Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Jakub #8831:
Spravne. Odhalil si, ze je to este zlozitejsie, ako som sa to pokusil napisat. Sociologicky aspekt tu hra este vacsiu rolu ako ekonomicky. A to zatial sme este len ZACALI diskutovat o prvom bode, a uz v nom sa dostavame ku multikriterialnemu hodnoteniu. Co potom dalej...
Reply on: Jakub #8830:
A este nieco. Myslim si, ze ta druha skupina je viac "promiskuitnejsia", cize ked MHD bude pre nich komplikovana tarifou i spojenim, tak nou nepojdu najdu si iny sposob. Zatial co ta prva skupina sa skor prisposobi a aj v "novom systeme" si najde "ten svoj" spoj, pretoze do tej roboty rano a z nej poobede budu tak-ci tak chodit (ano, aj partia robotnikov sa moze zlozit na benzin, ale to teraz neberme do uvahy).
Reply on: Juraj #8828:
K tym dvom skupinam cestujucich: za socializmu drviva vacsina obyvatelstva zacinala pracovat o siestej rano, o druhej zase naspat, k tomu bolo akurat Prior, kde sa dalo ako-tak nakupovat a aj ten bol otvoreny len do sobotnajsieho poludnia.

Lenze dnes ma vela podnikov (vacsina?) zavedeny pruzny pracovny cas, cize si sam mozem urcit (v istej tolerancii samozrejme), kedy pojdem do roboty a kedy z nej a ked sa mi napr. dnes nehodi odist nekoro, idem skor a zajtra nadrobim. A tato cast cestujucich urcite patri k tej druhej skupine. A podla mna je ich viac ako z tej prvej skupiny.

Potom tiez treba brat do uvahy, ze aj do nakupnych centier sa da chodit po cely vikend a ielen v sobotu doobeda.

A nakoniec si myslim, ze ovela, ovela vacsia potreba je dochadzat ci uz do prace aleb za nakupmi do centra a nie zo sidliska na sidlisko. Preto zastavm nazor o potrebe silnej dopravy do centra, kde sa eventualne da prestupit niekam inam.


Iste, v mnohych dedinach, obsluhovanych SAD, su ludia stale navyknuti, ze este od komunistov jazdi stale ten isty autobus o pol siestej "na pichacky", o pol osmej k doktorovi a potom o stvrt na tri z mesta z roboty.
Ale (aj) prave existenciou skutocnej MHD (a nie "MHD" "vidlackeho" typu ako v malych mestach) sa odlisujeme od tych dedin a malych miest.
/1/ Nechcem už vŕtať do stavu pred a po 21. januári, chcel by som len pripojiť svoj laický názor: Vlani bol kritizovaný hlavne nepravidelný interval, málo spojov na Hájik a v úseku ŽST - ŽU.
S mojimi laickými vedomosťami som sa pokúšal vytvoriť viacero variantov trasovania trolejbusových liniek tak, aby bol dodržaný počet najazdených kilometrov, počet vodičov, bol pravidelný inetrval a 65 spojov denne v X na kľúčových linkách (3,4) a zároveň sa zachovali priame spojenia, čo by podľa mňa teoreticky bolo možné, ale nie som odborník a nepoznám všetky skryté stránky problému.
/2/Ako laickú víziu do budúcnosti, aby bol súčasný systém atraktívnejší, by som sa viac orientoval na väčšiu prístupnosť neobmedzených predplatných lístkov, napríklad študentský prázdninový neobmedzený mi úplne vyhovuje: za primeranú cenu môžem pohodlne cestovať a nemusím pritom rátať zastávky, či som už prešvihol prvé pásmo, a môžem prestupovať bez nejakého viditeľného znevýhodnenia oproti bezprestupovému cestovaniu. Takýto typ CL by mal byť prístupnejší pre všetkých pravidelných cestujúcich.

/3/ Tá schéma trás liniek vo vozidlách je skutočne par excellance (či ako sa to píše).
Reply on: Jakub #8826:
Veru zaujimave poznatky. Je toho, co si napisal, naozaj dost. Musim si to nechat prejst hlavou, postupne skusim k tomu zaujat stanovisko.

K jednej veci predsa napisem par viet. Pri dnesnych cenach a moznostiach je to povacsine medzi PARMI kompromisov. Trochu naznacim aj pre Papyra.

1/ Premisa: Cast cestujucich prijme, ze JEMU konkretne pojde priamy spoj 3x do dna, kedy si presne zisti a navykne, kedy mu ide. Iny cestujuci ma nazor, ze JEMU sa nechce sledovat /a nie dokonca sa ucit alebo zvykat naspamat/ par konkretnych spojov, ale na co kazdych 10 minut sadne, tym ide.
Sociologicka analyza: Prva kategoria su cestujuci s robotnickym povolanim a hlavne muzi a popripade tiez z riedsie osidlenych lokalit mesta /tzv.priclenenych obci/, ktori po "fajronte" bezia rovno domov uprednostnuju prvu variantu. Druha kategoria su cestujuci zo sidlisk a pripadne s pohyblivou pracovnou dobou /castejsie zeny, ktore si po prvej zmene odrabaju este aj druhu starostlivosti o rodinu, kedy hlavne cesta domov po nakupoch nema presne urceny cas/, ktori uprednostnuju druhu variantu.
Dopravny a ekonomicky zaver: Ktora kategoria je vacsia? /prva, druha, tazko teraz povedat/ Ktora kategoria sa vie inac zariadit? /v kazdom pripade druha, ktora sa bez MHD dokonca niekedy zaobide a ide peso.
Nezname veliciny: Ak nepojde peso, moze sa rozhodnut pre kupu vlastneho motoroveho vozidla, pricom kedysi platilo, ze je to ta druha skupina, ale teraz "ma na to" uz aj prva. Otazka je, ze tej prvej sa to viac mozno oplati, lebo ma od miesta zamestnania dalej, druha blizko. Dalsia neznama je, ze druha je financne sposobilejsia a vstupuje tu aj moment "prestiznosti", ktory vedie tuto skupinu k tomu, ze aj zo Soliniek do Lidla na Hlinach ide autom.
Tolko velmi strucne IBA K PRVEMU bodu. Je ich OMNOHO viac, ku ktorym sa este dostaneme, le neskor.
Reply on: Jozef #8778:

Okrem autobusa Karosa B 732 #68 dostali novú reklamu typu busboard propagujúcu Allianz Slovenskú poisťovňu aj autobusy Karosy B 732 #62 a #94.
Podla mna svoje zohralo zrusenie "mesacnikov" a skomplikovanie tarify, pre mnohych zdrazenie etc.
Ale podla mna na tom velku ulohu mal aj vyvoj v linkach a spojoch - postupne sa pridavali vselijake okruhove linky, len aby sa mohlo hovorit, ake su okruhy vynikajuce a ako to pomaha ludom, ale popri tom sa uplne rozbil interval, jazdili 4 trolejbusy za sebou a potom polhodinu nic, kedze uz nebol interval, nedali sa (uz aj tak riedke) spoje pamatat, cize ak som sa mal vratit niekam na zastavku a tam som zistil, ze najblizsi spoj mi ide za 20 minut, tak som nastvaty zistil, ze medzitym som mohol byt uz na polceste domov, cize az do januara som ja osobne MHD ri ceste z mesta nepouzival.
Zato teraz vzdy, pesi uz prakticky nechodim.

Preto neakceptujem nazory, volajuce po znovunastoleni stavu spred januara. Clovek radsej prestupi, ked vie, ze za 5 minut mu ide HOCICO do mesta a tam mu do dalsich 5 minut pojde zase HOCICO dalej ako mat dva razy za hodinu spoj niekam, ale hlavne ze priamy.

Sucasny stav ohladom linkoveho vedenia, pravidelnosti, zapamatatelnosti a hustoty spojov hodnotim vysoko pozitivne (aj ja, dlhodoby kritik DPMZ ? ), pretoze aspon v mojom ponimani a pre moje potreby sa MHD v tomto ohlade zase dostala pred r. 1999. Tyka sa to vsak len trolejbusov, chcelo by to urobit nieco aj s autobusmi. Linky asi ani menit nie, ale urobit to tak, aby tam nejaky interval. Ked idem z mesta, pamatam si, kedy mi idu trolejbusy, ale trebars L 21,26,29 vobec. Raz tak, inkedy inal.
Reply on: Jakub #8824:
Aj ked mame na NIEKTORE odborne veci iny nazor, to este neznamena, ze si nemozeme rozumiet ako ludia.
Reply on: Papyr #8822:
no nie, uz ste si potykali ? ? ? .
Reply on: Pišta #8816:
Vsetky Ab aj Tb.
Reply on: Juraj #8813:
Vies, Juraj, ja uz nechcem byt tvojim vecnym oponentom. Prosim, popis nejak ten svoj nahlad na vec tak, aby som ho pochopil aj ja. Budem sa snazit o co najobjektivnejsi pohlad a budem sa snazit pochopit Tvoje dovody. Ale zaroven budem chciet, aby si mi nejak relevantne zdovodnil, preco vam od roku 1999 dodnes klesli pocty prepravenych z cca 25 milionov rocne na 15 milionov. Uznavam pravo kazdeho mesta na tvorbu svojej vlastnej tarify. Ale pokus sa prosim mne (mne, o ktorom vies, ze som proti Vasej tarife zaujaty), vysvetlit, cim je ta Vasa tarifa viac user friendly ako nasa presovska. Slubujem cestne pionierske, ze sa BUDEM snazit tvoje argumenty pochopit.
Reply on: URBINO #8819:


a skus odpovedat aj na moj prispevok... 8806
tr 231 sa vratil z Rosera, v nasledujucich dnoch zacne kompletne dostrojenie vozu:zberace prudu,stahovaky atd.
Reply on: Pišta #8816:
ak sa Juraj neurazi odpoviem ja,budu oznacovat len trolejbusy,pri autobusoch,ktore maju predsa len redsi a nepravidelny interval,nema ta informacia velky vyznam
Reply on: Papyr #8812:
Ale to urcite nie je tym, moj nazor:

Dovod c.1 V Ziline je viac aut, ako to bolo pred 6-mi rokmi.

Dovod c.2 V Zilinskej MHD doslo k 21.1.2006 k obrovskej zmene trasovania liniek. Ja ti poviem otvorene necestoval som pol roka, iba vo vynimocnych pripadoch. Teraz sa drzim hesla bud 1-tkou, alebo vobec. Slapat na ine zastavky nehodlam, a prestupovat to uz vobec! To nie je len moj pripad.

Dovod c.3 Z mesta je to blizko, ludia chodia dost casto peso a priame linky chodia len zriedkavo, alebo vobec. Tu je strata dost velka.

PS: DPMZ sama proti sebe!
Reply on: Papyr #8812:
Ale to urcite nie je tym:

Dovod c.1 V Ziline je viac aut, ako to bolo pred 6-mi rokmi
Reply on: Juraj #8815:
môžete skúsiť odpovedať na 8810? ďakujem
Reply on: S499.1023 #8814:
Vsak aj ja som si za vetou "...diskutovane to bolo velakrat" odpustil dodatok: Ale neboj sa, S499.1023 sa urcite ohlasi.
Reply on: Juraj #8813:
Sleduj, ja mlčím ? ? ? !
Reply on: 0903McLaren #8811:
Docital si sa zlozitu diskusiu. Tarifna problematika je jedna z najkomplikovanejsich, ma velmi mnoho variant a kazde mesto na svete si ju riesi samostatne, nie podla Presova.
Informaciu mas. Ale neuplnu.
1/ Pises, o listku v Presove za 10 Sk /na 10 min = asi 5 zastavok/, ale asi nevies, ze v Presove su aj listky za 14 Sk na 30 minut a za 20 Sk na 60 minut. O tych si nenapisal. V Ziline listok na viac ako 10 minut /t.j. viac cca ako 5 zastavok/ nestoji ani 14 ani 20 Sk, ale len 12 Sk. Otazka by bola, co je lepsie, dat mesacnik za 410, ale sucasne zaviest listky za 20 Sk?
2/ Listok do 60 minut stoji 20 Sk, samozrejme mozes prestupovat. Prestupny listok stoji v Ziline nie 20, ale iba 15 Sk. /Okrem tych specialistov, ktori prestupia 3 a viac krat, sa o 5 Sk lacnejsie tiez mozes vozit hodinu a prestupit./
3/ Neobjektivne porovnavas Najlacnejsi presovsky casovy listok s Najdrahsim zilinskym za 960 Sk. To sa nerobi...
4/ Filozofia je taka, ze aj v Ziline sa rovnako ako v Presove mozes za 410 Sk odviezt 41 krat. Otazka znie:
- kolko jazd a za akych podmienok ma byt "akoze zadarmo". Kazdemu? Aj takemu, ktory si kupi 41 jazd, alebo len vacsiemu zakaznikovi, ktory si kupuje 80 jazd? /To je ta novinka, volne jazdy zadarmo uz nebudu mat iba ti, ktori si kupia 100 jazd, ale aj taki, ktori si kupia 80 jazd./
- ci dat k beznym jazdam do prace a nazad k cene 10 Sk nejake jazdy "akoze zadarmo", alebo zadarmo nedat nic, ale zlacniet 1 jazdu. /Priklad: Cestujuci v Ziline aj Presove sa mesacne odvezie 50 jazd. V Presove za ne zaplati 410 Sk, teda 1 jazda ho vyjde 8,20 Sk, v Ziline za 30-dnovy listok s 50-timi jazdami ho vyjde 1 jazda 8,50. Je to sice o 30 halierov viac, ale urcite nie tolko, aby sme mohli hovorit "take drahe"./ Vznika tu dokonca paradox. Na cestu do a z prace a skoly, kde cestovat musi, cestujuceho mame zinkasovat 10 Sk, ale na pivo, na rande a na ryby ho mame vozit zadarmo?

Bolo by toho urcite viac, vsetko ma svoje vyhody aj nevyhody, kazde mesto ma ine podmienky, diskutovane to uz bolo velakrat. Moznosti tarifneho systemu je vela a davat za vzor absolutne jediny by znamenalo, ze vo vsetkych ostatnych mestach na svete to nevedia.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.
advertisement