Reply on: Papyr #2221:
Nechcem miešať hrušky s jablkami. Samozrejme že každý kto využíva MHD vie zhodnotiť, ktorý systém je lepší. Aj mne vyhovoval systém, keď som mal časový predplatný lístok a presúval som sa po meste ktorýmkoľvek prostriedkom neobmedzene. O tých jednorazových lístkoch som si roky dozadu nemohol spomenúť či vlastne boli niekedy prestupné. Teda neboli. Nespomínam si, ale ani z toho obdobia po zavedení AVTD, žeby sa navrhovali prestupné jednorazové lístky. Vtedy im v tom nič nebránilo. Vladimír tu spomínal, že sa nevyužila šanca na prestupné lístky pri zavádzaní elektronických označovačov. To sme však už boli v roku 1999. O tie jednorazové lístky by podľa môjho názoru ani tak nešlo, skôr ide o tie predplatné, čiže pre stálych zákazníkov.
Ešte sa vrátim k tej AVTD. Tam zarazilo, keď si tak stroho napísal, že "nič z toho nemáte". Nemohol som s tým súhlasiť, lebo neboli tam len tie dve veci tarify a linky, ale celý rad iných vecí. Čiže ak sa začal potom podľa AVTD stavať trolejbusový systém, tak aspoň jeden bod bol splnený. Z tohto obdobia mám ešte podklady a viem posúdiť čo bolo myšlienkou celého projektu, prečo sa spracoval tento projekt, čo sa splnilo a od čoho sa odklonil. Jedna vec je istá, že bola to významná udalosť pre MHD v tom období, z ktorej mnohé by sa dalo použiť aj dnes.
Papyr
Zase miesas fakty. AVTD samotnym trasovanim liniek bola navrhnuta tak, aby najvyhodnejsi tarifny system bol prestupny. Tento prestupny system bol vsade v Ceskoslovensku k dispozicii pre pravidelnych zakaznikov, co si kupovali mesacne a kvartalne listky. DPMZ nielenze nezaviedol prestupne jednorazove listky, ktore mali byt zavedene (v Ziline nikdy neboli), ale este aj zrusil mesacne a stvrtrocne listky a zaviedol miesto nich vykonove predplatene karty. Cize system, ktory od zaciatku proklamuje malo liniek, nizke intervaly a viac prestupov, nahle zacal fungovat v podmienkach, kde za prestup plati nielen nahodny cestujuci s papierovym listkom, ale aj pravidelny pouzivatel MHD, ktory doteraz mohol prestupovat volne. A toto je ta zhovadilost sucasneho zilinskeho stavu, ktoru tak kritizujeme. Okrem ineho to bol prave tento tarifny system, ktory vyvolal tvorbu mnozstva liniek s dlhym intervalom, cize narusil povodnu ideu AVTD.
O Presove sa teraz nerozpravame, ten nikdy nemal AVTD a autobusovych liniek (aj priamych s dlhym intervalom) ma dost vela. Ale napriek tomu, ze DPMP nikdy neproklamoval ziadnu redukciu liniek so zahustenim intervalu a zvysenim poctu prestupov (ako ZA v roku 1998), nadalej ma pre stalych zakaznikov CASOM obmedzene listky a pripravuje aj papierove jednorazove listky obmedzene CASOM. Tie tam este nefunguju len preto, ze od augusta doteraz nestanovil VUC maximalne ceny, mesto nestanovilo, kolko bude po zruseni statnych dotacii doplacat (zatial sa proti tomu len ozvali, ale nic podstatnejsie neurobili), takze DPMP nevie, ake ma a moze nasadit ceny, takze stale plati stara tarifa z dob mechanickych strojcekov.
Takze suma sumarum:
Zilina: oficialne system "malo liniek, huste intervaly, viac prestupov", realne paskvil,
za prestup
pravidelny cestujuci PLATI,
nahodny PLATI
Presov: system "viac priamych liniek, redsie intervaly, menej prestupov",
za prestup
pravidelny cestujuci NEPLATI,
nahodny PLATI (vsetko az na cenu listka je od 09/2004 pripravene na system NEPLATI).