Nová vyhláška prináša zmeny v označovaní vozidiel, informovaní cestujúcich, ale pripúšťa aj vyššiu rýchlosť električiek.
Dňom 1. októbra 2020 nadobudla účinnosť vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 254/2020 Z. z., ktorá upravuje vyhlášku o dopravnom poriadku dráh. V rámci MHD má vyhláška dopad najmä na električkové a trolejbusové prevádzky.
Vyhláška prináša viacero noviniek, z ktorých niektoré sú len technického charakteru, ale viaceré pocítia aj cestujúci. Určuje napríklad podmienky výluk na dráhach, označovanie vozidiel a informovanie cestujúcich na zastávkach, ale stanovuje aj jednotné intervaly liniek a termíny zmien v dráhovej doprave. Zavedenie jednotlivých noviniek do praxe však nejaký čas potrvá.
Pri prevádzke trolejbusov a električiek nastávajú dve podstatné zmeny. Na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia sa zvyšuje maximálna rýchlosť na 65 km/h. Pri trolejbusoch vyhláška určuje, kedy sa musia trolejbusy vybaviť zimnými pneumatikami: „Ak je trolejbus prevádzkovaný na pozemnej komunikácii so sklonom 5 % alebo väčším a na vozovke sa nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, je na hnacích nápravách vybavený pneumatikami na jazdu na snehu označenými horským symbolom alebo pneumatikami s vylepšenými trakčnými vlastnosťami v blate alebo čerstvom alebo roztopenom snehu."
Reklamy umiestňované na dráhové vozidlá po 1. októbri 2020 nesmú pokrývať viac ako 10 % celkovej plochy okien.
Výluky na dráhach
Nová vyhláška stanovuje podmienky, za ktorých je možné vylúčiť dopravu na dráhe a tiež podmienky pre náhradnú autobusovú dopravu.
Ak je to technicky možné, bezpečné a účelné, mali by sa opravy, rekonštrukcie a údržba dráh realizovať bez vylúčenia dopravy na dráhe. Väčšie opravy dvoj- a viackoľajných električkových tratí sa majú vykonávať pri zachovaní dopravy na zníženom počte koľají, ak je to možné a bezpečné. Stanovené sú aj prípady, kedy je možné na nevyhnutne potrebný čas vylúčiť dopravu na dráhe:
- pre údržbu, opravu alebo rekonštrukciu dráhy, ktorú nie je technicky a technologicky možné alebo bezpečné vykonať bez výluky; pri trolejbusovej dráhe aj pre opravu alebo rekonštrukciu pozemnej komunikácie, ktorú nie je technicky a technologicky možné alebo bezpečné vykonať bez výluky,
- pre dopravnú nehodu na trati a odstraňovanie jej následkov,
- pre neodvrátiteľnú udalosť alebo neovplyvniteľnú udalosť a odstraňovanie jej následkov alebo
- ak je prevádzkovaním dopravy na dráhe bezprostredne ohrozený život a zdravie osôb alebo majetok.
Náhradná autobusová doprava pri plánovanej výluke na dráhe má byť rozsahom adekvátna intervalu a kapacite dráhovej dopravy. Prvý a posledný spoj náhradnej dopravy by mal odchádzať približne v časoch bežných odchodov dráhovej dopravy a priemerný interval spojov náhradnej dopravy by nemal byť dlhší ako priemerný interval dopravy, ktorú nahrádza. Priemerná hodinová prepravná kapacita náhradnej dopravy by nemala byť príliš odlišná od kapacity nahrádzanej dopravy.
Ak ide o náhradnú dopravu pri neplánovanej výluke, má byť zabezpečená v takom rozsahu, aby nebola výrazne znížená kvalita prepravy a zhoršená dopravná obslužnosť územia.
Označovanie dráhových vozidiel
Vozidlá verejnej dráhovej dopravy musia na čelných linkových tabuliach okrem názvu konečnej zastávky zobrazovať aj názov mesta/obce, resp. časti mesta/obce, kde sa cieľová zastávka nachádza (to neplatí, ak je tento názov obsiahnutý v názve zastávky, alebo názov zastávky obsahuje názov železničnej stanice/zastávky). Ak je v danej časti mesta, resp. v meste iba jedna konečná zastávka dráhovej dopravy, môže sa uviesť iba názov mesta/časti mesta. Text na čelných tabuliach sa môže striedať alebo posúvať iba v prípade, ak vozidlo stojí na zastávke.
Novinkou je označovanie spojov, ktorých trasa sa výraznejšie líši od základnej trasy linky. Ide napr. o výjazdy z vozovne a dojazdy do vozovne s cestujúcimi, výluky, či skrátené spoje. V tomto prípade sa označenie linky na displejoch diagonálne prečiarkne. V prípade, ak sa vozidlo pristaví na východiskovú zastávku viac ako jednu minútu pred odchodom, musí sa na displeji zobrazovať aj čas do odchodu daného spoja.
Spoje neprepravujúce cestujúcich (pri výjazdoch/dojazdoch, alebo pri prejazdoch medzi linkami) budú označované jednotným textom „Technologická jazda“.
Mení sa aj označovanie vozidiel evidenčnými číslami, ktoré sú jedinečným identifikátorom vozidiel mestských dráh. Evidenčné číslo dráhového vozidla pozostáva zo skratky dráhového podniku a medzerou oddeleného trojčíslia alebo štvorčíslia. Skratka podniku sa nemusí uvádzať na vozidlách (na karosérii a na stanovišti vodiča) v prípade, ak vozidlo nemôže vlastnou silou opustiť dráhu (električka, trolejbus bez prídavného pohonu). Ak má dráhový podnik viac vozovní, v interiéri vozidla na kabíne vodiča má byť uvedený aj názov vozovne, do ktorej vozidlo patrí.
Informácie na zastávkach
Zastávky električiek a trolejbusov musia byť vybavené cestovnými poriadkami zastavujúcich liniek, mapou/schémou liniek, mapou okolia zastávky a taktiež základnými informáciami o tarife a prepravných podmienkach. Voliteľne môžu byť vybavené aj elektronickými tabuľami s aktuálnymi odchodmi liniek zo zastávky a ďalšími dôležitými informáciami.
O operatívnych zmenách v doprave majú byť cestujúci informovaní prostredníctvom informačného systému a v prípade potreby aj priamo zamestnancami dráhového podniku alebo koordinátora integrovaného dopravného systému.
Jednotné intervaly liniek a termíny plánovaných zmien
S ohľadom na postupnú integráciu verejnej dopravy stanovuje vyhláška aj jednotné intervaly a termíny plánovaných zmien cestovných poriadkov pre dráhovú dopravu na Slovensku.
V prípade, ak sú intervaly medzi spojmi linky dlhšie ako 10 minút, majú byť deliteľom alebo násobkom čísla 60 (napr. 12, 20, 30, 120 min.). To platí však len v prípade, ak je to technicky možné na dráhe zabezpečiť. Výnimka z tohto pravidla môže byť uplatnená aj v ďalších konkrétnych prípadoch: „ak to môže mať negatívny vplyv na nadväznosť spojov dráhovej dopravy alebo inej dopravy, pre spoje s konkrétnym účelom a v časoch prechodu z dlhšieho následného intervalu na kratší a naopak a v časoch prechodu z jedného chronometrážneho pásma na druhé."
Po novom by sa mali trvalé zmeny v cestovných poriadkoch realizovať len v termínoch zhodných s termínmi zmien grafikonu vlakovej dopravy. Výnimkou sú prípady, kedy existuje závažný dôvodu na zmenu v inom termíne.
Ike
K 3. bodu - subjektívne, ako z pohľadu dopravcu, tak aj z pohľadu cestujúceho alebo užívateľa, je vždy pohodlnejšia úplná a kratšia výluka v porovnaní s dlhým naťahovaním nepriaznivého stavu.
Ukážkový príklad je výluka na Stolárskej: išiel som tadiaľ autom ešte keď to bolo otvorené a fungovalo to asi takto: kolóna áut, ktorá čakala, kým sa otočí báger. Báger sa otočil, roboš kývol na autá, že môžu prechádzať okolo neho. Prešlo asi 6 áut, ďalší roboš zastavil autá, báger sa znova potreboval otočiť. Pri mojom prejazde sa báger otočil asi 4x, do toho sa roboši hrali na regulovčíkov. Samozrejme, po dvoch týždňoch zrejme na meste pochopili a zavreli to úplne.
Rendez je dnes v podstate to isté. Keby výluka fungovala tak, že to proste uzavrú na konkrétny čas úplne, ľahšie sa organizuje výluka či už vo veci náhradnej dopravy alebo informovania cestujúcich.
K 4. bodu - tento bod považujem za fail. Karlovka je pekný príklad: Kapacita električiek (vozidiel všeobecne) počtom a intervalom je nastavená tak, aby dokázali pobrať cestujúcich na najexponovanejšom úseku. A tým úsekom nemusí byť práve vylúčený úsek.
Tvoj príklad je pekný a doplním ho úvahou: Najexponovanejším úsekom linky 4 je Chatam Sófer - Most SNP resp. Trnavské mýto - Odbojárov. Nevidím absolútne žiadny racionálny dôvod, aby náhradné autobusy na úseku Dúbravka - Karlova Ves zodpovedali dopytu na úseku Trnavské mýto - Odbojárov. A to nezohľadňujem lokálne špecifikum (ale takýchto špecifík je po celom Slovensku dosť), že práve v tomto prípade pri akejkoľvek výluke DKR volia Dúbravčania spojenie cez Patrónku. Takže podľa vyhlášky tam budú musieť byť #častejšieakometro zdvojené kĺbaky, pričom reálny dopyt je na úrovni Tedomu (videli sme pri X5 jazdiacej Borská - Pri kríži).
K 5. bodu - riešenie neexistujúceho problému.
K 6. bodu - viem, že sa to niekde používa a viem, že aj u nás to bolo istý čas pri výluke namiesto X (ako spomína ramzi v #25, kde je to ale logickejšie). Každopádne, nejako sme si v tomto za niekoľko rokov vychovali cestujúcich a teraz príde zmena "zničohonič". Nehovoriac o tom, že čísla sú buď úplne nečítateľné (ak je hrubá čiara) alebo čiara je ľahko prehľadnuteľná (ak je úzka). Z kancelárie ministerstva sa to ale ťažko testuje, najmä keď sa neoslovil žiadny dráhový podnik.
K 7. bodu - prínos pre úzku skupinu cestujúcich, ktorí nastupujú na konečnej. Navyše, ak je tá konečná výnimočne frekventovaná (Hlavná stanica), tak je tam tabuľa.
K 8. bodu - zbytočné náklady a zbytočná práca. Problém s tým mal zrejme jeden konkrétny človek, ktorý to ustanovenie vymyslel.
K poslednej vete: nehanil by som úplne ministra. V takýchto minoritných veciach dôveruje svojim ľuďom. GR je však slabí a toto má jednoznačný podpis jedného fóristu.