Historický kalendár:
28.10.1949 – DPMŽ začal vykonávať MHD v Žiline. Bol založený a zapísaný do obchodného registra 26.4.49 s účinnosťou od 1.1.1949. V rokoch 1958 - 1962 zabezpečoval aj lodnú dopravu na Oravskej priehrade loďou Žilina, ktorá potom prešla na ČSAD Dolný Kubín. V roku 1949 mal 4 linky, 5 autobusov a dopravu zabezpečoval na dĺžke 31 km. DPMŽ po 14 rokoch od 1.1.1963 zanikol, keď na základe rozhodnutia vtedajších orgánov, prešiel do ČSAD, n.p. Banská Bystrica. V nasledujúcich rokoch bol úpadok MHD v Žiline. Mestské zastupiteľstvo v Žiline v nových demokratických podmienkach schválilo znovuobnovenie DPMŽ dňa 6.10.1992.
K 31. 08. 2005 mal dopravný podnik 336 zamestnancov, 43 trolejbusov (15 sólo Škoda 14Tr a 28 kĺbových Škoda 15Tr) a 56 autobusov (Karosy sólo 46, City busy 3 a Karosy kĺbové 7). MHD je vykonávaná na 10 trolejbusových a 13 autobusových linkách (z toho dve nočné a 1 pre spoločnosť Tesco o dĺžke, v pracovný deň 11.941 km na deň a v sobotu - nedeľu 6.273 km na deň. Po zrušení L28 je od 26.9.2005 len 12 autobusových liniek.
Vo Výročnej správy DPMŽ s.r.o. za rok 2004 sa uvádza, že podiel elektrickej trakcie na prepravených osobách je 60,1 % a 39,9 % bolo prepravených autobusmi. Celková dĺžka prevádzkovaných liniek bola 396,3 km, z toho 240,1 km autobusových a 156,2 km trolejbusových liniek.
28.10.1949 – DPMŽ začal vykonávať MHD v Žiline. Bol založený a zapísaný do obchodného registra 26.4.49 s účinnosťou od 1.1.1949. V rokoch 1958 - 1962 zabezpečoval aj lodnú dopravu na Oravskej priehrade loďou Žilina, ktorá potom prešla na ČSAD Dolný Kubín. V roku 1949 mal 4 linky, 5 autobusov a dopravu zabezpečoval na dĺžke 31 km. DPMŽ po 14 rokoch od 1.1.1963 zanikol, keď na základe rozhodnutia vtedajších orgánov, prešiel do ČSAD, n.p. Banská Bystrica. V nasledujúcich rokoch bol úpadok MHD v Žiline. Mestské zastupiteľstvo v Žiline v nových demokratických podmienkach schválilo znovuobnovenie DPMŽ dňa 6.10.1992.
K 31. 08. 2005 mal dopravný podnik 336 zamestnancov, 43 trolejbusov (15 sólo Škoda 14Tr a 28 kĺbových Škoda 15Tr) a 56 autobusov (Karosy sólo 46, City busy 3 a Karosy kĺbové 7). MHD je vykonávaná na 10 trolejbusových a 13 autobusových linkách (z toho dve nočné a 1 pre spoločnosť Tesco o dĺžke, v pracovný deň 11.941 km na deň a v sobotu - nedeľu 6.273 km na deň. Po zrušení L28 je od 26.9.2005 len 12 autobusových liniek.
Vo Výročnej správy DPMŽ s.r.o. za rok 2004 sa uvádza, že podiel elektrickej trakcie na prepravených osobách je 60,1 % a 39,9 % bolo prepravených autobusmi. Celková dĺžka prevádzkovaných liniek bola 396,3 km, z toho 240,1 km autobusových a 156,2 km trolejbusových liniek.
Jozef
Bližšie v článku v Žilinských novinách o *protestnom* zhromaždení na stránke:
http://www.regionalnenoviny.sk/c/2430683/Pod-oknami-postihnutych-spoluobcanov.html
V tých istých novinách nejaká pani zas protestuje proti výstavbe troch panelákov na Lichardovej ulici, kde *doporučuje* aby stavali radšej na sídlisku Hájik. Asi nevie, že tam prebieha intezívna bytová výstavba a DPMŽ bude mať problémy so zabezpečovaním MHD. Bližšie o proteste a jej názoroch:
http://www.regionalnenoviny.sk/c/2430682/Protestuju-proti-bytovkam-na-Hlinach.html
Spoločnosť SSIM, ktorá má aj celoplošnú reklamu na trolejbuse Škoda 15Tr #236 zahusťuje mesto panelovými blokmi. V centre na Bernolákovej a Fándlyho ul. nebude veľký prínos pre MHD, skôr už na Hlinách VI, ktoré sú už vzdialené od centra. Bližšie o nich si prečítajte (aspoň za tú reklamu na trolejbuse): http://www.ssim.sk/
Obytný súbor na Hlbokej ceste, ktorý je pred dokončením, tiež nebude prínosom pre MHD, lebo je umiestený takmer v centre. Bližšie na stránke: http://www.matesro.sk/projhlboka.htm
Skôr ma potešil obytný súbor na Kvačalovej ulici, kde sídli aj DPMŽ, ktorý je mimo centra mesta. Tu nám premáva trolejbusová L1, ktorá nie je vyťažená. Snáď po ukončení výstavby v tomto priestore pribudnú noví zákazníci na MHD. Bližšie o tomto súbore na stránke: http://www.kvacalova.sk/
Výstavba žilinského 22 poschodového mrakodrapu za pol miliardy asi s 200 bytmi od izraelskej spoločnosti bude len pre solventnú klientelu, čiže význam pre MHD bude nulový. Bližšie na stránke: http://www.zilina.sk/index.php?page=ukazspravu&id=1693&komentare=1
alebo s fotografiou: http://www.zilinskyvecernik.sk/archiv/2005/zv_39/zvstr1.pdf
Ja osobne by som prívítal, keby sa už začalo s výstavbou nového sídliska Pod Hradiskom, ktoré má byť umiestené západne od centra, až za sídliskom Hájik. Z hľadiska MHD bude prínosom, lebo bude veľmi vzdialené od centra a takmer všetci budú odkázaní na MHD. Bližšie o sídlisku na stránke: http://www.zilinskyvecernik.sk/archiv/2005/zv_9/zvstr18.pdf