S ako Samoobsluzna prevadzka (bez sprievodcu, s povinnostou kupit si listok vopred). Ked uz to bolo vsade, prestalo sa velke S pouzivat, ale mam dojem, ze este niekde sa stale pouziva (mari sa mi, ze Marianske Lazne? Neviem.)
Tych strojcekov bolo niekolko typov. Prve mali taky maly zvisly gumovy dopravnik na vzduch, tak to cvakalo ked sa to hybalo, a na vrchu boli stipcom pripevnene povodne klasicke utrzkove listky. Ale kedze mnohi si brali aj viac a potom vodicom nesedeli trzby, dali ten typ s tym karuzelom, kde si kazdy mohol pod dohladom vodica paku potiahnut iba raz a vysiel mu listok z pasu (kotuca) z masinky.
U nás bývali tie kasičky vždy v blízkosti vodiča, takže vodič sa obyčajne pozeral, koľko tam kto vhodil.
Zaujímavé bolo aj to, že aj držitelia "električeniek", čiže predplatných CL museli nastupovať prednými dverami a preukazovať sa vodičovi. Neskôr zaviedli v BA pre týchto cestujúcich možnosť nastupovať zadnými dverami, ale mali sa preukazovať spolucestujúcim. Býval tam aj taký vtipný nápis PREUKÁŽTE SA PREDPLATNÝM CESTOVNÝM LÍSTKOM OSTATNÝM SPOLUCESTUJÚCIM, ktorý som videl aj upravený na PREUKÁŽTE SA PRDPLATNÝM CESTOVNÝM LÍSTKOM STATNÝM SPOLUCESTUJÚCIM a ešte si pamätám upravený nápis AK STOJÍ, DRŽ SI ?
Keď sa tu už načala téma samoobskužných a nesamoobslužných vozidiel MHD, pridám svoje poznatky z detstva, keď som býval v Bratislave.
Pamätám si kukane v RTOčkach i v starých trolejbusoch (tuším 8tr) pri zadných dverách, ale už si nepamätám, že by sa používali. Koncom 60-tych rokov, keď som cestovával do ZDŠ v Karlovej Vsi električkou č.7, na tejto linke jazdili výhradne staré dvojnápravové vozidlá s vlečným vozňom. Okrem vodiča v motorovom vozni bol v každom vozni sprievodca, ktorý predával lístky (nastupovalo sa ľubovoľnými dverami, cestujúci sa všelijako miešali a napriek tomu mali sprievodcovia prehľad, kto platil). Dvere boli aj počas jazdy otvorené a my malí chalani sme radi naskakovali v zákrute pred križovatkou s Mlynskou dolinou, kde električky dosť spomaľovali a sprievodcovia nás za to neraz poriadne vyhrešili ?
Štvornápravové T2ky a T3ky boli už väčšinou samoobslužné, čiže peniaze sa hádzali do kasičky u vodiča a lístok si každý odtrhol sám, ale pamätám si na T2ky na L1, ktoré mali medzi prvými a druhými dverami kukaň s predavačkou lístkov.
V sedemdesiatych rokoch zmizol sprievodca aj z motorového vozňa starých električiek, takže sa nastupovalo len prednými dverami a lístky sa trhali na kasičke u vodiča, ale vo vlečnom vozni bol sprievodca až do skončenia ich premávky.
Systém s pákou si pamätám z bývalej NDR a ZSSR, ale aj tam bolo možné vytiahnuť si lístok aj bez vhodenia peňazí. Ale bol tam pod plexisklom taký karusel, ktorý sa potiahnutím tej páky pootočil a tam bolo ešte nejaký čas vidieť, koľko si tam vhodil. Tieto pokladničky boli pri každých dverách, takže sa nastupovalo ľubovoľnými dverami a dozor nad kasičkami nemal vodič, ale spoluobčania ?
V ZSSR, konkrétne v Leningrade, si pamätám zaujímavý duálny systém, jednak bolo možné kúpiť si CL z kasičky s pákou, alebo v predpredaji a takýto CL bolo potrebné označiť v označovači, ktorý do CL urobil dierky, vytvárajúce nejaký obrazec. Tým označovačom sa hovorilo "kompoter" a naozaj, po označení z lístka zostal takmer len taký kompost ?
Aha, a v NDR som videl označovače aj na zastávkach prímestskej železnice (S-bahnu), takže sa tam CL označovali nie vo vlaku, ale na nástupištiach.
Ja som uz tuto dobu nezazil, ale mama mi hovorila, ze tusim bolo aj obdobie, ked sa len vhodili mince do kasicky a cestujuci si odtrhol listok, samozrejme ze sa nasli taki, co si odtrhli viac, alebo tam nic nevhodili (alebo to bola ta sranda s tou pakou? uz neviem) ?
Ale este si dobre pamatam tie komancske graffiti vo vozidlach typu "Ked stojite, drzte sa!", "Neoznaceny listok je neplatny" a "Uvolnite miesto starsim" ?
Aj ja teda este doplnim. V niektorych mestach boli linky, ktore sa sice trarili ako linky MHD, ale v skutocnosti to boli primestskymi linkami, kde neplatila jednotna 1 korunova tarifa. Po vybudovani ZVL-iek v Kysuckom Novom Meste a Ziline obidve fabriky spajala linka c 17, kde ako na jedinej nebolo jednotne cestovne, ale od 1 do 3 korun (3 koruny zo ZA az do KNM). A hoci boli na to urcene specialne vozidla, kde neboli zlikvidovane "kukane" pre sprievodkyne, do zalohy ich bolo viac, kde boli aj kukane aj strojceky. Tieto sa postupne likvidovali a ku koncu tohot obdobia sa stavalo, ze na L17 museli byt nudzovo vypravovane aj mestske S-amoobsluzne autobusy, vtedy teta sedela na "motore" alebo sedadle vedla vodica a rovno z ruky predavala utrzkove listky.
Asi do roku 1964 boli v autobusoch "sprievodkyne", ktore sice nikoho nesprevadzali, ale sedeli vzadu v zvlastnej kukani (nastupovalo sa zadnymi dverami, vystupovalo prednymi)a predavali listky. Boli to take predajkyne-pokladnicky. Potom prisla doba tzv. samoobsluznych autobusov. Do vtedajsich RTO-ciek sa nastupovalo PREDNYMI dverami a na kryte motora bola masinka, do ktorej cestujuci nasypal drobne, potiahol paku a zo strbiny mu vysiel listok. A aby cestujuci uz pri prichadzajucom autobuse dostatocne dopredu vedeli, ci maju nastupovat zadnymi dverami (a listok im preda uniformovana pani) alebo maju nastupovat prednymi dverami (a obsluzia sa sami), preto bolo vpredu to velke S.
Trochu mimo témy: Nevie mi nejaký dopravný labužník ozrejmiť, čo znamenal znak S, ktorý sa nachádzal napísaný alebo nalepený na starých autobusoch na prednej kapote?
Len bleskovo. Stale sa to utriasa a stale sa to meni. Ze to bude aspon 8 vozov je uz iste, ale ake a kedy, to sa riesi.
GT11 sa vcera vratila do Ziliny a dnes sla na prvu furmanku. Zatial je cela biela, po vyzreti laku dostane presne rovnaku farebnu upravu ako Renault-Iliade.
Hmm, zaujímavé. Práve som si spravil malú prechádzku po Vlčincoch. Po uliciach je tu v čase sedla odstavených 5 kĺbových trolejbusov (1 nemá dokonca ani poriadne zatvorené dvere!) a 2 sólo Karosy. Ale hlavne že práve okolo prešla Karosa #99 na L13 (neviem možno záložná) a 14Trka #212 na L14 úplne narvatá ľuďmi.
podla mna,peniaze na nakup novych autobusov odklepla vlada a bude to z balika regionalny rozvoj pre mesto Zilina a obce dotknute vystavbou automobilky.Ako bolo medializovane,aj ste citali,obce peniaze od vlady maju odklepnute,len som nezachytil,kolko dostane nase mesto.Pred rokom,ak ma pamet neklame,som v SME cital okolo 200 mil.,vtedy vsak bol ministrom Rusko.
milý Vladimir,pred zhruba mesiacom Juraj na moju otazku,ci sa dockame zltozeleneho Citelisu,odpovedal:aj ja stale snivam,ak to klapne,tak pre kiu 11ks.Zda sa,ze to klaplo,lebo neskor odpovedal,ze prve kusy pridu snad uz v maji,podla mna,vsetko asi klby.
Este v januari primator Slota sa sam vyjadril,ze mesto musi najst takmer sto mil. na nakup novych autobusov.
Ci to budu fakt vsetko citelisy,opravdu neviem.
Papyr