centrum a Kvačalova;
L2 autobus príchod z Rosinskej cesty a Fatranskej – výstup a nástup smer centrum, HL a Bytčica;
L4 trolejbus vychádza z Fatranskej – výstup a nástup smer centrum, Hliny, Solinky;
L5 trolejbus vychádza z Fatranskej – výstup a nástup smer Hliny, Solinky, Žilinská univerzita ...;
L7 trolejbus okruhová linka Hájik, CE, HL SO, príchod od Fatranskej – výstup a nástup, pokračuje smer centrum a Hájik;
L15 trolejbus – len nástup na okruhovú linku smerom Fatranská, ŽU, SO, HL, VL ...;
L17 trolejbus z Hájika, CE – výstup a nástup, pokračuje smerom na Fatranskú, ŽU, SO, HL a Hájik;
Zastávka „Fatranská“ smerom k obratisku, ŽU a k Rosinskej ceste:
- konečná od centra pre L4, L6;
- prechádza autobus L2 a L28 (tento nezachádza na zastávku „Matice slovenskej“);
- prechádza okruhová L17 v smere na ŽU a Solinky ...;
- prechádza okruhová L15 v smere na ŽU a Solinky ..., vychádzajúca z Matice slovenskej;
- končí L15, ktorá prešla okruhom (Matica slovenská, Fatranská, ŽU, SO, HL, Matica slovenská, Fatranská – konečná). Zachádza na obratisko a tu vodič prehodí tabuľu na L5 a začína odtiaľto okruhovú trasu s touto linkou;
Aby sa rozlíšili rozdielne L15, ktoré idú z Matice slovenskej na Fatranskú po rovnakej trase, trolejbus, ktorý končí na Fatranskej má vpredu vpravo od volantu vodiča malú tabuľku a malým nápisom „Premáva po zastávku Fatranská“. Trolejbus na L15, ktorý nemá toto označenie, tak pokračuje ďalej k ŽU a na okruhovú trasu cez SO, HL ... Napokon aj tak musí otočiť bielu tabuľku textom dopredu, lebo aj tak bude končiť na Fatranskej. Jeden vodič otočil už tabuľku s textom po príchode z Matice slovenskej na Fatranskú, čiže už po celej trase na okruhu bolo označenie, že trolejbus bude končiť na Fatranskej.
Zastávka „Fatranská smerom na Maticu slovenskú a centrum:
- výstup a nástup pre L2 smer Bytčica (prichádza z Rosinskej cesty);
- nástupná zastávka pre L4 smer centrum, HL a SO;
- nástupná zastávka pre L6 smer centrum a Hájik;
- výstup a nástup pre L7 z okružnej trasy od SO a ŽU smerom centrum a Hájik;
- výstup a nástup pre autobus L28 z Rosinskej cesty, smer centrum a Bánová;
- výstup a nástup pre L5 z okružnej trasy od SO a ŽU a len po Maticu slovenskú (konečná);
- nástupná L5 na okružnú trasu cez Maticu slovenskú, CE, HL, SO, ŽU, opäť cez Fatranskú a Matica slovenská (konečná);
Aby sa odlíšili rozdielne L5 idúce z tej istej zastávky Fatranská smerom po Maticu slovenskú, vodič položí zvnútra pravo od volantu malú bielu tabuľku na ktorej je malý nápis: „Premáva po zastávku Matice slovenskej“. Takto označený trolejbus na L5 končí na zastávke Matice slovenskej. Keď nie je označené vozidlo tabuľkou, tak pokračuje ďalej cez Maticu slovenskú na okruhovú linky. Potom však musí túto tabuľku otočiť textom dopredu, lebo po prejdení okruhu sa opäť vráti cez ŽU na Fatranskú a končí na zastávke Matica slovenská.
S499.1023