Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Miro #7899:
to by ich nekupili 15 ?
Keď sa bavíme o SAD Žilina, dnes som videl Karosu C734 s displejom ☺
Reply on: TeBeCe #7895:
Tak ma napadá, či to nebude s Midwaymi podobne ako s Isuzu v DPMŽ, tiež chvíľu jazdil v MHD a teraz už jazdí výlučne len komerčne
Reply on: URBINO #7897:
Asi preto, že do mestskej verzie sa zmestí viac cestujúcich ? okrem toho konkrétne SAD linky do Rosiny a Višňového používa veľa ľudí aj na dopravu v rámci mesta - z autobusovej stanice na Rosinky a späť a tu je vhodné, že má autobus viac dverí a ľudia rýchlejšie vystúpia. Mimochodom na týchto linkách doteraz často jazdili B732ky, čiže tiež mestské.
Reply on: TeBeCe #7895:
mas pravdu,zaciatkom marca prisli dokonca dve 952,obidve boli priradene do Ziliny na linky do Rosiny Visnoveho Turia.Podla sprav zo sad,aj v buducnosti sa bude pokracovat v nakupoch mestskej verzie,nakolko tento bus sa lepsie hodi do obci,ktore nie su az tak vzdialene od mesta ? napr.Teplicka
Juraj, čas pokročil a zaujímal by ma výsledok analýzy HA -VL Vašimi očami. Budú sa na základe jeho výsledkov vykonávať zmeny? Niekoľko zmien ste avizovali - zníženie ceny prestupných lístkov, zmeny CP na niektorých linkách... Odkedy?

Touto cestou sa chcem poďakovať dispečingu za včera zorganizovanú prácu počas nehody pri plavárni v popoludňajších hodinách, kde bola takmer expresne nasadená záloha na L14 ( tuším č.99 ).
Reply on: URBINO #7828:
asi ta sklamem, ale medzi tymi novymi je minimalne jedna B 952E ? jednu modru funglovku 954E som videl aj v KNM...ale uz som dlhsie nevidel Midway, zrejme doslo k prehodnoteniu ich nasadenia na linky...
Tu je vidieť tá pokladňa, v ktorej va elktričkách T2 na L1 v Bratislave tetuška predávala lístky:
http://www.imhd.sk/ba/index.php?w=372f2833232930ef392b342f26ea&typ=tatra-ckd_t2&no=9&id=27302aeef2f022f8f0f225

Vozidlá, kde si cestujúci sám odtrhol lístok z pokladničky pri vodičovi, boli označené veľkým S. Električky T2 mávali aj veľkú tabuľu za oknom s veľkým S a nápisom VOZIDLO BEZ SPRIEVODCU:
http://www.imhd.sk/ba/index.php?w=372f2833232930ef392b342f26ea&typ=tatra-ckd_t2&no=11&id=27302aeef1f022f0f1f225
Reply on: Jakub #7887:
Samozrejme, že som sa nepreukazoval, takých, čo to dodržovali, bola menšina ? ale spomínam si ešte na jednu zaujímavosť v súvislosti s týmto. Keď v BA zaviedli možnosť nastupovania predplatiteľov zadnými dverami, bolo to na prelome 60tych a 70tych rokov, keď jazdili takmer výhradne len dvojdverové RTOčka, tak na zastávkach bývali označené miesta, kde sa treba stavať a síce bielou šípkou k predným dverám a modrou šípkou k zadným dverám pre predplatiteľov. A ľudia sa pekne stavali do dvoch radov a autobus zastavil dverami presne pri tých šípkach ?
Reply on: Papyr #7888:
Ako to myslíš, vopred? Vozidlá s označením veľkým S boli tie, kde si cestujúci kupoval lístok vo vozidle, ale nie u sprievodcu (bola to samoobslužná pokladnička pri vodičovi). Keď to už bolo všade, tak to označenie postupne zmizlo (hovorím o BA, kde som vtedy býval). Keď sa zaviedol predaj CL mimo vozidla (známe lístky s deviatimi číslicami, ktoré sa dierkovali v mechanických označovačoch), tak sa už to veľké S nepoužívalo.
Reply on: Papyr #7890:
? ? ? ? ?
Reply on: Miro #7885:
Niekdajsi presovsky napis "Vyhradene pre chore osoby, invalidov a tehotne zeny" sa takto zmenil na "Vyradene pre chore soby, indov a hot zeny" 🙂
Reply on: Jakub #7883:
Napisy Neoznaceny listok je neplatny a Ked stojite, drzte sa ma dodnes Presov a Bratislava (v Bratislave gramaticky spravnejsie "Ak stojite, drzte sa"). V Prahe to je tiez, ale tam to je "Neoznacena jizdenka neplati" a "Cestujici jsou povinni za jizdy se drzet."
Reply on: simkoslav #7879:
S ako Samoobsluzna prevadzka (bez sprievodcu, s povinnostou kupit si listok vopred). Ked uz to bolo vsade, prestalo sa velke S pouzivat, ale mam dojem, ze este niekde sa stale pouziva (mari sa mi, ze Marianske Lazne? Neviem.)
Reply on: Miro #7885:
Ano, to bolo aj v Tarife este zac. 90 rokov. ty si sa preukazoval spolucestujucim? ? Strasna hovadina.

A asi pred 2 mesiacmi som isiel autobusom, kde bol napis "Ak stoji, drz si."
Reply on: Jakub #7883:
Tych strojcekov bolo niekolko typov. Prve mali taky maly zvisly gumovy dopravnik na vzduch, tak to cvakalo ked sa to hybalo, a na vrchu boli stipcom pripevnene povodne klasicke utrzkove listky. Ale kedze mnohi si brali aj viac a potom vodicom nesedeli trzby, dali ten typ s tym karuzelom, kde si kazdy mohol pod dohladom vodica paku potiahnut iba raz a vysiel mu listok z pasu (kotuca) z masinky.
Reply on: Jakub #7883:
U nás bývali tie kasičky vždy v blízkosti vodiča, takže vodič sa obyčajne pozeral, koľko tam kto vhodil.

Zaujímavé bolo aj to, že aj držitelia "električeniek", čiže predplatných CL museli nastupovať prednými dverami a preukazovať sa vodičovi. Neskôr zaviedli v BA pre týchto cestujúcich možnosť nastupovať zadnými dverami, ale mali sa preukazovať spolucestujúcim. Býval tam aj taký vtipný nápis PREUKÁŽTE SA PREDPLATNÝM CESTOVNÝM LÍSTKOM OSTATNÝM SPOLUCESTUJÚCIM, ktorý som videl aj upravený na PREUKÁŽTE SA PRDPLATNÝM CESTOVNÝM LÍSTKOM STATNÝM SPOLUCESTUJÚCIM a ešte si pamätám upravený nápis AK STOJÍ, DRŽ SI ?
Reply on: Jakub #7883:
Keď sa tu už načala téma samoobskužných a nesamoobslužných vozidiel MHD, pridám svoje poznatky z detstva, keď som býval v Bratislave.
Pamätám si kukane v RTOčkach i v starých trolejbusoch (tuším 8tr) pri zadných dverách, ale už si nepamätám, že by sa používali. Koncom 60-tych rokov, keď som cestovával do ZDŠ v Karlovej Vsi električkou č.7, na tejto linke jazdili výhradne staré dvojnápravové vozidlá s vlečným vozňom. Okrem vodiča v motorovom vozni bol v každom vozni sprievodca, ktorý predával lístky (nastupovalo sa ľubovoľnými dverami, cestujúci sa všelijako miešali a napriek tomu mali sprievodcovia prehľad, kto platil). Dvere boli aj počas jazdy otvorené a my malí chalani sme radi naskakovali v zákrute pred križovatkou s Mlynskou dolinou, kde električky dosť spomaľovali a sprievodcovia nás za to neraz poriadne vyhrešili ?
Štvornápravové T2ky a T3ky boli už väčšinou samoobslužné, čiže peniaze sa hádzali do kasičky u vodiča a lístok si každý odtrhol sám, ale pamätám si na T2ky na L1, ktoré mali medzi prvými a druhými dverami kukaň s predavačkou lístkov.
V sedemdesiatych rokoch zmizol sprievodca aj z motorového vozňa starých električiek, takže sa nastupovalo len prednými dverami a lístky sa trhali na kasičke u vodiča, ale vo vlečnom vozni bol sprievodca až do skončenia ich premávky.

Systém s pákou si pamätám z bývalej NDR a ZSSR, ale aj tam bolo možné vytiahnuť si lístok aj bez vhodenia peňazí. Ale bol tam pod plexisklom taký karusel, ktorý sa potiahnutím tej páky pootočil a tam bolo ešte nejaký čas vidieť, koľko si tam vhodil. Tieto pokladničky boli pri každých dverách, takže sa nastupovalo ľubovoľnými dverami a dozor nad kasičkami nemal vodič, ale spoluobčania ?
V ZSSR, konkrétne v Leningrade, si pamätám zaujímavý duálny systém, jednak bolo možné kúpiť si CL z kasičky s pákou, alebo v predpredaji a takýto CL bolo potrebné označiť v označovači, ktorý do CL urobil dierky, vytvárajúce nejaký obrazec. Tým označovačom sa hovorilo "kompoter" a naozaj, po označení z lístka zostal takmer len taký kompost ?
Aha, a v NDR som videl označovače aj na zastávkach prímestskej železnice (S-bahnu), takže sa tam CL označovali nie vo vlaku, ale na nástupištiach.
Reply on: Juraj #7880:
Ja som uz tuto dobu nezazil, ale mama mi hovorila, ze tusim bolo aj obdobie, ked sa len vhodili mince do kasicky a cestujuci si odtrhol listok, samozrejme ze sa nasli taki, co si odtrhli viac, alebo tam nic nevhodili (alebo to bola ta sranda s tou pakou? uz neviem) ?

Ale este si dobre pamatam tie komancske graffiti vo vozidlach typu "Ked stojite, drzte sa!", "Neoznaceny listok je neplatny" a "Uvolnite miesto starsim" ?
Reply on: Vladimír #7881:
Aj ja teda este doplnim. V niektorych mestach boli linky, ktore sa sice trarili ako linky MHD, ale v skutocnosti to boli primestskymi linkami, kde neplatila jednotna 1 korunova tarifa. Po vybudovani ZVL-iek v Kysuckom Novom Meste a Ziline obidve fabriky spajala linka c 17, kde ako na jedinej nebolo jednotne cestovne, ale od 1 do 3 korun (3 koruny zo ZA az do KNM). A hoci boli na to urcene specialne vozidla, kde neboli zlikvidovane "kukane" pre sprievodkyne, do zalohy ich bolo viac, kde boli aj kukane aj strojceky. Tieto sa postupne likvidovali a ku koncu tohot obdobia sa stavalo, ze na L17 museli byt nudzovo vypravovane aj mestske S-amoobsluzne autobusy, vtedy teta sedela na "motore" alebo sedadle vedla vodica a rovno z ruky predavala utrzkove listky.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.