Opäť sa vraciame k otázkam vás, našich čitateľov o MHD v Žiline, na ktoré vám sprostredkúvame odpovede od riaditeľa Dopravného podniku mesta Žiliny Juraja Popluhára (na snímke).
„Som čiastočne zdravotne ťažko postihnutá a nezamestnaná. Keď ste zaviedli korunové lístky pre ZŤP, bola som rada. Nemala som dobrý pocit, keď som si nemusela označiť žiadny lístok. Cítila som na sebe pohľady cestujúcich a pripadala som si sa ako čierny pasažier.
Istú dobu, ako viete, bol nedostatok lístkov za korunu, nedali sa kúpiť v stánkoch. Tak som chodila pešo, aj keď mi chôdza spôsobovala nemalé bolesti. Potom nastal zlom a lístkov bolo konečne dosť. Hneď som si kúpila väčšie množstvo. Sporadicky som ich vyhadzovala. Raz, keď som vystúpila z autobusu, označený lístok som si schovala do vrecka. Na spiatočnej ceste trolejbusom som si v družnej debate s priateľkou označila lístok a sadla som si. Revízorke som podala lístok bez najmenších obáv, vedomá si toho, však ma nič nenúti cestovať načierno, pretože lístkov mám v zásobe dosť.
Šokovalo ma, keď mi revízorka oznámila, že mám lístok označený dvakrát. Dokazovala som, že to nebol úmysel, pretože mám pri sebe minimálne päť neoznačených lístkov, no ona sa ku mne správala ako ku čiernemu pasažierovi a trvala na pokute.
Zamýšľam sa nad skutočnosťou, či si človek v dnešnej dobe pomôže, keď ušetrí 50 halierov. Ak však máte plné vrecko kabáta lístkov, nakúpených do zásoby a preukážete to, je to nepochopiteľné.
Raz ma zaujala diskusná relácia s hosťami na tému revízori. Revízor z Českej republiky použil výraz ktorý je pre našich revízorov tabu, slovko napomenutie. Samozrejme, po zvážení okolností. Naozaj sme národ netolerantných?„ pýta sa naša čitateľka Mária Eliášová.
Odpoveď: „DPMŽ zabezpečil od začiatku predpokladaný dostatok jednokorunových lístkov. Nikto však neočakával, že užívateľov preukazov ZŤP je také množstvo, a tak enormne využívajú MHD, že za prvé tri dni predaja ich vykúpia 10 tisíc a za prvý mesiac 130 tisíc (!!!!) kusov.
Cestovný lístok pre ZŤP má pre kupujúceho finančnú hodnotu síce „iba„ jednu korunu, no skutočná (úžitková) hodnota je 10 alebo 12 Sk. Pretože „jednokorunovému„ cestujúcemu poskytujeme rovnakú službu ako cestujúcemu s 10 alebo 12-korunovým lístkom. Rozdiel je akurát v tom, že bežný cestujúci si túto sumu musí zaplatiť zo svojej peňaženky, kým za jednokorunového cestujúceho musí v priemere 10 korún zaplatiť niekto iný. Napriek tomu si často „iba„ jednokorunový lístok ani neváži.
Problém cestujúcich ZŤP má teda dve stránky. Prvá je finančná. Za každých desať ich ciest musí mesto Žilina s DPMŽ doplatiť sto korún, ročne okolo 11 miliónov korún! Druhá stránka je morálna. Za každú podporu, či duchovnú alebo finančnú, sa patrí aspoň poďakovať. A forma poďakovania je v tomto prípade jasná a jednoduchá. Najprv si pred nástupom do vozidla radšej pre istotu aj viackrát skontrolovať cestovný lístok a potrebnú preukážku (ak nie je, tak si kúpiť „normálny„ lístok za 12 Sk), po nástupe si ho ihneď označiť a až potom sa venovať družným debatám či podobným činnostiam.
Otázka napomínania v tomto prípade nie je vhodná. Napomíname malé deti. Dospelí majú predsa svoj rozum. A cestujúci, ktorý prijíma za každú cestu 10 korún, by sa mal pred každou jazdou „napomenúť„ sám a skontrolovať, či má na cestovanie MHD všetko potrebné.„
Dnes je v ZV clanok o cestovani ZTP - (prechodny) nedostatok listkov, staznost dochodkyne, ktora si strka pouzite listky medzi nepouzite, potom si ho oznaci druhykrat a vysvetlenie DPMZ...
mozem len suhlasit,som Zilincan momentalne studujuci v Olomouci.Ten rozdiel v mhd je dost jasny,je tu casova prestupna tarifa za 8kc(cca 10.60Sk)-cez tyzden na 40minut,vikendy 60min.Linky maju na seba dobru nadvaznost,ale co sa mi paci najviac a v com vnimam proti svojmu rodnemu mestu hlavny rozdiel-maju HUSTY a PRAVIDELNY interval.a potom to tak vyzera aj s cestujucimi,aj na linkach z okrajovych stvrti ludia cestuju hojne,v noci byvaju taktiez celkom plne vozidla(nie preplnene).Studentsky mesacnik za 110Kc(cca 146Sk) je skvela cena.Je pravda,ze sa studenti vozia aj na kratsie vzdialenosti,ale ked je moznost,tak preco nie,nemusi to byt vzdy len o lenivosti-setri to totiz cas,kt. mozem vyuzit rozumnejsie ako chodit peso,povedzme niekedy aj len ten kilometer.To by sa v Ziline urcite nedalo.Neviem s akymi dotaciami funguje dpmo,ale myslim si,ze takto by sa to dalo aj v Ziline,aj ked by povedzme ten mesacnik nemusel stat 146Sk,ale tych 200-250Sk by vacsina studentov rada zaplatila za svoj usetreny cas,samozrejme v pripade,ze by mali spoje spravnu hustotu,nadvaznost a snad aj pravidelnost.
Priatelia,
od včera večera som opäť v Žiline, takže sa vám budem tiež montovať do diskusie. Pozerám, že sa v tej Žiline toho hodne pomenilo, tak ak budem niekedy neaktuálny, prepáčte. Lebo sa mi nechce čítať spätne celú diskusiu za 3 mesiace. ?
To je právě ten problém- čím lépe MHD funguje, tím méně se o ni diskutuje (např. Vilnius nemá DF vůbec, Lyon pouze symbolické apod.). Ale musím přiznat, že se Vám divím- pokud jste jednou v tom podniku ředitelem, tak by Vás mělo zajímat, jaká klientela vaše služby využívá (a chce využívat) a jaká nikoliv. Já osobně bych se snažil CO NEJVÍCE vycházet vstříc těm zákazníkům, kteří mají možnost substituce- zatímco když zdražite MHD postiženým, dětem a důchodcům, tak sice budou reptat, ale budou jezdit dál, zdraví lidé v produktivním věku (=cestující za plné jízdné) obvykle mají před domem auto (nebo si ho můžou lacino pořídit) a když se jim nebudete podbízet, tak je naprosto nic nenutí jezdit MHD! Ergo roztáčite v celé Evropě notoricky známý bludný kruh, který povede k tomu, že vám zůstanou hlavně sociální skupiny obyvatel, kteří ale současnou rentabilitu podniku neudrží. Nechci touto věcí zahlcovat diskuzi, je to fakt notoricky známé a odkazy na literaturu mohu poskytnout- jen mě překvapuje, že Vy o takových věcech nevíte. A věřte nebo ne, 99% populace naprosto nezajímají ekonomické rozdíly mezi DP a mobilním operátorem, ale v obou případech volí to, co jim nese větší prospěch!
Podobně si nemyslím, že kvalita MHD se pozná jednoduše podle toho, kolik se do ní "cpe" peněz. Jak psal Papyr, Prešov "jezdí" za 50 milionů Sk a nabízí všestraně lepší kvalitu MHD než Žilina, Vilnius (při stejných cenách vstupů a čtyřnásobné velikosti) nabízí za 6 mil.Lt (= cca. 60 mil Sk) totéž co Prešov a tak. Prostě šetřit se dá i jinak, než na úkor cestujících a tomu říkám to pravé umění!
Ospravedlňujem sa. V rýchlosti som si myslel, že jazdí po Hálkovej. Opravím to.
Re #5627 Jozef: Myslím, že nič z toho, čo si napísal, nebráni premenovaniu mnou spomínaných zastávok. Ak zastávka Rajecká, mliekarne v budúcnosti zanikne, môže rovnako zaniknúť aj jedno nástupište zastávky Žel. zast. Solinky. Nič sa tým nemení.
Re #5631 Miro #5632 LUK: "a" je správne, ale aj to len dočasne. Na programe nasledujúcich dní je znovurozbehnutie updatov aj na za.imhd.sk.
Isuzu #07 jazdí zrejme už len komerčne. Včera som ho videl prísť so športovcami k zimnému štadiónu a ako som pozeral, tak som pozeral, nevidel som, že by mal označovače cestovných lístkov. Zaujímavosťou je aj to, že mal pripojený malý nákladný príves, taký, aký sa používa za osobné autá.
Zaujímavé informácie... bolo by dobré, ak by si mal na to voľnú chvíľu, spracovať historické informácie do uceleného článku. Admin by ich určite rád uverejnil v rubrike zaujímavostí ?
Historický kalendár:
26.9.2005 – Od dnešného dňa je zrušená autobusová linka č. 28, ktorá naposledy premávala v pracovný deň piatok 23.9.2005.
Linka č. 28 podľa mapy Žiliny z roku 1979 premávala na trase: Tržnica – Komenského – J. Fándlyho – Vysokoškolákov – a pri internátoch ŽU zatočila na sídlisko Vlčince.
Na mape Žiliny z roku 1985 premávala na trase: Tržnica - Štúrovo nám. - Veľká okružná - Komenského - J. Fándlyho - Vysokoškolákov - Obchodná - Sv. Cyrila a Metoda - Obchodná – Matice slovenskej.
Po zavedení AVTD 3.7.1988 už premávala na trase Solinky – Hliny – žel. stanica – Vysokoškolákov - Vlčince – Veľký diel.
Podľa mapy z roku 1992 premávala po trase Veľký diel – Matice slovenskej – Košická - Hálkova – Rajecká – Kamenná – Bánová, VUMAT.
Od 6.7.2004 po otvorení trolejbusovej dopravy okolo ŽU bola presmerovaná zo zastávky Veľký diel pri ŽU na Rosinskú cestu.
Jej ukončenie urýchlilo uzatvorenie železničného priecestia na Kamennú ulicu 20.9.2005 o 16 h. pre výstavbu južného diaľničného privádzača. V tento deň a na druhý deň premávala po náhradne po Bytčickej ceste. Ďalšie dva dni 22.9.2005 a 23.9.2005 (v piatok) naposledy premávala po zmenenej trase cez Rondel na Závodského a Bánovskú cestu do Bánovej.
Linka č. 28 slúžila pôvodne študentom ŽU, po otvorení trolejbusovej dopravy popri ŽU stratila svoj význam. Potom mala slúžiť na spojenie medzi Vlčincami, priemyselnou zónou na východe a priemyselnou zónou na západe mesta. Premávala len pracovné dni, neskoršie v sedle bola skrátená len po Rondel a napokon premávala len ako posilová. Ráno po 6. a 7. hodine 3 spoje a popoludní po 14. a 15. hod. dva spoje a po 13., 16. a 17. len jeden spoj. Bola často kritizovaná pre nízke využitie, až napokon bola celkom opodstatnene zrušená.
Od dnešného dňa premáva v Žiline 9 autobusových liniek, 10 trolejbusových liniek, z toho dve protismerné 5/15 a 7/17 a 2 nočné autobusové linky.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Jakub
Prvý mesiac „padlo„ 130 tisíc lístkov
Nestačilo by napomenutie?
Opäť sa vraciame k otázkam vás, našich čitateľov o MHD v Žiline, na ktoré vám sprostredkúvame odpovede od riaditeľa Dopravného podniku mesta Žiliny Juraja Popluhára (na snímke).
„Som čiastočne zdravotne ťažko postihnutá a nezamestnaná. Keď ste zaviedli korunové lístky pre ZŤP, bola som rada. Nemala som dobrý pocit, keď som si nemusela označiť žiadny lístok. Cítila som na sebe pohľady cestujúcich a pripadala som si sa ako čierny pasažier.
Istú dobu, ako viete, bol nedostatok lístkov za korunu, nedali sa kúpiť v stánkoch. Tak som chodila pešo, aj keď mi chôdza spôsobovala nemalé bolesti. Potom nastal zlom a lístkov bolo konečne dosť. Hneď som si kúpila väčšie množstvo. Sporadicky som ich vyhadzovala. Raz, keď som vystúpila z autobusu, označený lístok som si schovala do vrecka. Na spiatočnej ceste trolejbusom som si v družnej debate s priateľkou označila lístok a sadla som si. Revízorke som podala lístok bez najmenších obáv, vedomá si toho, však ma nič nenúti cestovať načierno, pretože lístkov mám v zásobe dosť.
Šokovalo ma, keď mi revízorka oznámila, že mám lístok označený dvakrát. Dokazovala som, že to nebol úmysel, pretože mám pri sebe minimálne päť neoznačených lístkov, no ona sa ku mne správala ako ku čiernemu pasažierovi a trvala na pokute.
Zamýšľam sa nad skutočnosťou, či si človek v dnešnej dobe pomôže, keď ušetrí 50 halierov. Ak však máte plné vrecko kabáta lístkov, nakúpených do zásoby a preukážete to, je to nepochopiteľné.
Raz ma zaujala diskusná relácia s hosťami na tému revízori. Revízor z Českej republiky použil výraz ktorý je pre našich revízorov tabu, slovko napomenutie. Samozrejme, po zvážení okolností. Naozaj sme národ netolerantných?„ pýta sa naša čitateľka Mária Eliášová.
Odpoveď: „DPMŽ zabezpečil od začiatku predpokladaný dostatok jednokorunových lístkov. Nikto však neočakával, že užívateľov preukazov ZŤP je také množstvo, a tak enormne využívajú MHD, že za prvé tri dni predaja ich vykúpia 10 tisíc a za prvý mesiac 130 tisíc (!!!!) kusov.
Cestovný lístok pre ZŤP má pre kupujúceho finančnú hodnotu síce „iba„ jednu korunu, no skutočná (úžitková) hodnota je 10 alebo 12 Sk. Pretože „jednokorunovému„ cestujúcemu poskytujeme rovnakú službu ako cestujúcemu s 10 alebo 12-korunovým lístkom. Rozdiel je akurát v tom, že bežný cestujúci si túto sumu musí zaplatiť zo svojej peňaženky, kým za jednokorunového cestujúceho musí v priemere 10 korún zaplatiť niekto iný. Napriek tomu si často „iba„ jednokorunový lístok ani neváži.
Problém cestujúcich ZŤP má teda dve stránky. Prvá je finančná. Za každých desať ich ciest musí mesto Žilina s DPMŽ doplatiť sto korún, ročne okolo 11 miliónov korún! Druhá stránka je morálna. Za každú podporu, či duchovnú alebo finančnú, sa patrí aspoň poďakovať. A forma poďakovania je v tomto prípade jasná a jednoduchá. Najprv si pred nástupom do vozidla radšej pre istotu aj viackrát skontrolovať cestovný lístok a potrebnú preukážku (ak nie je, tak si kúpiť „normálny„ lístok za 12 Sk), po nástupe si ho ihneď označiť a až potom sa venovať družným debatám či podobným činnostiam.
Otázka napomínania v tomto prípade nie je vhodná. Napomíname malé deti. Dospelí majú predsa svoj rozum. A cestujúci, ktorý prijíma za každú cestu 10 korún, by sa mal pred každou jazdou „napomenúť„ sám a skontrolovať, či má na cestovanie MHD všetko potrebné.„