Skúšobná prevádzka s cestujúcimi bude realizovaná na dvojkilometrovej trati v štvrti Seestadt.
Dopravný podnik Wiener Linien v hlavnom meste Rakúska pripravuje v rámci výskumného projektu auto.Bus - Seestadt spustenie skúšobnej prevádzky dvoch autonómnych elektrických autobusov, ktoré sú schopné jazdiť bez vodiča. Začiatok skúšobnej prevádzky s cestujúcimi je plánovaný na 6. júna 2019.
Skúšobná prevádzka
Dva malé autobusy s kapacitou 10 sediacich cestujúcich (+1 operátor) budú premávať od stanice metra linky U2 Seestadt po približne dvojkilometrovej okružnej trati, na ktorej bude desať zastávok. Autobusy budú v rámci skúšobnej prevádzky prepravovať cestujúcich bezplatne. Stojacich cestujúcich a cestujúcich na invalidných vozíkoch autonómne autobusy prepravovať nebudú.
Skúšobná prevádzka bude realizovaná počas rannej a popoludňajšej špičky pracovných dní. Autobusy zatiaľ nebudú mať pevný cestovný poriadok, zabezpečené by však mali byť pravidelné odchody zo zastávok. V prípade nepriaznivého počasia, ako napr. silný dážď či sneženie, môže byť prevádzka autonómnych autobusov prerušená. Náhradná doprava v takom prípade nebude zabezpečovaná.
Autonómne elektrobusy
Autonómne elektrické autobusy od firmy Navya boli do Viedne dodané v apríli 2018. Pred spustením skúšobnej prevádzky prebiehali testy vozidiel na neverejnej testovacej trati, pričom sa testovali rôzne scenáre premávky. Vozidlá dlhé 4,75 m sú vybavené kamerami, 2D a 3D LiDAR senzormi, ktoré skenujú okolie a hľadajú prípadné prekážky. GNSS lokalizácia (GPS, Galileo, GLONASS) zabezpečuje určenie polohy vozidla s presnosťou na centimetre. V prípade výskytu nehybnej prekážky na naprogramovanej trase, napr. nevhodne zaparkované auto, prevezme riadenie vozidla vyškolený operátor, ktorý sa bude vo vozidlách nachádzať. Po obídení prekážky bude jazda pokračovať opäť autonómne.
Autobusy budú v rámci skúšobnej prevádzky premávať maximálnou rýchlosťou 20 km/h. Pre pohodlie cestujúcich sú vozidlá vybavené aj klimatizáciou.
Výskumný projekt auto.bus - Seestadt je zameraný na ďalší vývoj a testovanie senzorov pre automatizovanú prevádzku a systémov pre IT bezpečnosť. Súčasťou je aj príprava legislatívy pre autonómne vozidlá. Cieľom projektu je zvyšovanie efektívnosti a prevádzkovej bezpečnosti autonómnych vozidiel. Na riešení projektu sa podieľajú viedenský dopravný podnik, Rakúsky technologický inštitút, Rada pre cestnú bezpečnosť, TÜV Austria, Siemens Mobility a výrobca vozidiel Navya.
dingo