Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #4616:
Takato podoba je nezmyselna. Co uz. Ale zas ak vysledkom bude Jancura na linke Bratislava-Praha ako sa vyhraza, tak budem celkom spokojny ? Ta Praha potrebuje konkurenciu ako sol.
Rýchle vlaky budú jazdiť na komerčné riziko
Ako pokryjú stratu, nie je jasné. RegioJet hovorí o odchode z trate.
(3.10.2016; Hospodárske noviny; Veronika Šoltinská)

17. januára tohto roka vypravili slovenské železnice posledný IC vlak. To, že sa na naše koľajnice „ícečká“ opäť vrátia, sa hovorí už mesiace. Malo by sa tak stať do konca roka, no doteraz nebol známy biznis model ich návratu. Podľa zdroja blízkeho železniciam sa minister dopravy Árpád Érsek už rozhodol. A zvolil presne taký istý spôsob fungovania prémiových vlakov, aký mali predtým. Z Bratislavy do Košíc by tak mali denne jazdiť dva páry vlakov. A fungovať majú bez štátnych dotácií, na komerčné riziko.
Rezort zatiaľ nevysvetlil, aký vplyv bude mať znovuzavedenie „ícečiek“ na hospodárenie Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá vlani zaznamenala stratu 5,9 milióna eur. Za asi pätinu sumy pritom mohli práve IC vlaky. „Keď je jasná matematika, chcete mi povedať, že sú tie vlaky ziskové? No nie, sú stratové. To je holá pravda,“ hovoril v decembri minulého roku exminister dopravy Ján Počiatek. Ten dal ícečkám stopku práve kvôli tomu, že si na seba nevedeli zarobiť. Ako sa to má zmeniť, by mal rezort povedať dnes alebo zajtra. „Vidíme v znovuzavedení IC vlakov potenciál,“ ubezpečil komunikačný odbor Železničnej spoločnosti Slovensko.
Kľúčovou bude aj reakcia súkromného RegioJetu, ktorý tlak na zastavenie IC vlakov vyvolal. Súkromník nedávno zvyšoval na svojich spojoch do Košíc či Bratislavy ceny cestovného už druhýkrát v tomto roku. Na trati totiž ešte stále nie je ziskový. Šéf RegioJetu Radim Jančura vylučuje, že by linka Bratislava – Košice uživila oboch dopravcov. „Hneď ako by sa ícečká spustili a my uvidíme pokles cestujúcich, nám sa zhorší ekonomika a odídeme,“ povedal Jančura. Vozne a rušne v tom prípade premiestni napríklad na linku Bratislava – Praha.

Prémiové vlaky patria k luxusu na železniciach. Kto ich zaplatí, sa nevie
(3.10.2016; Hospodárske noviny; Veronika Šoltinská)

Štát vracia na trať do Košíc IC vlaky v takej forme, na akú sme boli zvyknutí. Bez dotácií a na komerčné riziko, potvrdil pre HN zdroj z blízkosti železníc. Problémom však stále zostáva stratovosť IC vlakov. Práve tá bola oficiálnym dôvodom, prečo ich po tlaku RegioJetu v januári tohto roka exminister dopravy Ján Počiatek zrušil.
Vlaky zadarmo
„Problém je v tom, že ani Železničná spoločnosť Slovensko, ani RegioJet nevedia tieto prémiové vlaky najvyššieho štandardu prevádzkovať na komerčnej báze so ziskom. K neudržateľnosti komerčného modelu vo veľkej miere prispieva bezplatná preprava študentov a dôchodcov,“ hovorí šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
IC vlaky strácali nástupom RegioJetu od konca predminulého roku pasažierov. Z výročnej správy vyplýva, že ícečká na konci roka 2015 podliezli plánované čísla o 52-tisíc ľudí. Medziročne zaznamenali v počte prepravených osôb obrovský skok. Kým v roku 2014 odviezli skoro 650-tisíc pasažierov, vlani spadli na necelú polovicu. Železnice tvrdia, že mali logicky menej cestujúcich vo svojich najrýchlejších vlakoch, lebo minulý rok v apríli znižovali dopravné výkony.
Okrem poklesu cestujúcich, ktorí sa namiesto IC vlaku odviezli zadarmo dotovaným rýchlikom, s tržbami Železničnej spoločnosti Slovensko zamával pokles cien. Železnice po vstupe RegioJetu, ktorý prišiel na trh s lacnými lístkami, znižovali cestovné tiež. Podľa RegioJetu až príliš, preto podala firma podnet na Protimonopolný úrad. Ten sťažnosť prešetril, ale správne konanie nezačal, lebo nezistil „predátorské“ správanie sa štátneho dopravcu voči súkromnému.
„Práve vinou podnákladových cien v IC vlakoch a bezplatného cestovného pre študentov a dôchodcov v rýchlikoch skončil minulý rok RegioJet na Slovensku v strate 5,5 milióna eur,“ povedal šéf RegioJetu Radim Jančura. K najnovším informáciám povedal, že uvidí, ako sa situácia vyvinie, no že dvoch dopravcov trať neuživí.
Súťaž na trať
Experti hovoria, že tentoraz to bez dotácií nepôjde. „Ak si štát naozaj myslí, že je nevyhnutné obnoviť či posilniť prémiové vlaky na trati Bratislava – Košice, mal by ich zahrnúť do dotovaných výkonov a vypísať súťaž na ich prevádzku. Súťaž by mal vyhrať dopravca, ktorý bude žiadať nižšiu dotáciu na jeden kilometer,“ hovorí Mertinková.
Bývalý šéf železníc Pavel Kravec dodáva, že zmluva by mala byť na pätnásť rokov a že súťaž by mala byť otvorená nielen pre dopravcov so skúsenosťami, ale aj pre investorov, ktorí ich ešte nemajú. Investori by sa na prevádzku pripravili počas dvojročnej doby po vysúťažení. Radim Jančura po voľbách navrhol exministrovi Brecelymu, že riešením by bolo vysúťažiť celú trať vrátane rýchlikov.
Po zrušení IC vlakov sa všeobecne zvýšila atraktivita rýchlikov. Okrem toho, že sa stali jedinou alternatívou k RegioJetu, železnice do nich presunuli nové IC vozne, čím sa hlavne v piatok a nedeľu zvýšila aj ich kapacita. Kravec hovorí, že situácia tiež nahnala viac cestujúcich do prvej triedy. „Zostala však diera v podobe rýchleho a pravidelného spojenia východu krajiny so západom,“ uzavrel.
Reakcia na: S499.1023 #4614:
Nikto. A čo by si teda chcel súťažiť? Koľko párov denne? A prečo, ak to niekto teraz jazdí bez dotácie?
Reakcia na: zakaznik #4612:
Nemyslím si, že by si bol hlúpy, takže je to z Tvojej strany zámerne hrané nepochopenie. Kto to doteraz robí zadarmo každé dve hodiny?
Reakcia na: zakaznik #4609:
Tam som nehovoril za vsetkych, tam som popisoval stav. Ja, ty aj Igorko vieme ako funguju dane. To nie je moj nazor, to je fakt.
Reakcia na: S499.1023 #4611:
Naozaj? Takže ak bude vysúťažené IC každé dve hodiny, tak prídu ešte ďalší dopravcovia? Bude dopyt na IC každú hodinu?

Aj ponuka ZSSK by mohla byť napadnutá z rôznych dôvodov, aj by sa mohlo stať, že vysúťažíme dopravcu, ktorý to doteraz robí zadarmo, čo by bol výborný krok v pred... Ale pre jednoduchosť by som sa odporúčal venovať prvému odstavcu.
Reakcia na: zakaznik #4597:
Stačí tie IC vlaky objednať regulárnou súťažou a nič z toho, čo si napísal, neplatí.
Reakcia na: 810zssk #4607:
Ako dlho si robil to pozorovanie? Od zrušenia IC ZSSK po zostavenie národnosocialistickej vlády, ktorá si dala deformáciu trhu do svojho programu? Nezdá sa ti to málo?
Reakcia na: zakaznik #4605:
Kde som pisal "za vsetkych"?
Reakcia na: zakaznik #4604:
Prax preukazala ze to nikto nie je ochotny robit.
Reakcia na: zakaznik #4604:
Bonusová otázka:

Popíš prosím metodiku, podľa ktorej si definoval "dostatočný rozsah".
Reakcia na: 810zssk #4603:
Ja píšem za seba, ty píšeš za všetkých. Ak ti rozdiel nie je jasný, tak je chyba v príjimači.
Reakcia na: 810zssk #4601:
Definuj prosím príčiny, prečo IC obsluhu zabezpečiť "komercne nie je mozne v dostatocnom rozsahu". Je to cena? Sú to nejaké dôvody týkajúce sa patentovej ochrany?

Ak niečo vyhlásiš za nemožné, tak určite budeš schopný uviesť dôvody. ?
Reakcia na: zakaznik #4602:
Opakujem otazku: a ty si zvoleny kde? Ci len ja musim byt zvoleny aby som mal nazor? 🙂

Iste.
Reakcia na: 810zssk #4601:
Najprv by si sa mal nechať zvoliť v nejakých voľbách a až potom vystupovať za "všetkých".

Tretí odstavec sú ničím nepodložené dogmy.
Reakcia na: zakaznik #4600:
To ze ich prilakal je pekne (bez ironie), ale nic to na veci nemeni. Ano, kvalita objednavanej sluzby bola nedostatocna - to som nikdy nespochybnil, naopak, sam som na to viac krat v danom case poukazoval. Ale opat, na veci to nic nemeni.

Ty si sa uz nechal zvolit kde?

Nastudovat si o tom nic nemusim, pretoze mi je to dobre zname. Prave od toho funguje objednavanie dopravy statom, aby sa zabezpecovala obsluha tam, kde to komercne nie je mozne v dostatocnom rozsahu.
Reakcia na: 810zssk #4599:
Súkromná služba zjavne prilákala viac cestujúcich, než štátom dotovaná služba. Takže ak bolo niečo nedostatočné, tak to bola kvalita dotovanej služby. ?

Najprv by si sa mal nechať zvoliť v nejakých voľbách a až potom vystupovať za "všetkých". ?

K druhému odstavcu odporúčam naštudovať si niečo o ekonomickej rovnováhe a závislostiach ponuky a dopytu.
Reakcia na: zakaznik #4597:
Nie je nic neferove na zabezpeceni dopravnej obsluhy, je to nieco co sa robi po celej Europe. Vsetci rozumieme ze to ide z nasich penazi - a? Rovnako idu z nasich penazi rozne lokalky, regiobusy a podobne.

Stat mal ochotu nechat to na trh, ale ukazuje sa ze komercny rozsah dopravy je nedostatocny.
Reakcia na: zakaznik #4596:
Co? Kde si v tom texte nasiel co i len jedno z toho?

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.