Éra autobusov Karosa C 734, ktoré sa využívali vo všetkých typoch autobusovej dopravy na Slovensku, je na svojom konci.
Úvod
Ani sme sa nenazdali a z ciest sa vytratili. Autobusy Karosa C 734 ovládli prímestskú dopravu na Slovensku minimálne na štvrťstoročie. Boli prevažujúcim typom a dokonca v 1990-tych rokoch v prípade niektorých regiónov jediným typom autobusov v prímestskej doprave. Úplne prvé dva autobusy C 734 boli vyrobené v roku 1975 (funkčné vzorky C3 a C4), prototyp vznikol v roku 1977 (C5) a overovacia séria 3 kusov sa vyrobila v roku 1980. Sériová výroba autobusov Karosa C 734 sa začala v auguste 1981 a v priebehu rokov 1981 – 1997 z výrobných liniek podniku Karosa vo Vysokom Mýte postupne vyšlo 18 112 vozidiel tohto typu (vrátane exportnej verzie C 834 pre východné trhy), z nich približne štvrtina bola dodaná na Slovensko.
Karosa C 734 je dvojdverový autobus s hranatou, polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie a motorom umiestneným za zadnou nápravou. Vyfarbenie vozidiel bolo najmä[1] modro-biele, čím boli ľahko odlíšiteľné od červeno-krémových mestských vozidiel B 731 a 732, a preto sa im niekedy hovorilo aj „modré autobusy“. Označenie C 734 v sebe skrývalo: C = coach (t.j. linkový autobus), 7 – v dobovej nomenklatúre československých vozidiel prislúchalo pre autobus, 3 – označovalo štandardnú dĺžku 11 metrov (± 1 meter) a číslo 4 určovalo vozidlo pre prímestskú dopravu s manuálnou prevodovkou. Autobusy Karosa C 734 však nenašli využitie iba v prímestskej doprave, ale v niektorých mestách zabezpečovali aj MHD, slúžili aj na zamestnaneckú dopravu a zájazdy v mnohých firmách a v ojedinelých prípadoch vykonávali aj diaľkovú, resp. medzinárodnú dopravu.
Karosy C 734 v službách mestských dopravcov
Do Dopravného podniku Bratislava bolo postupne dodaných 25 vozidiel (#1600 – 1634), pričom prvé dve sa zaradili do premávky už v novembri 1981. Medzi nimi bol aj tretí sériovo vyrobený autobus tohto typu. Karosy C 734 sa v Bratislave využívali najmä na zmluvnú dopravu, zájazdy a občas sa objavili aj v MHD. Zabezpečovali napríklad linky 21/X 51 58 60 a ich pôsobenie skončilo so zavedením nového tarifného systému v roku 2000. Na linky MHD sa však dve Karosy C 734 pôvodne patriace DPB (ex #1627 a 1634) vrátili na jar 2008 v podobe záložných vozidiel v réžii firmy Zájazdy Bratislava, pričom boli vybavené aj tarifným systémom. Posledný autobus typu C 734 #8010 bol získaný od STaRZ-u (počas GO prestavaný na typ C 735) pre potreby autoškoly a na nepravidelnú dopravu. Tento autobus zároveň ukončil pôsobenie typu Karosa C 734 v pravidelnej premávke s cestujúcimi v bratislavskej MHD v roku 2013 výkonom na školskom spoji č. 14 (Východné – Rača). Jedno vozidlo (#8001, ex #1633) sa ešte stále využíva ako technologické vozidlo strediskom traťovej údržby.
Karosa C 734 na bratislavskej linke 58. Foto: Dušan Gogal |
Do Dopravného podniku mesta Košice bolo od roku 1982 postupne dodaných 45 vozidiel (#6001 – 6045), pričom boli využívané na linkách do železiarní, linkách vnútropodnikovej dopravy v železiarňach, nočných linkách, a linkách do okrajových častí mesta. Vozidlá #6028 – 6038 boli dodané v atypickom červeno-bielom farebnom prevedení. V pravidelnej premávke s cestujúcimi dojazdili v roku 2004. Autobusy #6030, 6042, 6044 a 6045 však fungovali aj naďalej ako dielenské a technologické vozidlá. Posledný autobus tohto typu #6044 bol po nehode vyradený až v roku 2009.
Karosa C 734 na košickej linke 26 pri USS. Foto: Furčan |
Mestská dopravná spoločnosť Považská Bystrica prevádzkovala jeden autobus Karosa C 734 (PB-743AT), ktorý odkúpila od spoločnosti Utrans Šped v roku 2012 pre účely prevádzkovania zmluvnej dopravy pre firmu Sauer Danfoss. Vozidlo bolo po vybavení tarifným systémom príležitostne využívané aj ako náhrada za vozidlá MHD. V pravidelnej premávke s cestujúcimi dojazdilo na jeseň 2016, avšak ešte začiatkom roka 2019 sa nachádzalo v areáli dopravcu.
Karosa C 734 zaskakuje na považskobystrickej linke 4. Foto: B@rdi |
Začiatky prevádzkovania MHD v Púchove v réžii mestského dopravcu Autobusová doprava Púchov z hľadiska vozidlového parku komplikované. V úplných začiatkoch si za účelom zabezpečia premávky MHD obstarali od firmy Diago z Brezna aj 4 cca 25-ročné Karosy C 734 (PU-324AN, PU-328AN, PU-329AN, PU-332AN), ktoré dojazdili v roku 2009.
Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, Dopravný podnik mesta Žilina, ani Dopravný podnik mesta Prešov neprevádzkovali v MHD Karosy C 734.
Karosy C 734 v MHD v réžii regionálnych dopravcov
Prevádzku MHD vo väčšine slovenských miest zabezpečovali dopravné spoločnosti - SADky, ktoré prevádzkovali prímestskú dopravu v priľahlom regióne. Kým do začiatku 1990-tych rokov sa pre potreby výkonov MHD zaobstarávali výhradne mestské Karosy B 731/732, v neskoršom období, pri starnutí vozidlového parku a znižovaní výkonov MHD sa postupne do MHD vo viacerých mestách dostali aj Karosy C 734, či už vo forme prejazdov z prímestských liniek, alebo aj na mestské turnusy ako náhrady za dožívajúce mestské vozidlá.
V Banskej Bystrici využívali Karosu C 734 aj ako trolejbusové záložné vozidlo. Foto: SAD Banská Bystrica, archív |
Západné Slovensko
Na západnom Slovensku v Malackách na sklonku existencie MHD v roku 2005 jej výkony zabezpečovala aj Karosa C 734 (BA-221JY), znovuzavedenia MHD v roku 2017 sa už Karosy C 734 nedožili. V obci Závod na pravidelných spojoch medzi železničnou stanicou a centrom obce premávali aj Karosy C 734: MA-467AT a MA-449AT. V období, kedy SAD Trnava zabezpečovala aj výkony MHD v Přerove (2010 – 2011) sa presúvali vozidlá medzi prevádzkami dopravcu, viaceré autobusy zo slovenských prevádzok smerovali na Moravu, za ktoré doma zaskakovali tie staršie, zúžila sa rezerva vozidiel, vďaka čomu sa Karosy C 734 dostali aj na MHD v Hlohovci (TT-285CB, TT-986BX), Trnave (TT-939BJ), Senici (SE-714AT) i Piešťanoch (PN-665AZ). Pri výpadkoch mestských vozidiel, resp. na preklenutie obdobia medzi vyradením pôvodného mestského vozidla a dodaním nového sa aj ďalšie Karosy C 734 stabilne objavovali v MHD, napríklad TT-573BC i TT-932BX v Hlohovci; TT-953BJ, TT-954BJ a TT-947BJ v Trnave a SE-664AV, SE-669AV, SE-682AV, TT-094CF a TT-032CF v Senici.
Karosa C 734 na linke 1 v Hlohovci. Foto: Tootti |
V Galante sa na MHD tiež objavovali Karosy C 734, napríklad: DS-300BC, DS-330BC, DS-341BC, DS-359BC. V Šali do výkonov MHD zasahovali napríklad: NZ-310AO, NZ-130BD a NZ-207CA. V Nových Zámkoch nahrádzali mestské vozidlá Karosy C 734: NZ-013BR, NZ-192BR a v roku 2018 aj NZ-217BU, ktorá už pre svoj vek skončila v prímestskej doprave. Práve zgenerálkovaná Karosa C 734 NZ-217BU ako posledná v máji 2018 uzavrela kapitolu autobusov Karosa C 734 v pravidelnej verejnej doprave vo forme premávky na linke 4 v MHD Nové Zámky.
Karosa C 734 na linke 4 v Nových Zámkoch na sklonku svojej prevádzky. Foto: J.M. Photo, archív |
V meste Šahy už v 90. rokoch skončili mestské Karosy B 731/732. V období rokov 2004 ‒ 2005 MHD Šahy zabezpečoval miestny súkromný dopravca, následne sa jej výkony opätovne vrátili regionálnemu dopravcovi, ktorý MHD zabezpečoval Karosami C 734 (vrátane spojov Šahy – Dudince), napríklad NZ-399BU, ktorú pravdepodobne v snahe, aby pripomínala vozidlo MHD prelakoval do bielo-červenej farebnej schémy, ale neskôr aj NZ-464BU.
Do MHD v Nitre bolo dodaných 5 autobusov Karosa C 734, jazdili na menej vyťažených linkách (napríklad 4, 31) a všetky pôvodné boli vyradené do roku 2007. Neskôr v roku 2009 bolo zaobstarané ešte jedno ojazdené vozidlo (NR-572CV), ktoré zabezpečovalo nočný rozvoz a ranný zvoz vodičov, vrátane výkonov na vybraných linkách MHD (napríklad linka 18), z MHD Nitra ho vyradili v roku 2012. V Topoľčanoch na posilovom spoji MHD vo forme prejazdu z prímestskej dopravy dlhé roky jazdila NR-505BM, mestské vozidlá však pri výpadkoch nahrádzali napríklad aj: NR-441BK, NR-561BM, NR-589BM a NR-591BM.
Karosa C 734 na linke 1 v Topoľčanoch. Foto: Tootti |
V Prievidzi na MHD namiesto malokapacitného Iveca Daily Stratos vypomáhala Karosa C 734: PD-427BD, v Handlovej namiesto vozidla rovnakej značky zaskakovali PD-333BF, PD-386BD, PD-428BD i PD-423BD. Do Nového Mesta nad Váhom od zaradenia dvoch autobusov Karosa B 731 v roku 1986 nebolo dodané nové mestské vozidlo, a preto sa na výkonoch MHD, resp. Tesco linke v rámci mesta objavovali najmä Karosy C 734: NM-335AE, NM-882AN, NM-883AN, NM-891AN, NM-900AN a najdlhšie NM-439AM a NM-876AN. V Trenčíne sa do MHD Karosy C 734 (NM-435AM a TN-747AM) dostali pravdepodobne až so sprevádzkovaním liniek 24 a 25, ktoré obsluhovali obchodné centrum Laugarício. V Považskej Bystrici v období pred zriadením mestského dopravcu v MHD jazdili aj Karosy C 734: PX 59-38 (PB-214BC), PB-238AC, PB-763AS.
Stredné Slovensko
Na strednom Slovensku v Kysuckom Novom Meste sa MHD postupne tak zredukovala, že samostatný mestský turnus nebol potrebný a preto zostávajúce spoje MHD zabezpečovali prejazdy prímestských vozidiel, vrátane Karos C 734, napríklad ZA-047AM. Na MHD v Čadci pravidelne jazdili prímestské Karosy C 734, napríklad CA-089AH i CA-092AH v období, kedy na viacerých prímestských linkách (najmä do kopcovitých lokalít) v regióne Žiliny jazdili mestské Karosy B731/732. Aj v MHD Martin istú dobu slúžila prímestská Karosa ZA-372AZ.
Čadčianska Karosa C 734 na linke 3. Foto: Matej Kavacký |
V Dolnom Kubíne do výkonov MHD zasahovala Karosa C 734 DK-291AH, ktorá neskôr po odpredaji (už ako SL-926AU) zabezpečovala aj ranné posilové spoje v MHD Stará Ľubovňa. V Ružomberku už tradične a až do súčasnosti MHD linku 5 zabezpečujú prímestské vozidlá. Na tejto linke, ale aj na ostatných linkách MHD nebolo problém stretnúť aj Karosy C 734, napríklad LM-869AI, RK-153AO, RK-172AR, RK-207AC. V Liptovskom Mikuláš bola v réžii autobusov Karosa C 734 najmä bezplatná Tesco linka 14, kde sa postupne vystriedali LM-994AH, LM-097AG, LM-107AG. Objavovali sa však aj na ostatných linkách MHD, napríklad LM-941AH.
Karosa C 734 v Dolnom Kubíne pred výkonom na linke 3. Foto: J.M. Photo, archív |
V Brezne v turbulentných časoch vzniku konkurenčných liniek MHD a pokusu o zriadenie vlastného dopravného podniku jazdili aj staré Karosy C 734: BR-670AV (ZV-404BC), BR-267AJ, BR-367AJ (BR-091AR), BR-471AS, pričom dobové fotografie zachytávajú jednotlivé vozidlá na rôznych (putovných) EČV.
Aj Karosy C 734 v roku 2006 začínali novú etapu banskobystrickej MHD. Foto: Ikarus |
V MHD v Banskej Bystrici v réžii Banskobystrickej dopravnej spoločnosti (SAD BBDS) pravidelne v MHD jazdila iba jedna Karosa C 734, BCA 19-13, najprv na linke 44, neskôr ako záložné vozidlo pre trolejbusy. Pri zmene dopravcu začiatkom roka 2006 sa v Banskej Bystrici vystriedalo väčšie množstvo vozidiel Karosa C 734 nielen dopravcu SAD Zvolen z iných prevádzok, ale aj zapožičaných od menších súkromných dopravcov z celého Slovenska, napríklad BB-760BL, BB-399CB, KN-003AH, KN-109BK, PN-899AG, DT-720AH. V Žiari nad Hronom nahrádzali výpadky vozidiel MHD Karosy C 734, napríklad ZH-068AO a ZH-076AO. V Rimavskej Sobote bolo možné v MHD taktiež stretnúť Karosy C 734, napríklad RS-446AR a RS-589AT.
Karosa C 734 na linke 1 v Rimavskej Sobote. Foto: J.M. Photo, archív |
Východné Slovensko
Na východnom Slovensku v podtatranskom regióne (Svit, Poprad, Kežmarok, Levoča) netradične skôr mestské Karosy B 731/732 vypomáhali v prímestskej doprave, avšak ojedinele sa objavila aj Karosa C 734 na MHD vo forme prejazdov z prímestskej dopravy (napr. PP-199AU v Poprade), alebo výnimočne nahrádzali aj výpadky mestských autobusov, napr. PP-858BE v Poprade, PP-283BD v Levoči, či PP-027AD v Kežmarku.
Karosa C 734 s modernizovanou prednou maskou na popradskej linke 50. Foto: J.M. Photo, archív |
Vidieť Karosu C 734 v MHD v Spišskej Novej Vsi bola vzácnosť, avšak vozidlo SN-504AU ku koncu svojej prevádzky slúžilo ako záložné pre MHD. V Humennom sa v MHD pred zmenou dopravcu formou pravidelných prejazdov objavovali aj vybrané Karosy C 734 regionálneho dopravcu, napríklad HE-010AR, HE-020AR, HE-023AR, HE-029AR a HE-053AR. Vo Vranove nad Topľou zasa do MHD najčastejšie zasahovali vozidlá VT-215AC, VT-217AS a VT-254AS.
Aj vo Svidníku bolo možné vidieť v MHD Karosu C 734. Foto: Dispecer |
Vo Svidníku sa MHD pred jej zrušením postupne zredukovala do takého rozsahu, že zostávajúce spoje MHD zabezpečovali prejazdy prímestských vozidiel, vrátane Karosy C 734: VT-123AM. V Michalovciach pred zmenou dopravcu MHD vybrané Karosy C 734 prejazdovali do MHD a nahrádzali aj výpadky mestských vozidiel, napríklad MI-628AS, MI-721AR, MI-742AU a plynofikované MI-733AR a MI-785BG. V Trebišove sa MHD objavovali TV-070AO i TV-667AD. Je pravdepodobné, že aj v niektorých ďalších, vyššie nespomenutých mestách, kde MHD zabezpečovali SADky, sa Karosy C 734 objavili, minimálne formou prejazdov z prímestských liniek.
Karosa C 734 prestavaná na pohon zemným plynom na linke 2 v Michalovciach. Foto: Dispecer |
Karosy C 734 v prímestskej doprave
Karosy C 734 boli bezkonkurenčne najrozšírenejším autobusom v prímestskej doprave podnikov ČSAD od polovice 1980-tych rokov. Na prelome 80. a 90. rokov dojazdili v prímestskej doprave ich predchodcovia – Karosy Š 11. A tak začiatkom 90. rokov v prímestskej doprave popri takmer troch tisíckach autobusov Karosa C 734 jazdili v nepomerne menších počtoch už iba kĺbové autobusy (cca 100 ks Karos C 744 a cca 150 ks Ikarusov 280.10) a mestské Karosy B 731/732 najmä v kopcovitých lokalitách (cca 80 ks).
Karosa C 734 SAD Trenčín v atypickom nátere. Foto: Dispecer |
Poklesy počtu cestujúcich, nárast cien nových autobusov, zmeny vo financovaní verejnej dopravy, ale aj proces transformácie prímestských dopravcov[2] na cca 10 rokov pribrzdili obnovu vozidlového parku na prelome storočí. Prímestský model C 934 (>300 ks), ktorý vychádzal z výrobných liniek vo Vysokom Mýte po skončení výroby C 734, ani pokusy domácich výrobcov (>80 ks Granus H10-11, >40 ks Slovbus SB 134.0x a zopár prímestských Novoplanov z Lučenca), či montáž cca 100 ks minibusov Mercedes-Benz O 814 D Vario a dovoz najmenších vozidiel SOR C 7.5 (<10 ks) z Českej republiky nedokázali z objektívnych príčin na konci 90-tych rokov ohroziť dominanciu autobusov Karosa C 734 v prímestskej doprave. Zásadnejšia obnova vozidlového parku SAD-iek operujúcich v prímestskej doprave začala až po napĺňaní investičných záväzkov sprivatizovaných spoločností SAD a po zreálnení financovania prímestskej autobusovej dopravy v réžii VÚC, najmä prostredníctvom prímestských modelov značiek Irisbus/Iveco a SOR.
Historický autobus dopravcu SAD Dunajská Streda. Foto: MA_XI_145 |
V prímestskej doprave aj menší súkromní dopravcovia využívali Karosy C 734 v niektorých regiónoch Slovenska. Skúšali prevádzkovať vlastné linky, zvyčajne v okolí svojho sídla. Napríklad na Záhorí dopravca DOPRÁVIA s modernizovanými Karosami C 734 prevádzkoval prímestské linky aj zo Sekúl, Malých Levárov, resp. Brodského do Bratislavy (na Autobusovú stanicu i k Volkswagenu). Na Orave firma K.L.I.B.O.S s Karosami C 734 jazdila zo Zakamenného do Námestova a Žiliny. Na Kysuciach Karosy C 734 jazdili napríklad z Turzovky do Čadce i Žiliny v réžii viacerých súkromníkov združených pod názvom UNITRANZ-TECH, resp. neskôr pod spoločnosťou Skylines. Na Horehroní s Karosami C 734 jazdil aj legendárny dopravca DIAGO na linkách do Brezna, Podbrezovej, ale aj Banskej Bystrice. V okolí Trebišova dopravca Súkromná autobusová doprava taktiež s Karosami C 734 prevádzkoval linky do elektrárne Vojany, resp. do Sečoviec.
Rozlúčková jazda s detvianskou Karosou C 734 v roku 2016. Foto: Jeffko |
Prehľad ukončenia prevádzky autobusov Karosa C 734 v prímestskej doprave:
- V okolí Bratislavy (okresy Bratislava, Malacky, Pezinok, Senec) prevažná väčšina autobusov Karosa C 734 dojazdila v lete 2006, zvyšných cca 20 ks prešlo v tomto roku generálnou opravou vo firme Tempus a definitívne dojazdili na konci roka 2013.
- V okolí Skalice prímestské Karosy vyraďovali postupne a posledná z nich, SI-199AP dojazdila v novembri 2017.
- Na Záhorí a Dolnom Považí (Trnava, Senica, Piešťany a Hlohovec) cca 13 ks Karos C 734 dojazdilo v roku 2016, ako posledné skončili TT-043CF v Senici, PN-670AZ v Piešťanoch, TT-932BX v Hlohovci a úplne poslednú vyradili TT-940BJ v Trnave vo februári 2017 a mala by sa ešte nachádzať v areáli dopravcu.
- V okolí Dunajskej Stredy a Galanty dojazdila flotila cca 26 ks Karos C 734 v júni 2016, pričom vozidlo DS-519AV upravili v SAD Dunajská Streda do podoby historického vozidla.
- Na Podunajsku a Dolnom Pohroní (Nové Zámky, Levice, Šaľa a Komárno) väčšina týchto autobusov dojazdila v januári 2016, neskôr vyradili iba NZ-632BU v Komárne (7/2017 – dojazdila na zmluvnej doprave) a NZ-217BU (7/2018 - dojazdila v MHD).
- Na Dolnej Nitre (Nitra, Topoľčany a Zlaté Moravce) ako posledné dojazdili koncom roka 2014 Karosy C 734 pôvodom z Moravy: NR-213BE v Nitre (10/2014), NR-572CV v Zlatých Moravciach (10/2014) a ako úplne posledná NR-591BM v Topoľčanoch (12/2014).
- Na Hornej Nitre (Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou) väčšina dojazdila v priebehu roka 2012, pričom ako posledná bola vyradená PD-770BK v Partizánskom (11/2012).
- Na Strednom Považí (Trenčín, Myjava, Nové Mesto nad Váhom, Ilava, Púchov a Považská Bystrica) prevažná väčšina autobusov Karosa C 734 ukončila svoju premávku v rokoch 2010-2011, avšak do roku 2013 ešte vydržali IL-753AT a TN-761AM.
- Na Hornom Považí, Kysuciach a v Turci (Žilina, Bytča, Kysucké Nové Mesto, Čadca, Martin a Turčianske Teplice) väčšina dojazdila v júli 2011. Ako jediná bola ponechaná MT-376AZ v Martine, ktorá vykonávala špeciálne objednávkové spoje až do januára 2017.
- Na Orave a Liptove (Ružomberok, Dolný Kubín, Námestovo, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš) posledné Karosy C 734 v réžii SAD dojazdili v roku 2013: RK-207AC v Ružomberku (2/2013), RK-830BE v Dolnom Kubíne (4/2013), LM-588AG v Liptovskom Mikuláši (5/2013), DK-043AG a DK-052AG v Trstenej (8/2013), pričom DK-052AG (RK-609BN) slúžila futbalistom z Liskovej do roku 2017 a ešte aj v zime 2018/2019 sa nachádzala v areáli v Ružomberku. Na Hornej Orave dojazdila posledná Karosa C 734 v prímestskej doprave v réžii menších súkromných dopravcov (NO-942BA) v roku 2018.
- V Novohrade a na Gemeri (Lučenec, Poltár, Rimavská Sobota a Revúca) väčšina Karos C 734 dojazdila v roku 2013, avšak posledné sa dožili roku 2015: RA-644AI a RA-880AH v Revúcej (2/2015), RS-046AU v Tornali (4/2015) a RS-705AR v Rimavskej Sobote (4/2015). V Lučenci vyradenú LC-439AU (9/2014) v roku 2017 v SAD Lučenec opravili do podoby historického vozidla.
- V Honte, na Podpoľaní a Horehroní (Zvolen, Žiar nad Hronom, Žarnovica, Banská Štiavnica, Krupina, Veľký Krtíš, Detva, Banská Bystrica, Brezno) pribudla pri rozšírení územnej pôsobnosti dopravcu v rokoch 2007 ‒ 2008 obrovská flotila jazdených autobusov Karosa C 734 z ČR i najrôznejších kútov Slovenska a bolo možné predpokladať, že práve v tomto regióne budú slúžiť najdlhšie. Avšak vďaka rýchlej obnove vozidlového parku všetky Karosy C 734 dojazdili do leta 2016, pričom rozlúčková jazda (5/2016) sa konala s vozidlom DT-763AI. Je pravdepodobné, že niektoré z vyradených/odhlásených vozidiel sa stále nachádzajú v areáloch dopravcu.
- Na Zamagurí (Stará Ľubovňa) sa Karosy C 734 vyraďovali postupne, pričom najdlhšie vydržala SL-159AN, ktorá ešte v decembri 2016 jazdila na svojej linke Stará Ľubovňa – Kolačkov.
- V Podtatranskom regióne (Poprad, Kežmarok, Levoča) narastajúca flotila autobusov značky Troliga Bus postupne vyraďovala Karosy C 734, pričom najdlhšie (do 2/2015) vydržali: PP-942BE v Poprade, PP-054AD v Kežmarku a PP-312BD v Levoči.
- Na Šariši (Prešov, Sabinov, Bardejov) väčšina vozidiel Karosa C 734 dojazdila v roku 2014, pričom najdlhšie vydržala PO-119BR (2/2015).
- Na Hornom Zemplíne (Humenné, Vranov nad Topľou, Svidník, Stropkov, Medzilaborce a Snina) väčšina Karos C 734 ukončila svoje pôsobenie v rokoch 2015 ‒ 2016, pričom iba zgenerálkovaná VT-125AM vydržala v premávke v okolí Svidníka až do januára 2018 a tým ukončila premávku vozidiel Karosa C 734 v prímestskej doprave v réžii podnikov SAD na Slovensku.
- Na Dolnom Zemplíne (Michalovce, Trebišov, Sobrance) dojazdili takmer všetky Karosy C 734 na konci roka 2014, pričom iba TV-077AO premávala v Trebišove do augusta 2015.
- V okolí Košíc a na Spiši (Košice, Gelnica, Spišská Nová Ves a Rožňava) väčšina Karos C 734 ukončila svoje pôsobenie v pravidelnej premávke v prímestskej doprave začiatkom roka 2015. Dlhšie pôsobili iba RV-138AO v Dobšinej (12/2015) a KE-911GE v Krompachoch (3/2016).
Poslednú Karosu C 734 prevádzkovala SAD Humenné v prímestskej doprave do januára 2018. Foto: Dispecer |
Karosy C 734 v diaľkovej a medzinárodnej doprave
V ére autobusov Karosa C 734 sa v diaľkovej a medzinárodnej doprave sa využívali najmä Karosy LC 735/736, neskôr rôzne luxusnejšie modely dovážaných zahraničných vozidiel. Tradujú sa rôzne informácie, že niekedy aj prímestské Karosy C 734 zaskakovali v diaľkovej doprave a medzinárodnej doprave, či už na začiatku ich pôsobenia, kedy predstavovali novšiu a spoľahlivejšiu alternatívu k autobusom ŠD, alebo na sklonku ich životnosti, kedy zaskakovali za prestarnuté diaľkové Karosy LC 735/736. Aj na základe fotiek je však evidentné, že napríklad medzinárodnú (aj keď lokálnu) linku Senica – Holíč – Hodonín v roku 2011 obsluhovali Karosy C 734: SE-681AV a SE-692AV. Pomerne viditeľné boli aj Karosy C 734 z Kysúc (napríklad CA-395BL, CA-562BO, CA-329BT), ktoré v rokoch 2008 ‒ 2014 obsluhovali medzinárodné linky do Ostravy, resp. Valašského Meziřičí a diaľkové linky do Bratislavy, Banskej Bystrice, Levíc, či Dudiniec.
Karosa C 734, ktorá jazdila na medzinárodnej linke zo Senice do Hodonína. Foto: Tootti |
Karosy C 734 z Banskej Bystrice zabezpečovali v období rokov 2007 – 2012 postupne viaceré diaľkové linky – do Rajeckých Teplíc, Košíc i z Humenného cez Banskú Bystricu do Bratislavy. Magnetom pre fotografov, ale zrejme nie ideálnym komfortom pre cestujúcich, bolo prevádzkovanie 27-ročnej Karosy C 734 (5U3 9789) na viac ako 300 kilometrov dlhej medzinárodnej linke Brno – Trenčín – Prievidza – Zvolen – Banská Bystrica – Brezno ešte aj v roku 2016, v réžii súkromného dopravcu z ČR.
Upravená Karosa C 734 na diaľkovej linke z Humenného do Bratislavy. Foto: insider |
Karosy C 734 v nepravidelnej doprave
V 1980-tych rokoch a začiatkom 1990-tych rokov sa nové Karosy C 734 dodávali nielen dopravcom, ale aj iným subjektom, u ktorých slúžili či už na vnútropodnikovú dopravu, zvozy svojich zamestnancov do práce, alebo na nepravidelnú dopravu. Viaceré Karosy C 734 smerovali priamo z výroby do poľnohospodárstva (JRD, Štátne majetky), lesníctva (Štátne lesy), priemyselnej výroby (napr. Celulózky, Konstruktiva, Makyta, Plastika, Tesla, ZŤS) a stavebníctva (Agrostav, Banské stavby, Doprastav, Hutné stavby, Hydrostav, Chemkostav, OSP, Poľnohospodárske stavy, Pozemné stavby, Váhostav, Vodohospodárske stavby). Najmä stavebné spoločnosti využívali Karosy C 734 na prepravu svojich zamestnancov z jednotlivých závodov na stavby, ktoré práve prebiehali, či už vo forme denných zvozov, alebo na týždňovky. Karosy C 734 využívali aj výstaviská, Československá televízia, Československé aerolínie, najväčšie banky, nemocnice, vybrané stredné školy, športové organizácie i štátna správa. Upravené autobusy Karosa C 734 používala pošta aj na prepravu zásielok.
Karosa C 734 na kyvadlovej linke počas akcie Fraštacké putovanie za vínom. Foto: Linda |
V období boomu malých súkromných dopravcov boli veľmi obľúbené najmä jazdené Karosy C 734, ktoré súkromníci odkupovali od slovenských regionálnych dopravcov, resp. dovážali najmä z Českej republiky a rôznymi formami ich modernizovali. Využitie našli v nepravidelnej doprave, na vznikajúcich i zanikajúcich linkách zmluvnej dopravy, zabezpečovali zvozy zamestnancov veľkých firiem na pracovné zmeny, bezplatné linky pre obchodné centrá, skibusy[3].
V Bratislavskom kraji zamestnancov Volkswagenu i jeho dodávateľských firiem v priemyselných parkoch v Devínskej Novej Vsi, Stupave a pri Lozorne vozili Karosy C 734 od dopravcov DOPRÁVIA, M-Travel a ISTRA (najdlhšie BA-377TG, BL-404JU a BL-036IN).
V Nitrianskom kraji zvozy zamestnancov do priemyselných parkov v Nitre, Komárne, pri Hurbanove, ale aj do firiem v Komárome, Ácsi a Ostrihome v Maďarsku zabezpečovali Karosy C 734 súkromných dopravcov PAKŠI, PE-MO Trans a ŽAKY (NZ-044GA aj v roku 2019). Svoje vozidlá využívali aj na zájazdy, vďaka čomu Karosu C 734 zo Slovenska bolo možné stretnúť napríklad aj v Čiernej Hore. V okolí elektrárne Mochovce tiež operovali Karosy C 734 dopravcu KOMPAS TRANS (najdlhšie NR-412CV a NR-354CV) a dopravcu z Kalnej nad Hronom (najdlhšie LV-973AE a LV-699AH). Na Považí bolo možné stretnúť Karosy C 734 aj na TESCO linkách v Piešťanoch (TN-408AU, CHORVÁT), Trenčíne a okolí (KM-089AJ, FERI TUR). V Trenčianskom kraji pôsobil s Karosami C 734 v okolí Prievidze dopravca MEGATEAM, v v Banskobystrickom kraji v okolí Zvolena dopravca FAMPO. V Prešovskom kraji dopravca TEAM TIM Karosy C 734 využíval pre výcvik vodičov, ale aj náhradnú dopravu za vlaky.
Karosa C 734 na bezplatnej linke k nákupnému centru Aupark v Bratislave. Foto: Andy |
Kde sú Karosy C 734 ešte v prevádzke?
V súčasnosti je možné autobusy Karosa C 734 zahliadnuť už len s trochou šťastia v nepravidelnej doprave. Využívajú sa na zájazdy, presuny za športovými a kultúrnymi podujatiami, výcvik vodičov, ojedinele aj na dovoz/odvoz zamestnancov (napríklad v okolí Nových Zámkov, Šiah a Mochoviec), či slúžia ako technologické vozidlá. Vlastnia ich niektoré obce, športové kluby, autoškoly, ale aj menší súkromní dopravcovia. Viaceré z nich boli prestavané na diaľkovú verziu LC, resp. na prevoz koní, pretekárskych automobilov, či kníh. Aktuálne (12/2019) registrujeme ešte do 40 „živých“ vozidiel Karosa C 734 v nepravidelnej doprave, z toho cca 23 ks na západnom Slovensku, cca 5 ks na strednom Slovensku a 10 kusov na východnom Slovensku. Najviac pripomínajú pôvodný stav autobusov Karosa C 734 (pôvodné hranaté čelá, dvojica „prímestských“ dverí) vozidlá: MY-705AJ, DS-929BE, GA-131EN, LV-699AH, LV-242AZ, NZ-210CO, NR-354CV, TO-938DK, BS-047AB a BS-428AG.
Karosa C 734 s futbalistami TJ Vinohradník Suchá nad Parnou. Foto: Linda |
Pravdepodobne porovnateľne veľká flotila ešte slúži Ozbrojeným silám SR, pričom zopár ďalších možno ešte nájsť aj u Zboru väzenskej a justičnej stráže a Polície SR. Práve Karosy C 734, ktoré pôsobili u silových zložiek, sú zvyčajne v najzachovalejšom stave a viaceré žiaria obnovenými nátermi rôznych farieb. Cielene sa previezť Karosou C 734 na Slovensku už je zrejme možné len počas nostalgických jázd historických vozidiel, napríklad Mikulášsku jazdu zvykne organizovať dopravca v Lučenci.
Vojenská Karosa C 734. Foto: Linda |
Zbierky historických vozidiel
V súčasnosti na Slovensku registrujeme dve pekne zrenovované Karosy C 734 do podoby historických vozidiel: DS-519AV u dopravcu SAD Dunajská Streda a LC-439AU u dopravcu SAD Lučenec.
Historická Karosa C 734 dopravcu SAD Lučenec. Foto: Dispecer |
Ako možný základ pre vznik ďalších historických vozidiel by sa mali v rôznom stave zachované nachádzať nasledujúce Karosy C 734: v Trnavskom kraji (TT-940BJ, OVD 28-09), v Nitrianskom kraji (ZV-082BB a NZ-215AX), v Bratislavskom kraji (MA-175EA a BL-563UG). Veríme, že k súčasným dvom historickým vozidlám po renovácii pribudne v budúcnosti aj ďalšie historické vozidlo Karosa C 734. Vyžaduje to však nielen nadšenie, ale aj dostatok finančných prostriedkov.
Historická Karosa C 734 Klubu priaznivcov historických vozidiel a techniky. Foto: Henrich Kleiner |
Záver
Autobus Karosa C 734 bol základným modelom celého radu 700 z Vysokého Mýta. Karosy C 734 v pravidelnej premávke s cestujúcimi už zrejme nestretneme, dojazdili v roku 2018. Zároveň sa končí éra všetkých „hranatých 700-viek“, už takmer vymizli z premávky a stretnúť posledné jazdiace vozidlá vyžaduje už i kus „dopraváckeho“ šťastia.
Karosa LC 735 na náhradnej doprave za vlaky. Foto: Linda |
V čase uzávierky tohto článku v decembri 2019 bolo na Slovensku v pravidelnej premávke s cestujúcimi už len 11 mestských Karos B 731/732 – 9 ks v MHD Zvolen (všetky s čelami radu 900) a 2 ks v MHD Spišská Nová Ves[4]. Dve Karosy LC 735/736 bolo možné v priebehu roka 2019 stretnúť na linkách náhradnej dopravy za vlaky počas výluk, resp. mimoriadnych situácií – ZV-863CE v Banskobystrickom kraji a DS-275BR na juhu Slovenska.
Modernizovaná Karosa B 732 v MHD vo Zvolene. Foto: Kami |
Zdroje údajov
- Verejne dostupné databázy vozidiel
- Dopravné weby imhd.sk, Mestská doprava, Evidencia vozidiel slovenských dopravcov, https://seznam-autobusu.cz/ www.kamim.sk
- Harák, Martin. (2014). Autobusy Karosa 700. Praha: Grada Publishing, a. s.
- Štatistiky autora (1986 – 2019)
[1] Vo februári 1987 boli autobusy Karosa C 734 produkované v žlto-bielom farebnom prevedení a v marci 1987 boli autobusy C 734 produkované v červeno-bielom farebnom prevedení.
[2] V roku 1994 sa skúšobne sprivatizovali 2 podniky SAD – Skalica a Stará Ľubovňa. V roku 1999 sa 52 podnikov SAD zlúčilo do 17 väčších SAD-iek: Banská Bystrica, Bratislava, Dunajská Streda, Humenné, Košice, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Michalovce, Nitra, Nové Zámky, Prešov, Prievidza, Poprad, Trenčín, Trnava, Zvolen, Žilina a v rokoch 2002 - 2005 prebehla ich privatizácia.
fanatikmhd
1-mestký automat
2-mestský manuál
3-medzimestský automat
4-medzimestský manuál
5,6,7-diaľkový manuál....
Aspoň takto mi to kedysi dávno vysvetľoval dakto (JPP) a to som si zapamätal, preto podľa toho kľúča som ľahko rozpoznal voz. Tak isto ako druhá pozícia určovala rozmery (3ka pre 11m, 4ka pre 18m)
Edit: Wiki tiež prezrádza moju znalosť:
Označení
Pro nové autobusy vyhradila Karosa řadu 700, tedy 7xx. Před trojčíslím se ještě nacházelo jedno či dvě písmena (podle doporučení RVHP).
Písmeno: typ vozu – B (městský a příměstský autobus, anglicky bus), C (meziměstský a linkový autobus, anglicky coach), LC (dálkový a zájezdový autobus, anglicky long distance coach)
První číslice: 7 – značí v oborovém číslování (nomenklatura strojírenských výrobků) autobus, v Karose však došlo k posunu významu a první číslice tak značila 70. léta, kdy byl autobus konstrukčně navržen[4]
Druhá číslice: délka vozu – 3 = 11 m, 4 = 17 m, 5 = 12 m
Třetí číslice:
u vozů B: „1“ u modelu B 731 původně značila kategorii autobusu B1, později při vzniku typu B 732 označovala třetí číslice druh převodovky (1 = automatická, 2 = mechanická)
u vozů C: 3 = regionální s automatickou převodovkou, 4 = meziměstský s manuální převodovkou, 5 = meziměstský s manuální převodovkou a větším zavazadlovým prostorem (pro delší linky nebo zájezdy)
u vozů LC: číslice 5, 6 nebo 7 označovala stupeň luxusu (čím vyšší číslo, tím luxusnější autobus)