Bratislava
Do Bratislavy bolo z Vysokého Mýta postupne dodaných 597 Karos B 731/732, z toho 554 jazdilo v réžii mestského dopravcu (DPB). Tvorili významnú časť vozidlového parku MHD a zabezpečovali dopravnú obsluhu formou MHD najmä na území mesta, avšak v určitých obdobiach aj do niektorých priľahlých obcí, napríklad smer Chorvátsky Grob, Stupava (nočné spoje), Ivanka pri Dunaji (večerný spoj) a Šamorín (služobný spoj). Karosy B 731/732 taktiež zabezpečovali zmluvnú dopravu pre viaceré podniky a vnútrozávodovú dopravu v CHZJD, Slovnafte i Volkswagene.
Prvé „atmosférické“ Karosy B 731 začali do Bratislavy prichádzať na jeseň 1982. V priebehu rokov 1982 - 1986 bolo dodaných 248 „atmosférických“ vozidiel Karosa B 731/732. Ich životnosť aj vďaka pravidelnej obnove vozidlového parku dosahovala zvyčajne 6 rokov, pričom približne polovica z nich prešla generálnou opravou - v priemere po 4 rokoch prevádzky. Väčšina „atmosférických“ Karos B 731.00 z prvej dodávky tak dojazdila už v rokoch 1988 - 1989 a väčšina novších (bielo-červených B 731.04/B 732.00) v roku 1992. Jednou z posledných „atmosférických“ Karos B 731/732 v premávke s cestujúcimi v bratislavskej MHD bolo vozidlo #2069 zo starej vozovne Petržalka. Potom už bolo možné stretnúť v Bratislave „atmosférické“ Karosy len ako autoškolu (ex #1045 do roku 2003), technologické vozidlo (ex #3085 do roku 2006), resp. v Slovnafte (BA-091BS a BA-094BS do roku 2002).
Modernizácie Karos B 731/732 dodaných v rokoch 1987 - 1993 prebiehali v menšej miere a neskôr ako u predchodcov. Trend generálnych opráv sa začiatkom 1990-tych rokov zastavil a spomedzi Karos B 731/732 dodaných v rokoch 1987 - 1993 ich stihli len vozidlá #1077, 1080, 3101 a 3106. V ďalších rokoch sa vykonávali iba opravy menšieho rozsahu v dopravnom podniku. Až koncom 1990-tych rokov sa opäť obnovilo generálkovanie vozidiel – najprv vo firme Asko, následne BBDS (1998), Zliner (2000), Starko (2000) a ústredné dielne DPB (2000 - 2001).
Modernizácie Karos B 731/732 spojené so zmenou pohonu na zemný plyn (CNG) sa rozbehli v roku 2001, aj keď prvé snahy o testovanie autobusov na alternatívny pohon - zemný plyn začali už v roku 1989 (#1082) a 1992 (#1127, 2134, 4067). V období rokov 2001 – 2006 sa postupne splynofikovalo 64 Karos B 731/732 (s označením #1701 - 1710, 2701 - 2713, 3601 - 3641).
Vyraďovanie Karos B 731/732 dodaných v rokoch 1987 - 1993 sa po roku 1994 spomalilo a po vyraďovacej vlne v rokoch 1997 - 1998 a začatí plynofikácie začiatkom milénia sa takmer úplne zastavilo. Ďalšie väčšie vyraďovanie súviselo až s obnovou vozidlového parku v rokoch 2007 a 2009. Posledné Karosy B 731/732 (#1702, 1704 - 1710, 2711 - 2713) dojazdili v MHD v Bratislave na jeseň 2011 a všetky boli preradené medzi technologické vozidlá (na zimnú službu), kde vydržali do roku 2015.
V Bratislave vždy niekoľko Karos B 731/732 po odstavení z bežnej prevádzky s cestujúcimi, avšak pred vyradením, slúžilo v zimnom období ako tzv. zimné služby (označované aj ako zimné pohotovosti) – teda zabezpečovali čistenie zastávok pri snežení, resp. námraze. Spomedzi všetkých Karos B 731/732 na zimnej službe najdlhšie vydržala #4061, ktorá odslúžila až 13 zimných sezón, nepretržite od zimy 1994/1995 do 2006/2007. Prehľad vozidiel zimných služieb uprostred každej dekády:
- zima 1994/1995: #1104, 2090, 2092, 2096, 2097, 3107, 3122/II, 4048, 4050, 4052, 4053, 4054, 4056, 4057, 4061, 4065
- zima 2004/2005: #1096, 1114, 1121, 2105, 2108, 2110, 2120, 2148, 3144, 3149, 3167, 4049/II, 4050, 1061/II, 4061, 4070
- zima 2014/2015: #1702, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 1709, 1710, 2711, 2712, 2713
Zopár z pôvodných bratislavských Karos B 731/732 našlo ďalšie uplatnenie u iných dopravcov. Bolo ich tak možné stretnúť nielen v Bratislave (#1060/II, 1129 u Zájazdov Bratislava; #1082, 3600 u SPP), ale aj v ďalších slovenských mestách a regiónoch, napríklad v Žiline (#1061, 1074, 1102, 3111, 3124), Považskej Bystrici (#1074 u AD Čáni 2005 - 2006), Čadci (#1073, 4038), na Kysuciach (#1074 v rokoch 2006 - 2009), v Malackách (#3127/II), Nitre (#1127, 2134 zapožičané z SPP), Zvolene (#1127 od roku 2007), či dokonca v zahraničí v Bulharsku a Poľsku (#1083, 1090, 2078).
V súčasnosti už Karosy B 731/732 v bežnej premávke s cestujúcimi nestretneme, avšak tri z nich ešte plnia v Bratislave iné funkcie - #8002 je autoškola, 2999 cabriobus a 1710 historické vozidlo.
Foto: Peter Pankrác |
Malacky
Na MHD v Malackách premávalo 6 pôvodných Karos B 731/732, ktoré okolo roku 1999 doplnilo ďalšie vozidlo MA-090AE pôvodom z DPB Bratislava (ex #3120, resp. 3127/II). S postupnou redukciou výkonov MHD niektoré Karosy B 731/732 boli využívané aj na linkách prímestskej dopravy v okolí Malaciek (napríklad MA-090AE do Veľkých Levár).
K najväčšiemu vyraďovaniu Karos B 731/732 došlo pomerne skoro - v priebehu rokov 2003 – 2004, vďaka čomu sa väčšina vozidiel nedožila prechodu zo štátnych poznávacích značiek (ŠPZ) na evidenčné čísla vozidla (EČV). V období tesne pred zánikom mestskej dopravy výkony MHD dopĺňali aj prímestské Karosy C 734 (napríklad BA-221JY). Spomedzi malackých Karos B 731/732 sa najdlhšie dožila BA-282JY, ktorá bola v roku 2006 odpredaná cez Tempus do eurobusu a je možné ju dodnes stretnúť na MHD v Spišskej Novej Vsi.
Pôvodne malacká Karosa v službách MHD v Spišskej Novej Vsi (Foto: Miro) |
Senec
Na MHD v Senci pôvodne slúžila 1 Karosa B 731/732 (BA-281JY). Po zrušení MHD v Senci (koncom 1990-tych rokov) vozidlo našlo až do roku 2006 využitie v prímestskej doprave. Následne bolo v súvislosti s masívnou obnovou vozidlového parku SAD Bratislava (v roku 2006) podobne ako mnohé prímestské vozidlá odpredané cez Tempus eurobusu, kde pod EČV KE-346DS našlo ďalšie uplatnenie v MHD v Spišskej Novej Vsi a neskôr aj na prímestských linkách v okolí Krompách až do vyradenia v roku 2012.
Pôvodne senecká Karosa nakoniec zakotvila v Krompachoch (Foto: Peter Pálfy) |
Pezinok
MHD v Pezinku, ako aj vybrané spoje prímestskej linky medzi Modrou a Šenkvicami, zabezpečovalo 6 Karos B 731/732.
S postupnou redukciou výkonov MHD sa vytvoril priestor na ich vyraďovanie bez náhrady a tak prvé 2 vozidlá (BYA 04-72, BYA 04-97) boli vyradené v priebehu roka 2004. Ďalšie 2 ich nasledovali v roku 2005, keďže od júna 2005 došlo k prvému pokusu o zrušenie MHD v Pezinku. Po sťažnostiach obyvateľov došlo k čiastočnému obnoveniu MHD, avšak toto obdobie netrvalo dlho a následne v roku 2006 dojazdili aj posledné 2 Karosy B 731/732 (BA-163JY, BA-170JY) v Pezinku.
Trnava
Do Trnavy bolo dodaných 49 Karos B 731/732. Zabezpečovali väčšinu výkonov v MHD Trnava, vrátane dopravnej obsluhy susediacich obcí Biely Kostol a Hrnčiarovce nad Parnou, ktoré sa v rokoch 1993 - 1994 osamostatnili od Trnavy. Karosy B 731/732 vplyvom postupného úbytku cestujúcich vo výprave nahrádzali aj kĺbové vozidlá, ktoré v MHD Trnava úplne dojazdili v roku 2011.
Vyraďovanie Karos B 731/732 v Trnave začalo „atmosférickými“ vozidlami, väčšina z nich dojazdila koncom 1990-tych rokov, pričom najdlhšie vydržala TT 94-06 (do roku 2002). Životnosť trnavských Karos B 731/732 bola v rokoch 2001 - 2007 predlžovaná generálnymi opravami v rôznych dodávateľov, pričom niekedy sa z generálnej opravy vrátilo novšie vozidlo pôvodom z Prahy (napríklad TTA 11-29 II>TT-795CB, TT-785CB). Ďalšie Karosy B 731/732 boli vyraďované postupne v rokoch 2005 – 2008 a okrem nových vozidiel ich nahrádzali aj Karosy B 731/732 z iných prevádzok dopravcu (TT-947BX z Hlohovca, TT-562DS z Piešťan), ale aj prímestské vozidlá. Od januára 2010 prevádzkovala spoločnosť SAD Trnava MHD aj v českom Přerove, kam dopravca presunul časť vozidiel MHD Trnava (najmä nízkopodlažné SORy, kĺbové Karosy B 741, ale aj Karosu B 731/732: TT-752CB). V MHD v Trnave ich dočasne nahradili prímestské vozidlá z iných prevádzok (Karosy C 934), ale aj prenajaté vozidlá od výrobcov (SOR CN 12, Irisbus Crossway LE 12M a 12,8M). K zásadnej obnove vozidlového parku v MHD Trnava došlo v roku 2011 vďaka prostriedkom z EÚ fondov, zároveň dojazdilo všetkých 17 zvyšných Karos B 731/732.
Foto: Tootti |
Hlohovec
V Hlohovci a jeho okolí bolo v prevádzke spolu 6 Karos B 731/732. V časoch najvyšších výkonov MHD (začiatkom 1990-tych rokov) v Hlohovci existovalo 5 liniek, ktorých prevádzku zabezpečovali 4 Karosy B 731/732 (TTA 21-46>TT-945BX, TTA 27-92>TT-946BX, TTA 31-24>TT-947BX a štvrtá „atmosférická“ TT 98-02, ktorú na prelome rokov 1993/1994 nahradila nová TTA 45-65>TT-984BX). V časoch začiatkov školského vyučovania a striedania pracovných zmien ich dopĺňali prejazdy prímestských vozidiel, vrátane kĺbovej Karosy C 744. Najstaršia z hlohoveckých Karos B 731/732 („atmosférická“ TT 87-xx) premávala v rokoch 1983 – cca 1995 na prímestskej linke z Hlohovca cez Šulekovo do Leopoldova.
Postupné redukcie výkonov MHD sa prejavili najprv uvoľnením TTA 45-65>TT-984BX pre výkony v prímestskej doprave, keď jazdila do Červeníka i Trnavy. Následne od roku 2005 na prevádzku MHD postačili 2 Karosy B 731/732, a tak vozidlo TT-947BX našlo ďalšie uplatnenie v MHD v Trnave a TT-946BX sa čoskoro odstavila a vyradila. Zároveň sa do MHD vrátila TT-984BX z prímestskej dopravy, ktorá spolu s generálkovanou TT-945BX zabezpečovala prevádzku hlohoveckej MHD až do začiatku obnovy vozidlového parku v roku 2010. Ako posledná Karosa B 731/732 dojazdila v MHD v Hlohovci TT-945BX v máji 2014, ktorá v rokoch 2010 - 2011 vypomáhala aj v MHD v Přerove. Chýbajúce mestské vozidlá v MHD nahrádzali prímestské vozidlá z hlohoveckej prevádzky, vďaka čomu bolo možné v MHD stretnúť ozaj takmer čokoľvek – od 24-ročnej „atmosférickej“ Karosy C 734 (v rokoch 2007 - 2008), cez novšie Karosy C 934+954, či SORy C 10,5 až po v MHD veľmi nezvyčajný Granus H 10-11 ešte aj v roku 2015.
Foto: Tootti |
Piešťany
V Piešťanoch sa postupne vystriedalo 26 Karos B 731/732. Prvé Karosy B 731/732 začali do Piešťan prichádzať na prelome rokov 1982/1983, pričom z prvých sérií tzv. „atmosférických“ Karos (B 731.00/732.00, resp. B 731.04) bolo dodaných 13 kusov do roku 1986 (dohľadať sa podarilo 5 ŠPZ: TT 87-05, TT 94-28, TT 99-48, TTA 04-12, TTA 04-30). Postupne nahrádzali dožívajúce autobusy ŠM 11. K masívnej obnove vozidlového parku Karosami B 731/B 732 však došlo až v rokoch 1988 - 1989, kedy bolo dodaných 10 nových vozidiel. Tieto vozidlá v roku 1989 nahradili aj posledné jazdiace ŠM 11 (TT 78-84 a TT 79-74).
Najviac Karos B 731/732 – spolu 16 – zasahovalo do dennej výpravy v roku 1989, z toho 15 na linkách MHD 1 - 6 a 8 - 15 a jedna (TTA 21-41, neskôr PN-398AZ) na prímestskej linke z centra Piešťan cez Veľké Orvište na Ostrov (pôvodne označenej číslom 7 v trase Ostrov – Piešťany – Sokolovce). Následne do výkonov MHD bola nasadená aj kĺbová Karosa C 744 (na linku 3) a Ikarus 280.08 (na linku 15) a postupne do roku 1993 boli dodané ďalšie 3 Karosy B 731/732.
V 1990-tych rokoch dochádzalo k obmedzovaniu výkonov MHD a redukcii počtu liniek. Najprv zanikla linka 14 do Banky (1992), potom linky 11 12 a 13 do priemyselných, rekreačných a prímestských oblastí (1994), následne po odčlenení Banky od Piešťan aj linka 5 do Moravian nad Váhom (1996) a nakoniec aj sídlisková linka 6 a víkendová linka 7. Na prelome tisícročí tak z pôvodného súvislého radu 15 mestských liniek ostala iba polovica. Jedinou výnimkou bolo zavedenie linky pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) s číslom 20, kde jazdila jedna z najstarších „atmosférických“ Karos po GO s plošinou pre invalidné vozíky. V polovici 1990-tych rokov dojazdili všetky „atmosférické“ Karosy B 731/732 (posledná v pravidelnej premávke zabezpečovala linky 2 a 4) a na ŤZP-linku 20 bola presunutá PN-402AZ, ktorá bola vybavená plošinou pre invalidné vozíky. Počet Karos B 731/732 potrebných vo výprave sa znížil na cca 7, pričom na stave ich bolo k dispozícií až 13.
Zmena linkového vedenia v Piešťanoch v roku 2003 priniesla prehľadnejšie linkové vedenie (5 základných trás počas pracovných dní, 4 skrátené trasy počas víkendov a 1 školská linka), intervalové cestovné poriadky, stabilizáciou výkonov MHD i výpravy Karos B 731/732 v počte 7, ale aj koniec výkonov kĺbových vozidiel v MHD (s výnimkou školského spoja z Kocuric, kde zo začiatku ešte premávala kĺbová Karosa). Niektoré Karosy B 731/732 tak vypomáhali aj v prímestskej doprave (napríklad na linke do Hlohovca či Nitry), našli dočasné uplatnenie u iných dopravcov (PN-408AZ a PN-409AZ jazdili pre SAD Zvolen v Banskej Bystrici), alebo v iných prevádzkach SAD Trnava (PN-409AZ skončila v Senici ako TT-685CE, PN-395AN ako TT-562DS v Trnave, PN-396AN a PN-397AN v Přerove). Na prelome rokov 2008/2009 prebehla výrazná obnova vozidlového parku, vďaka čomu nielen dojazdili takmer všetky piešťanské Karosy B 731/732, ale zároveň sa kúpeľné mesto Piešťany stalo prvým mestom na Slovensku s kompletnou nízkopodlažnou MHD. Prevádzkovú zálohu pre nízkopodlažné vozidlá tvorila PN-398AZ po GO, ktorú ako poslednú jazdiacu Karosu B 732 bolo možné sporadicky stretnúť na MHD v Piešťanoch až do roku 2014.
Foto: Tootti |
Senica
V Senici a jej okolí bolo v prevádzke spolu 9 Karos B 731/732. Najstaršia z nich („atmosférická“ SE 52-79) premávala na prímestskej linke zo Senice do Šajdíkových Humeniec. V roku 1988 bola na svojej linke doplnená Karosou B 731/732 SE 75-34, ktorá tam nahradila pôvodnú ŠM 11. Ďalšia zo senických Karos B 731/732 (SE 72-49) premávala na prímestskej linke do Hlbokého a Rovenska. Zavedenie MHD v Senici v máji 1989 bolo spojené aj so zaradením dvoch nových Karos B 731/732 do premávky (SE 72-47>SE-665AV a SE 72-48>SE-648AV), po pár mesiacoch k nim pribudla tretia (SE 76-02>SE-694AV), ktorá nahradila staršiu ŠM 11.
Vyraďovanie senických Karos B 731/732 v prímestskej doprave sa ukončilo v roku 2004, v MHD všetky okrem SE-648AV dojazdili v rokoch 2005 - 2006. V MHD ich nahrádzali staršie prímestské vozidlá (vrátane LC 735/736), trnavský Novoplan C-12 (2005 - 2006), ale aj presunutá zgenerálkovaná Karosa B 731/732 z piešťanskej MHD (PN-409AZ>TT-685CE). Obnova vozidlového parku MHD v Senici začala v roku 2010, zároveň bola pôvodná senická Karosa B 731/732 (SE-648AV) presunutá do Přerova. Ako posledná Karosa B 731/732 dojazdila v Senici TT-685CE v roku 2013.
Foto: Tootti |
Skalica
V Skalici a jej okolí premávala iba jedna Karosa B 731/732 (SI-112AP), ktorá jazdila najmä na prímestskej linke Skalica – Holíč – Gbely. Po jej vyradení u SKAND Skalica na prelome rokov 2005/2006 našla ďalšie uplatnenie v Púchove u dopravcu ADP, kde jazdila od mája 2008 na MHD Púchov.
Foto: Valec |
Dunajská Streda
Na MHD v Dunajskej Strede pôvodne premávalo 9 Karos B 731/732. S postupnou redukciou výkonov MHD sa časť z nich následne využívala aj na prímestskej doprave (napríklad do Veľkej Paky, Šamorína, Veľkého Medera), čomu bolo prispôsobené ich vybavenie (napr. záclonky). Jedno vozidlo bolo dokonca v rámci generálnej opravy prestavané na typ C 734 (DS-227BC).
Ako prvé bolo vyradené vozidlo DS-398BC v roku 2005, ďalšie vyraďovanie prebiehalo postupne v rokoch 2008 - 2011, pričom ako posledná Karosa B 731/732 v MHD premávala DS-211BC v roku 2011. Na prímestskej doprave bolo možné prestavanú DS-398BC stretnúť ešte aj v roku 2013. V rokoch 2011 - 2018 bolo možné v Dunajskej Strede stretnúť Karosu B 732/731 (presunutú z Galanty, DS-349BC), ktorá po prestavbe na cyklobus v letnej sezóne vozila cyklistov počas víkendov na pravidelnej sezónnej linke z Dunajskej Stredy na dunajskú hrádzu. V letnej sezóne 2019/2020 tento cyklobus našiel ďalšie uplatnenie ako Malokarpatský expres v okolí Bratislavy (BL-660UG).
Foto: Kami |
Galanta a Sereď
Na MHD v Galante a Seredi postupne premávalo 8 Karos B 731/732. Podobne ako v prípade Dunajskej Stredy aj tu sa mestské Karosy B 732/731 postupne viac a viac využívali v prímestskej doprave, napríklad na smery Váhovce, Vinohrady nad Váhom a Hájske. Minimálne jedno z vozidiel bolo prestavané na typ C 734 (DS-347BC po prestavbe ako DS-183BU), pričom paradoxne práve toto vozidlo naďalej jazdilo aj v MHD v Galante. V MHD v Seredi jazdilo najmä vozidlo DS-978BE.
K najväčšiemu vyraďovaniu Karos B 731/732 z prevádzky v Galante dochádzalo v priebehu rokov 2008 - 2009, pričom dve z nich prežili aj toto obdobie. Pôvodná mestská Karosa DS-349BC (mala pozoruhodný klasický modro-biely náter prímestských vozidiel) bola v roku 2011 prestavaná na cyklobus a našla ďalšie využitie v Dunajskej Strede. Najdlhšie – do roku 2013 - v bežnej premávke vydržala prestavaná DS-183BU.
Foto: Kami |
Nové Zámky a Šurany
Do Nových Zámkov bolo postupne dodaných 30 Karos B 731/732. Karosy B 731/732 pravdepodobne od začiatku zabezpečovali okrem MHD v Nových Zámkoch aj prímestskú linku z Nových Zámkov do Šurian (vrátane dopravnej obsluhy mesta Šurany), na ktorej taktiež premávali aj Ikarusy mestského typu (280.08). Neskôr niektoré novozámocké Karosy B 731/732 (NZ-023BR, NZ-024BR, NZ-089BR) nachádzali uplatnenie aj na ďalších linkách prímestskej dopravy v okolí Nových Zámkov, napríklad na smery Palárikovo, Hurbanovo, či Rastislavice. Vozidlo NR-025BR bolo presunuté v rámci pôsobenia dopravcu na MHD do Komárna.
Vyraďovanie Karos B 731/732 v Nových Zámkoch začalo najstaršími vozidlami, v roku 2002 dojazdili NZA 04-85 a NZA 01-58 (vozidlá s automatickou prevodovkou z roku 1986) a v roku 2004 dojazdili NZ 76-32 a NZ 94-42 („atmosférické“ Karosy z roku 1984). Novšie vozidlá boli vyraďované priebežne medzi rokmi 2008 a 2014, pričom najdlhšie jazdila NZ-089BR, ktorá na sklonku svojej premávky tvorila zálohu pre MHD i prímestské linky. Najdlhšie, do roku 2017, v Nových Zámkoch vydržala zgenerálkovaná Karosu B 732 (NZ-457BU), pôvodom zo závodu v Komárne.
Foto: Bubak |
Levice
V Leviciach sa na MHD postupne vystriedalo 19 Karos B 731/732, vrátane 7 „atmosférických“ z rokov 1983 - 1985. MHD zabezpečuje dopravnú obsluhu v hraniciach mesta, vrátane termálneho kúpaliska Margita-Ilona, resp. priemyselného parku Géňa.
Do roku 2002 sa vyradili všetky „atmosférické“ Karosy B 731/732, ako aj 3 vozidlá z rokov 1987 - 1988 (LV 72-87, LV 72-88, LV 76-39). Následne sa vyraďovanie pre chýbajúcu obnovu vozidlového parku na 8 rokov takmer zastavilo a vozidlá sa odstavovali len s ohľadom na klesajúce výkony. Životnosť niektorých z levických Karos B 731/732 sa predlžovala generálnymi opravami (napríklad NZ-334BU s výmenou čiel z radu Karosa 900). Presuny vozidiel medzi prevádzkami dopravcu sa dotkli vozidla LV-553AT>NZ-268BU, ktoré našlo ďalšie uplatnenie v Šali a zgenerálkovaná KN-748BM pôvodom z Komárna zasa doplnila počet Karos B 731/732 v levickej MHD okolo roku 2013. V roku 2016 boli vyradené 3 Karosy B 731/732 bez výraznejších úprav (NZ-455BU, NZ-248BU, NZ-408BU). Najdlhšie v Leviciach vydržali v premávke 2 Karosy B 732 po generálnej oprave s čelami radu Karosa 900: NZ-334BU a NZ-748BM, ktoré dojazdili v rokoch 2017 - 2018.
Foto: Linda |
Šahy
V meste Šahy spojenie železničnej stanice a centra mesta vo forme MHD pôvodne zabezpečovala pravdepodobne jedna Karosa B 731/732 LV 76-40. Po jej preradení do Levíc ju nahradili prímestské autobusy. Zároveň z vlastných záznamov vieme, že na prímestskej linke do obce Vinica v minulosti premávala aj červeno-biela „atmosférická“ Karosa B 732.00.
Šaľa
MHD v Šali pôvodne zabezpečovali dve Karosy B 731/732 (NZ-749BM ex GA 70-68 a NZ-741AS ex GA 91-93) dopravcu SAD Galanta, ktoré boli pri reorganizácii podnikov SAD v roku 1999 aj s celou prevádzkou v Šali preradené pod SAD Nové Zámky. Následne k nim pribudli 3 ďalšie Karosy: NZ-183BR pôvodom zo Štúrova (pred rokom 2002), NZ-759BM pôvodom z Komárna (okolo roku 2004) a NZ-268BU pôvodom z Levíc (okolo roku 2006). Zároveň pôvodná šalianska NZ-749BM po generálnej oprave v roku 2004 odišla do Štúrova a odtiaľ v roku 2011 do Komárna. Linky MHD v Šali spolu so súbežnou linkou do Dusla Šaľa (405 402) boli vzájomne sprejazdované, vďaka čomu spojenie železničnej stanice v Šali s centrom mesta a sídliskom Veča zabezpečovali nielen Karosy B 731/732, ale aj Ikarusy 280, resp. od jesene 2004 MANy SL 223.
Všetky v Šali jazdiace Karosy B 731/732 boli odstavené z premávky v rokoch 2008 - 2009, pričom NZ-759BM (s pôvodnou automatickou prevodovkou) prešla do zbierky historických vozidiel.
Foto: Kami |
Komárno
Na MHD v Komárne postupne premávalo 22 Karos B 731/732. S postupnou redukciou výkonov MHD niektoré našli ďalšie využitie na MHD v iných prevádzkach SAD Nové Zámky - NZ-759BM v Šali, NZ-457BU v Nových Zámkoch a NZ-748BM ukončilo svoje pôsobenie v Leviciach. Mnohé ďalšie boli následne využívané na prímestskej doprave v okolí Komárna (napríklad NZ-396BU, NZ-394BU, NZ397BU, NZ-387BU), napríklad na smery Nové Zámky či Dulovce, alebo aj na zmluvnej doprave pre Rieker. (NZ-363BU), čomu bolo prispôsobené ich vybavenie (napr. doplnené záclonky).
Vyraďovanie Karos B 731/732 v Komárne začalo koncom roka 2007 a prebiehalo postupne. Niektorým z vozidiel bola predĺžená životnosť generálnou opravou významného rozsahu (výmena čiel podľa vzoru Karos radu 900, napríklad NZ-748BM a NZ-078BT v roku 2004 a NZ-387BU v roku 2007). Začiatkom roka 2016 v prímestskej doprave dojazdilo vozidlo NZ-387BU. Ako poslednú bolo možné stretnúť na MHD v Komárne zgenerálkovanú Karosu B 731/732 (NZ-078BT) v roku 2017.
Foto: Dispecer |
Štúrovo
MHD v Štúrove, vrátane dopravnej obsluhy osamostatnených obcí Obid a Nána, pôvodne zabezpečovali štyri Karosy B 731/732 (NZ-183BR, NZ-147BR, NZ-186BU, NZ-775AY), pričom najstaršia z nich (NZ-183BR) prešla po pribratí šalianskeho závodu na MHD v Šali. Následne prišla do Štúrova NZ-749BM po generálnej oprave zo Šale. Štúrovská i šalianska prevádzka dopravcu SAD Nové Zámky pravdepodobne užšie spolupracovali aj napriek 80-kilometrovej vzdialenosti. Karosy B 731/732 v Štúrove i Šali mali podobné farebné schémy (bielo-červené so šikmým červeným pásom v zadnej časti vozidla) a dochádzalo k vzájomným výmenám vozidiel.
K vyradeniu všetkých Karos B 731/732 v Štúrove došlo na prelome rokov 2010/2011. Zgenerálkovaná NZ-749BM našla následne v rokoch 2011 - 2012 ďalšie uplatnenie v Komárne.
Foto: Richard Hudec |
Nitra
V Nitre existujú pomerne detailné záznamy o vozidlách MHD, vďaka čomu sa podarilo dohľadať 98 od novoty zaradených Karos B 731/732. Prvé „atmosférické“ Karosy B 731/732 sa zaradili do premávky v nitrianskej MHD na konci roku 1982 a ďalšie prichádzajúce vozidlá postupne nahrádzali vozidlá ŠM 11 až do ich úplného vyradenia koncom 1980-tych rokov. Karosy B 731/732 zabezpečovali väčšinu dopravných výkonov nitrianskej MHD, vrátane dopravnej obsluhy postupne odčlenených, resp. okolitých obcí (Nitrianske Hrnčiarovce, Lužianky, Štitáre, Ivanka pri Nitre a Branč).
V prímestskej doprave jazdili od dodania Karosy B 731/732 najmä na smery Jarok (NR 92-60, NR-183AP), Žirany (NRA 02-78, NRA 07-47) a Rastislavice (NR-186AP). Od roku 1996 boli z SPP zapožičané plynofikované Karosy B 731/732 (BAB 13-37 ex DPB #1127 a BAB 13-46 ex DPB #2134) jazdili na linke z Nitry do Bratislavy, ale aj do okolitých obcí, najmä na smery Čeľadice, Horné Obdokovce, Radošina.
Vyraďovanie mestských Karos B 731/732 bolo priebežné, pokiaľ prichádzali nové autobusy tohto typu. Po roku 1995 sa obnova vozidlového parku i vyraďovanie výrazne spomalili. Životnosť Karos B 731/732 sa predlžovala generálnymi opravami (najmä v rokoch 1997 - 2005), v niektorých prípadoch výmenným spôsobom (napr. NR-152AP, NR-179AP, NR-155AP). Ďalšie tri vozidlá sa zmodernizovali a prestavali na pohon CNG (NR-170AP, NR-189AP v roku 1997 a NR-186AP v roku 2003). Zároveň bol vozidlový park MHD v Nitre dopĺňaný aj Karosami B 731/732 z iných prevádzok dopravcu. Z prímestskej dopravy v okolí Nitry boli do MHD koncom 1990-tych rokov preradené NR-183AP, NR-186AP a vrábeľská NRA 02-79, ktorú nahradila B 832 (NR-152AP). Z vnútropodnikovej dopravy v Slovnafte prešli na konci roka 2002 do MHD aj dve staré, avšak zachovalé „atmosférické“ Karosy B 731/732 (NR-513BM, NR-515BM), ktoré premávali až do obdobia rokov 2006 - 2007. V roku 2008 sa k nim pridala novšia NR-517BM, tiež pôvodom zo slovnaftskej prevádzky dopravcu. V roku 2010 bola do MHD zaradená jazdená Karosa B 732/731 pôvodom z Moravy (NR-025DA). Ako posledná prišla NR-519BM zo Slovnaftu, ktorá sa v rámci GO prestavala na cyklobus a ako posledná Karosa B 732 v Nitre premávala v najnovšom korporátnom laku na sezónnej cyklobusovej linke v rokoch 2011 - 2021. Po dodávkach nových autobusov všetky ostatné Karosy B 732/731 v Nitre dojazdili v roku 2012. Oficiálna rozlúčková jazda s autobusmi Karosa B 732 sa konala 15. septembra 2012.
Foto: MacT |
Zlaté Moravce a Vráble
V regióne Topoľčianky - Zlaté Moravce - Vráble bolo postupne z výroby dodaných 7 Karos B 731/732. Pôvodne zabezpečovali najmä premávku MHD v Zlatých Moravciach, ktorá v 1990-tych rokoch prostredníctvom svojich 5 liniek obsluhovala aj Žitavany (do roku 2002 mestská časť Zlatých Moraviec) a susedné Machulince. Pri postupnej redukcii výkonov sa zlatomoravecká MHD vtesnala do hraníc mesta a najstaršia „atmosférická“ Karosa B 731/732 (NR-618BM) s automatickou prevodovkou premávala až do roku 2003 na prímestskej linke Zlaté Moravce – Topoľčianky.
Vyraďovanie pôvodných „neatmosférických“ Karos B 731/732 (NR-629BM, NR-637BM, NR-648BM) prebehlo v rokoch 2007 - 2008. Nahradili ich dve novšie Karosy B 731/732 z bratislavskej prevádzky dopravcu (zo Slovnaftu): NR-516BM premávala najmä v MHD Zlaté Moravce a do Topoľčianok a NR-514BM zabezpečovala prímestské spoje medzi Zlatými Moravcami a Vrábľami, vrátane prejazdov na MHD Vráble. Obe Karosy B 731/732 dojazdili v roku 2012.
Foto: Tootti |
Topoľčany
V Topoľčanoch bolo postupne zaradených 20 Karos B 731/732. Väčšina z nich premávala pôvodne na linkách MHD. Vozidlo NR-602BM bolo pridelené na prímestskej linke do mestskej časti Veľké Bedzany, ktorá bola neskôr začlenená do MHD pod číslom 3.
Najstaršia z dohľadaných Karos B 731/732, „atmosférická“ NR-487BM vydržala v premávke až do roku 2007, kedy bola spolu s NR-486BM vyradená. Na jeseň 2009 do MHD v Topoľčanoch dorazili jazdené nízkopodlažné autobusy Van Hool z Holandska a nahradili tak dožívajúce Karosy B 731/732. Niektoré z Karos B 731/732 (NR-495BM, NR-496BM, NR-502BM a NR-503BM) našli ďalšie uplatnenie v prímestskej doprave, kde jazdili najmä na smery Súlovce, Solčany, Radošina a Tesáre. Príležitostne však bolo možné stretnúť Karosu B 731/732 (NR-495BM) aj vo výkone na 50-kilometrovej prímestskej linke do Hlohovca. Na prímestských linkách vydržali až do roku 2012, kedy sa aj posledné 3 topoľčianske Karosy B 731/732 vyradili.
Foto: Tootti |
Prievidza a Bojnice
V Prievidzi a jej okolí postupne jazdilo 46 pôvodných Karos B 731/732. Zabezpečovali formou MHD dopravnú obsluhu nielen Prievidze, ale aj kúpeľného mesta Bojnice. Okrem MHD sa niektoré Karos B 731/732 využívali aj na zmluvnej doprave pre firmu Yazaki.
Karosy B 731/732 boli hlavným dopravným prostriedkom prievidzskej MHD dlhých 25 rokov. Vyraďovanie najstarších „atmosférických“ Karos B 731/732, na rozdiel od iných miest, bolo veľmi pozvoľné, keď do roku 2002 boli vyradených iba 13 vozidiel tohto typu. Postupné vyraďovanie Karos B 731/732, ktoré boli v najhoršom technickom stave, prebiehalo v rokoch 2004 - 2007. Napriek tomu Karosy B 731/732, vrátane najstarších „atmosférických“ tvorili aj na jar 2008 ešte stále polovicu vozidlového parku MHD v Prievidzi. Zvolené tempo obnovy vozidlového parku však nepostačovalo na náhradu dožívajúcich autobusov a preto dopravca v spolupráci s objednávateľom výkonov podnikali kroky na komplexnú obnovu vozidiel s využitím eurofondov. Do dodávky nových vozidiel na prievidzskej MHD vypomáhali okrem vozidiel zmluvnej dopravy (napríklad aj PD-418BC pôvodom z obce Čabaj-Čápor pri Nitre) aj Karosy B 731/732 z iných prevádzok dopravcu. Postupne sa do konca roku 2008 presunuli do MHD v Prievidzi všetky Karosy B 731/732 z Bánoviec nad Bebravou a čoskoro aj PD-761BK pôvodom z Partizánskeho. Po dodaní nových vozidiel s pohonom CNG a ich a zaradení do premávky v januári 2010 naraz dojazdilo 19 preživších Karosy B 731/732. Medzi nimi aj „atmosférické“ PD-352BD, PD-355BD, PD-375BD, PD-376BD a PD-558BT, ktoré vydržali v premávke rekordných 24 - 26 rokov. Vozidlový park MHD v Prievidzi tak bol v rokoch 2008 - 2009 magnetom pre mnohých fanúšikov histórie. Vyraďovanie v januári 2010 prežila iba PD-441BC, ktorá našla do roku 2011 ďalšie uplatnenie v MHD v Partizánskom.
Foto: Majo |
Handlová
V Handlovej postupne jazdili asi štyri Karosy B 731/732, ktoré zabezpečovali premávku MHD, ale aj prímestskú dopravu do okolitých obcí a miest, napríklad smer Prievidza.
Pôvodné handlovské Karosy B 731/732 (PD-411BD, PD-416BD, PD-419BD) dojazdili v rokoch 2006 – 2007 a na MHD ich najprv nahradili prímestské vozidlá (najmä Karosy C 734, ale aj stále častejšie prejazdy ostatných vozidiel z prímestských liniek), až neskôr aj nové, resp. z iných prevádzok dopravcu preradené mestské vozidlá. Na prelome rokov 2008/2009 napríklad vypomáhala aj staručká PD-355BD pôvodom z Prievidze, ktorá bola pravdepodobne zároveň poslednou jazdiacou Karosou B 731/732 v MHD v Handlovej.
Foto: Michal Jajcaj |
Partizánske
V Partizánskom premávalo cca 6 Karos B 731/732, z toho 4 pôvodné. Spolu s mestským Ikarusom 280 zabezpečovali najmä premávku MHD, ale bolo ich možné stretnúť aj v Malých Uherciach, či už vo forme zachádzky linky MHD, alebo na prímestskej linke. Taktiež premávali na okružnej prímestskej linke cez Pažiť a Malé Kršteňany.
Prvé vyraďovanie prebehlo v roku 2006 a išlo o „atmosférickú“ Karosu B 731/732 (PD-778BK). Do januára 2007 ju nahradila ešte staršia Karosa B 731/732 (PD-359BD) z prievidzskej prevádzky dopravcu. Všetky ostatné pôvodné Karosy B 731/732 z Partizánskeho sa vyradili v januári 2010. Na konci svojho pôsobenia vozidlo PD-761BK premávalo na MHD v Prievidzi a žlté PD-754BK a PD-765BK dojazdili v Partizánskom v MHD, resp. na prímestských spojoch v blízkom okolí. V rovnakom čase bola z Prievidze do Partizánskeho presunutá novšia Karosa B 731/732 (PD-441BC), ktorá na MHD v Partizánskom jazdila do roku 2011. Toto vozidlo bolo zároveň poslednou jazdiacou Karosou B 731/732 dopravcu SAD Prievidza.
Foto: Majo |
Bánovce nad Bebravou
V Bánovciach nad Bebravou jazdilo cca 5 Karos B 731/732. Okrem výkonov na MHD, kde dopĺňali mestský Ikarus 280, zabezpečovali aj prímestskú dopravu do okolitých obci, napríklad smer Veľké Chlievany, Otrhánky, Haláčovce, či Zlatníky.
Všetky bánovecké Karosy B 731/732 boli postupne presunuté do Prievidze, najprv PD-709BK (pred rokom 2006) a na jeseň roka 2008 aj všetky ostatné (PD-558BT, PD-364BF, PD-711BK, PD-374BF). Vozidlo PD-558BT po doslúžení MHD Prievidza vo veku 24 rokov prešlo do súkromnej zbierky historických vozidiel.
Foto: Majo |
Trenčín
Do Trenčína bolo postupne dodaných 54 Karos B 731/732/832. Karosy B 731/732 zabezpečovali najmä MHD v Trenčíne (do roku 1994 vrátane obce Zamarovce), ale aj prímestskú linku do Soblahova.
Vyraďovanie „neatmosférických“ Karos B 731/732 začalo koncom 1990-tych rokov, kedy dve z pôvodných vozidiel nahradili tzv. exportné vozidlá typu B 832 z roku 1998. Ďalšie dožívajúce trenčianske Karosy B 731/732 (napríklad TN-657AM, TN-675AM, TN-681AM, TN-693AM, TN-699AM, TN-732AM) boli postupne v rokoch 2002-2004 nahradzované jazdenými Karosami B 731/732 z Čiech (z Prahy, Ostravy, Frýdku-Místku, Šumperku), ale aj vozidlom zo Slovnaft Transu (TN-320BB). K veľkej vlne vyraďovania došlo v roku 2006, kedy prebehla zásadná obnova vozidlového parku MHD v Trenčíne. Niektoré z už nepotrebných vozidiel počas leta 2006 vypomáhali v Považskej Bystrici (TN-696AM, TN-700AM, TN-586BO, TN-320BB). Tie Karosy B 731/732, ktoré v Trenčíne prežili rok 2006, dostali nové označenie evidenčnými číslami #74 - 87. Naposledy bolo možné vidieť Karosu B 731/732 v MHD v Trenčíne v roku 2009. Najdlhšie vydržala pôvodná trenčianska Karosa B 832 (TN-986AR), ktorá dojazdila v roku 2010 v Novom Meste nad Váhom.
Foto: Valec |
Nové Mesto nad Váhom
V MHD v Novom Meste nad Váhom premávali dve pôvodné Karosy B 731/732 z roku 1986, pričom NM-901AN dojazdila až v roku 2007. Zvyšné spoje MHD zabezpečovali staršie prímestské Karosy C 734 (vozidlo využívané do roku 2001 malo z dôvodu premávky v MHD mestský červeno-biely náter). V roku 2005 bola do MHD dovezená jazdená Karosa z Čiech (z Přerova) NM-997AX, ktorú v roku 2009 nahradila Karosa B 832 pôvodom z Trenčína (#75 TN-986AR) a táto ukončila svoje pôsobenie na MHD v Novom Meste nad Váhom v roku 2010.
Foto: Marek Brutenič |
Myjava
Na mestských linkách v Myjave premávali dve Karosy B 731/732 (NM-433AM, NM-446AM), ktoré dojazdili v roku 2006.
Foto: Jan Ryšánek |
Považská Bystrica
V Považskej Bystrici sa postupne vystriedalo cca 64 Karos B 731/732, z toho len 41 bolo pôvodných a ostatné predstavovali postupne dovážané jazdené vozidlá z Čiech (z Prahy, Kladna, Berounu, Zlína, či Táboru, spolu minimálne 14 vozidiel), resp. ostatných prevádzok dopravcu (Trenčín, Ilava, Martin).
Vyraďovanie Karos B 731/732 v Považskej Bystrici bolo skôr priebežné (už od 1990-tych rokov), pričom od začiatku boli nahradzované jazdenými vozidlami z Čiech. Z dobových fotografií je jednoduchšie identifikovať jednotlivé dovezené vozidlá, než ich presné priradenie k ŠPZ pôvodných vozidiel. V prevádzke sa vo väčšine období udržiavalo cca 25 Karos B 731/732, pričom aj napriek postupnému nahradzovaniu pôvodných vozidiel jazdenými autobusmi z Čiech bolo ešte v roku 2005 možné stretnúť v premávke staručkú „atmosférickú“ Karosu B 732.00 (PB-223AC) z roku 1985. Takmer všetky zostávajúce Karosy B 731/732 dojazdili v roku 2006 spolu so zmenou dopravcu (do 31.8.2006 SAD Trenčín, potom MDS).
K novému dopravcovi (MDS) prešli len PB-194AM a PB-229AC/II. Na prelome rokov 2007/2008 sa pod MDS zaradili aj PB-186AY a PB-429AZ od dopravcu AD Čáni, ktorý dovtedy zabezpečoval týmito vozidlami Tesco linky v Považskej Bystrici. Poslednú Karosu B 731/732 bolo možné stretnúť v MHD v Považskej Bystrici v roku 2013 (PB-229AC/II, pôvodom z Prahy). Po prevzatí výkonov zmluvnej dopravy sa súčasťou vozidlového parku stala aj staručká Karosa C 734.00 z roku 1984 a kĺbová Karosa C 744 z roku 1987, ktoré však do MHD nezasahujú.
Foto: Kami |
Ilava – Dubnica nad Váhom – Nová Dubnica – Trenčianska Teplá
Ilavská prevádzka SAD vypravovala aj mestské Karosy B 731/732 napriek tomu, že v samotnej Ilave nie je MHD. Koncom 1990-tych rokov zasahovali tieto vozidlá (najmä PX 72-77) aj do výkonov MHD v Dubnici nad Váhom do jej zrušenia, avšak väčšina z nich obsluhovala pravdepodobne najsilnejšiu prímestskú linku SR v trase Ilava – Dubnica nad Váhom – Nová Dubnica – Trenčianska Teplá. Táto mestská aglomerácia sa vyznačovala mnohými priemyselnými závodmi so zmennou prevádzkou, ale aj silným osídlením s nadväznosťou na železničnú dopravu v Trenčianskej Teplej. S postupným útlmom výroby sa znižovala aj hustota spojov a Karosy B 731/732 tak bolo možné stretnúť aj na ďalších prímestských linkách, napríklad aj do Trenčína. Spolu sa na tejto prímestskej linke vystriedalo cca 16 Karos B 731/732. Z toho 12 bolo pôvodných, pričom 4 z nich boli postupne nahradené jazdenými vozidlami z Čiech (z Ostravy, Prahy a Brna).
Okrem postupného nahrádzania českými vozidlami vyraďovanie Karos B 731/732 na prímestskej dopravy v regióne Ilavy prebehlo v dvoch vlnách – časť doslúžila v roku 2006 (tri z nich našli krátkodobo uplatnenie v Považskej Bystrici: IL-263AT, IL-263AS, IL-647AT) a zvyšné dojazdili v roku 2009. Nahradili ich už vozidlá prímestského charakteru.
Ilavská Karosa v Trenčíne (Foto: Michal Jajcaj) |
Púchov
V Púchove sa podarilo dohľadať informácie o prevádzke 19 Karos B 731/732, z toho 8 pôvodných premávalo na MHD u SAD Trenčín. Niektoré z nich boli postupne nahradené 4 jazdenými vozidlami z Čiech (z Ostravy a Prahy). Väčšina zo zostávajúcich vozidiel dojazdila pri zmene dopravcu v máji 2008. Po tomto období sa zachovali už iba 2 (PU-967AL a PU-022AN/II), ktoré bolo možné stretnúť spolu z vozidlom z Považskej Bystrice (PB-480AS) v 2009 na prímestských linkách v okolí Púchova, napríklad do Nimnice.
Začiatky MHD v podaní nového dopravcu (Autobusová doprava Púchov) boli atraktívne pre fanúšikov histórie, keď prevádzku liniek MHD zabezpečovali aj najstaršie „atmosférické“ prímestské Karosy C 734.00 zo začiatku 1980-tych rokov. Tieto vozidlá boli do Púchova presunuté už na začiatku roka 2006 z Brezna (od dopravcu Diago) a svojho využitia sa dočkali v máji 2008. Púchov bol tak pravdepodobne mestom s najstaršími vozidlami Karosa v bežnej prevádzke, keď v roku 2008 jazdili vozidlá s rokom výroby 1981 - 1982 (PU-324AN a PU-329AN). Okrem prímestských vozidiel v MHD slúžili v tom čase aj jazdené Karosy B 731/732: 2 pôvodom z Prešova, 1 zo Skalice a „atmosférická“ PU-325AN z Brezna. Najstaršie vozidlá boli v priebehu roku 2009 nahrádzané jazdenými Karosami B 731/732 z Čiech (2 zo Vsetína) a 4 novými vozidlami MAZ 206 vyrobenými v Bielorusku. Jazdené autobusy Van Hool v roku 2012 nahradili posledné 4 Karosy B 731/732 (prešovské PU-330AN a PU-331AN a vsetínske PU-462AN a PU-464AN).
Foto: Valec |
Použité pramene
- Databázy SKP, STK a emisných kontrol
- Dopravné webové stránky: imhd.sk, Mestská doprava, Evidencia vozidiel slovenských dopravcov, Sdružení přátel veřejné hromadné dopravy, K-Report
- Štatistiky autora (1986 – 2022)
Údaje zachytávajú stav k 31.8.2022
Viko
Malo by ísť o B732.00 v. č. 9068/84, cca do roku 2003 slúžiacej u nejakej cestovky z trnavského okresu (názov nepoznám, ale Karos mali dosť, dohľadať sa mi ich podarilo 11).