Pred 40 rokmi začali z výrobných liniek podniku Karosa vo Vysokom Mýte vychádzať nové mestské autobusy typu B 731. V uliciach slovenských miest sa začali objavovať „nové hranaté autobusy“ a pre viacerých z nás sa Karosy B 731 a B732 stali autobusmi nášho detstva. Úplne prvé mestské autobusy Karosa B 731 sa zaradili na linky MHD Bratislavy (#1000), Žiliny (#38) a Banskej Bystrice (#BB 85-60) v októbri 1982. V pomerne krátkom období nahradili v mestskej doprave svojich predchodcov – autobusy Karosa ŠM 11 – a na dlhé roky sa udomácnili nielen vo väčšine slovenských miest, ale čiastočne aj v prímestskej doprave. Autobusy Karosa B 731 a B 732 boli štvrťstoročie najrozšírenejším dopravným prostriedkom MHD na celom Slovensku. V období rokov 1982 – 1996 ich bolo vo Vysokom Mýte vyrobených približne 9400 kusov (51 % tvoril typ B 731 a 49 % typ B 732), z nich viac ako 2000 kusov bolo dodaných na Slovensko.
Počty nových vozidiel Karosa B 731/732 dodaných na Slovensko podľa jednotlivých regiónov sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.
Región | Počet |
Banská Bystrica, Brezno | 96 |
Bratislava (MHD) | 554 |
Bratislava (Regio), Malacky, Pezinok, Senec | 27 |
Dunajská Streda, Galanta | 23 |
Humenné, Svidník, Snina, Vranov nad Topľou | 35 |
Košice (MHD) | 185 |
Košice (Regio), Rožňava, Spišská Nová Ves, Krompachy | 48 |
Liptovský Mikuláš, Ružomberok, Dolný Kubín | 52 |
Lučenec, Rimavská Sobota, Revúca | 38 |
Michalovce, Sobrance, Trebišov, Kráľovský Chlmec | 39 |
Nitra, Topoľčany, Zlaté Moravce | 125 |
Nové Zámky, Komárno, Levice, Šaľa, Štúrovo | 77 |
Poprad, Kežmarok, Levoča | 36 |
Prešov (MHD) | 90 |
Prešov (Regio), Bardejov, Lipany | 25 |
Prievidza, Bánovce nad Bebravou, Handlová, Partizánske | 58 |
Skalica | 1 |
Stará Ľubovňa | 8 |
Trenčín, Ilava, Myjava, Nové Mesto nad Váhom, Považská Bystrica, Púchov | 119 |
Trnava, Hlohovec, Piešťany, Senica | 90 |
Zvolen, Krupina, Žarnovica, Žiar nad Hronom | 89 |
Žilina (MHD) | 68 |
Žilina (Regio), Bytča, Čadca, Kysucké Nové Mesto, Martin | 165 |
nedopravné spoločnosti | 24 |
Spolu | 2072 |
Karosa B 731 a B 732 je 3-dverový dvojnápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie a motorom umiestneným v zadnej časti vozidla. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, autobusy vyrábané od roku 1986 už boli dodávané v kombinácii červeno-bielej. Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Aj preto bol typ B 732 pôvodne určený pre prímestské spoje na kratšie vzdialenosti, avšak čoskoro začal premávať aj na linkách MHD. Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli mnohé autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732, preto ďalej v článku označujeme všetky vozidlá ako Karosy B 731/732. Najstaršie vozidlá (vyrobené v rokoch 1982 – 1986) nazývame aj ako „atmosférické“, pretože mali motor s atmosférickým nasávaním. V kombinácii so zadnou nápravou Rába A 118.37 (tzv. „veľká Rába“) mali nezameniteľný zvuk. Neskoršie autobusy už mali preplňovaný motor a tieto sú v texte označované aj ako „neatmosférické“. Najnovšie vozidlá (vyrobené v rokoch 1997 – 1999) mali označenie B 832 a boli prioritne určené pre východné trhy. Časť z nich sa dostala aj Slovensko vo forme náhrady za staršie Karosy B 731/732. Okrem viac ako 2000 nových, z výroby dodaných Karos B 731/732 sa do viacerých miest na Slovensku postupne zaradilo viac ako 200 jazdených Karos od českých dopravcov, ktoré nahradili zvyčajne strašie pôvodné vozidlá.
V čase prvého vydania tohto článku (december 2016) bolo na Slovensku v pravidelnej premávke s cestujúcimi už len menej ako 30 vozidiel, z toho 4 na západnom, 22 na strednom a 3 na východnom Slovensku. Posledná Karosa B 731/732 na východnom Slovensku dojazdila v Spišskej Novej Vsi vo februári 2020 (#KE-340DS). Na západnom Slovensku najdlhšie vydržal cyklobus v Nitre (#NR-519BM), ktorý dojazdil na konci rekreačnej sezóny v októbri 2021. Éra Karos B 731/732 na pravidelných linkách vo verejnej doprave sa ukončila v roku 2022 vo Zvolene, kde najdlhšie v roli záložných vozidiel vydržala trojica modernizovaných autobusov Karosa B 732 #ZV-247AM, #ZV-072BB a #ZV-898BA, pričom posledným dňom ich prevádzky bol 25. apríl 2022.
Tento článok prináša nielen prehľad posledných jazdiacich Karos B 731/732 na Slovensku, ale najmä historický pohľad na ich pôsobenie v jednotlivých mestách a regiónoch Slovenska. Štruktúra článku vychádza z ich zaradenia k jednotlivým dopravcom (dopravným podnikom, podnikom Slovenskej autobusovej dopravy) na začiatku roka 2002, kedy začali byť dostupné registračné údaje na internete. Článok zároveň mapuje aj ich následné presúvanie medzi prevádzkami, resp. dopravcami, Karosy B 731/732 dovážané na Slovensko už ako jazdené, ale aj ich ďalšie osudy po vyradení za hranicami Slovenska.
Vzhľadom na rozsah údajov sú popisy rozdelené na tri časti:
- Autobusy Karosa B 731 a B 732 na západnom Slovensku
- Autobusy Karosa B 731 a B 732 na strednom Slovensku
- Autobusy Karosa B 731 a B 732 na východnom Slovensku
Zbierky historických vozidiel
Aby sme si viacerí aj po čase mohli pripomenúť vozidlá, s ktorými sme sa vozili v detstve, resp. ukázať ich nasledujúcim generáciám, je vždy dôležite zachovať a obnoviť aspoň niektoré z Karos B 731/732 do formy historických vozidiel. Snažia sa o to buď vybraní dopravcovia alebo nadšenci so zmyslom pre historické hodnoty. V súčasnosti viaceré Karosy B 731/732 boli ponechané u dopravcov, resp. v súkromných zbierkach, zväčša v stave, v akom dojazdili pred vyradením. V čase aktualizácie tohto článku (september 2022) registrujeme štyri zrenovované Karosy B 731/732, ktoré zabezpečujú aj historické linky, resp. nostalgické jazdy : v Trenčianskej Teplej (ex žilinská #101 z roku 1992), v Košiciach (ex prešovská #311 z roku 1990) a v Bratislave (#1710 z roku 1991 s pohonom CNG a cabrio bus #2999 z roku 1990).
Použité pramene
- Martin Harák, Autobusy Karosa 700, Praha: Grada Publishing, a. s., 2014.
- Peter Šimko, Žilina – dejiny mestskej hromadnej dopravy, Žilina: Považské múzeum, 2009.
- Databázy SKP, STK a emisných kontrol
- Dopravné webové stránky: imhd.sk, Mestská doprava, Evidencia vozidiel slovenských dopravcov, Sdružení přátel veřejné hromadné dopravy, K-Report
- Štatistiky autora (1986 – 2022)
Údaje zachytávajú stav k 31.8.2022.
V prípade, ak máte vlastné zaujímavé fotografie z prevádzky autobusov Karosa B 731/732, môžete ich pridať do diskusie pod článkom.
N/A
https://www.facebook.com/petrsikyrkladno/posts/10206179886207900