V týchto dňoch oslavujeme 20. výročie spustenia imhd.sk. Ako web začínal a s čím všetkým sa musel popasovať?
V roku 2000 bolo používanie internetu na Slovensku ešte len v plienkach a práve vtedy nezávisle od seba vznikla štvorica webov o MHD v Bratislave. Všetky si v tom čase ešte len hľadali svoj okruh návštevníkov aj spolupracovníkov.
Jedným z týchto webov bol aj priamy predchodca imhd.sk, ktorý bol založený po vyčlenení fotografií vozidiel MHD zo súkromnej stránky a doplnení ďalších údajov o MHD v Bratislave. Skôr ako podľa názvu ho v danom čase návštevníci poznali podľa adresy - mhd.host.sk. Od zvyšných dopravných webov sa od začiatku líšil tým, že zverejňoval aj informácie určené pre širokú verejnosť a zároveň aj “fanúšikovské” informácie o vozidlách a histórii MHD. Diskusné fórum umožnilo spojenie ľudí, ktorí sa dovtedy nepoznali, a tak sa do konca roka 2000 vďaka nemu vyprofiloval tím, ktorý web ďalej rozvíjal tak, aby bol zaujímavý rovnako pre cestujúcich aj pre fanúšikov MHD.
Vývojom neprešiel len tím, ale aj názov webu. Na úplnom začiatku bol značne nepraktický - “Nezávislá stránka o MHD v Bratislave” - následne vystriedal názvy “MHD info Bratislava” a “Informácie o bratislavskej mestskej hromadnej doprave”. Z informácie zostalo “i”, z mestskej hromadnej dopravy “MHD” a v marci 2001 sme začali používať internetovú doménu aj názov imhd.sk.
Bez cestovných poriadkov to nepôjde
Na začiatku sa vôbec neuvažovalo nad tým, že by sme sami prinášali informácie o cestovných poriadkoch či iných mestách. V tom čase totiž už boli odchody liniek dostupné na internete, a to na stránke dopravného podniku, ktorý ich uverejňoval ako obrázky. Výbornú prácu odvádzal správca stránky mhd.mnn.sk, ktorý cestovné poriadky prepisoval a zverejňoval v podobe, ktorú dokonca vedeli zobraziť vtedajšie mobilné telefóny. Z imhd.sk smerovali odkazy na cestovné poriadky práve tam.
Lenže ručné prepisovanie cestovných poriadkov v meste veľkosti Bratislavy chce pevné nervy, vytrvalosť a naviac ešte aj znalosti o špecialitách dopravy. Keď stránka mhd.mnn.sk prestala byť udržiavaná, začali sa množiť prosby návštevníkov imhd.sk, aby sme ponúkali vlastné cestovné poriadky. V duchu hesla “Náš zákazník - náš pán” sme zdvihli hodenú rukavicu a pustili sa do vývoja systému na správu cestovných poriadkov. Ľudia nám v diskusnom fóre ďakovali za cestovné poriadky, ktoré postupne pribúdali. To nás motivovalo k dopĺňaniu ďalších a ďalších liniek.
Stále však išlo o ručné prepisovanie odchodov. Naše prosby o poskytovanie cestovných poriadkov priamo dopravcami boli spočiatku neúspešné a získať si dôveru dopravcov nebolo ľahké. Pamätné bolo vyjadrenie jedného z nich, že ide o strategické údaje a preto ich nie je možné poskytnúť. Veľkú zásluhu na tom, že sa cestovné poriadky na imhd.sk nakoniec aj za nepriaznivých okolností dostali, majú zamestnanci dopravných podnikov, ktorí neraz riskovali hnev nadriadených a potrebné informácie poskytli. Prispeli tiež naši fanúšikovia, ktorí nám posielali opísané údaje zo zastávok a neskôr aj fotky cestovných poriadkov z terénu.
Dnes je už situácia úplne iná. Väčšina dopravcov je ústretová a chápe, že kvalitné informácie o verejnej doprave v konečnom dôsledku pomôžu aj im.
Na všetky svetové strany
Ako plynul čas, imhd.sk si získavalo čoraz väčšiu priazeň nielen medzi dopravákmi, ale aj medzi bežnými cestujúcimi. Postupne sa začali ozývať záujemcovia o vytvorenie stránok s informáciami pre ďalšie mestá. Ako prvé vznikli sekcie imhd.sk Banská Bystrica a Košice. K dnešnemu dňu imhd.sk má 21 sekcií, ktoré detailne pokrývajú prevádzku MHD v 20 slovenských mestách. Okrem cestovných poriadkov MHD nájdeme medzi nimi aj cestovné poriadky tatranských električiek, ako aj nedávno pridané cestovné poriadky regionálnych autobusov dopravcu Slovak Lines.
Za zmienku stojí aj sekcia “Slovensko a svet”. Táto “univerzálna” sekcia vznikla medzi prvými, keďže už v prvých rokoch fungovania webu sme sa snažili priniesť pohľady, ako funguje verejná doprava za hranicami Slovenska, a to nielen v Európe, ale aj za veľkou mlákou či v krajine vychádzajúceho slnka. Dnes tu nájdete fotografie zo všetkých kontinentov okrem Antarktídy. Fotografie zo zahraničia častokrát boli aj inšpiráciou pre slovenských dopravcov, ako niečo vylepšiť. Medzi mestá za hranicami s najväčším počtom fotiek patrí Brno, Viedeň a Budapešť, ale veľkej popularite medzi našimi fotografmi sa teší aj americké San Francisco, ktoré patrí jednoznačne k najzaujímavejším systémom MHD v USA.
Návštevnosť sa postupne vyšplhala na viac ako 100 tisíc používateľov, ktorí v priemere denne prídu na portál.
Hon na čarodejnice
Aj imhd.sk si prešlo svojím stredovekom. Zatiaľ čo popularita imhd.sk u návštevníkov rástla, u jedného z dopravných podnikov to bolo inak. Nedávali sme si totiž servítku pred ústa a pomenovávali problémy vo verejnej doprave, ktorých bolo neúrekom. Situácia zašla až tak ďaleko, že si dopravca u nášho vtedajšieho poskytovateľa servera dohodol blokovanie všetkých prístupov zo svojich počítačov. Zároveň manažment zakázal zamestnancom prispievať akýmkoľvek obsahom na imhd.sk. Tento hon na čarodejnice skončil až po výmene manažmentu.
Presne opačným prípadom je dnešná spolupráca s rovnakým a aj ďalšími dopravcami. Jednými z plodov vzájomnej spolupráce sú schémy liniek, ktoré dôverne poznajú cestujúci zo zastávok, vozidiel aj informačných letákov, a taktiež informácie o reálnom čase odchodov liniek, ktoré sú zobrazované na zastávkových tabuliach. Všetky tieto “featurky” vznikajú vďaka imhd.sk.
Iným príkladom úspešnej spolupráce s dopravcami a ich zamestnancami (či už súčasnými alebo bývalými) je vydanie viacerých úspešných publikácií o histórii MHD.
Cesta do krajiny mobilov
Počas celej 20-ročnej histórie portálu pribúdali nové funkcie a obsah. Medzi zaujímavé služby prvých rokov patrilo poskytovanie najbližších odchodov zo zastávky formou SMS správ. Cestujúci zaslal SMS s názvom zastávky a späť sa mu v správe vrátili odchody liniek. Telefóny pripojené na internet (čo v danom čase nebolo bežné) dokázali zobraziť wap-ovú mobilnú verziu imhd.sk. Ani jedna z týchto technológií sa dnes už na zisťovanie informácií o MHD nepoužíva.
S narastajúcou popularitou smartfónov bola v roku 2012 vyvinutá mobilná aplikácia pre zariadenia s operačnými systémami Bada, Android a iOS (prvý z nich medzičasom skončil na smetisku dejín). Napokon v roku 2020 bola spustená plnohodnotná verzia webu optimalizovaná pre mobilné telefóny, ktorá nahradila jednak pôvodnú oklieštenú mobilnú verziu a jednak appku, ktorá predtým dokázala ponúknuť len informácie o Bratislave a Košiciach.
Jednou z najpopulárnejších funkcií je dnes virtuálna zastávková tabuľa s reálnými odchodmi vozidiel zo zastávky, ktorú sme sprevádzkovali v spolupráci s DPB a Radiopolom v roku 2014.
Z času na čas sme stáli pred rozhodnutiami, ktoré funkcionality a obsah na webe ďalej udržiavať a ktoré nie. Podobne ako pri iných veľkých a dlhodobých projektoch, aj v našom prípade vzniklo viacero funkcionalít, ktoré v čase svojho vzniku mali opodstatnenie, ale dnes kvôli rýchlemu technickému pokroku nemajú perspektívu. Takisto sme v niektorých prípadoch vytvorili obsah, ktorý nebolo možné udržiavať tak, aby bol stále aktuálny. Medzi takéto prípady patria napríklad recenzie na publikácie o doprave, zoznam filmov, ktoré obsahujú dopravnú tematiku, alebo podrobné historické trasy liniek.
Tímová práca
Mnohých určite zaujíma, koľko ľudí imhd.sk spravuje. Na samom začiatku to bolo len zopár dopravných nadšencov, no dnes tím imhd.sk tvorí 17 stálych spolupracovníkov. Niektorí stoja za webom takmer od samého začiatku, iní postupne prichádzali. V uplynulom období sme v radoch spolupracovníkov privítali novú generáciu, ktorá nadviazala na prácu predchodcov. Vďaka nim sme aktívni nielen na samotnom portáli, ale aj na všetkých relevantných sociálnych sieťach.
Na druhej strane niektorí, ktorí boli súčasťou tímu imhd.sk a odišli, sa dnes profesne venujú doprave na rôznych pozíciách a snažia sa presadzovať nápady, ktoré pred mnohými rokmi diskutovali v našom diskusnom fóre.
Nemôžeme zabúdať ani na stovky ďalších spolupracovníkov, ktorí hlavnému tímu pomáhali s poskytovaním informácií, materiálov, máp a fotiek. Aj vďaka nim dnes imhd.sk obsahuje viac ako 19 tisíc dokumentov, článkov a správ, takmer 1400 máp a schém a viac ako 200 tisíc obrazových materiálov. Na formovaní webu majú tiež zásluhu prispievatelia diskusných fór, z ktorých niektorí aktívne prispievajú už 20 rokov a snažia sa slušnou formou ostatným vysvetľovať princípy a zákonitosti fungovania verejnej dopravy.
Či už ste zažili celý príbeh imhd.sk alebo nie, veríme, že aj v budúcnosti budeme prinášať funkcie, ktoré vás zaujmú. V najbližšej dobe sa návštevníci môžu tešiť na virtuálnu zastávkovú tabuľu s reálnymi odchodmi aj pre prešovskú MHD.
LUK
V tomto kontexte je neuveriteľné, že to isté mohol človek zažiť aj v roku 2019... Takmer o 20 rokov neskôr.