Nuž tá tarifa je žilinský bonbónik dlhé roky. V Žiline by asi DPMŽ a aj poslancov veľmi bolelo, keby sa zamysleli nad zmenami ako taktový CP na linkách 20 až 31 či zmene tarify so zavedením 15, 30 a 60 min lístkov. I keď neviem či pri zavedení 15 min lístka by necestovalo gro ľudí na tento lístok, keďže väčšina ciest sídlisko - centrum sa dá do 15 minút zvládnuť. Stačilo by na nočnú dopravu urobiť len takú zmenu, že by na ňu bol platný až 30 minútový lístok a 15 minútový by bol iba na dennú dopravu. Zvlášť nočný lístok je podobný blázinec ako svojho času v BA, kde to istý čas bolo vyšperkované potrebou cvakania dvoch lístkov, čo bol asi svetový unikát.
Ja osobne by som L7 zrušil a km z nej rozhodil na L4/14 a 6. L6 a 4/14 by tak mohli jazdiť v sedle každých 15min a hlavne L6 by mohla jazdiť kazdých 10min a L16 by mohli skôr osekať na 20min v špičke, resp. na 3 spoje za hodinu rozložené medzi spoje L6 aby zahustili na 5 min v potrebnom čase kedy je dopyt. L6 by skm preložil komplet všetky spoje na Maticu Slovenskú a L5 dal k Auparku. Kedysi jazdila L6 na Vlčince oveľa častejšie a toto, že okrem rannej špičky po zvyšok dňa 1x za hodinu je kalamita.
Ja si myslím, že aj v rámci aktuálne zazmluvneného objemu kilometrov sa dá jazdiť pre ľudí výhodnejšie.
Napríklad spojenie Hájik/Závodie - Vlčince je v súčasnosti riešené nasledovne (ako príklad uvádzam cielene situáciu na zastávke Závodská, podobne je to aj na Hájik-Stodolová)
L1 smer Vlčince (cez ŽST a Nemocnicu): xx:25
L6 smer Vlčince (cez ŽST a Nemocnicu): xx:30
L7 smer Vlčince (cez Solinky a ŽU): xx:25
Opačné spojenie Vlčince - Hájik/Závodie. Zastávka Obchodná, ktorá je cca v strede sídliska Vlčince:
L1 smer Závodie (cez ŽU a Solinky): xx:46
L6 smer Hájik (cez Nemocnicu a ŽST): xx:02
L7 smer Hájik (cez ŽU a Solinky): xx:54
Keby sme L6, ktorá raz za hodinu jazdí Hájik-Vlčince, posunuli o 20 minút neskôr, získali by sme spojenie Hájik-Vlčince a späť každých cca 30 minút. Teraz odchádzajú z Hájika spoje 5 minút po sebe (xx:15 a xx:20 zo Stodolovej) a z Vlčiniec povedzme 10 minút.
Je pravda, že neviem aká je požiadavka verejnosti na spojenie z Hájika na príchod do Dubňa/na Vlčince, ale z hľadiska spojenia Hájik-Vlčince by to bolo optimálnejšie. Myslím si, že aj pre pracujúcich v Dubni.
Ak máte k tomuto bližšie poznatky (dopyt verejnosti, obehy), dajte mi vedieť. Skúsim to navrhnúť aj DPMŽ.
Možno by sa dalo zamyslieť aj nad inými spojeniami...
A vieš prečo "zdvojnásobiť"? Aby sa tie prestoje pri hodinovom takte minimalizovali z napr. 45min na 15min a aby tie vozidlá radšej jazdili ako stáli. To, že vedenie mesta židáči na objednávke výkonov v MHD neznamená, že nikto iný nemôže dať iný návrh. Áno, pokojne sa môžu oháňať, že by to stálo viac. Lenže čo je viac v skutočnosti?! Viac zaplatiť sumárne ale prilákať ľudí do MHD a mať lepšie tržby na 1km = mať nižší doplatok na 1km, alebo menej zaplatiť sumárne no mať zároveň menej ľudí v MHD a mať horšie tržby na 1km = mať vyšší doplatok na 1km?! Celé je to vec uhla pohľadu, či bude alibisticko-populistický v štýle "do nothing" alebo to prevezme konečne niekto zodpovedný na seba a začne vec riešiť "do maximum". A zdôrazňujem, že čím sa dlhšie odkladá riešenie nejakého problému, tým je problém väčší a tým aj škody spôsobené jeho neriešením (pokles počtu cestujúcich = pokles tržieb). A poviem "šokujúci" fakt: Pokiaľ je CP mizerný, tak nové vozidlá to nezachránia. Stačí sa pozrieť na SADky v BBSK, ktoré majú komplet nový vozový park a počet cestujúcich im tam vytrvalo klesá a klesá rok, čo rok, a nepodnikli žiadne proaktívne kroky voči cestujúcim, či už v podobe prekopania CP, nadväzností a tarify (ignorácia poterby zavedenia prestupných lístkov, časových lístkov a lístkov na 7 a 30 dní).
Bohužiaľ mám pocit ako keby sa vo VHD na Slovensku čakalo na riešenie vecí samospádom, či niekto to spraví za nás, alebo príde ten japonec "Samo Sato" a my ho privítame ako tri dekády so založenými rukami?
Na začiatku si napadol absenciu taktu v súčasných CP. Z ich autorov si spravil takpovediac hlupákov, ktorí nedokážu spraviť jednoduchú vec. Keď sa tu načrtlo, že to nie je až také jednoduché ako si predstavuješ, navrhuješ jednoducho zdvojnásobiť počet spojov... V sedle a cez víkendy... V meste, kde minulý rok neprešlo u objednávateľa zahustenie špičkového intervalu na linke, ktorá má objektívne kapacitné problémy.
Prepáč, toto je tak odtrhnuté od reality, že neviem, či má zmysel pokračovať.
Myslím, že vhodnosť zahustenia je z dlhodobejšieho hľadiska každému jasná, darmo budeme ľutom tlačiť do hlavy presadanie do verejnej dopravy, ak táto bude mať slabú úroveň.
Diskusia sa však rozlrútila okolo inej veci - čo robiť zatiaľ, kým sa nechce/nevie zahustenie spraviť - a tam mi príde rozumnejšie zopár spojov vychýliť, než ľudí plošne nútiť sa prispôsobovať mizernému taktu, len aby bol dokonalý interval. Lebo bežný jav je hromadenie sa na najneskoršom možnom spoji, čo pri dobrom počte spojov alebo aspoň zdvojení odchodu vieš ako-tak ustrážiť, ale 15 minút navyše si dobrovoľne minie už málokto.
Nuž tie prejazdy medzi linkami je možné robiť na konečnej na periférií iba medzi 20+22 a 20+26. Ostatné linky to majú umožnené skkrz spoje od/po železničnú stanicu alebo Hurbanovu. Efektivita to je z pohľadu toho, že nepotrebujem viac šoférov a že mi vozidlá rotujú + nepotrebujem ich viac. To sú čiste kalkulácie so vstupmi. Treba však uvažovať o krok vpred a síce, že ako na taký CP zareaguje cestujúci, keď mu bude stačiť si pamätať, že z domu mu ide bus do mesta vždy v 05. minúte a počas špičky sa pridáva odchod v 35. minúte, alebo 25. a 45. minúte. Aspoň mne teda pasuje keď viem, že v sedle mám nejaký základný interval a v špičke je interpolovaný na polovicu alebo tretinu a má to nejakú logiku.
Obehy vozidiel má riešiť dopravca, objednávateľ stanovuje podobu CP. Samozrejme objednávateľ by mal tiež prihliadnúť na to aby sa vozidlá mali ako dostať na druhú konečnú aby bolo možné vykonať nasledujúci spoj, a nadväzne ďalší a ďalší, aby nedošlo k tomu, že zrazu na spoj v strede špičky nebude vozidlo a na opačnej konečnej budú 2-3 vozidlá.
Predísť neefektívnemu obehu vozidla pri 30 min jazdnej dobe a 60min takte by sa dalo iba tak, žeby sa 60 min takt skrátil na 30 min. To by však bola silná stávka na zdvojnásobnenie ponuky spojov, ktorá by sa začala vracať podobe vyššieho počtu cestujúcich. To by prišlo najskôr tak o rok, keďže slováci pokiaľ nemajú do 10 min žiadaný spoj, tak je zle.
Ohľadom sociálok - kamarát čo jazdí v ZA, tak potvrdil, že sociálky v ZA sú jedna veľká mizéria a to vrátane Vlčiniec, kde sa točí asi najviac spojov a liniek. Keď ani takéto mestské obratiská niesú poriešené, tak asi vieš ako to je na obratiskách v "dedinských" častiach Žiliny ...
c) Nuž treba začať masírovať mozgy ľuďom, nech na danú zmenu vznikne tlak, masírovať poslancov, inak sa bez vetra ani lístok nepohne. Treba vyskúšať všetky dostupné legálne prostriedky. Navyše dnes v dobe internetu je to myslím ľahšie ako kedysi keď sme museli písať listy všade a posielať poštou, či doniesť na podateľňu. V tomto by som to videl optimistiky celkom
Celé obhajovanie je zväčša založené na cestujúcich idúcich do zamestnania resp. do školy.
Ako bolo aj tu trocha načrtnuté tak doba sa mení. Stále viac ľudí má voľnú pracovnú dobu takže nemusia byť v práci stále rovnako a nemusia využívať 1 spoj každý deň. Takýmto cestujúcim by skôr vyhovoval iný CP ako random keď treba. Plus takto pracujúci ľudia zväčša pracujú dlhšie ako do 17:00 (keďže nemusia byť byť v práci na 7:00 niekedy ani 9:00) tam ich zastihne sedlo ktoré má prijateľný 1 hodinový interval (Abus).
Na státie VHD v zápchach bol vymyslený spôsob preferencie a to BUS pruh. Škoda že aj tam kde sa dá vytvoriť, stále neexistuje.
Osobne by som radšej cestoval každých 30 min s sedle a nevedel či mi príde 12 alebo 2 ročný autobus. Ako 1x za hodinu s vedomím že mi príde zbrusu nový.
Plus v doobednom sedle sa neraz stalo že v Abuse (L24) sa nachádzali 3 kočíky a to má L24 50 min interval. Nebolo by výhodnejšie 30 min ? V záujme konfortu a bezpečnosti ?
Tarifa je zlo sama o sebe. Pri jednorázových lístkoch, OK. Ale pri predplatných by nemal byť cestujúci obmedzovaný nejakým pseudo férovým počtom jázd. Kto dospelý jazdí MHD keď nemusí. To si môžu dovoliť iba skupiny ktoré už aktuálne MHD majú dokonca zadarmo. Platiaci cestujúci je teda najviac znevýhodnovaný oproti ostatným.
Samozrejme za zlú situáciu môžu aj tí ktorý odmietajú MHD využívať. Vyššie spomínané ich však k používaniu nepriláka. Plus väčšina vozidiel nie je obyvateľov Žiliny ale priľahlých obcí a tam bude bohužiaľ DPMŽ bezmocné.
Parciálne Tbusy tak skoro ďalšie nebudú. Hlavne keď už je takmer celý voz. park vymenený. Nakupovať sa možno budú o 10 - 15 rokov. Dovtedy budeme tam kde sme.
Dokým nasúpia záložné Abusy ? Tie 12m namiesto 18m Tbusu ? A kto ich bude šoférovať keď stále nie sú vodiči. A aj keby boly. Ide predsa o efektivitu tak je nemysliteľné aby DPMŽ malo povedzme 5 vodičov v zálohe alebo v pohotovosti však to by boli vyhodené peniaze (podľa väčšiny diskutujúcich tu).
(taktiež je to iba vyjadrenie môjho názoru, nie som dopravný expert)
Netvrdím že dokonalá pravidelnosť spojov by nebola lepšia, ale to je momentálne jeden z najmenších problémov.
Do každej okrajovej časti mesta (okrem Budatína, Bytčice a Strážova) premáva''len'' jedna linka, a keďže pri odchodoch spojov sa robia iba občasne kozmetické zmeny (+/- pár minút), tak ľudia si tých niekoľko časov odchodov do školy či práce zapamätajú, aspoň si precvičia mozog.
Horšie to môže byť pri ceste naspäť domov, pretože po škole či práci môžu byť na pláne ďalšie aktivity, vybavovačky, nákupy v rôzne dlhých časoch, no v dnešnej dobe keď každý má k dispozícii mobil s internetom, príp. stiahnutou aplikáciou, je to otázka pár sekúnd zistiť si čas odchodu najbližsieho spoja a tomu prispôsobiť príchod na zastávku. Ja to tak robím, a dokonca ma to aj baví keď niekedy netuším ''kedy to pôjde'' kým sa nepozriem do odfotených CP, dokonca ak je interval mimo špičky priveľmi dlhý a netrafím sa do odchodu tak sa rád prejdem peši, samozrejme len vrámci mesta a sídlisk. Kto má auto zrejme nepochopí.
Ja auto nechcem ani zadarmo, sú to šmejdy čo v meste vo veľkom nemajú čo robiť *, a jediné čo v meste špeciálne v špičke spôsobujú - sú len problémy (paralýzu dopravy, nervozitu, smrad...)
Pamätám si ako to vyzeralo bez nich, MHD jazdila presne, teraz je to čistá katastrofa, v podstate sú CP v špičke nepoužiteľné. Nedávno som nastúpil podvečer na Komenského, pri Váhostave som radšej vystúpil a na Solinky prišiel peši skôr ako spoj ktorý som opustil keď som videl čo sa pred nami deje.
To isté L22, ako bonus, totálne som sa sfetoval pri prechode cez most, tiež pri Váhostave, ale trčať uväznený neznámy čas, to ma nebaví. Takže nabudúce smer SO jedine L3, kde je to bez problémov.
Vyššie uvedené je skutočný problém, pretože bez ohľadu na to kedy spoje odchádzajú podľa CP, či chaoticky alebo v pekných intervaloch, aj tak nakoniec dochádza k neakceptovateľným zdržaniam, a v podstate je jedno či je niekto v aute alebo buse, do cieľa sa dostane s poriadnym meškaním a pravdepodobne aj dosť nahnevaný prečo to musí byť.
Čo je najhoršie, dopravný podnik tento problém neovplyvní, a tak sa máme na čo tešiť do budúcna, keď autá budú mať asi aj menší školáci (tak ako teraz mobily) a samozrejme v každom sa bude viezť len jeden. Dvaja v jednom, to by bol totálny trapas.
Takže paradoxne za neatraktivitu MHD (aspoň v určitých časoch) môžu aj tí ktorí ju odmietajú využívať, nemusí to byť len nepravidelnosťou odchodov spojov. Niekomu vadí aj tarifa, ževraj Prešov má lepšiu, časovú, prestupnú. Aspoň že v ZA sú tie SMS lístky (doteraz som nevyužil, ale papierový prestupný už raz tento rok).
Čo sa týka vozového parku, v minulosti sa hovorilo, že staré šroty (hlavne Ikarusy, ale aj iné staré kusy) odrádzajú ľudí od využívania MHD, to už je teraz minulosťou, o vozidlách aké teraz premávajú sa mi v školských časoch ani nesnívalo, užil som si iný nekomfort a tlačenice.
V súčasnoti je to totálny luxus, škoda že ten zážitok je niekedy kazený inými, i neovplyvniteľnými faktormi. No nezdá sa mi že by (ne)pravidelnosť odchodov bol z nich až taký významný. Ak sa to niekedy v budúcnosti podarí dotiahnuť, bude to ďalšie plus, ale treba brať do úvahy aj niektoré reálne faktory, a ak to momentálne neumožňujú, alebo je ''len blbé vedenie'', tak s tým bežný cestujúci veľa neurobí, veď čo v tomto štáte funguje (aspoň) dobre? Všade je to väčšinou jedno zlyhanie za druhým (i masové demonštrácie nevyriešia všetko), žilinská MHD nie je určite špičková, ale neustále sa zlepšuje, investuje sa, len tie zlé autá to veľmi kazia. Nebyť nich, do každej dediny 10 minút v špičke, 30 mimo, a bolo by po probléme. Ľudia si vybrali čakania v kolónach, majú to, ich chyba, voľby nie sú raz za 4 roky ako niektorí tvrdia, tie sú každý deň! A niektoré každý deň dopadajú v neprospech väčšiny...
Na záver príspevku trochu elektricky, pribudli dva elektrobusy (čoskoro budú v premávke), neviem síce aký význam okrem ''testovacieho'' budú mať, ale také parciálne trolejbusy ktoré majú pribudnúť neskôr (zatiaľ dva), tie už by sa napr. na predĺženie L1 od depa na Hájik zišli a možno aj inde (kam inde ešte neviem, má niekto tipy? Bytčica?).
Teoreticky, vzhľadom na občasné nepekné výpadky elektriny by bolo ideálne mať časom asi všetky T-busy parciálne, aby aspoň dokončili spoj kým nastúpia záložné autobusy, lebo tá závislosť na 70% na trolejbusoch má aj túto jedinú nevýhodu, minimálne trochu čistejší vzduch v meste za to však určite stojí.
(ak sa v niečom mýlim tak to rýchlo opravte, a hlavne neberte všetko vážne, nie každý je dopravný a iný špecialista)
Reagujem:
a) Dopravca nemusí mať jednoduché obehy a ani si nemyslím, že by obehy v DPMŽ boli jednoduché. Ale tie obehy musia byť predovšetkým funkčné a efektívne. Nerozumiem, ako môžeš spochybňovať potrebu efektivity v časoch obmedzeného rozpočtu, obmedzeného počtu vozidiel, obmedzeného počtu vodičov.
b) Súhlasím, že dobrý CP by mal prezentovať nejakú systematickú ponuku pre cestujúceho a nie, že ideš prstom po CP a priamo z neho čítaš, že je to to tak ako vyšiel obeh vozidla. To ale neznamená, že môžeš obehy vozidiel celkom zanedbať. V tomto bode som hovoril napríklad o tom, že pri pohľade na žilinskú autobusovú sieť sú na prvý pohľad zrejmé tri zásadné špecifiká, ktoré tvorbu pravidelného taktu komplikujú:
1. intervaly sú najmä mimo špičky pomerne riedke (zväčša raz za hodinu)
2. autobusové linky sú zväčša diametrálne a na každej radiále je len jedna linka (tzn. skryté prejazdovanie medzi linkami je prakticky nemožné)
3. väčšina relevantných autobusových liniek má jazdnú dobu jedným smerom 30 minút - to znamená dokonalo nevhodnú na obeh vozidla v takte
Ak by som teoreticky chcel na týchto linkách mať za každú cenu takt, ako grafikonista vidím len dve možnosti:
* buď nastaviť totálne neefektívny obeh vozidla - režim hodinu jazda, hodinu pauza alebo mega obrovské prejazdy naprázdno medzi konečnými
* alebo obeh vozidla rozseknúť v centre a prejazdovať vozidlá medzi linkami tam - čiže napr. L22 formálne bude na trase Bytčica - Brodno, ale prakticky mimo špičky ani jeden spoj nepôjde celú trasu a obe radiály sa minimálne v jednom smere budú chovať ako samostatné linky
...a to som ešte vôbec nezohľadnil rozmiestnenie sociálok pre vodičov (ich umiestnenie v ZA nepoznám) a všeobecný dopyt verejnosti po konkrétnych časových polohách spojov na celú a po celej, ktorý je v menších mestách ešte stále veľmi silný (napr. na rozdiel od Bratislavy a Košíc).
c) Spoločenská objednávka znamená to, že neexistuje dopyt ani politická vôľa na zmenu. Príklady, kedy zvnútra dopravcu vyšla iniciatíva na zavedenie pravidelného taktu a návrh nenašiel u objednávateľa, poznám len na Slovensku minimálne dva.
No ono je to holubník v tom, že proste za každú cenu sa musí vozidlo točiť a tak namiesto odchodov v 60 min takte je 50 min pretože na DPMŽ "sa" rozhodlo, že sa to dá vyjazdiť ako svojho času boli aj v Bratislave lahôdky typu 9, 11, 13, 14 a 16 min intervaly iba preto, že sa to dá vyjazdiť. Neskôr v DPB svitlo v hlavách a tieto intervaly rozhodili na 10, 12, 15 a 20 min (aj to mám voči 12 min námietky, keďže sa s 12min veľmi zle pracuje pri tvorení nadväzností na linky s nižšou frekvenciou pokiaľ nezavedieš na tých linkách intervaly ako 24, 36 a 48 minút čo by sa isto nestretlo s kladným ohlasom, nuž aspoň pri 24 min sa odchody opakujú každú druhú hodinu). Presne takto dnes jazdia SADky štýlom: točím bus 4h s pauzami 5min na konečnej (ktoré neraz pre meškania ani niesú v skutočnosti), potom 30min vozidlo nie je použiteľné pretože šofér pauzuje a potom 4h zas točka do nemoty. Sú tak robené spoje v takých časoch kedy nemajú zmysel, lebo nemajú koho odviezť, nie je k čomu, lebo nerobia prípoj, ale hlavne, že idú.
O nárazovom dopyte sa vieme baviť aj v prímestskej doprave, resp. o zvýšených nárokoch v špičke a znížených počas sedla a víkendu. Avšak ak sa tam dá nastaviť takt 30, 60, 90 a 120 minút, či dokonca 240 (že trebárs z bodu A do B ide každé 4h bus k vlaku, ktorý ako nosná linka premáva do krajského mesta každú hodinu poviem od oka o 20. minúte, tak tam bus z periférie príde o 7:10, 11:10, 15:10 a 19:10 a opačne odchody ak vlak príchádza v 45. minúte tak bus odchádza o 8:55, 12:55, 16:55 a 20:55), tak to musí aj v MHD pri 1-3 odchodoch za hodinu ísť nastaviť. Veď ako som tu napísal, tak v MHD či už v BA, PO, NR, TN aj KE bežne existujú linky s intervalom 30, 60 a 120 minút. A dokonca i keď je tam väčšia možnosť prejazdov, keďže väčšina liniek zdieľa konečnú minimálne s 1-2 inými linkami (okrem Kubrice, Opatovej a ešte dačo), tak to nebráni nastaviť taktový CP. Pripúšťam taký model, že sú linky A a B, ktoré majú spoločnú konečnú a striedavo robia vozidlá z nich jednu a druhú linku aby sa tak šoférom medzi dvomi linkami vyrovnal čas jazdy vs. prestoje/pauzy, ale to nesmie a nemôže ovplyvniť atraktívnosť CP a nadväznosti. To sú proste viac ako dve dekády zaužívané postupy vo fungujúcich systémoch VHD a nielen moje presvedčenie (to je odvodené od reality iba).
Apropo - skákanie do výšku rozpočtu. Nuž prvotné náklady na zabezpečenie taktového CP, príp. navýšenie výkonov sú vždy minimálne prvý rok nemalé, pretože reakcia cestujúcich nie je okamžitá ale postupná. Až po prvom roku možno očakávať nejaké výsledky, kedy sa zatraktívnením CP stáva linka využívanejšou a tak sumárne náklady síce sú vyššie ale najpodstatnejší ukazovateľ je, že koľko EUR na 1km platíme. Či viac, alebo menej, alebo sa nám to udržalo na cca tej istej úrovni a plus tiež, že koľko ľudí sme na tej linke prepravili. Či sa nám súčasný počet iba rozložil na viac spojov, príp. nastal mierny nárast, alebo postupne tie počty cestujúcich rastú. A do toho treba počítať v prípade žiadaného úspechu aj s jednorázovými nákladmi na propagáciu zmien CP v tlačených periodikách, regionálnom rádiu a pod. Občas by neuškodilo (každé 2 mesiace) v mestských novinách zverejniť CP všetkých liniek, tarifu, schému liniek. To aby MHD bola ľuďom na očiach a vnímali viac zmeny, ako napr. zavedenie taktu, zmenu tarify (z pásmovej na časovú by sa veľmi žiadalo - 10, 30, 60 a 90 min lístky), nákup vozidiel (s doplnením popisu vozidiel), predstavenie vozového parku, pracovných pozícií, nábor, atď. Je takmer nekonečno toho, čo by sa dalo pre vyvolanie záujmu verejnosti o VHD zverejniť.
Ja nerozumiem jednému - to akože prejazdy, pokladané všeobecne za prostriedok zvyšovania efektivity využitia vozoparku, majú byť nejakým dôkazom holubníku? Či ako si to myslel?
K ostatnému sa mi veľmi nechce vyjadrovať, žilinský systém bol vždy mimoriadne zvláštny a napriek mnohým pokusom jeho autori stále veria, že majú patent na rozum. Vypichnem len jedno - ak obsluhuješ nejakú okrajovú časť, kde je dobyt nárazový, viac sa ti oplatí vychýliť z taktu jeden spoj (spomínané 10 20 30), než nútiť ľudí tlačiť sa. Lebo cestujúci sa chce odviezť, on nie je povinný uvedomelo si privstať lebo dakoho teší systém. Jasné, bolo by krásne vyriešiť to zahustením na 00 10 20 30, ale každý môže skákať len do výšky aktuálneho rozpočtu...
A prosím ťa, skúsme to udržať v slušnej vecnej rovine bez hrubého/rázneho tónu, bude to na dobro tebe, mne aj čitateľom.
Nejde o nesúhlas, ide o dokolečka dokola odvolávanie sa na staré resty, sledovanie slovka za slovkom. Nie je čas 3x čítať a každé jedno slovo vážiť, navyše keď ja nevyčítam tu diskutujúcim stav dopravy (i keď im vyčítam laxný prístup a postoj k tým, ktorí doprave škodia) ale mierim ostré slová na tých, ktorí doprave škodia vytrvalo roky-rokúce. Uznávam, som hrubý, podľa mňa skôr rázny, ale neplatí to paušálne, no mám zásady a mením sa veľmi málo, ak vôbec teda a práve to na mne doceňujú tí, ktorí ma poznajú, že i po rokoch som takmer ten istý človek ako keď ma spoznali. Nevynáš to desiatky-stovky kamarátov, ale za to tie putá čo sú, stoja za to pretože niesú povrchné, keď fungujem vo vzťahoch, kde si povieme bars čo na rovinu bez obavy, že čo mi ten druhý povie.
Na námetoch nie je nič zlé a principiálne ani nemám s nimi problém, ale nemusíš sa ku každému, kto len trošku s tebou nesúhlasí správať tak arogantne ako keby ti zabil partnerku...
Dobre, ide sa dakto odbavovať na tom, že mám názory na fungovanie VHD alebo námety na zmenu (možno zlepšenie) aj v iných mestách a forma akou to píšem? Alebo sa prihliada na kvalitu nápadu a návrhu? Nerozumiem stále tomu, prečo je nutné hovoriť pravdu o zlom v doprave tak, aby sa nedotkla toho, kto je za ňu zodpovedný. Ako decko som klamal, pretože som sa bál bitky, kriku, zlej známky, poznámky, hnevu a myslel som si, že ako vo svete dospelých mi bude fajn, že bude možné veci povedať na rovinu. Ale houby ... Dospelí klamú ešte viac a v oveľa vážnejších veciach, príp. dakoho kto povie alebo napíše pravdu udajú, aby ho zamestnávateľ vyhodil z práce za účelom ohrozenia jeho existencie (každý kto má na krku hypotéku si nemôže dovoliť hovoriť pravdu, inak ohrozuje rodine strechu nad hlavou), vyhrážajú sa alebo občas sem tam dajú dakoho zavraždiť aby nekazil kšefty.
PDM.8.99