Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Zaujímavý posun od jednoznačného nadšenia z návrhu nového linkového vedenia po vytriezvenie ?

Mám taký pocit, že ide o rozdiel v požiadavkách na dopravu medzi mestami veľkosti Bratislavy a menšími mestami. Vo veľkých mestách sa MHD využíva rovnomernejšie počas celého dňa a na celej ploche mesta, v menších mestách je požiadavka viac-menej len na čo najefektívnejšie cestovanie ráno do práce a poobede z práce a teda radšej viac priamych spojov v čase špičky aj na úkor pravidelnosti intervalu. To, že v takom Martine sa MHD podobá skôr na prímestskú dopravu s číslovanými linkami nie je ani tak spôsobené nejakými SADistickými maniermi, ale práve týmito požiadavkami menšieho mesta na dopravu.

Vladimír, aké sú tvoje skúsenosti z Nitry?

Myslím, že by bolo vhodné zapojiť do diskusie čo najširšiu verejnosť. Predstaviť nový návrh v miestnych médiách a vyzvať ľudí, aby sa vyjadrili.
Reply on: Pizzo 15 Tr. #5947:
V niečom musím súhlasiť. Nechal som si to linkové vedenie prejsť hlavou a okrem pozitív, ktoré prináša mi prišli na um aj negatíva. A obávam sa, že nové linkové vedenie odnáša viac ako prináša.

Myslím, že to bude treba celé prediskutovať ešte raz. Základná otáznie znie tak, ČI VÔBEC potrebujeme realizovať takú radikálnu zmenu linkového vedenia. Ja som síce sám volal po revízii súčasného stavu, ale priklanil by som sa skôr k jeho úprave než úplnému zavrhnutiu.

Ten návrh síce dosť láka, je to krásny priam matematicky minimalistický variant so šiestimi linkami. No treba sa spýtať aj na to, či je možné zaviesť ho do praxe. A obávam sa, že práve v praxi návrh narazí na hneď niekoľko zásadných problémov.

Zatiaľ len toľko, veď diskusia sa rozprúdi.
Reply on: Jozef #5946:
6 mesiacov, 537 tisíc lístkov, 3850 invalidov. To je 077 cesty na osobu a deň. Naozaj je to také brutálne zneužívanie?
Zdravim vsetkych.Nove tr vedenie ma podla mna omnoho viac,len ako nove tr linky,odchody,trasy.Podla mojich vypoctov a Jurajovych intervalov vyslo:L4-5klbakov L14-5klbakov, L3-4klbaky, L13-5klbakov, L6-2klbaky, L16-7klbakov, =28klbakov. takze,co s vodicmi,ktori jazdia na L1,5,15,8 na solo vozoch,nemaju defacto koho vozit.Cele roky si Juraj bojoval za prepojenie vsetkych sidlisk,najma HA-SO ,HA-VL,teraz si to zmietol pod stol.to opravdu maju cestujuci behat od zastavky na zastavku ako ovce?Pripada mi to ako ked cestujes rychlikom do Blavy,v Puchove musis prestupit na vlak do Trnavy a odtial dalsim vlakom do Blavy.Prave terajsi system je super a L17 -7 sa obyvatel HA,SO,VL,HL,CE,dostane vsade a prave o tom to vsetko je.
Historický kalendár:
Od dnešného dňa DPMŽ s.r.o. na základe uznesenia MZ v Žiline (5.9.2005) upravil rozsah poskytovaných zliav pre držiteľov ŤZP a ŤZP-S, s účinnosťou od 16.12.2005. Doterajšia 91 %-tná zľava na cestovnom v cene 1,- Sk bude poskytovaná namiesto vo forme papierového cestovného lístka iba vo forme Mestskej čipovej karty v množstve 360 ciest za rok (4 x 90 ciest po štvrťrokoch alebo 30 ciest po mesiacoch). Zaviedla sa 30 – 33 %-ná zľava na cestovnom v cene 7,- Sk, resp. 8,- Sk na jednu cestu (podľa pásma), a to v neobmedzenom rozsahu (na základe preukazu ŤZP, príp. ŤZP-S).

Časová postupnosť vývoja cestujúcich ZŤP a ZŤP-S v MHD:
Pre vysoký počet trvale prítomných cestujúcich vo vozidlách MHD preukazujúcimi sa preukazmi ZŤP, ako aj zrušení dotácii vládou pre MHD, DP od 1.2.2005 zmenil tarifné podmienky pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S. Cestujúci od tohto dňa platili zľavnené cestovné vo výške 1 Sk. V skutočnosti to bolo evidenčné cestovné na sledovanie tejto skupiny cestujúcich. Za prvé tri dni bolo predaných 10 tisíc lístkov, za prvý mesiac až 130 tisíc kusov a za 6 mesiacov až 537 tisíc cestovných lístkov. Na základe tohto sledovania Dopravný podnik zistil, že dopláca na túto skupinu cestujúcich mesačne sumou 900-tisíc korún, ročne až 11 miliónov korún.
Ministerstvo financií zrušilo v tomto roku dotácie dopravným podnikom, z ktorého sa mohli vykrývať aj uvedené straty. Prebehli aj rokovania s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave. To však o poskytnutí príspevku na vyrovnanie strát za týchto cestujúcich zatiaľ neuvažuje,
Riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Žiline Igor Braniš sa vyjadril, že k 2. decembru 2004 vydali 11 085 preukazov ŤZP a ŤZP-S pre obyvateľov okresov Žilina, Bytča a Kysucké Nové Mesto. Držiteľov oboch typov preukazov tieto oprávňujú na využívanie určitých výhod. Sú to najmä zľavy na cestovnom, zákonné zľavy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a pri úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, prípadne ďalšie zľavy, ktoré poskytujú iné subjekty podľa svojho uváženia. (Pozn.: V meste Žilina bolo vydaných asi 3 850 preukazov.)
Okrem týchto preukazov sa predpokladá v obehu je veľké množstvo falošných preukazov, ktoré nemajú žiadne ochranné prvky, aby sa zamedzilo ich zneužitiu, a pri bežnej kontrole sa nedajú porovnať s dokladom, na základe ktorého boli vydané.
Predsedníčka žilinskej krajskej rady Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Antalová sa k uvedenému problému vyjadrila len všeobecne, že zdravotne postihnutí majú zvýšené životné náklady.
Podľa vyjadrenia ekonomicko-obchodného námestníka spoločnoststi DPMŽ, do konca roku 2004 kryl straty zo zliav a bezplatného cestovania v MHD štát. Od začiatku tohto roku to prešlo na obce. Mesto však dostáva o jednu tretinu menej finančných prostriedkov, ako bola štátna dotácia. Z toho dôvodu má menej peňazí na vykrytie zliav. Preto sa to musí riešiť viac adresne, respektíve, robí sa určité obmedzenie.
Na základe uvedených skutočností poslanci Mestského zastupiteľstva schválili 5.9.2005 návrh na obmedzenie poskytovaných zliav postihnutým.
DPMŽ s.r.o. dňom 15.10.2005 sa upravil podmienky poskytovania zliav pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S na MHD v Žiline.
Otazka znie: Preco vlastne chceme tak radikalne menit linkove vedenie? Asi preto, ze sa nam spoje jednotlivych liniek dnes uspokojivo neprekladaju. Pri starom i pri novom linkovom vedeni si uspokojivy preklad spojov vyzaduje rovnake intervaly.

Ak si zoberieme sucasne linky L3, L4, L5 v starej trase Jas-Fat, L7, L17, a L6 navrhovanu po Car. (dnesne L1, L8 a L16 zrusene),
tak sa tieto daju celkom uspokojivo prekladat, ak budu mat v sedle PD vsetky 20, alebo cez vikend vsetky 30 min. interval. Takto by sa nezvysoval pocet najazdenych km po centralnom okruhu, ostali (zlepsili by sa) medzisidliskove spojenia.
Reply on: Vladimír #5936:

Podla mna ta kapacita chybat bude. Neviem, ci bolo pri tom vsetkom zohladnene aj to, ze pocas skolskeho roka pojde L13 zo stanice 20 - 30 studentov medzi 9,00 - 11,00. Sam to vidim na L17.
A co sa tyka spicky, tak dva doterajsie spoje za hodinu zo stanice - 6:33 7:13 a 7:33 su preplnene uz na stanici!!!

Niekto moze argumentovat, ze spoj pojde k univerzite kazdych 10 minut v spicke... to je v pohode, ale preprava studentov na ZU je narazova vzdy 30 minut pred zacatim vyucovacieho bloku...
a dovod? vacsinou tak prichadzaju spoje do Ziliny a ani student nema toho casu taaaaak vela, ze pojde z domu o hodinu skor, aby prisiel do ZA este predchadzajucim spojom a mohol stihnut prazdnejsiu L13.

a ten cestovny cas medzi ZST a ZU u L13 mi vychadza 20 minut.

Ale uzavriem to...
interval L4/14 a L3/13 v spicke kazdych 10 minut a v sedle kazdych 20 je dost malo...

-bud sa prida L5 jasenova - sturovo nam.- postova - obchodna-matice slovenskej a spat, alebo by sa mala pomoct minimalne L13 a to v intervaloch spicka 8, sedlo 15minut.
Cestovny cas v useku Zilinska univerzita a zastavkou Pod hajom je 2 minuty. Skratil by som ho na 1 minutu. ked L13 bude zacinat na matice slovenskej, zda sa mi 7 minut na zastavku Pod hajom dost dlha doba... a useky Jasenova - hlinska su vsetko dvojminutove.. takze to meskanie, keby vzniklo, by urcite dohnal...

Skratenim toho dvojminutoveho useku by sme ziskali 1 minutu

Tiez by som skratil z troch minut na dve minuty usek Matice slovenskej a zastavkou fatranska - kedze spoj z vychodzej zastavky ide vcas, 2 minuty na zdolanie jednej krizovatky by mu mali stacit...

...a mali by sme dalsiu minutu k dobru.
Reply on: Vladimír #5936:

Ten prepad na Hlinách je ešte výraznejší, lebo po strate L5/15 stratia Hliny priame spojenie s nemocnicou, nákupnými centrami na Ul. Vysokoškolákov a Vlčincami IV a I. Teda ten prepad ponúkanej kapacity smer Centrum -> Hliny je výrazný, lebo dnes v špičke je 11 a v sedle 7 spojov za hodinu, návrh v špičke len 6 a v sedle 3 spoje za hodinu! Myslím si, že to nepotrebuje komentár.
Okrem iného nerozumiem, prečo všetci majú ísť do centra na okruh, keď sa urbanisticky Hliny, Vlčince a Solinky vyvinuli so službami natoľko, že centrum ani nepotrebujú. Preto tam medzi nimi premávala ešte donedávna L5, ktorá sa centrálneho okruhu dotkla len na Štúrovom námestí. Aj pri budovaní trolejbusovej dopravy medzi sídliskami Solinky a Vlčince sa zdôvodňovalo, ešte užším spojením týchto sídlisk, teda aj kratším spojením medzi nimi. L5, ktorá bola v tvare písmena U sa zokruhovala a z prevádzkových dôvodov protismerná linka na okruhu dostala č. 15. Podľa nového majú byť cestujúci sťahovaní na okruh do centra, zaťažovať ho, okrem toho tam ani nepotrebovali ísť, a to len preto, aby sa dostali na miesto určenia v tomto urbanistickom celku troch sídlisk v ktorom žijú. Navrhovaná L13 je pre obyvateľov Hlín slabá záplata.
Reply on: Vladimír #5938:

Vladimir, ten navrh kt. tu bol prezentovany minuly tyzden som prijal, i ked som sa z toho musel aspon jednu noc vyspat a nechat si ho prejst hlavou.

Ty si ale spominal, ze moze vzniknut situacia na okruhu, ked pojdu L4 a L14 z nejakej zastavky v priebehu par minut spolu a potom dlhsie nic. - ak by sme zobrali moznost, ze L4 a L14 pojdu na okruhu protismerne. Ano, je to tak.
Uvedomujem si, ze nevidim do veci tak ako ty a ze vela veciam ani nerozumiem, len sa snazim, aby L4 a L14 premavali tak ako som pisal v prispevku 5937.

Pocas pozerania vecerneho filmu som si trochu pisal cestovny poriadok pre L4 a L14 a vyslo mi toto:

L4:
Fatranska - 9:13 33 53
Spanyolova - 9:05 25 45 (-spoj z fatranskej 9:53 tu bude 10:05)
Policia - 9: 09 29 49
zst - 9: 14 34 54
kosicka - 9: 00 20 40
fatranska - 9: 10 30 50

-cestovny cas zst-fatranska je 16 minut
- jedna jazda trva 37 minut

L14:
fatranska - 9: 07 27 47
kosicka - 9: 17 37 57
zst - 9: 02 22 42 (-spoj z fatr. 9:47 tu bude 10:02)
policia - 9:07 27 47
spanyolova - 9: 11 31 51
fatranska - 9: 04 24 44

-cestovny cas zst-fatranska je 22 minut
- jedna jazda trva 37 minut

Interval spolocnych odchodov zo zastavky fatranska L4 a L14 je: 6/14/6/14 minut
-pre obyvatelov Vlciniec to bude castejsie spojenie s centrom ako doteraz

Interval spolocnych odchodov zo zel.st. je:
8/12/8/12 minut
- pri mnou urcenych odchodoch z fatranskej som sa vyhol intervalu 10/10/10/10 -keby som ho pouzil, na zst by sa stretli vzdy obe linky, len kazda z inej zastavky
- keby som pouzil interval odchodov z fatranskej 14/6/14/6 - opat by sa linky stretli na ZST.

Interval spolocnych odchodov zo zastavky policia je:
2/18/2/18 minut
-L14 prejde usek policia-fatranska za 17min, L4 za 21 minut
- niekde sa tie protismerne linky obchadzat musia....
Este sa chcem spytat, ci nebude ponechana L1 len pre vozidla iduce z Vlciniec do vozovne (vecer, alebo po spicke). Takto by namiesto neproduktivnej manipulacnej jazdy sa mohol cestujucim ponuknut dalsi spoj. Alebo budu mat navrhovane linky zo Soliniek a Vlciniec niektore posledne spoje ukoncene aj v centralnom okruhu?
Ako az teraz vidim, medzitym pribudol dalsi zaujimavy navrh.
Chcem sa vyjadrit k navrhovanym trasam tr. liniek.
Ak by sa predlzila dnesna trasa L4 zo Soliniek az po zast. Matice slovenskej, tak by to bolo zlepenie navrhovanej L4 a L13. Cestujuci na trase dnesnej L4 by si nemuseli zvykat na nic nove, pre niektorych by odpadlo neprirodzene furikovanie po centralnom okruhu. Smerovanie ostatnych liniek by malo byt take, ako napisal Valec. Takto bude viacej moznosti bezprestupoveho cestovania.
Tym, ze navrhovane L13 a L4 po ich zluceni uz nebudu musiet absolvovat uplne cely centralny okruh, usetri sa na jednom spoji L4, alebo L13 pol kilometra. Ak by mali za den po 70 spojoch, tak sa usetri 70 km, ktore by bolo vhodne investovat do atraktivnejsieho intervalu (15 min.) medzi rannou a popoludnajsou spickou. Navrhovany 20 minutovy interval v tomto case (aj ked mozno kapacitne postacuje) urcite nie je dost atraktivny a tazko prilaka dalsich cestujucich.
Reply on: marek #5937:
Jéééj... a dostali sme sa k pôvodnému návrhu. Juraj to tu síce nespomenul, ale autori návrhu tieto linky pôvodne navrhovali PRESNE TAK ako Ty teraz.

Mám taký pocit, že sme po dlhom hádaní našli optimum pre všetkých 🙂
Reply on: Vladimír #5936:

Vladimir, ten navrh, kt. tu bol prezentovany asi pred tyzdnom je naozaj vynikajuci. malo liniek T-busov, castejsie vedenie spojov,...
Takto sa na to mozem pozerat ako pracovnik DPMZ, i ako fanusik MHD.

Len z hladiska cestujuceho by som nejake namietky mal...
Cestujuci su naozaj velmi navyknuty na trasu L4 v useku:
...- policia - hurbanova - zst-stefanikovo-predmestska-...
ale aj na opacnu stranu daneho spoja ...-predmestska-stefanikovo-zst-hurbanova-policia-...
Zda sa mi totiz,ze linka ide na zastavky v takom poradi, ako ich ludia aj vyuzivaju...
Cize ludia z vlciniec do mesta pridu najrpv na zastavku stefanikovo a zst, kto ide do mesta na pesiu zonu moze vystupit aj na stefanikovom namesti... a kto chce ist na Sturovo namestie z predmestskej, mal by ist pesi, ved je to len kusok...

Neviem, ci som spravne vysvetlil co chcem teraz navrhnut...

trasa L4a L14:
L4
Fatranska - matice slovenskej-obchodna- CaM- postova- vysokoskolakov-spanyolova- sturovo- policia- hurbanka- zst-stefanikovo- predmestska-kosicka -CaM- obchodna- matice slovenskej-fatranska

L14
Fatranska - matice slovenskej-obchodna- CaM-kosicka- predmestska- stefanikovo - zst- hurbanka- policia-sturovo- spanyolova- vysokoskolakov- postova -CaM- obchodna- matice slovenskej-fatranska

Takto by sme mohli byt spokojni vsetci. Z vlciniec by sa islo okolo tesca hned na stanicu a zo stanice by sa islo hned na vlcince. linky by jazdili aj okolo nemocnice, aj po celom okruhu.
Vladimir a Juraj, co vy na to?
Reply on: marek #5932:
Ak mi ozaj záleží, aby som vlak stihol, tak si pri navrhovanom 5-10min. intervale vyberiem taký spoj, aby som sa nedostal do časovej tiesne.

Ale dobre. Keď už musia byť 4/14 protismerné a tým ponuka spojov zo severnej časti centra na Vlčince administratívne skresaná na polovicu (na Štefánikovom, stanici ani na Hurbanovej NIKTO na L4 v opačnom smere čakať nebude), bolo by na mieste skrátenie navrhovaného intervalu aspoň o jeden stupeň, t.j. 8 min. v špičke a 15 min. v sedle.

A vôbec, ešte stále mám dosť obavy z niektorých prepadov ponúkanej kapacity:
Centrum -> Hliny: dnes v špičke 8 a v sedle 5 spojov za hodinu, návrh v špičke 6 a v sedle 3 spoje za hodinu
Centrum -> Vlčince: dnes v špičke 14 a v sedle 7 spojov za hodinu, návrh v špičke 12 a v sedle 6 spojov za hodinu.

Bude stačiť len pravidelný interval? Nebude chýbať kapacita? To je otázka...
Ahoj sofer z L26, ktora vcera odchadzala z Kamennej - Idea o 18:10, chceli by sme ti podakovat za zvezenie.

DIKES tinka a hiro ?
Reply on: marek #5933:
..presne tak, si moj clovek ? s tou L4,14 suhlas.. a s tym pesibusom tiez. Ked clovek moze, mal by chodit peso a to najme ked vie, ze vyuzivanim MHD casovo toho moc neusetri. Na zastavke ZU je ten problem, ze treba obchadzat celu skolu, aby si sa k nej dostal, co samozrejme zaberie niekolko minut. Som si to stopol a zistil som napriklad, ze z Obchodnej na zast ZU usetris pri vyuziti MHD v priemere asi 1 minutu casu, ale prides o 10 SK:-) . Mnohi studenti to robia aj tak, ze vystupia na Obchodnej a vyjdu si na kopec peso a stoji ich to namiesto 12SK 10 SK (Zel.stanica - Obchodna). Ale na druhej strane sa MHD oplati vyuzivat, ked je silny mraz, alebo je nasnezene a nie su odhrabane cesty a chodniky, alebo ktosi potrebuje preniest vela batozin....
Reply on: Vladimír #5931:
cestujuci zase nie je az tak sprosty... skor lenivy ak sa necha dalsich 10 minut krutit po meste...

A studenti z univerzity chodia na stanicu vacsinou pesi... ja osobne cestu stiham za 26 minut. terajsia L7 za 17 minut, +2minuty cesta k zastvake +1minuta cakania na spoj= 20 minut... minimalne
Som presvedceny, ze sa cestujuci vyserie na krutenie sa po okruhu len z dovodu tradicie...

Vsetci co idu na stanicu - bus, vlak sa vacsinou ponahlaju. Takze ak student nastupi na Obchodnej aj s batohom s tym, ze mu ide o niekolkominut spoj, urcite ho potesi, ak sa na stefanikovo namestie dostane o 10 minut neskor!!!!

A preco by mali cestujuci prestupovat na Predmestskej? kvoli jednej zastavke?

A z druheho hladiska... ked cestujuci rano nastupi na spoj MHD, skor si vytrpi to koliecko od stanice cez Hurbanku, policiu a sturak na Vlcince...

Podla mna by bolo pre cestujuceho idealnejsie:
L3 a L13 v protismere hod.ruciciek
L4 v protismere
L14 v smere
L16 v protismere

urcite ma za to Vladimir "ukrizuje" ale L4 by bola idealna pre cestujuceho v protismere hod.ruciciek.


Dalej by som rad upozornil, ze aj na zastvake Kosicka Tesco Hyp. dochadzalo k prestupom studentov z primestskych autobusov na L17. Preto by som bol rad, keby sa v danej casovej polohe viedla L4 s odchodom z kosickej na smer VL xx:38 ( xx:40) a na zastavke matice slovenskej by dve minuty po odchode L4(smer fatranska) zacinala jazdu L13 smer ZU... vzhladom k prestupnej tarife si student prestupi, ako by mal slapat na ten "blby" kopec....
Reply on: Jozef #5930:
Ja by som to povedal tak priamo a možno až sprosto - cestujúceho, ktorého vo vozidle už máme, nemusíme lákať do vozidla. Teda ho môžeme aj proti jeho vôli trochu pokrútiť po meste. Ale som presvedčený, že pri nastupovaní platí prísna logika tradície a kto raz na svojom nástupišti spoj nenájde, bude veľmi kričať. Ak si mám vybrať, či cestujúceho z Vlčiniec pokrútiť po meste alebo ho učiť nastupovať domov smerom od Vlčiniec, jednoznačne volím prvú možnosť. Považujem za krajne nešťastné, aby L4 jazdila v protismere hodinových ručičiek a tým pádom sa na Vlčince nastupovalo pri stanice ako doposiaľ na Hájik. Toto by cestujúci nikdy nepochopili. Riskoval by si preplnené trolejbusy na Vlčince, ktoré stoja v "prirodzenom smere" a poloprázdne trolejbusy, ktoré stoja v smere "neprirodzenom". Taktiež už Valec naznačil, že ak sa budú linky z jedného sídliska točiť vzájomne protismerne, takmer s úplnou istotu Ti vznikne bod, kde sa stretnú a teda bod, kde raz za čas prídu dva trolejbusy naraz a potom zas dlho nič.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.