Ak mate system liniek odvsadial vsade priamo, tak vam matica prepravnych vztahov vyrazne pomoze pri upravach linkoveho vedenia. Ak zistim, ze vela ludi cestuje zo Zastrania do Rosiny, alebo inde z A do B, mozem im zaviest priamu linku. Ale ak mam system liniek "vsade mi ide len jedna a musi sa prestupovat" (cize povodny navrh AVTD), potrebujem aj tak maticu prepravnych vztahov, alebo mi staci (napriklad vahou zvazeny) udaj o tom, kolko ludi sa v danu hodinu vezie danym ramenom danej linky?
Navyse, aj ked pri pausalnom listku nieje pocet jazd obmedzeny, vacsina ludi aj tak stale cestuje iba z domu do prace/skoly a spat. Je chore si mysliet, ze zrazu za vsetci zacnu od rana do vecera vyvazat v busoch lebo je to zadarmo.
Porovnavajte sa napriklad s Presovom, ktory ma viac obyvatelov a menej dotacii (50 milionov rocne od mesta) a pritom to tam funguje. Myslim, ze podmienkami, obyvatelstvom atd. sa bude Presov blizit Ziline viac ako Praha alebo Hannover. Preco ste si vybral prave prehnane dotovanu Prahu?
A este by ma zaujimal vas nazor na moj prispevok #4506. Teda, ci povazujete lepsie obmedzenie piatimi zastavkami, alebo radsej desiatimi minutami, pricom kazda medzizastavkova vzdialenost obdrzi oficialnu minutaz, z ktorej sa to bude vypocitavat.
4. DPMZ ma v autobusoch vahove cidla, ktore vedia tiez zistit, aj ked nie so 100% presnostou, kolko a kde sa nastupuje, ale kvoli pracnej udrzbe a spine na cidlach zazratej bude radsej buzerovat ludi vyberanim karty pri kazdom nastupe do vozidla.
A preto vam cestuje stale menej ludi a preto obmedzujete dopravu.
Len tak naokraj. V Presove buzeracia nieje, trzby rastu a doprava sa ide posilnovat. Ale samozrejme, je to socialisticke...
Juraj, predsa vsetci vieme, ze su k dispozicii dva zakladne sposoby dlhodobej tarify:
1) cipova karta, ktora obsahuje nabite Sk, z ktorej sa odcitava pri kazdej jazde ista suma
2) mesacnik ci stvrtrocnik, v ktorom za istu sumu penazi nechame ludi jazdit neobmedzene.
Pre ludi, ktori cestuju nepravidelne, a pokial mozno len jednou linkou, je vyhodnejsie 1). Pre ludi, co jazdia denno-denne, a to aj viacerymi linkami, je vhodnejsia volba 2). Ja som za to, aby v kazdom DP dostal cestujuci vybrat, co mu lepsie vyhovuje. Ale ak by mal niektory DP mat len jednu z tychto dvoch moznosti, myslim, ze znacne lepsia je pre POUZIVATELOV moznost 2).
Spravne, ked budem dostavat rocne dva a pol miliardy korun ako Praha, budem sa s nou porovnavat.
Ale ralne. Porovnavam sa napr. s Hannoverom, kde plati rovnaky system do a nad 5 zastavok ako v Ziline a zaroven s MHD v porovnatelnom meste B.Bystrici. Kazdy by si radsej vybral ten Hannover. Aj ja.
Neporovnavajte sa s predajcami jogurtov ci prevadzkarmi lyziarskych vlekov. Porovnavajte sa s poskytovatelmi MHD v inych mestach. Porovnavat permanentku na vlek a permanentku na MHD je dost nefer, nemyslite?
Trochu porozmyslaj, co by to dalo. Ano, na to, aby som videl, ci medzi niektorymi zastavkami nie je vozidlo cestujucimi , resp. ich vahou pretazene to staci, ale to je pre optimalizaciu dopravy len jeden nepostacujuci udaj.
Nielen v Ziline, ale vsade na svete je na to potreba matica prepravnych vztahov. Ta sa da zistit viacerymi sposobmi.
1. Nijako, u tych, co na to kaslu.
2. Jednorazovym prieskumom, kde sa cely den odovzdavaju listocky scitacmi pri nastupe, pri vystupe a potom sa 2 mesiace pracne rucne rozdeluju listocky do krabi a po ich scitani sa zisti, odkial a kam, kedy a kolko cestujucich slo. Ak sa netrafi naozaj uplne priemerny den v roku, je to k nicomu. Je to nakladne a da sa to robit max za 5 rokov.
3. DPMz ma softver, ktory vie za niekolko desiatok sekund zistit nielen to, kde cestujuci nasupuju, ale podla tzv vratnej cesty napr popoludni z roboty aj to, kde vystupuju. A to bez toho, aby robil narocnu celodennu kampan minimalne s 220 ludmi scitacmi. A naviac zistime, kade a kedy najcastejsie cestuju nie vsetci cestujuci bez rozdielu, ale aj zvlast dochodcovia, ziaci atd.
Ja som tiez proti buzeracii. Ale som proti, aby sme boli prvi. Nech ju zrusia na lyziarskych vlekoch, co si tam ma kto buzerovat ludi oznacovanim bodov, nech to zrusia v saunach a na plavarnach, co si tam maju odratavat, ci som minul alebo prekrocil pocet saunovani alebo navstev bazenov, a v Tescu ci mi maju preratavat v kosiku jogurty, nech vsetci platia rovnako len za dva a nech ma neotravuju preratavanim, v taxiku nech ma neotravuju taxametrami, nech vsetci platia za 3 kilometre a bude to super a aj nech su stare dobre socialisticke mesacniky, kde vsetci platia rovnako "vsjo ravno" ci mesacne prevezie 80 alebo 200 jazd... a nakoniec, naco to vsetko je! Urobme to tak, ako to maju v ukrajinskom Dnepropetrovsku. Kazdy podnik povinne odvadza na MHD 10% z minimalnej mzdy a vsetci sa vozia zadarmo! A podla toho to tam aj tak vyzera. Bol som tam, videl som to na vlastne oci a vozil som sa. Komunisticky system podla hesla - kazdemu nie podla zaplatenia ci zaskuh, ale podla potrieb. Dakujem, neprosim...
Hodnota premennej "pocet zastavok" nekoreluje tak dobre s hodnotou "kilometricky prejdena vzdialenost", pretoze zastavky su v nerovnakej vzdialenosti. Podstatne lepsie s tym moze korelovat "jazdna doba", pretoze tam sa da krasne stanovit, ci na dalsiu zastavku je to minuta, dve, tri, alebo styri minuty.
Urcite je spravodlivejsie (ak uz berieme spravodlivost cestovneho ako zaklad), ak poviem, ze z Mostnej na Hlinsku je to jedna minuta, zatialco z Mostnej na Policiu tri minuty, nez ak poviem, ze Mostna-Hlinska i Mostna-Policia su jedna zastavka, tym padom rovnako dlhy usek, tym padom ta ista tarifa.
A tie obavane diskusie, co je spravny cas - tomu sa da zabranit jednoducho. Proste zverejnim na CP cas do vsetkych zastavok na trase, a smerodatny bude tento udaj, zverejneny na zastavkovom CP. Tak ako je to v Presove.
Znamenalo by to menej starosti pre cestujuceho a jednoduchsie cestovanie. Preco si myslite, ze by "zlavnena prestupna tarifa" (coz je banskobystricky nepodareny hybrid medzi neprestupnou a casovou) bola vyhodnejsia a menej komplikovana pre cestujuceho, ako klasicka prestupna casova tarifa, znama napriklad z Bratislavy, Prahy alebo Presova?
Nie celkom presne tak to bolo. Hovorilo sa, ze spravodlivejsia je tarifa podla zastavok /pri casovej by to bolo napr. zo Zil.Lehoty nevyhodnejsie/, naviac tato tarifa potlaca snahy vytvarat zastavky kazdych 300m, co je aj z prevadzkoveho a technickeho hladiska menej narocne. Zastavkova tarifa je pre cestujuceho vyhodnejsia preto, lebo este pred jazdou si vie odratat trasu uplne presne a ta je aj dodrzana, ci vozidlo meska alebo nie. Pri casovej vzdy budu diskusie, co je spravny cas v cestovnom poriadku alebo v skutocnosti a to aby cestujuci stale nosil so sebou cestovny poriadok.
A doteraz boli len 2 moznosti: Bud tarifa zastavkova ALEBO casova. DPMZ dovybavuje vozisla novymi palubnymi pocitacmi, ktore umoznuju obe veci SUBEZNE. Teda bude moct ostat aj zastavkova tarifa a zaroven sa bude moct sledovat cas urceny na dobu prestupu. Pri cisto casovej tarife by sa listok ani karta uz nemohli oznacovat a nebol by prehlad o tokoch cestujucich, pri SRG 3000 sa aj pri druhej jazde na prestupe karta oznaci a ak bude cas v norme, odrata sa mensia ciastka /alebo aj nic/, ak sa doba prekroci, automaticky odrata novu celu jazdu.
I ked ma napadlo, ze aj tak to nemusia byt casove listky s istou dobou platnosti, ale nieco ako maju niektore SAD-ky - prestup do x minut za 1 Sk a pod.
No a predpokladany zaver ma niekolko variant. Vsetky vychadzju z minimalnej dopravnej obsluznosti, ktora je pre taketo malinke obce 6 parovych spojov cez pracovny den a 3 cez vikend.
Prva hovori o tom, ze si obec dohodne dopravu podla zakona s VUC a SAD. Ako, do toho DPMZ nic nie je, lebo sa nestara ani o to, ako si dopravu zabezpecuje obec Divinka, Terchova ci ine.
Druha hovori o tom, ze VUC si moze vybrat a dotovat vyhodnejsieho dopravcu, ktorym teoreticky moze byt aj DPMZ, vtedy by boli uhradzane naklady vo verejnom zaujme minimalne v useku stara-nova Mojsova Lucka, avsak len v minimalnej obsluznosti, pricom dalsie pozadovane spoje by musela obec Mojs platit DPMZ. Pre DPMZ by vsak bolo aj z dovodu dlzky trasy, stavu komunikacie a problememi so zimnou udrzbou radsej tuto dopravu zabezpecovat po novej komunikacii, napr predlzenim l.c.30 z Vrania.
Tretia teoreticka varianta moze byt taka, ze v obci uskutocnia referendum o pricleneni sa k Ziline a dopravu bude zabezpecovat DPMZ z rozpoctu mesta priblicne podla predchadzajucej varianty.
Nikoho ani vo sne vtedy nenapadlo, ze to bude trvat skoro 12 rokov. odvtedy sa podstatne zvysilo financovanie MHD mestom Zilina, v zaciatkoch to bolo sumou cca 350 Sk na obyvatela, dnes je to skoro 1000 Sk na obyvatela. Pri pocte obyvatelov Mojsa cca 460 to vychadza, ze obec mala tiez prispievat na MHD cca 150 tis Sk rocne, dnes skoro pol miliona rocne. Za celu dobu nezaplatila ani korunu, naopak, este si "rozkazovala", kdedy a kade maju autobusy l.31 ist alebo zachadzat.
Hoci kolaudacne rozhodnutie na novu cestu nadobudlo pravoplatnost 7. juna a obez mala dzentlmensky ihned oznamit DPMZ, ze dohoda bola konecne naplnena, pekne listom podakovat za dlhorocne gratis sluzby a zacat si zabezpecovat dopravu podla zakona, nastal stav mrtveho chrobaka. Tak teda musel konat DPMZ, prestat z penazi danovych poplatnikov mesta Ziliny sponzorovat uplne samostatnu obec, s ktorou nic nema, a konat tak, aka je skutocnost - a to, ze posledna zastavka, ku ktorej ma prepravne povinnosti, ke pri Kafilerii na dovoz a odvoz zamestnancov.
Obec Mojs nikdy nebola a nie je sucast Ziliny, je obec ako kazda ina, napr Bela, Kolarovice alebo Cicmany, teda zo zakona tam ma dopravu zabezpecovat VUC so SAD.
Povodny originalny a jediny prijazd do Mojsa bol st.cestou III.tr od Gbelian, co bolo pre Mojsanov do Ziliny obrovsky kus a zachadzka. Preto vacsina ludi si zvykla prechadzat po mostiku do starej uz zatopenej Mojsovej Lucky, ktora bola sucastou Ziliny a bola tam l.c.31. A kedze vtedy za sociku bolo vsetko statne, aj dotacie, nikto si nelamal hlavu nad nakladmi alebo inym riesenim.
Ked Vodohospodarska Vystavba budovala Vodne dielo Zilina, obec Mojs si ako podmienku, resp. odskodnenie za dlhorocnu stavebnu uzaveru v obci dala do poziadaviek vybudovanie novej komunikacie skratkou povedla pravobreznej hradze do Ziliny, kade mala byt vedena primestska linka SAD. Kedze tak malo byt zanedlho, DPMZ uzavrel s obcou nepisanu dzentlmensku dohodu o tom, ze strpi a bude zabezpecovat dopravu obyvatelov Mojsa linkou 31 do doby vybudovania tejto novej komunikacie.
DPMZ si dal spracovat velmi podrobnu analyzu kompletnej matice prepravnych vztahov, so zdrojmi, cielmi a poctami cestujucich. Navrhnute su aj varianty uprav liniek trolejbusov aj autobusov. Niektore su na terajsi stav trolej siete, niektore s potrebnou otockou niekde pri zimnom stadione a s prepojenim Tajovskeho s Pod Hajom. Linka 28 bude presmerovana z Vlcincov priamo na Kamennu, az ked sa dobuduje krizovatka a most pri Vahostave. Od noveho r.2006 s vysokou pravdepodobnostou bude zavedena prestupna tarifa, na zaciatku pre cipove karty nad 5 zastavok.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Papyr