Pri dnešnom 10. výročí trolejbusovej dopravy v Žiline uvádzam perspektívy rozvoja trolejbusovej siete v Žiline. Systém trolejbusovej doprave je už vybudovaný, ale bolo by potrebné dobudovať ešte niektoré úseky. Okrem známych, o ktorých už písal DPMŽ, je v ďalšej časti aj niekoľko nových návrhov. Čo poviete na tieto návrhy budúcich trolejbusových tratí v Žiline?
- Kvačalova, DP – Pietna, krematórium. Predĺženie terajšej linky č. 1 asi o 600 m.
- Zastávka Žitná – Bánová (K cintorínu, prípadne Nám. sv. Jána Bosca). Pripojenie mestskej časti na trolejbusovú sieť dĺžka asi 1.700 m, prípadne po Nám. sv. Jána Bosca len 1.200 m.
- Zastávka Smreková (Solinky) – Bytčica (Lietavská Lúčka ?). Po výstavbe diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, môže prísť k realizácii výstavby trolejbusovej trate. Sú navrhované tri varianty ukončenia trolejbusovej trate. Najkratšia vzdialenosť po námestie v Bytčici je asi 1.600 m.
- Ul. Kálov – Kysucká cesta – Športová ul., dĺžka asi 400 – 500 m. Krátka, ale významná trať na vybudovanie technologického obratiska, dopravy ľudí na športoviská a k Slovene. Budúci základ smerovania trolejbusovej dopravy na sever od centrálneho mestského okruhu.
- Úsek križovatka Košická – závody Hyundai/Kia dĺžka asi 6 km. Bol daný prísľub mesta na vybudovanie trolejbusovej dopravy po novej komunikácii k závodom. Či príde k realizácii tohto zaujímavého spojenia so závodmi uvidíme.
Ďalšie návrhy:
- Vybudovanie krátkeho prepojenia cez lesík medzi zástavkou Fatranská a Rosinskou cestou asi 500 m. Úsek by súvisel s terajšou linkou č. 2, ak by bola trolejbusová. V prípade výstavby obytných blokov Vlčince V pri Rosinskej ceste by vybudovanie trolejbusovej dopravy bolo viac ako opodstatnené. Vzhľadom na zlé podmienky na otáčanie na zastávke Rosinská, VÚVT by bolo dobré potiahnuť trať až po zastávku Rosinská, plemenársky podnik. V tomto prípade by dĺžka bola asi 900 m.
- Kysucká cesta – Budatín – Považský Chlmec. Pomerne náročný úsek dlhý viac ako 3.000 m. Severná časť mesta nie je pripojená na trolejbusovú sieť a z mestských častí je najvýznamnejší Považský Chlmec, ktorý má priemyselnú oblasť.
- Nám. požiarnikov – Veľká okružná – Hurbanova. Vybudovanie krátkeho prepojovacieho úseku o dĺžke asi 700 m medzi jestvujúcim trolejbusovým vedením. Slúžil by ako ucelený úsek v prípade vybudovania trolejbusového vedenia v úseku Bánová – centrum – Považský Chlmec a na presmerovanie niektorých trolejbusových liniek napr. č. 8 cez Veľkú okružnú. Zároveň by slúžil aj ako náhradná trať na pripojenie na sieť v prípade poškodenia preťaženej križovatky pri zastávke Polícia.
- Zokruhovanie Soliniek. Vybudovanie asi 400 m trolejbusového vedenia na Centrálnej ulici, ktoré mohlo byť už zrealizované pri stavbe prepojenia sídlisk Vlčince a Solinky. Napr. aj pri nedávnej poruche na obratisku Jaseňová mohli byť zokruhované linky č 5/15 a 7/17 presmerované cez tento náhradný úsek.
- V budúcnosti, predĺženie trolejbusovej trasy z Hájika do plánovanej výstavby obytných blokov smerom na západ od terajšieho sídliska.
- Vyriešiť jediný prístupový bod na trolejbusovú sieť z DP na Kvačalovej.
Dnes uplynulo 10 rokov, keď prvýkrát vyšli trolejbusy do ulíc nášho mesta. O túto významnú udalosť o ktorú sa Žilinčania usilovali desiatky rokov sa zaslúžili primátor mesta Žiliny a riaditeľ DPMŽ. Touto cestou pri tejto príležitosti obom blahoželám a prajem veľa úspechov v rozvoji mesta a MHD.
Súhlasím, ale ani reklama na autobuse neovplyvní cestujúceho. Kto chcel, tak si to už prečítal v diskusii. Nedávno sme tu diskutovali o diaľničnom privádzači v Budatíne a o L27 a L29 ako prechádzajú popod štvorprúdovku. Spomínali sme aj ten rodinný dom, ktorý tam vo výstavbe prekáža. Pretože nie všetci sú zo Žiliny a nevedia si to predstaviť túto zmenu, tak som to tam bol na požiadanie vyfotografovať. Chcel som, aby tieto fotografie boli uverejnené. Vladimír má síce tieto fotografie, ale býva mimo aj dva týždne, a preto by som Ťa chcel požiadať, ak je to možné, či by si ich nemohol uverejniť.
O obratisku na Športovej ulici sa v prvom rade spomína so strategickým významom, aby bola možnosť otáčať trolejbusy v strede malého centrálneho okruhu. Ak sa poškodí trolejbusové vedenie na malom okruhu niekde v úseku Ul.1.mája, Hviezdoslavova, Hurbanova, Kuzmányho, tak je takmer celá centrum odstavené. V prípade manipulačného obratiska na Športovej ul. môžu byť všetky trolejbusy prechádzajúce centrálnym okruhom vhodne presmerované na obratisko a vracať sa späť. Nikto samozrejme nebude stavať trať pre pár spojov, hoci možnosti by boli. V prípade, ak sa bude budovať trať do Považského Chlmpca, takverím, že bude vybudovaná aj otočka pre trolejbusy na Športovej ul.
Nemuseli by sa v Budatíne otáčať. Mohla by ísť napr. jedna linka z Vrania pod Dubeň na terajšiu konečnú L29 a druhá zo Zástrania do Brodna. L21 by zatiaľ mohla zostať, alebo by som ju celú zadrôtoval.
Neviem si predstaviť, kde by si tie autobusy v Budatíne otočil. Vždy by museli ísť niekde do centra, prípade ho obísť po obchvate, čo by nikoho zrejme moc nepotešilo.
No pripojím sa v krátkosti aj ja so svojim názorom.
Rajeckú železnicu by som vyřažil poriadne v Rajeckej doline. Nie všetky vlaky by som ťahal až z Rajca, ale LL je predsa len trošku málo. Taktiež by som sa snažil čo najviac obmedziť súbežnú autobusovú dopravu, ktorá by viac-menej plnila úlohu napájača železnice.
V Žiline by som nechal zastavovať prímestské autobusy na všetkých zastávkach MHD. To by čiastočne odbremenilo mestské linky. A až potom by som rozhodoval, či trolejbusy do Bytčice, Pov. Chlmca a pod. budú vôbec využité. I keď musím uznať, že na novej estakáde v Budatíne by sa trolejbusy dobre vynímali.
Čo sa týka obratiska na Športovej. Také menšie by sa pred ZK Sloveny zmestilo. Ale podľa mňa ťahať trolejbus na miesto odkiaľ 2-3 krát za týždeň pôjdu 2 spoje je úplná blbosť. Najmä ak by jazdili TB do Chlmca. Však zastávka pri Slovene (Kysucká?) nie je až tak ďaleko. Skôr by som skúsil zaviesť niečo ako nitrianske hokejové spoje, aspoň by sme videli, či budú mať úspech.
K rozširovaniu TB všeobecne: Nemyslím si, že v Žiline je ešte veľmi kam rozširovať trolejbusovú dopravu. Aj tak budú vždy nejaké autobusy treba k dispozícii ako záloha. Si zoberte príklad ako nám zbytočne stojí 7 kĺbákov na dvore a nevieme čo s nimi. Si predstavte, že by sme tých busov v zálohe za TB mali 15 alebo 20.
Predpokladáš, že konečná trolejbusu v Budatíne na Nám. hrdinov by veľa neriešila. Ale prečo? Dôvod je jasný a veľakrát sme ho tu už diskutovali: tá nešťastná neprestupná tarifa. V prípade prestupnej tarify by sa totiž dala riešiť preprava ľudí z Považského Chlmca, Brodna, Zástrania, Vrania prestupom v Budatíne a autobusy by vôbec nemuseli chodiť do mesta. Inak za súčasných podmienok súhlasím, že najlepšie by bolo zatrolejovať linku do Považského Chlmca.
Neprestupnou tarifou sú postihnutí v konečnom dôsledku všetci - obyvatelia sídlisk riedkym intervalom jednotlivých liniek a obyvatelia okrajových obcí drahším cestovným. Napríklad taký obyvateľ Pov. Chlmca keď pracuje v Bánovej, platí jednu jazdu, ale keď potrebuje cestovať do Celulózky, platí dve jazdy.
Valec:
Dávno Ťa nebolo počuť. Môžeš napísať informáciu v časti "Aktuálne výluky, zmeny a informácie", nasledovne:
Autobusy na linke č. 27 a 29 v Budatíne v smere do centra už premávajú popod diaľničný privádzač.
Ja si myslím, že by to mohlo byť. Vybudovanie trolejbusovej dopravy malo v tom čase obrovský význam a na dlhé roky ovplynilo občanov-voličov v meste. Preto, ak je dobrý vťah mesto - občan - DPMŽ, tak by sa to malo využiť. Keď sa otvárala posledná trať, predpokladal som, že primátor povie nejakú výhľadovú stavbu do budúcnosti. Niečo načrtol Juraj s plánmi do budúcnosti, ktorá trasa sa upredností uvidíme.
V stredu, keď bude slávnostný deň, mám pripravené do textu linky, ktoré boli už medializované DPMŽ a návrhy ďalších o ktorých môžeme diskutovať.
Ja súhlasím aj s vybudovaním trolejbusového vedenia do Bytčice. Od toho námestíčka prípadne z horného konca v Bytčici by bolo trošku ďaleko k železnici. Samozrejme, že Rajeckú železnicu treba vyťažiť naplno z Rajeckej doliny, ale aj vo vnútri mesta.
Z malého mestského okruhu sa trolejbusové linky vejárovite rozvetvujú do všetkých smerov. Len na sever nevedie nijaká odbočka. Ako hlavnú prekážku som pokladal podjazd popod železnicu. Pri nedávnych diskusiách som zistil, že tento problém by sa mohol prekonať. Bolo by potrebné, aby sa aj táto severná časť pripojila na trolejbusový systém. Predpokladám, že ukončenie vedenia v Budatíne by situáciu veľmi nevyriešilo. Z prímestkých častí kam by mohla trolejbusová linka pokračovať mi vychádza Považský Chlmec (priemysel, škola). Na tejto trase bude potrebné vybudovať aj odbočku na Športovú ulicu. O potrebe odbočky sme už písali.
A aký je tvoj názor na (ne)potrebu zatrolejovania Bytčice? Možno by bolo v súčasnosti zaujímavejšie napnúť sily smerom na Kysuckú cestu a do Budatína. Tak ma napadá, že potom by sa trolejbusy mohli v Budatíne veľmi elegantne otáčať tým podjazdom popri železnici.
Chýba mi tu Juraj, aby nám k týmto veciam tiež čosi povedal.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro