V uplynulých rokoch pribudli ďalšie kilometre ľahkého metra, prvé električkové trate a najdlhšia jednolanová kabínková lanovka na svete.
Bursa sa za posledné desaťročie s počtom obyvateľov viac ako 2 milióny prepracovala z piateho na štvrté najľudnatejšie mesto Turecka. Nachádza sa v ázijskej časti Turecka, južne od Marmarského mora. Je významným centrom automobilového priemyslu s niekoľkými automobilkami a najnovšie sa v meste začali vyrábať aj električky a vozne ľahkého metra. Okrem priemyslu má Bursa bohatú históriu a je významným centrom kultúry a turizmu.
V roku 2005 sme priniesli na stránkach imhd.sk článok o mestskej hromadnej doprave v Burse. V tom čase bola tamojšia mestská doprava zabezpečovaná prevažne autobusmi a minibusmi, ktoré dopĺňalo prvých 17 km ľahkého metra. Od vzniku článku prešla mestská doprava v Burse obrovským rozvojom. Vozidlový park autobusov bol postupne zmodernizovaný a doplnený nízkopodlažnými vozidlami tureckej výroby, no hlavný dôraz je tu však kladený na ekologickú koľajovú dopravu. Ľahké metro bolo rozšírené na viac ako dvojnásobnú dĺžku a navyše boli v meste vybudované dve električkové trate, pričom tretia je vo výstavbe a výstavba ďalších sa plánuje.
Električky
S výstavbou električkových tratí prišiel v roku 2009 novozvolený starosta Bursy Recep Altepe s cieľom odľahčiť preplnené ulice centra mesta od automobilovej dopravy. Prvé dve električkové trate boli do prevádzky uvedené v rokoch 2011 a 2013.
Prvá električková trať bola pôvodne prezentovaná ako tzv. nostalgická s historickými električkami. Zároveň mala byť vzorom pre ďalšie električkové trate v meste. Postavená bola v prvej polovici roka 2011 v historickej časti mesta na uliciach Cumhuriyet Caddesi (Ulica Republiky) a Yeni Cumhuriyet Caddesi (Nová ulica Republiky), ktoré predtým slúžili pre automobilovú a autobusovú premávku. Po výstavbe električkovej trate sa táto oblasť zmenila na pešiu zónu. Trať bola postavená ako jednokoľajná s výhybňami s rozchodom koľajníc 1000 mm a dĺžkou približne 1,2 kilometra. Električky premávali medzi konečnými zastávkami Zafer Plaza a Gökdere. Pri zastávke Gökdere bola postavená malá trojkoľajná vozovňa električiek. Pre túto trať boli v roku 2010 odkúpené z Istanbulu tri dvojnápravové obojsmerné električkové vozne Gotha T57 / T59 z prelomu 50. a 60. rokov 20. storočia. V Istanbule premávali niekoľko rokov taktiež na nostalgickej linke. Pred dodaním do Istanbulu slúžili tieto električky v Nemecku.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Ešte v roku 2011 bola trať tejto linky predĺžená na ďalšiu ulicu ku konečnej zastávke Çınarönü (Davutkadı), čím narástla jej dĺžka približne na dvojnásobok. Zároveň narástol počet cestujúcich na tejto linke a pôvodné dvojnápravové vozne už kapacitne nepostačovali. Preto boli zakúpené 3 dvojčlánkové obojsmerné električky Düwag M6C pôvodom z nemeckého mesta Bochum od spoločnosti BOGESTRA, ktoré sa do prevádzky zaradili v roku 2012. V rokoch 2013 a 2014 bolo zakúpených ešte ďalších 10 rovnakých vozňov z Bochumu, do premávky v Burse sa však zaradili len niektoré z nich.
Električky na tejto linke označenej ako T3 premávajú počas dňa v intervale 10 minút, ráno a večer každých 20 minút. Na trati je spolu 9 zastávok.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Druhá električková trať bola uvedená do prevádzky v októbri 2013. Ide o 6,5-kilometrovú jednosmernú okružnú električkovú trať s označením T1, ktorá premáva okolo historického centra Bursy. Trať bola postavená s rozchodom 1435 mm a s predchádzajúcou traťou nie je prepojená, takže bolo potrebné aj pre túto trať vybudovať vozovňu a dielenské zázemie. Obe trate sa križujú iba na jedinej križovatke. Linka T1 má spolu 14 zastávok a premávka je zabezpečovaná v intervaloch 8 až 15 minút v závislosti od dennej doby.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Pre túto linku boli dodané 3 nízkopodlažné päťčlánkové jednosmerné električky Silkworm (turecky İpekböceği, slovensky Priadka morušová) miestneho výrobcu Durmazlar (Durmaray) z Bursy. Ide o 100-% nízkopodlažné vozidlá tureckej výroby, hoci výzbroj a podvozky vychádzajú z vozidiel Siemens Combino. Prototyp tejto električky bol predstavený v roku 2012. V roku 2014 sa predstavila aj obojsmerná verzia električky Silkworm. Dĺžka vozidla je 29 m a prepravná kapacita 274 cestujúcich.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Starosta Recep Altepe bol znovuzvolený aj v roku 2014 a tak výstavba električkových tratí pokračuje aj naďalej. V krátkom čase spojí centrum Bursy s medzinárodnou autobusovou stanicou nová električková linka T2 v dĺžke necelých 10 km, ktorej výstavba začala na jeseň roku 2015 s predpokladanou dĺžkou výstavby 800 dní. Trať povedie z väčšej časti stredom niekoľko kilometrov dlhého bulváru. Pre túto trať už bolo objednaných 12 päťčlánkových obojsmerných vozidiel Silkworm, z ktorých prvé boli dodané na jeseň 2015. Do sprevádzkovania trate T2 budú prevádzkované na linke T1.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Ľahké metro
Sieť ľahkého metra bola v rokoch 2008 - 2014 všetkými smermi postupne rozšírená o 21,5 km na súčasných 39 km. Prevádzkované sú dve linky s číslami 1 a 2, ktoré sa časťami trás čiastočne prekrývajú. Zároveň sa pripravuje výstavba ďalších nových úsekov.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Vozidlový park ľahkého metra bol v rokoch 2010 - 2011 rozšírený o 30 nových dvojčlánkových vysokopodlažných vozňov Bombardier Flexity Swift B 2010 a v roku 2012 bolo zakúpených aj 44 second-hand jednotiek Düwag SG2 pôvodom z Rotterdamu, z ktorých sa do premávky zaradilo len 25 kusov, zvyšné boli použité na náhradné diely.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
V roku 2015 bolo objednaných 60 dvojčlánkových vozidiel Durmazlar GreenCity dĺžky 28 metrov s kapacitou 288 cestujúcich od miestneho výrobcu, z ktorých prvé vozidlá boli do prevádzky uvedené v roku 2016. Podobne ako električky Silkworm, aj vozidlá GreenCity boli vyvinuté a vyrobené v Burse a prvé vyrobené vozidlá sa taktiež dostali do tohto mesta.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Autobusy
V rokoch 2006 - 2016 pribudlo do vozidlového parku mestského dopravcu 344 nových autobusov, prevažne nízkopodlažných, resp. čiastočne nízkopodlažných. Dopravný podnik sa orientuje na nákup vozidiel tureckej výroby. Nové vozidlá sú lakované prevažne v jednotnej žltej farbe. Okrem vozidiel v mestskom vyhotovení (od minibusov po kĺbové autobusy) bolo zakúpených aj niekoľko autobusov v linkovom prevedení. Vyradené boli všetky staré autobusy, pričom ako historické vozidlá boli zachované po jednom kuse z typu Ikarus 260, MAN SL 200, Mercedes-Benz O 302 Otomarsan.
Foto: Matej Kavacký |
Tab.: Autobusy mestského dopravného podniku dodané v rokoch 2006 - 2016
Typ | Počet | Rok dodania |
---|---|---|
Mercedes-Benz O345 Conecto | 73 | 2006 |
Mercedes-Benz O345 G Conecto | 10 | 2006 |
Mercedes-Benz O530 Conecto | 35 | 2009, 2012 |
Mercedes-Benz O530 G Conecto | 27 | 2009, 2011 |
Otokar Doruk 190 LE | 45 | 2009 |
Otokar Doruk 215 LE | 18 | 2011 |
Otokar Kent 290 LF | 36 | 2011 - 2012 |
Otokar M 2010 | 22 | 2011 - 2013 |
Otokar Doruk 220 LE | 20 | 2012 |
Otokar Kent 290 U | 3 | 2012 |
Temsa Avenue LF | 27 | 2013 - 2014 |
Temsa Tourmalin | 6 | 2015 |
Karsan Atak M3 | 22 | 2016 |
Zaujímavosťou Bursy je, že okrem výroby vlastných električiek a vozidiel ľahkého metra bol v roku 2016 v tamojšom závode spoločnosti Akia Hess vyrobený aj prvý turecký metrobus Akia Ultra LF 25. Ide o trojčlánkový 25-metrový autobus s kapacitou 290 cestujúcich pre veľkokapacitné metrobusové systémy. Podľa stránky výrobcu je toto vozidlo v ponuke aj v hybridnej a trolejbusovej verzii.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi |
Lanovka
V Burse sa nachádzala najstaršia visutá lanovka v Turecku, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1963. Lanovka od firmy Von Roll s jednou prestupnou stanicou viedla na vrch Uludağ nad Bursou, kde sa nachádza lyžiarske stredisko. Jej prevádzka bola ukončená po takmer polstoročí v októbri 2012. Nahradená bola novou modernou kabínkovou lanovkou od firmy Leitner Ropeways, ktorá bola uvedená do prevádzky v júni 2014. Ide o najdlhšiu gondolovú lanovku na svete s dĺžkou 8,8 km (pôvodná visutá lanovka merala len 4,5 km) s kapacitou 1500 pasažierov za hodinu (kapacita visutej lanovky bola 120 os./h). Okrem koncových staníc sú na trase lanovky 2 medzistanice.
Foto: Bursa Büyükşehir Belediyesi
|
pharel