O nový 24-metrový Solaris poháňaný z batérií a palivových článkov už prejavili záujem nemeckí a škandinávski dopravcovia.
Na ambicióznom projekte navrhnutia, vyrobenia a neskôr testovania hybridného autobusu s dĺžkou 24 metrov spoločne pracujú Solaris Bus & Coach S.A., Politechnika Poznańska (Technická univerzita v Poznani) a Politechnika Warszawska (Technická univerzita vo Varšave). Tento dvojkĺbový hybrid triedy mega bude poháňaný elektromotormi a jeho batérie budú nabíjané za použitia vonkajšieho zdroja energie alebo prostredníctvom palivových článkov umiestnených na streche autobusu. “Tento prototyp však nebude zaujímavý len pokročilými technológiami, ale aj svojou netradičnou dĺžkou. Naším cieľom je vytvoriť úplne bezemisné poňatie verejnej dopravy. Tento autobus môže súťažiť s električkami vďaka svojej netradične veľkej kapacite pre cestujúcich,” povedal Dr. Dariusz Michalak, námestník generálneho riaditeľa Solaris Bus & Coach S.A.
Celkový objem nákladov na projekt tvoria necelé 3 milióny € (cca 11 mil. zł.), z ktorých takmer 1,5 milióna je financovaných poľským Národným centrom pre výskum a vývoj (NCBiR) prostredníctvom programu InnoTech. Realizácia projektu bola pôvodne plánovaná od decembra 2012 do novembra 2015, avšak vzhľadom na to, že Solaris má v úmysle zvýšiť množstvo výskumných a vývojových prác, poľský výrobca autobusov v súčasnosti rokuje s NCBiR o predĺžení trvania projektu o ďalší rok.
Solaris nedávno aplikoval podobnú technológiu pohonu na dvoch 18,75-metrových kĺbových elektrických autobusoch, ktoré dodal hamburskému dopravnému podniku Hochbahn v decembri 2014. V novom projekte chce vytvoriť ešte technicky pokročilejší produkt, aj napriek jeho dĺžke. “Je extrémne náročné poskytnúť riešenie na ovládanie dvojkĺbového autobusu, ktorý je navrhnutý na prevádzku na uliciach a nie na samostatnej dráhe. Momentálne sme vo finálnej fáze vývojárskych prác a čoskoro začneme pracovať na konštruovaní prototypu, ktorý potom prejde sériou testov a hodnotení,” uviedol Dariusz Michalak.
Okrem všeobecného návrhu výkresu autobusu, je už hotový i dizajn tohto 24-metrového dvojkĺbového autobusu vychádzajúci z novej generácie autobusov Urbino, ktorá mala svetovú premiéru na veľtrhu IAA v septembri 2014 a českú premiéru v novembri na Czechbuse. Po dokončnení tento autobus rozšíri portfólio výrobkov Solarisu. Záujem oň už prejavili predovšetkým nemeckí a škandinávski dopravcovia.
Vizualizácia nového Solarisu
Autor: Solaris Bus & Coach S.A.
Vizualizácia nového Solarisu
Autor: Solaris Bus & Coach S.A.
Dispecer
"30,73 m; 5 dverí; 5 náprav; dojazd 8 km (čisto na elektrinu)"