Prinášame základné informácie o nových operačných programoch na obdobie 2014 – 2020.
Počas januára sme informovali o Stratégii rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020, ktorá naznačila smerovanie verejnej dopravy na Slovensku v najbližších rokoch. Ministerstvá však v roku 2014 dokončili aj ďalšie dôležité dokumenty - nové operačné programy, ktoré slúžia na čerpanie fondov EÚ počas programového obdobia 2014 – 2020. Zo schválených dokumentov vyplýva, že podpora verejnej dopravy bude zabezpečená prostredníctvom dvoch programov: Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 a Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 – 2020.
Pribudnú nové možnosti, ale aj podmienky
Na verejnú dopravu bude priamo určených viac ako 300 mil. € a ďalšie stovky miliónov eur bude možné získať v rámci aktivít na podporu mestskej mobility, železničnej infraštruktúry a cestnej infraštruktúry. Zatiaľ čo Operačný program Integrovaná infraštruktúra bude podporovať aktivity v dráhovej doprave, teda železničnej, ale aj električkovej a trolejbusovej doprave, Integrovaný regionálny operačný program podporí investične menej náročné projekty a autobusovú dopravu.
Opäť bude možné čerpať eurofondy na výstavbu terminálov a nákup nových vozidiel. V tejto oblasti však príde k sprísneniu podmienok. V regionálnej doprave bude musieť existovať funkčný integrovaný dopravný systém s organizačnou aj prevádzkovou integráciou, čo zatiaľ nespĺňa žiaden integrovaný dopravný systém na Slovensku.
Sprísnenia podmienok sa dočkal aj nákup nových vozidiel pre MHD, ktoré sa nakupovali v minulom období najmä ako obnova zastaraného vozidlového parku. Po novom budú môcť byť vozidlá podporené eurofondami až po zrealizovaní opatrení na zabezpečenie preferencie MHD na linkách, kde budú jazdiť. Operačné programy predpokladajú, že sa tým dosiahne efektívne využitie vozidiel a súčasne zvýšenie atraktivity MHD. Predstavitelia samosprávy tak budú musieť realizovať reformy, ktoré pomôžu zlepšiť MHD nielen cez investície pomocou eurofondov.
Medzi predpokladané aktivity sa dostali aj modernizácie električkových a trolejbusových tratí, výstavba nových tratí, výstavba integrovaných zastávok, prestupných uzlov a terminálov, parkovísk P+R a obstaranie moderných tarifných, informačných a dispečerských systémov. Dôležitou podmienkou je však to, aby mestá a regióny mali spracované plány udržateľnej mobility. Tieto plány by mali zabezpečiť , aby ekologické formy dopravy neboli odsúvané na vedľajšiu koľaj, a aby sa im systematicky venovala pozornosť a mali zabezpečené adekvátne financovanie.
V zozname prijímateľov podpory rozvoja dráhovej dopravy sa popri doterajšej Bratislave a Košiciach objavili aj mestá Prešov, Žilina a Banská Bystrica. Ostatné krajské mestá – Nitra, Trnava a Trenčín – ale aj ďalšie mestá budú môcť získať podporu z Integrovaného regionálneho operačného programu. Po splnení podmienok a schválení projektov bude možné prostriedky z nových operačných programov čerpať až do konca roku 2023.
Operačné programy pod lupou
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Operačný program Integrovaná infraštruktúra (skrátene OPII) je nástupcom Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a je jedným z prvých nových operačných programov, ktoré boli schválené Európskou komisiou – 28. októbra 2014. Riadiacim orgánom je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (MDVRR SR), projekty informatizácie zastrešuje ako sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom Ministerstvo financií SR. Zameranie operačného programu je rozdelené na 8 prioritných osí:
Názov prioritnej osi |
Alokácia (zdroj EÚ) |
Prioritná os 1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov |
725 839 166 € |
Prioritná os 2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T CORE) |
1 142 500 000 € |
Prioritná os 3 - Verejná osobná doprava |
322 350 000 € |
Prioritná os 4 - Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE) |
116 450 000 € |
Prioritná os 5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE) |
282 232 227 € |
Prioritná os 6 - Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE) |
484 757 228 € |
Prioritná os 7 - Informačná spoločnosť |
805 516 752 € |
Prioritná os 8 - Technická pomoc |
87 000 000 € |
Z pohľadu verejnej dopravy v mestách a regiónoch sú zaujímavé hlavne prioritné osi 1, 3 a 5.
OPII – Prioritná os 1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov
Nákup nových vlakov zahŕňa Špecifický cieľ 1.3: Zvýšenie atraktivity a kvality služieb železničnej verejnej osobnej dopravy prostredníctvom obnovy mobilných prostriedkov. V novom programovom období sa počíta s nákupom nových nízkopodlažných elektrických a diesel-motorových jednotiek pre integrované dopravné systémy v okolí mesta Žilina a súmestia Banská Bystrica – Zvolen. Doplnia sa tak projekty ZSSK v oblasti obnovy vlakov z predchádzajúceho programového obdobia, z ktorých profitovali všetky kraje, okrem Banskobystrického.
OPII – Prioritná os 3 - Verejná osobná doprava
V rámci tejto prioritnej osi budú podporené projekty na obnovu a rozšírenie dráhovej dopravy v rámci miest Bratislava, Košice, Žilina, Prešov a Banská Bystrica. Je rozdelená na Špecifický cieľ 3.1 Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu a Špecifický cieľ 3.2 Zvýšenie atraktivity a prístupnosti verejnej osobnej dopravy prostredníctvom obnovy mobilných prostriedkov dráhovej MHD. V jednotlivých mestách pôjde o nasledovné typy projektov:
Bratislava |
|
Košice |
|
Prešov |
|
Žilina |
|
Banská Bystrica |
|
Nie sú však vylúčené aj iné typy projektov, ak bude preukázaná ich opodstatnenosť a udržateľnosť. Do takejto kategórie patrí napríklad podpora trolejbusovej dopravy v Košiciach.
V prípade Bratislavy sú zaujímavé hlavne nasledovné skutočnosti uvedené v prílohe č. 6 OPII:
- zdroje prioritnej osi budú prioritne použité na zabezpečenie pokračovania výstavby novej električkovej trate, a to v úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor,
- všetky projekty mestskej koľajovej dopravy budú technicky riešené ako štandardná električková dráha s rozchodom 1000 mm bez zabezpečenia budúcej možnosti prechodu na rozchod 1435 mm.
Ďalšie podmienky sú definované pre podporu obnovy vozidiel: Mestá musia mať spracované plány udržateľného rozvoja dopravy a musia zrealizovať opatrenia na zabezpečenie preferencie MHD na tratiach, pre ktoré budú určené.
Oprávnení prijímatelia pre prioritnú os 3 sú:
- Dopravný podnik Bratislava, a. s.
- Dopravný podnik mesta Košice, a. s.
- Dopravný podnik mesta Prešov, a. s.
- Dopravný podnik mesta Žilina, s. r. o.
- hlavné mesto SR Bratislava
- mesto Košice
- mesto Prešov
- mesto Žilina
- mesto Banská Bystrica
- Železnice Slovenskej republiky
- MDVRR SR
- ústredné orgány štátnej správy a subjekty, ktoré svojou činnosťou prispievajú k implementácii a napĺňaniu cieľov OPII
Napĺňanie cieľov OP II sa bude sledovať cez ukazovatele výstupu:
p. č. |
Ukazovateľ výstupu |
Merná jednotka |
Cieľová hodnota (2023) |
Frekvencia vykazovania |
1. |
Celková dĺžka nových alebo zmodernizovaných tratí pre električky |
km |
27,3 |
ročne |
2. |
Počet vybudovaných terminálov osobnej dopravy |
počet |
8 |
ročne |
3. |
Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou |
počet |
78 |
ročne |
OPII – Prioritná os 5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
Z pohľadu regionálnej železničnej dopravy je zaujímavý Špecifický cieľ 5.1: Odstránenie kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja železničných tratí a súvisiacich objektov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy (mimo TEN-T CORE). Ide hlavne o aktivity Výstavba a modernizácia prestupných terminálov železničnej osobnej dopravy a ich napojení na cestnú sieť a Výstavba nových železničných zastávok, zavádzanie štandardov tratí a staníc, optimalizácia grafikonu vlakovej dopravy. Z tejto prioritnej osi by mali byť financované hlavne také projekty, ktoré podporia využiteľnosť projektov realizovaných na tratiach v rámci TEN-T CORE.
Integrovaný regionálny operačný program
Integrovaný regionálny operačný program (skrátene IROP) je nástupcom Operačného programu Bratislavský kraj 2007 – 2013 a Regionálneho operačného programu 2007 – 2013. IROP bol schválený Európskou komisiou 18. decembra 2014. Riadiacim orgánom je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, sprostredkovateľskými orgánmi sú jednotlivé samosprávne kraje, krajské mestá, Ministerstvo kultúry SR a Ministerstvo zdravotníctva SR. Zameranie operačného programu je rozdelené na 6 prioritných osí:
Názov prioritnej osi |
Alokácia (zdroj EÚ) |
Prioritná os 1 - Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch |
400 000 000 € 21 000 000 €* |
Prioritná os 2 - Ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším verejným službám |
723 346 472 € 32 566 725 €* |
Prioritná os 3 - Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch |
195 860 548 € 20 000 000 €* |
Prioritná os 4 - Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie |
189 754 888 € 9 961 782 €* |
Prioritná os 5 - Miestny rozvoj vedený komunitou |
99 000 000 € 1 000 000 €* |
Prioritná os 6 - Technická pomoc |
59 861 000 € 2 139 000 €* |
* pre viac rozvinuté územie, čiže Bratislavský kraj
Z pohľadu verejnej dopravy v mestách a regiónoch je zaujímavá iba prioritná os 1.
IROP – Prioritná os 1 - Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch
Je rozdelená na Investičnú prioritu 1.1 Posilnenie regionálnej mobility prepojením sekundárnych a terciárnych uzlov s infraštruktúrou TEN-T vrátane multimodálnych uzlov so Špecifickým cieľom 1.1 Zlepšenie dostupnosti k infraštruktúre TEN-T a cestám I. triedy s dôrazom na rozvoj multimodálneho dopravného systému (cesty II. a III. triedy) a Investičnú prioritu 1.2 Vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých, vrátane nízkohlukových, a nízkouhlíkových dopravných systémov vrátane vnútrozemských vodných ciest a námornej dopravy, prístavov, multimodálnych prepojení a letiskovej infraštruktúry v záujme podpory udržateľnej regionálnej a miestnej mobility.
Špecifické ciele druhej investičnej priority sú 1.2.1 Zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy a 1.2.2 Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb.
Základnou podmienkou na financovanie aktivít pre účely rozvoja regionálnej a mestskej VOD je vypracovanie plánov udržateľnej mestskej mobility. Intervencie do regionálnej autobusovej dopravy budú podmienené vypracovaním plánov dopravnej obsluhy regiónu a existenciou integrovaných dopravných systémov (IDS) na územiach, ktorých sa projekt týka. Operačný program ďalej spresňuje, že pod IDS sa rozumie systém s organizačnou a prevádzkovou integráciou všetkých subsystémov mestskej a regionálnej verejnej osobnej dopravy.
Oprávnené aktivity špecifického cieľa 1.2.1 sú napríklad:
- spracovanie komplexných strategických dokumentov pre oblasť dopravy vrátane nemotorovej dopravy
- zabezpečenie moderných tarifných, informačných a dispečerských systémov, zlepšenie informovanosti cestujúcich a zlepšenie informačného a oznamovacieho systému
- zlepšenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy
- zlepšenie kvality vozidlového parku autobusovej dopravy
Oprávnení prijímatelia:
- mestá
- obce
- združenia obcí
- vyššie územné celky
- subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu
- subjekty organizujúce integrované dopravné systémy (vzťahuje sa na subjekty vo vlastníctve objednávateľov dopravy)
Oprávneným územím budú všetky väčšie aglomerácie v rámci Slovenskej republiky. Popri okolí krajských miest pôjde aj o vybrané skupiny okresných miest a ich okolie.
Na efektívne dosiahnutie čo najväčšieho príspevku operácií/projektov k naplneniu investičnej priority 1.2. a dosiahnutie stanovených výsledkov navrhované operácie/projekty rešpektujú nasledovné princípy (výber):
- financovanie infraštruktúry a autobusov pre regionálnu verejnú osobnú dopravu je možné za predpokladu, že súčasťou projektu je vytvorenie, rozšírenie alebo prevádzkovanie existujúceho integrovaného dopravného systému s organizačnou a prevádzkovou integráciou na území, ktorého sa projekt týka,
- financovanie náhrady a nákupu autobusov v mestskej hromadnej doprave je možné iba po predchádzajúcej realizácii opatrení na zabezpečenie preferencie vozidiel MHD na linkách, pre ktoré budú určené,
- projekty náhrady a nákupu autobusov (spolu so súvisiacou infraštruktúrou) mestskej a prímestskej verejnej osobnej autobusovej dopravy sú založené na inovatívnych nízkouhlíkových technológiách,
- prestupné terminály a uzly integrujú regionálnu autobusovú osobnú dopravu a nosnú koľajovú sieť,
- prestupné terminály, uzly a integrované zastávky integrujú regionálnu verejnú osobnú dopravu a mestskú hromadnú dopravu.
Z uvedeného vyplýva, že nákup nových autobusov je iba doplnkovou aktivitou a nebude stačiť iba jednoduché nahradenie (často už dlhodobo odstavených) starých naftových autobusov.
Prepojenie medzi OPII a IROP
Nevyhnutným predpokladom na naplnenie špecifických cieľov v rámci jednotlivých operačných programov bude ich vzájomná koordinácia a logická väzba medzi aktivitami. Jednotlivé opatrenia by mali vytvárať komplexné projekty, pričom ich tematická koncentrácia môže byť rôznorodá s cieľom dosiahnutia čo najefektívnejšieho výsledku vo vzťahu k udržateľnosti a atraktívnosti verejnej osobnej dopravy a podpore nemotorovej dopravy.
Konkrétne závislosti vyplývajú z charakteru jednotlivých projektov. Ako príklad je možné uviesť budovanie prvkov preferencie MHD (IROP) a až následné obstarávanie trolejbusov (OPII). Dosiahne sa tým efektívne využitie vozidiel, zvýšenie ich obežnej rýchlosti a tým aj zníženie prevádzkových nákladov a súčasne zvýšenie atraktivity MHD.
Demarkačné línie medzi OPII a IROP sú uvedené v prílohe č. 8 k OPII:
Operačný program Integrovaná infraštruktúra |
Integrovaný regionálny operačný program |
Podpora udržateľnej mestskej mobility:
|
Podpora udržateľnej mestskej mobility:
|
LC
- okrem toho sa nove elektricky tak osvedcili a hlavne unifikacia nastane ?
- u krySORu je to uz uplna istota, az skonci zaruka pridu nove, kedze vtom case uz bude trolej po ☠