Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pete #5529:
Tak aj tebe musim vysvetlit 2 veci.

1/ Pocitanie cestujucich sa robi dvoma sposobmi.
a/ Tam, kde je evidencia vsetkych jazd cez palubne pocitace a oznacovace /s vynimkou deti do 6r./, su to presne cisla. Preto je to v ZA a BB cca 18 mil. cestujucich za rok.
b/ Kde su len evidencne mesacne stvrtrocne preukazky /ci na papierovej alebo na plastovej karticke/, tam sa rata podla metodiky Statistickeho uradu automaticky PRE VSETKYCH 80 jazd na mesiac a 240 jazd na stvrtrok. Aj v tych pripadoch, kde v Ziline zistili, ze neprejazdia za mesiac 80, ale iba 50 jazd a za stvrtrok nie 240, ale iba 150 jazd.

Zdruzenie prevadzkovatelov MHD v SR ma preto 2 rozne udaje, kde je su jednej kategorii mesta s presnou evidenciou a v druhej so "statistickou" evidenciou. Rocenky tohto zdruzenia mam k dispozicii, pri najblizsom stretnuti budu k dispozicii. Pred niekolkymi tokmi, po zavedeni CK sme v Ziline jeden rok pocitali oboma sposobmi, pri jednom vyslo 36 mil., pri druhom 23 mil. cestujucich za rok.

Posledny faktograficky ukazovatel /ale v opacnom garde/ je cislo prepravenych cestujucich MHD. Rocne sa vykazovalo statisticky /vsak ich je len "par"/ niekolko tisic prepravenych ZTP a po zavedeni 1 Sk listkov ich bolo predanych za 6 mesiacov 537 tisic!!!

Takze moja dobra rada pre vsetkych kolegov-diskuterov na iMHD: neverte statistikam!!! A hlavne - ani ich nepouzivajte...
Reakcia na: Juraj #5525:
O tom to je! Prave Zilina by terazky nemala buzeraciu cestujucich vyhanat ludi z MHD, lebo ti uz na nu nie su tak odkazani ako v PO, BB! A ked uz su zvyknuti na auto, na drahy benzin, naspat uz nevratia.

A ked sme uz pri tom, aj v bohatsich krajoch na zapade su mesta kde vladne MHD nad IGK. Tam iste cestujucich nebuzeruju...
Prešovská MHD vozí ročne 38 miliónov ľudí, v porovnateľnom Remscheide je to 80 miliónov
http://www.cassovia.sk/korzar/archiv/clanok.php3?sub=10.3.2004/14560P
Reakcia na: LUK #5526:
Ovplyvni? negativne alebo pozitivne ano, ale nielen v Ziline, ale v kazdom inom meste, aj v Lyone, aj v Brezne, aj inde. Ale je to omnoho zanedbanejsi vplyv ako to, ci je v regione 9 alebo 19 %-na nezamestnanost alebo priemerna mzda je 12 alebo 17 tis.Sk/mes. Toto ma urcite omnoho vacsi vplyv ako nejaka tarifa...
Reakcia na: pete #5522:
A druha poznamka: NIKDY som netvrdil, ze sa zilinsky system MUSI zaviest vo vsetkych podnikoch, ani to, ze banskobystricky nastup vsetkymi dverami je super napad. Prave naopak. Stale tvrdim, ze ini chcu Ziline nanutit ine systemy a ze kazde mesto ma svoje specifika a nemali by sme si tarifne systemy navzajom ani nutit, ale ani vylucovat. A ja problem s nanucovanim "zilinskeho" systemu inym vobec nemam, ale naopak, s nanucovanim inych systemov do Ziliny skoro sustavne.
Reakcia na: Juraj #5525:
typ tarify Ti ovplyvní mieru poklesu ? viď PO vs. BB/ZA
Reakcia na: pete #5522:
Odbocim trochu od systemu tarify a spytam sa ta: Nevidis trochu suvislost medzi vyssou hospodarskou urovnou /na zapade tomu hovoria "stupnom blahobytu" - kde 0% su zobraci a 100% ti v Rolls-Royceoch/ a udrzanim alebo poklesom populacie vyuzivajucej MHD? Alebo inac: Jednoznacne tvrdis, ze na narast, stagnaciu alebo pokles ma vplyv IBA typ tarify? Ak ano, tak si macher, klobuk dolu, prihlas sa na Nobelovu cenu za ekonomiu...
Reakcia na: Juraj #5521:
nemal som na mysli _žilinskú_zastávkovú_tarifu, ale (žilinskú) zastávkovú_tarifu...
Reakcia na: Kami #5520:
Si ma predbehol 😉
Reakcia na: Juraj #5519:
Isteze sa odbornici nevedia dohodnut. Ked su ti odbornici v Ziline presvedceny ze coskoro za buzerujuci zilinsky system musi zaviest vo vsetkcy podnikoch, ked su bystricki odbornici presvedceny, ze sa ich system nastupu dverami musi zaviest v ovsetkych dopravnych podnikoch atd, tak bodaj by sa dohodli... Lenze v MHD cestuje 99% laikov, a ti si za cestovanie platia (na rozdiel od odbornikov, zeano). A hlavne oni povacsine nevedia, ze su aj systemy ine, pre nich lepsie a pohodlnejsie.

Myslim ze sa vsetci zhodneme, ze bystricky system nastupu prednymi dverami je horsi ako zilinsky... Ako je ale mozne ze v Ziline mate rapidnejsi pokles cestujucich ako v BB?

prepravene osoby v BB:
2002 - 23 000 000
2003 - 19 600 000
2004 - 17 700 000

prepravene osoby v ziline:
2002 - 23 283 584
2003 - 19 334 000
2004 - 17 281 000

Cim to je? Ze by cestujucim bolo jedno ako su bozerovani?
Reakcia na: LUK #5518:
Kedze si ma vobec nepochopil, tak este raz od Adama.

1/ Neeexistuje zilinska zastavkova tarifa, tak ako neexistuje hannoverska zastavkova tarifa, bratislavska casova tarifa, norimberska pasmova tarifa ci kodanska zonova tarifa. Existuje iba tarifa casova, zastavkova, pasmova, zonova a volna, pripadne ich kombinacie, definovanie presneho poctu ich vyhod a nevyhod vzhladom na miestne pomery, t.j. velkost a konfiguraciu mesta, prestupovy koeficient, hybnost obyvatelstva, percento trzieb za CL atd. atd.

2/ Je potrebne si objektivne zadefinovat mnoztvo a velkost tychto vyhod-nevyhod a po analyzovani horeuvedenych miestnych pomerov zvazit, ci najvacsia vyhoda alebo najmensie zlo bolo aplikovane v tom-ktorom meste. A nakoniec v Ziline.
Reakcia na: Kami #5511:
neviem ci to tu uz bolo, ale mozeme porovnat pocty cestujucich BB a ZA.

rok 2002 2003 2004
BB 23,0 19,6 17,7
ZA 23,3 19,3 17,2

A teraz mi povedzte v com je Zilina lepsia (recnicka otazka)! Ak sa aj tento rok \"preteka\" s Bystricou (DUFAM ze NIE) tak to nebude len o iluzornej strate z prestupu.
Reakcia na: Juraj #5517:
A zaver mojho uvodu do kulturnej diskusie:

Nikde, od vysokoskolskych skript pocnuc az po svetovy kongres UITP, si nikto nedovoluje akukolvek variantu nazvat pseudotarifou. Vsade je iba odborna diskusia o vacsich alebo mensich vyhodach jednotlivych variant z roznych pohladov /a ze ten alebo onen tarif a jeho zdovodnenie sa navzajom vylucuju je teda principialne uplne scestne - samozrejme plati len pre majitela jedinej a absolutnej pravdy/, pricom prave tieto rozne uhly pohladov su zakladom odbornych diskusii a jednotlive vyhody alebo nevyhody su iba ich odvodenymi dosledkami.

Je samozrejme uplne normalne a slusne, ze o tom mozeme diskutovat aj tu, a som k tomu plne k dispozicii, ale nie na urovni kocisov prazskej konky z 19. storocia a im prislusneho vyjadrovania.
Reakcia na: Juraj #5517:
dobre, tak začnime od Adama (ehm...Žiliny). Aké sú výhody žilinskej zastávkovej tarify?
Reakcia na: Juraj #5516:
Okrem tychto 5 "cistych" odbornych variant este existuju aj ich rozne kombinacie takmer vo vsetkych moznostiach /cas-zona, cas- pasmo, jednorazovy-predplatny CL atd./, pricom z pohladu cistej matematickej kombinatoriky /n nad m - kto ma aspon maturitu, vie, o com pisem/ ide o skutocne bohate mnozstvo rieseni.

Ale plati jedna zasadna premisa, a to, ze vsetkych 5 variant je z pohladu dopravnej teorie postavenych na jednu uroven, ani jedna odborna literatura nezovseobecnuje, neprotezuje ani nezavrhava ani jednu moznost.

Kazda skutocne odborna dopravna teoria a literatura poukazuje na vacsie ci mensie vyhody alebo nevyhody z mnozstva roznych popisanych cistych variant, alebo ich kombinacii. A to z este vacsieho mnozstva teoretickych alebo praktickych pohladov. Medzi tie najzakladnejsie patria: konfiguracia mesta, velkost mesta, hybnost obyvatelstva, percento trzieb, ktorymi je dopravca nuteny pokryvat naklady atd atd atd....

No a ja chcem napisat iba 2 veci.
1/ Ani najstudovanejsie a najprofesorskejsie a najpraktickejsie a najpomazanajsie hlavy doteraz nedokazali VO VSEOBECNOSTI JEDNOZNACNE preferovat alebo vylucit hociktoru hlavnu variantu, podvarianty alebo ich kombinacie. Tym doraznejsie by sa nemali taketo jednoznacne tvrde zavery robit medzi laikmi. 2/ Diskutovat sa o nich, samozredme nielnze moze, ale aj MUSI, ale na kulturnej a aspon trochu odbornej urovni. Bez urazok a robenia blbcov z diskusnych partnerov.
Reakcia na: Juraj #5515:

3/ Pasmova /v principe graficky mozno pasma vyjadrit sustredenymi kruznicami/, kde je ine cestovne v jednom pasme a ine pri prechode cez 2,3,4 atd pasma. Podvarianty su:
a/ Neprestupna, kde cestovne plati zdanlivo neobmedzene, ale je ohranicene jednou cenou v jednom /1-2,1-3, 2-3, 2-4,.../ pasme.
b/ Prestupna, kde cestovne plati sice s prestupom, ale stale za jednu cenu len v jednom /2,3,.../ pasme.

4/ Zonova /v principe graficky mozno vyjadrit mozaikou 3-n susediacich zon/, kde je cestvne vyjadrene jazdou v jednej, alebo prechodom navzajom cez 2,3,4,...n zon. Podvarianty su:
a/ Neprestupna - ako v bode 3
b/ Prestupna, podobne.

5/ Volna, neohranicena ani casom, ani zastavkami, ani pasmami, ani zonami. Dokonca moze byt, ze ani prestupmi, alebo tiez moze byt neprestupna.
Reakcia na: SZKV #5508:
Predpokladam, ze toto forum je o doprave, a to ako v teoretickej, tak aj v praktickej rovine. Medzi nadsencami studovanymi i nestudovanymi, praktikmi i laikmi, profesionalmi i amatermi, starsimi i mladsimi, suhlasiacimi i nesuhlasiacimi,...... atd. Tak to je a tak to aj ma byt. Ale urcite nie medzi korektnymi a vulgarnymi, medzi urazajucimi a tymi, ktori to nebodaj maju za povinnost citat...

Urobim vynimku a napisem niekolko OBJEKTIVNYCH informacii. Ucia sa aj na vysokych skolach, takze nejde o moj vymysel.

OBJEKTIVNE je tarifa v mestskych aglomeraciach rozdelena zasadne do 5 skupin.

1/ Vykonnostna casova. CL plati podla roznej ceny rozny cas na prepravu. Podvarianty su:
a/ Neprestupna, t.j. z vychodzej zastavky po vystupnu na danej linke.
b/ Prestupna, kde je cas merany od zdroja cesty A do ciela cesty B i s pouzitim viac liniek na viacej spojov.

2/ Vykonnostna zastavkova. CL plati podla roznej ceny rozny pocet zastavok. Podvarianty su:
a1/ Neprestupna, platna z akejkolvek zastavky na danej linke do a nad limit zastavok
a2/ Neprestupna, platna iba z urcenych zastavok do a nad urcene zastavky.
b1/ Prestupna, platna z ktorejkolvek zastavky do inej pri dodrzani do/nad limitu
b2/ Prestupna, platna pri prestupe obmedzene pri urcenych zastavkach na prestup.
Reakcia na: galiyosha #5513:
Fakt? A kdy to bylo? Akorát mám po zkušenostech z Maďarska obavu, že se od běžných IK280 čs verze lišily jen těmi nápisy- je to tak?
A když už jsme u toho, v některých českých městech jezdí Renaulty z prvních let (cca. 1996-8) s francouzskými samolepkami "issue de secur" na oknech. nevím, jestli to se to týkalo všech prvních Agor v ČR (tím pádem by to měli i v Prešově na jejich nejstarší Agoře) nebo jen jednotlivých kusů, ale např. v Pardubicích je to k vidění celkem běžně.
Reakcia na: SZKV #5512:
Há, keby len "bežné" Ikarusy, ale oni tam mali aj Ikarusy s MAĎARSKÝMI NÁPISMI V INTERIÉRI! ?
Reakcia na: Kami #5511:
Mě takové věci vysvětlovat nemusíš, já přestupní tarif považuju za základ jakékoliv smysluplné MHD 21. století (u NUTNOSTI mít i dlouhodobé síťové jízdné ani nemluvě...). Pseudopřestupní tarif by sice teoreticky při žilinské velikosti udělat šel, ovšem chtělo by to udělat někde v centru centrální přestup, kde by se všechny linky sjely. To si ale při dnešním vedení trolejbusových tratí nedovedu představit- když už si páni velkomožní postavili troleje v několika okruzích. Takže fakticky by se to dalo udělat ve městech jako je Liberec nebo Karlovy Vary, ale nikoliv v Žilině- tam je ČASOVÉ PŘESTUPNÍ JÍZDNÉ BEZPODMÍNEČNĚ NUTNÉ!!
A pokud takovou triviálnost páni radní a papaláši DP nechápou, pak se tam jen zbytečně vyhazovaly v posledních letech peníze na trolejbus, protože si ho město nezaslouží! Na odpuzení substrátu by stačily i ty Ikarusy, co tam byly (a lépe ? ).
Reakcia na: SZKV #5508:
problem vobec nie je v zastavkovom tarife. Zlavneny listok (v tomto pripade 5-zastavkovy) moze existovat kludne ako neprestupny. Ziadny problem. Ale zakladny listok (teraz nad 5 zastavok) si priam ziada prestupnost a v tom pripade MUSI byt ohraniceny casom. Lebo ak sa vyberiem na Tour de Hypermarket v urcitom ohranicenom uzemi pomocou napr. 2 liniek, tak by som na jeden listok premaval do nekonecna. Pri pseudoprestupnej tarife (zlava nastupe na druhy spoj) je to sice tiez vyriesene (iba 2 jazdy na 1 listok), ale stale sa takto systematicky vyhanaju ludia z MHD - cestujuci je viazany len na urcite spojenia (pri tych intervaloch!!!), alebo sa mu neumerne zvysuju naklady na cestovanie..

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
advertisement