V uplynulom približne roku prebehla masívna obnova vozidlového parku regionálnych autobusov na väčšine Slovenska.
Regionálna autobusová doprava na Slovensku patrí ku kľúčovým prvkom verejnej dopravy. Vzhľadom na rozmiestnenie osídlení po Slovensku je existencia kvalitnej regionálnej autobusovej dopravy potrebná. Technológia konštrukcie cestovných poriadkov a tarifná integrácia, nadväznosť na ostatné druhy verejnej dopravy, ako aj infraštruktúra sú stále vo viacerých krajoch na slabej úrovni. Ale čo sa týka vozidlového parku, tak jeho kvalita sa zlepšuje, či už vďaka novým zmluvám dopravcov so samosprávnymi krajmi alebo vďaka projektom financovaným z Európskej únie. Za posledné obdobie nastala v celoslovenskom meradle naozaj masívna obnova vozidlového parku, preto sa vám ju pokúsime v tomto článku priblížiť.
Bratislavský samosprávny kraj
V tomto kraji v uplynulom období neprebehlo zaradenie žiadneho nového regionálneho autobusu. Je to však spôsobené tým, že Bratislavský kraj uzavrel s dopravcom ARRIVA Mobility Solutions zmluvu na prevádzkovanie regionálnej autobusovej dopravy už v roku 2021. Zmluva zaviazala dopravcu nakúpiť autobusy s vysokou úrovňou výbavy, a preto okrem dvadsiatky autobusov sú všetky autobusy vyrobené v rokoch 2021 a 2022. Špecifikom tohto kraja je, že všetky regionálne autobusy, ktoré v súčasnosti premávajú, sú čiastočne nízkopodlažné.
Sumár
Typ autobusu | Počet autobusov | Nízkopodlažnosť |
Rošero First FCLEI | 3 | Áno |
SOR CN 10.5 | 10 | Áno |
SOR CN 12.3 | 100 | Áno |
Iveco Crossway LE LINE 12M | 80 | Áno |
Iveco Crossway LE LINE 14.5M | 10 | Áno |
Spolu | 203 | 100% |
Na regionálnych linkách v Bratislavskom kraji premáva 203 (91 %) nízkopodlažných autobusov, ktoré boli vyrobené v rokoch 2021 – 2022.
Trnavský samosprávny kraj
V súčasnosti je územie Trnavského samosprávneho kraja rozdelené do troch oblastí. Dopravu v okrese Skalica zabezpečuje dopravca SKAND Skalica, v okresoch Senica, Trnava, Hlohovec a Piešťany dopravca ARRIVA Trnava a v okresoch Galanta a Dunajská Streda je to SAD Dunajská Streda.
Kým v oblasti dopravcu SAD Dunajská Streda stále prebieha verejné obstarávania na poskytovanie služieb regionálnej autobusovej dopravy na ďalšie obdobie, v prípade okolia Trnavy a Skalice boli na základe verejného obstarávania už uzavreté zmluvy so staronovými dopravcami ARRIVA Trnava a SKAND Skalica.
Dopravca SKAND Skalica by mal podľa prílohy v zmluve zaradiť tri nové autobusy IVECO Crossway 12M, v prípade Arrivy sa nové autobusy stali už realitou. V priebehu posledného približne roka sa zaradilo do premávky 25 nových čiastočne nízkopodlažných autobusov SOR ICN 10,5, dvadsať autobusov SOR ICN 12,3 a 40 vysokopodlažných autobusov IVECO Crossway LINE 12M a 10,8M. Z nich 34 nízkopodlažných autobusov SOR ICN bolo 34 zakúpených vďaka finančným prostriedkom z európskych zdrojov.
Vďaka tejto obnove zostalo v okresoch Trnava, Piešťany a Hlohovec už iba 20 autobusov, ktoré nespĺňajú emisnú normu EURO 6.
Sumár
Dopravca | Typ autobusu | Počet autobusov | Nízkopodlažnosť |
ARRIVA Trnava | SOR ICN 10.5 | 25 | Áno |
ARRIVA Trnava | SOR ICN 12.3 | 20 | Áno |
ARRIVA Trnava | Iveco Crossway LINE 10.8M | 9 | Nie |
ARRIVA Trnava | Iveco Crossway LINE 12M | 31 | Nie |
SKAND Skalica | Iveco Crossway LINE 12M (zatiaľ nedodané) | 3 | Nie |
Na regionálne linky v Trnavskom kraji sa od decembra 2022 zaradilo 85 (25 %) nových autobusov. Podľa zverejnenej zmluvy s dopravcom SKAND Skalica mal aj tento dopravca v decembri 2023 zaradiť do premávky 3 autobusy Iveco, no informáciu, či nové autobusy už prišli sa nám nepodarilo zistiť. V súčasnosti teda najviac nových autobusov premáva v okresoch Trnava, Piešťany a Hlohovec, kde tvoria až 45 % vozidlového parku.
Nitriansky samosprávny kraj
Vo všetkých okresoch Nitrianskeho kraja prevádzkuje regionálnu autobusovú dopravu ARRIVA prostredníctvom svojich dvoch dopravcov ARRIVA Nitra a ARRIVA Nové Zámky. V posledných rokoch začali dopravcovia obnovovať vozidlový park spoločne autobusmi zakúpenými dopravcom ARRIVA Nové Zámky.
V priebehu roku 2023 prebehla masívna obnova vozidlového parku zakúpením 43 kusov autobusov Iveco Crossway LINE 12M LINE. Okrem nich ešte vďaka finančným prostriedkom z Európskej únie dopravca zakúpil 38 kusov čiastočne nízkopodlažných autobusov Iveco Crosssway LE LINE 10.8M.
Dokopy tak bolo zaradených 81 nových autobusov, ktoré umožnili vyradiť väčšinu starších autobusov Irisbus Crossway 12M z rokov 2007 – 2009.
Sumár
Typ autobusu | Počet kusov | Nízkopodlažosť |
Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 38 | Áno |
Iveco Crossway LINE 12M | 43 | Nie |
Na regionálne linky v Nitrianskom kraji sa v priebehu roka 2023 zaradilo 81 nových autobusov (18 %). Aj napriek blížiacemu sa možnému koncu kontraktu sa obnovila takmer pätina vozidlového parku.
Trenčiansky samosprávny kraj
Vzhľadom na neúspešne ukončenú súťaž na prevádzkovanie regionálnej autobusovej dopravy na regionálnych linkách v Trenčianskom kraji nepribudol v roku 2023 ani jeden nový autobus. Predpokladáme, že do vysúťaženia nových dopravcov, ktorí budú prevádzkovať regionálnu dopravu v Trenčianskom kraji po roku 2025 nedôjde k nákupu žiadnych autobusov.
Sumár
Dopravca SAD Trenčín zaradil posledné nové autobusy na začiatku roka 2020. V prípade dopravcu SAD Prievidza vďaka projektu financovanému z prostriedkov Európskej únie boli posledné autobusy zakúpené v priebehu roka 2022. Zaujímavosťou Trenčianskeho kraja je, že okolo 250 autobusov (58 %) premávajúcich na regionálnych linkách nespĺňa emisnú normu EURO 6, teda je starších ako 10 rokov.
Žilinský samosprávny kraj
V tomto kraji prebehli v predošlých rokoch verejné obstarávania na prevádzku regionálnej autobusovej dopravy v oboch častiach kraja. Svoju pozíciu obhájili dopravcovia SAD Žilina a ARRIVA Liorbus.
Dopravca SAD Žilina na konci roka 2023 zaradil do premávky 84 nových autobusov značky Iveco (Crossway LE LINE 12M, Crossway LINE 12M a Crossway LINE 10,8M) a Rošero (FIRST FCLLI). V prípade Liptova a Oravy bolo v priebehu roka 2023 zaradených dokopy 101 nových autobusov SOR (ICN 10,5 a ICN 12,3) a Iveco (Crossway LINE 12M LINE a Crossway LE LINE 12M).
Dopravca | Typ autobusu | Počet kusov |
Nízkopodlažnosť |
ARRIVA Liorbus | SOR ICN 10.5 | 59 | Áno |
ARRIVA Liorbus | SOR ICN 12.3 | 7 | Áno |
ARRIVA Liorbus | Iveco Crossway LINE 12M | 30 | Nie |
ARRIVA Liorbus | Iveco Crossway LE LINE 12M | 5 | Áno |
SAD Žilina | Rošero FIRST FCLLI | 6 | Áno |
SAD Žilina | Iveco Crossway LINE 10.8M | 20 | Nie |
SAD Žilina | Iveco Crossway LINE 12M | 57 | Nie |
SAD Žilina | Iveco Crossway LE LINE 12M | 1 | Áno |
Do premávky na regionálne linky Žilinskom samosprávnom kraji bolo v roku 2023 zaradených celkovo 185 nových autobusov (43 %) z celkového počtu 422 autobusov. Vozidlový park obmenili obaja dopravcovia, takže nové autobusy premávajú v každom regióne Žilinského kraja.
Banskobystrický samosprávny kraj
V Banskobystrickom kraji sa rok 2023 niesol v znamení príprav na nový integrovaný systém, ktorý začal fungovať k 1. januáru 2024. K tomuto dátumu začali platiť aj nové zmluvy s dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorí museli na plnenie nového kontraktu zakúpiť nové autobusy.
Dopravca SAD Zvolen začal s obnovou vozidlového parku už na prelome rokov 2022 a 2023, kedy zaradil do premávky 100 autobusov IVECO Crossway LE LINE v 10,8-, 12- a 14,5-metrovej verzii.
Dopravca SAD Lučenec zaradil nové autobusy do prevádzky až koncom roka. Vďaka finančným prostriedkom z Európskej únie zakúpil 60 nových autobusov IVECO Crossway LE LINE v 10,8- a 12-metrovej verzii.
Sumár
Dopravca | Typ autobusu | Počet kusov | Nízkopodlažnosť |
SAD Zvolen | Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 20 | Áno |
SAD Zvolen | Iveco Crossway LE LINE 12M | 70 | Áno |
SAD Zvolen | Iveco Crossway LE LINE 14.5M | 10 | Áno |
SAD Lučenec | Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 8 | Áno |
SAD Lučenec | Iveco Crossway LE LINE 12M | 50 | Áno |
Na regionálne linky Banskobystrického kraja sa od konca roku 2022 zaradilo 158 nových autobusov. K začiatku roka 2024 teda na linkách IDS BBSK premáva približne tretina nových autobusov.
Prešovský samosprávny kraj
V Prešovskom kraji operujú štyria dopravcovia – SAD Poprad, BUS Karpaty, SAD Prešov a SAD Humenné.
V západnej časti kraja došlo k obnove vozidlového parku dopravcu SAD Poprad, ktorý od konca roku 2022 nakúpil 30 nových autobusov Iveco Crossway vo verziach LINE 10,8M, LINE 12M a LE LINE 10,8M.
V strednej časti kraja vzhľadom na prebiehané verejné obstarávanie v roku 2023 nebol zakúpený žiaden nový autobus. Podľa zverejnenej novej zmluvy dopravca BUS Karpaty zrastený s dopravcom SAD Prešov plánuje v lete 2024 zaradiť viacero nových autobusov.
Vo východnej časti kraja zakúpil dopravca SAD Humenné v roku 2023 12 nových autobusov SOR ICN 10,5.
Sumár
Dopravca | Typ autobusu | Počet autobusov | Nízkopodlažnosť |
SAD Poprad | Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 15 | Áno |
SAD Poprad | Iveco Crossway LINE 10.8M | 7 | Nie |
SAD Poprad | Iveco Crossway LINE 12M | 8 | Nie |
SAD Humenné | SOR ICN 10.5 | 12 | Áno |
Na regionálne linky v Prešovskom kraji bolo od konca roku 2022 zaradených 42 nových autobusov (8 %).
Košický samosprávny kraj
V Košickom kraji prevádzkujú linky regionálnej autobusovej dopravy dvaja dopravcovia – Eurobus a ARRIVA Michalovce.
Dopravca Eurobus v roku 2023 spravil masívnu obnovu vozidlového parku vďaka financiam z Európskej únie. Dokopy dopravca zakúpil 170 nových autobusov Iveco Crossway LE LINE (10,8M ; 12M ; 14,5M). Z celkového počtu 254 nasadzovaných vozidiel na regionálne linky v Košickom kraj sa mu tak podarilo obnoviť vyše polovicu vozidiel.
Dopravca ARRIVA Michalovce taktiež využil možnosť nákupu nových autobusov z financií Európskej únie, vďaka čomu sa mu podarilo v roku 2023 zaradiť do premávky 44 autobusov SOR ICN 12.3 a 10 midibusov Rošero FIRST FCLLI. Podarilo sa mu obnoviť teda približne štvrtinu vozidlového parku.
Sumár
Dopravca | Typ autobusu | Počet kusov | Nízkopodlažnosť |
eurobus | Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 70 | Áno |
eurobus | Iveco Crossway LE LINE 12M | 93 | Áno |
eurobus | Iveco Crossway LE LINE 14.5M | 7 | Áno |
ARRIVA Michalovce | Rošero FIRST FCLLI | 10 | Áno |
ARRIVA Michalovce | SOR ICN 12.3 | 44 | Áno |
Na regionálne linky v Košickom kraji sa v uplynulom roku zaradilo 221 nových regionálnych autobusov. Percentuálny podiel nových autobusov dosiahol až 49 %.
Záver
Vo všetkých krajoch okrem Bratislavského a Trenčianskeho došlo k nákupu aspoň zopár nových regionálnych autobusov. Percentuálne sa najviac nových autobusov zaradilo na linky v Košickom a Žilinskom kraji. V Košickom kraji obnove vozidlového parku pomohli nenávratné príspevky z fondov EÚ, v Žilinskom kraji zase účinnosť nových zmlúv s dopravcami, ktoré zaistili nové technicko-prevádzkové štandardy regionálnej autobusovej dopravy.
Z približne 3300 regionálnych autobusov, ktoré premávajú na prímestských linkách je 775 autobusov (23 %) novozaradených v uplynulom období.
Všetky nové regionálne autobusy sú vyrobené výrobcami Iveco, SOR a Rošero. Všetky nové autobusy autobusy sú klimatizované. Väčšina nových regionálnych autobusov je čiastočne nízkopodlažná (tzv. low-entry), len približne 26 % nových regionálnych autobusov nie je bezbariérových.
Prehľad novozaradených autobusov v regionálnej doprave na Slovensku podľa typov:
Typ autobusu | Počet kusov | Nízkopodlažnosť |
Iveco Crossway LE LINE 12M | 216 | Áno |
Iveco Crossway LINE 12M | 172 | Nie |
Iveco Crossway LE LINE 10.8M | 151 | Áno |
SOR ICN 10.5 | 96 | Áno |
SOR ICN 12.3 | 71 | Áno |
Iveco Crossway LINE 10.8M | 36 | Nie |
Iveco Crossway LE LINE 14.5M | 17 | Áno |
Rošero First FCLLI | 16 | Áno |
Dispecer