Na jednej strane nadavame na stat, ze nedotuje MHD, na druhej strane len a len spekulujeme ako ten isty stat odrbat na daniach.
Na jednej strane nadavame, ze stat vobec nedotuje MHD, na druhej strane zamlcime podstatny narast prijmov miest, na ktore stat prevadza podiely s vybranych dani.
Fakt chore myslenie.
Ved aky mala Zilina rozpocet v roku 2003, 2004 a 2005? Ake mala prebytky hospodarenia? Kto brani mestu Zilina aby dotovala mestsky podnik 65%, tak ako v Amerike? Argument, ze Zilina na to nema neobstoji, pretoze na to ma a mohla by mat aj na viac, keby sa u vas napr nesafarilo s pozemkami.
Vo vozidlach MHD su letaciky o tom, ze DPMZ hlada ludi na soferovanie autobusov/trolejbusov. Na tom by nebolo nic zvlastne, ale teraz sa tam objavilo "...vodicov/cky".
Otazocka na Juraja - uz sa niekedy prihlasila aj zena?
Ak máte šikových účtovníkov, tak na začiatku decembra zistia prípadný zisk a ten potom možno (aby nebolo treba platiť dane) rýchlo zmazať zvýšenými nákladmi. Najlepšie mzdovými (vianočné odmeny). Štát nič nedostane a zamestnanci sa potešia.
To tu netreba nikomu pripominat. Toto vsetko sa uci v skole uz na prvej hodine.
Ale nikde sa neuci, aky a kde je spravny pomer medzi cenou litra benzinu a cenou jednej jazdy na MHD.
Ale nikde sa neuci, ako donutit ministerstvo dopravy a parlament, aby spracovali a prijali zakon o MHD vratane financovania a definicie verejneho zaujmu.
Ale nikde sa neuci, ... vypisal by som 20 veci, na ktorych zalezi, ci sa budes vozit na nizkopodlaznom autobuse alebo skateboarde.
Ked ti da mama tyzdenne vreckove 20 korun, z domu ta pusti na hodinu 3x do tyzdna, lizatko si mozes kupit len do 12tej hodiny a este ti jednu ruku priviaze dozadu za chrbat - darmo budes tvrdit, ze lizatko chces mat kazdy den, slobodne a demokraticky si chces rozhodovat, co budes robit a este sa chces vozit na horskom bicykli...
Ja si myslim, ze by sa to pomaly malo stabilizovat hlavne kvoli cene benzinu a nafty. Ale nezalezi to len na cene nafty v porovnani s cenou listka na MHD. Na ludi vplyva vela dalsich faktorov:
1,za aky cas sa dostanu z bodu A do bodu B
2,kolko musia na spoj cakat a ako mi pojde spoj naspat
3,Ci je v zimnych mesiacoch v tro***usoch/autobusoch dostatocne teplo
4,Ako sa spravaju k cestujucim zamestnanci DPMZ
5,Ake je spojenie v lokalite v ktorej ludia byvaju (je rozdiel ci mi spoj z bodu A do B pojde , ci sa vobec dostanem z bodu A do bodu B alebo len cez bod C = prstupy)
6,Ci sa odveziem v starom smradlavom vozidle, alebo v novom nizkopodlaznom autobuse.
7,Ci vonku prsi alebo snezi alebo je prijemnych 30 stupnov
atd...
Toto je mnoho faktorov co ludi ovplyvni pri cestovani. Ja necestujem pravidelne MHD a aj o mna bojujete, ci mam pouzit MHD, bicykel, pesibus, skateboard, onedlho auto.
Mna ovplzvnuju hlavne tieto faktory:
40%- bod 5
25%-bod 7
10%-bod 1
15%-bod 6
6%-bod 4
3%- bod 3
1%- bod 2 - do 30 min si viem ten cas zariadit, aby som sa na spoj prisposobil
Uz sa ma chalani tolko nepytajte, lebo to vyzera, akoby som chcel toto forum okupovat, a to absolutne nechcem. Som tu len jeden z nas.
1/ Kedy skonci skusobna prevadzka, neviem. Potrebujeme hlavne zjednodusit prenosovu cestu udajov.
Pod "Prenosovou cestou" myslim postup, ktorym sa udaj o polohe vozidla /nie suradnice x,y teda GPS, ale iba x stanicenie/ dostava od kolesa vozidla az po tabulu. Je to MIMORIADNE zlozite, ma az 11 krokov, skusame 1 alebo 2 kroky vynechat.
a/Signal sa zachytava na naprave snimacom Kiencle.
b/Cesta signalu kablom do palubneho pocitaca. Tu sa poloha porovna s nahratym grafikonom a posiela sa kvoli zatazeniu siete a velkosti prenasanych paketov dat len rozdielova hodnota. Ak je v sulade /vozidlo nemeska ani nenadbieha/, vysle sa "0", ak je ina, vysle sa +alebo- cislo.
c/ Cesta signalu z PP do interfejsu, kde sa pripravi pre prenos digitalnou radiostanicou.
d/ Cesta signalu z interfejsu kablom do digitalnej Motoroly. Tu caka na dopyt "dopytovacieho centra" cca raz za 20-40 sekund na vyslanie odpovede.
e/ Cesta paketovych dat z digitalnej radiostanice do digitalnej centraly umiestnenej vo vytahovej sachte Polikliniky, kde caka /milisekundy/ na analyzu priepustnosti jedneho z 5-tich kanalov na centralny dispecing.
f/ Cesta paketovych dat z dig.centraly na centralny dispecing na Kosickej. Tu sa opat porovna "0" alebo "+/-" s nahratym grafikonom a definuje sa cas normalny, meskanie alebo nadbiehanie. Stale este v bode vozidla, kde sa nachadzalo v case merania.
Tu prichadza potreba definovat nie cas a miesto, kde sa vozidlo nachadza, ale cas a miesto, kde a kedy sa bude vozidlo nachadzat na mieste a vtedy, kde je umiestnena tabula. Na toto existuje samostatny softver, ktory je pomerne drahy a ktory este nemame. Zaroven testujeme, ci ho kupit, alebo prenajat. Teraz sa ten softver nachadza v Tarnove v Polsku a preto ide cesta informacii dalej nasledovne:
g/ Transmisia dat zo softveru Municom na prenos PC internetu na Kosickej.
h/ Plynuly prenos stabilnym pripojenim podnikovym intranetom DPMZ mikrovlnami k providerovi.
i/ Prenos dat od providera do Polska. Ani neviem, ci je to robene optickymi, ci metalickymi kablami ci satelitom. Tu je vykonane spracovanie signalu voci jednotlivym tabuliam /bude tych tabul ako uz bolo napisane viac/.
j/ Prenos informacie z Polska do modulu GSM v tabuli v Ziline. Samozrejme cez "mobil" GPRS.
k/ Prenos dat z modulu GPRS do vyhodnocovacieho mikroprocesora v tabuli a jeho zobrazenie na displeji.
Ako vidite, fakt je to mimoriadne zlozite, hoci sa to na prvy pohlad zda jednoduche ako facka, ako cela MHD /vsak 0903McLaren?/. Vsetko musi fungovat bezchybne, v realnom case a asbsolutne plynulym prenosom dat. Len co sa hocikde vyskytne zadrhel co len 2-3 sekundy /hlavne po opusteni signalu z DPMZ/, na tabuli sa objavuju hluposti a system ma zatial zabudovanu ochranu, ze ak to trva viac ako 7 minut, cely system vratane tabul dialkovo vypne.
No a na otestovanie tohoto vsetkeho je ta skusobna prevadzka. Neboj sa, nesedime tu podaromnici, niekedy z takejto zlozitej roboty "hlavou" boli telo viac, ako by sa 8 hodin robilo lopatou.
2/ Vsetky by sa mali namontovat do konca roku.
3/ Priznam sa, su trochu oproti tym predchadzajucim mensie. Hlavne kvoli tomu, ze na tych predoslych boli aj informacne plochy s napismi o vyzname jednotlivych udajov. K tymto tabuliam sa idu tieto plochy dodatocne montovat, takze budu trochu vacsie. Takisto uz je namerana nova vyska, aby boli nizsie a lepsie citatelne.
ake su zatial vysledky s tymi dvomi informacnymi panelmi co su pri zel. st.?
Kedy sa skonci skusobna prevadzka a namontuju sa na celom mestskom okruhu?
A este jedna vec...
NIE SU TIE TABULE MALE? CHCELO BY TO VACSI FORMAT A TYM AJ VACSIE PISMENA A CISELKA.... (trojka a sestka, 13 a 16 sa obcas veeeelmi podobaju...)
V roku 1992 boli na Slovensku radit a pomahat Taliani a hovorili:
1/ Ze u nas sa 75% ludi prepravuje s MHD a iba 25% autami. A ze sa to urcite zmeni. Ze u nich to bolo vtedy naopak, len 25% s MHD a 75% autami.
2/ Ze pocet prepravenych ludi urcite bude klesat a teoreticky by sa to malo zastavit na 25% aj u nas.
3/ Ze vsetko treba robit pre to, aby sa to zastavilo skor ako na 25%.
a/ Jedna vec je viac nalievat peniaze do MHD /aby cestujuci platil menej a bolo to pre neho viaz atraktivne/ - co sa u nas vobec nezmenilo, ba naopak, stat zrusil statne dotacie do MHD /aj v tej najkapitalistickejsej Amerike su dotacie az 65%/
b/ Je treba TVRDO obmedzovat v mestach osobne automobily a funguju na to len 3 pravidla: prve-RESTRIKCIA, druhe-RESTRIKCIA, tretie-RESTRIKCIA /zakazy, obmedzovanie, spoplatnovanie, obmedzovanie atd./
Nikto nema zaujem, aby to zo 75% spadlo az na 25%. Ale v dobe, ked nam to radili, nafta stala len asi 9 Sk.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Jakub