Prímestské linky čiastočne nahradia pôvodnú samostatnú zlatomoraveckú MHD.
Z mapy slovenských prevádzok mestskej hromadnej dopravy s posledným pracovným dňom mesiaca marec zmizla malá MHD v meste Zlaté Moravce. MHD v tomto meste v posledných rokoch zabezpečoval dopravca Arriva Nitra na základe zmluvy s mestom na troch autobusových linkách v rozsahu okolo 21-tisíc km/rok, pričom od roku 2023 bola premávka na týchto linkách po zrušení troch nedeľných spojov a jedného sobotného už len v pracovných dňoch. Ťažisko MHD tvorila okružná linka 101, ktorá premávala zo železničnej stanice cez mesto do mestskej časti Chyzerovce a späť. Linka 102 zabezpečovala v časoch začiatkov a koncov pracovných zmien návoz a odvoz pracovníkov závodu Danfoss (bývalý Calex) a linku 104 tvoril jeden ranný pár spojov pre mestskú časť Prílepy. Vozidlový park bol tvorený jedným čiastočne nízkopodlažným 9,5-metrovým midibusom SOR, niektoré spoje vykonávali aj autobusy z prímestskej dopravy.
Hoci zmluva s dopravcom na prevádzkovanie MHD bola uzavretá až do konca apríla 2025, premávku MHD sa mesto rozhodlo zastaviť už k 1. aprílu 2024. Od tohto dátumu niektoré z pôvodných spojov MHD nahradia vybrané spoje regionálnych liniek dopravcu Arriva Nitra objednávaných Nitrianskym samosprávnym krajom, ktoré po novom obslúžia aj zastávky v Prílepoch a pri Danfosse. Mestskú časť Chyzerovce budú obsluhovať existujúce prímestské linky. Mestské spoje okružnej linky 101 zanikli bez náhrady. Mesto dôvody zrušenia MHD bližšie nekomunikovalo, dá sa však predpokladať, že ide o snahu mesta o zníženie výdavkov na zabezpečenie dopravnej obsluhy mesta.
Za prevádzku doterajšej MHD zaplatilo mesto napríklad v roku 2022 dopravcovi úhradu vo výške 58 454 €. Po novom za rozšírenú obsluhu zastávok na 10 spojoch regionálnych liniek mesto dopravcovi zaplatí 626 € bez DPH mesačne (7 512 €/rok). Zmluva na zabezpečenie tejto obslužnosti bola uzavretá s platnosťou do konca februára 2025.
Doplnené: Začiatkom apríla mesto Zlaté Moravce uzavrelo aj zmluvu o preprave osôb so súkromným dopravcom Štefan Hudec - Tornádo, ktorý bude v pracovných dňoch zabezpečovať jeden ranný spoj zo Železničnej stanice k Poliklinike a na Dlhú ulicu 8-miestnym minibusom za odmenu 20 €/spoj. V prípade veľkého návalu cestujúcich bude spoj vykonaný opakovane. Zároveň vedenie mesta informovalo, že MHD bola zrušená pre nezáujem cestujúcich. Podľa vykonaného prieskumu boli spoje MHD využívané priemerne tromi cestujúcimi.
Zaniknutá MHD v Zlatých Moravciach bola už len zlomkom jej niekdajšieho rozsahu. V 90. rokoch 20. storočia tvorilo MHD päť liniek, ktoré obsluhovali aj Žitavany (do roku 2002 mestská časť Zlatých Moraviec) a susedné Machulince. Pri postupnej redukcii výkonov v prvých rokoch 21. storočia sa zlatomoravecká MHD vtesnala do hraníc mesta. Postupne sa zmenšoval aj vozidlový park, ktorý v 90. rokoch tvorili autobusy Karosa B 731/732. Pôvodné Karosy nahradila po roku 2008 jedna Karosa B 732 pôvodom z bratislavského Slovnaftu (kde v tom čase zabezpečovala dopravu vtedajšia SAD Nitra) a tiež aj jazdený autobus Van Hool New A330 pôvodom z Holandska. Posledná obmena vozidlového parku MHD prebehla v roku 2021, kedy bol Van Hool nahradený jazdeným midibusom SOR BN 9.5 z Nitry.
Moravčan