OK, nepamatam si to vsetko presne. Ale volala sa zast. Májového povstania českého ľudu vždy takto? Tú Pestovateľskú aj Pažítkovú si pamätám, ale to Povstanie nie. Predsa len tolke roky ? .
Linka č.3 premávala cez namestie Dukla/marianske nám./do roku 1973,problematický bol prejazd z námestia okolo železiarstva/dnes Sipták/kvoli šírke komunikácie,neskor bola presmerovaná po Kuzmanyho ul.,okolo Tržnice ku nemocnici.Pred zavedením AVTD mala linka č.3 dve konečné,až prechodom na AVTD sa stala linkou typu P.
Aj 21, 27 a 24 myslim stale jazdia po povodnych trasach. I ked mam pocit, ze na L21 konecna zastavka Chlmecka bola pridana neskor, ale vazne si nie som isty.
webmasterom Ziliny je stale Vladimir....co sa tyka pridavania noviniek, tak v tom ho zastupujem ja, lenze ja ciastocne dovolenkujem, takze mna zastupuje Andy ? obavam sa, ze nateraz nemame ineho webmastera, ktory by to mohol robit...
Kto je vlastne teraz webmaster za.imhd.sk? Stále Vladimír? Možno by bolo dobré, aby mohol materiály pridávať niekto, kto má k Žiline bližšie, keď hlavným Vladimírovým záujmom je teraz Nitra. Nič proti nemu, jeho zásluha na vzniku a rozbehu za.imhd.sk je nehynúca, ale...
Pamätám si, ako jazdila L3 cez Bulvár (vtedy sa oficiálne volal Trieda obrancov mieru, ale na tabuľkách sa písalo neoficiálne pomenovanie Bulvár) a ak sa nemýlim, tak aj cez dnešné Štúrovo námestie (vtedy Leninovo) po dĺžke. Keď idem niekedy okolo Slovakie k Tržnici, na parkovisku si na asfalte vždy všimnem ešte nezmazanú vyznačenú zastávku. Ale že jazdila cez Mariánske námestie? Dokedy? Bývam v Žiline 21 rokov, ale na to si nespomínam. Ináč je zaujímavé, že L3 je vlastne jediná, ktorá prešla do dnešnej schémy bez zmeny čísla a v podstate v tej istej trase, len s predĺžením na Solinky a zmenami vyvolanými úpravami dopravného režimu v centre. A ak sa nemýlim, bola asi prvou linkou typu P a to od začiatku AVTD.
V tom čase bol veľký problém s autobusmi a veľká zamestnanosť obyvateľstva. Bolo potrebné ráno previesť množstvo ľudí do práce aj z Tepličky aj z Višňového a Rosiny. Tieto obce boli veľké, množstvo ľudí, a preto sa nemohol autobus zdržiavať po uliciach v centre. Čiže Rosina a Višňové smer priemyselná zóna Chemicelulóza, Tepláreň, Avia, ČSAD, PCHZ, aut. stanica a žst., Slovena, Teplička a rýchlo späť. Všetko to klapalo ako hodinky, len autobusov bolo málo,
"tusim som tu mapu aj raz videl, bola vystavana asi len tretina Soliniek, tusim tri ulice, na zapadnych solinkach, skoda, ze som si nepozrel tie linky..."
Áno, to je mapa Žiliny 3. vydanie, vyšla v roku 1985, redakčná uzávierka bola 30.mája 1984.
Pre zaujímavosť na začiatku Soliniek končila L33, jej trasa bola: aut. nástupište - Kuzmányho - Komenského a Solinky.
inac je zvlastne, ze obidve linky isli skoro po rovnakej drahe, to nebol podla mna velmi dobry napad, aspon jedna mohla odbocit a ist na zastavky Hurbanova, Velka okruzna, alebo Policia a na Sturovo namestie, vtedy sa samozrejme tie zastavky volali inac..
Z Budatína boli názvy zastávok do TE nasledovné:
Nám. hrdinov, Dolná, Dubeň, TE-Pestovateľská, TE-Pažítková, TE-Poľnohospodárska a TE- Nám. Májového povstania českého ľudu (čiže na terajšom nám.) Nemohli linky končiť na začiatku Tepličky zast. Pestovateľská (bývalé skleníky), lebo by neslúžili svojmu účelu. Ako som už povedal mám kompletnú AVTD so zastávkami, linkami a odchodmi autobusov. Čiže toto pokladaj za hodnoverný údaj.
Ešte predtým premávala zo sídliska Vlčince do Tepličky L5. Dobre si pamätáš Miro. Dňa 3.7.1988, keď bola spustená nová koncepcia mestskej hromadnej dopravy pod názvom Autobusová verzia trolejbusovej dopravy (AVTD) do Tepličky premávali dve linky L25 a L26.
L25: Teplička, Nám. Májového povstania českého ľudu - Budatín - centrum - Rosina - Višňové, zast. Papraďová
L26: Teplička, Nám. Májového povstania českého ľudu - Budatín - centrum - Rosina, Do majera.
So zaradením na web možno len a len súhlasiť. Napríklad u nás chýba história MHD. Vladimír prisľúbil, že by to šlo, ale jeho odchodom do Nitry sa všetko skomplikovalo. Mám napríklad všetky linky AVTD, ale aj staršie vydanie mapy Žiliny, kde je zakreslená spomínaná L3 cez Mariánske námestie (Dukla). Jej trasa bola: Colnica (Pri Rybe na Hviezdoslavovej) - žst - Mariánske námestie - nemocnica - Bôrik (ukončenie pri terajšom erotickom salóne, ako sa stretáva terajšia Rudnayova s Tajovského).
Na 4. vydaní mapy Žiliny, redakčná uzávierka 4.júna 1987, sú vyznačené na mape a v textovej časti linky MHD nasledovne:
L25: Teplička nad Váhom - Budatín - centrum - Rosinky - Rosina - Višňové
L26: Teplička nad Váhom - Budatín - centrum - Rosinky - Rosina
L25 koncila vo Visnovom, L26 v Rosine na zastavke Do Majera. L26 jazdila len v rannej a poobednej spicke, bola vlastne takym robotnickym spojom do PCHZ a Chemicelulozy. Po odcleneni L25 zanikla a L26 najprv premavala v polohe BU-Dolna - RK-VUVT. Neskor ju preradili na sucasnu trasu.
To je zaujímavé, možno to bol nejaký prechodný stav po odčlenení Tepličky, totiž v čase, keď ešte Teplička bola súčasťou Žiliny, ale už po zavedení AVTD, jazdili do Tepličky dve linky, a síce L25 a L26, ale neviem, kde mali druhú konečnú, myslím, že jedna na Rosinskej a druhá jazdila až do Rosiny, alebo snáď až do Višňového a Turia, ktoré tiež patrili do Žiliny. Ale istý si nie som.
Ináč bolo by zaujímavé podľa starých máp nakresliť schémy a zaradiť na tento web.
celkovo je to dost zaujimave napr. 1.7.1992 , ked este bola Zilina tretim najvecsim mestom Slovenska, (co sme sa aj v skole ucili ) ☺ , tak vtedy zilo v ZA viac ako 97 tisic obyvatelov, a v Presove bolo viac ako 88 tisic obyvatelov, a teraz taketo zmeny pocas 90-tych rokov, kedy v Ziline klesol pocet obyvatelov a zastala v poradi az na 5.mieste v poctu obyvatelov. Presov bolo tusim jedine mesto na Slovensku, kde sa pocet obyvatelov zvysoval..., to by ma zaujimalo ako je to mozne...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro
Ináč bolo by zaujímavé podľa starých máp nakresliť schémy a zaradiť na tento web.