"Vlaky Českých dráh smerujúce do Nemecka bude pred prekročením hraníc kontrolovať zvláštny technik. Nemci v poslednom čase odmietli pre nevyhovujúci stav prevziať viaceré spoje ČD, dopravca však s niektorými výčitkami nesúhlasí." https://dennikn.sk/minuta/2988655
Prosím, neviem k tomuto niekto rozhľadenejší doplniť, o čo ide?
To hodnotenie vychádza rôzne aj podľa toho, kde človek býva. Koľko percent obyvateľov (napríklad Slovenska) má tú trasu naozaj kratšiu a pohodlnejšiu lietadlom? Ako sa ochota využiť letecké spojenie zmení u rovnakej množiny jednotlivcov, keby tie isté odlety od nasledujúceho mesiaca už neboli z BA (/Viedne), ale z KE (/Budapešti) alebo opačne?
Žiaľ s mnohými vecami sa stotožňujem. Zakúpiť medzinárodný lístok je hotová veda. Keď sa náhodou aj dá zakúpiť cez nejaký e-shop, tak častokrát je predraženejší ako keď sa rozdelí na viacero lístkov alebo zakúpi v inom e-shope. Diaľkovú dopravu na železnici stále vnímam ako veľmi uzavretý trh, kde vo väčšine európy nemajú štátny dopravcovia konkurenciu. Problémom podľa mňa je, že rýchlejší dopravný prostriedok (lietadlo) je značne lacnejší a viac user-friendly ako pomalší vlak.
Na jar som šiel na víkendový výlet do Záhrebu a chvíľku som sa zamýšľaľ absolvovať túto cestu po zemi, nakoľko je to vzdušnou čiarou asi 300 km. Keďže sa jednalo o dátum mimo sezónu, tak Regiojet nepremával a cesta cez Rakúsko vychádzala tuším niečo okolo 50-60€ na osobu jedným smerom. Cez Maďarsko bola ponuka veľmi obmedzená a cestovný čas neúnosne dlhý (cenovo by to vyšlo o niečo lacnejšie vďaka rozdeleniu lístku a 50% študentskej zľave v Maďarsku). Keby sa rozhodnem ísť autom, tak je to asi 450 kilometrov jedným smerom, čo by ma pri spotrebe 5,5l/100km vyšlo podobne ako ten vlak cez Rakúsko (ak by sme rátali liter nafty okolo 1,9€/l a zarátali aj poplatky ako diaľničná známka, olej a pod.). Išli sme dvaja, takže náklady na hlavu by boli polovičné oproti vlaku, bolo by to určite rýchlejšie a flexibilnejšie. No a potom tu máme game changer v podobe Ryanairu, ktorý mi ponúkol letenku za 5€ jedným smerom a cestovný čas z centra Bratislavy do centra Záhrebu do 3 hodín (61ke to trvá 20 minút, security je 2min záležitosť, cesta do centra Záhrebu aj s újdením spoja v 30' int. trvá max do hodiny). Je mi jasné, že tá letenka bola za "dumpingovú" cenu, ale keby stála aj 25€, koľko bežne letenky nízkonákladových spoločností stoja, tak by sa to stále oplatilo.
Železnica žiaľ ťahá oproti lietadlám za kratší koniec, keďže infraštruktúra a postupy v jednotlivých štátnych sietiach sú odlišné.
A to ti tam vypadlo ze ...v europe... (v clanku to je)
Bohuzial taketo pomale rychlosti dane zlym zlym rozchodom su absolutne nepostacujuce pre Bratislavsku MHD...
Nebyť stupídnych požiadaviek na licenciu, bolo by podľa mňa safe prevádzkovať takú linku komerčne. Minimálne v lete.
Ale z legislatívneho pohľadu je mimoriadne dôležité, aby autobus, čo odvezie ľudí z Mikuláša do Zakopaneho nemohol vyložiť ľudí v Zuberci alebo Oraviciach.
Čo takto aspoň o trochu menšiu šotoblbosť? Liptovský Mikuláš je o dosť väčšie mesto ako nejaká Trstená. Vo Vitanovej aquapark, Zakopane turistické centrum. Čo takto riešiť spojenie týchto bodov autobusom?
Zo Slovenska do Zakopaneho autobusom akurát z Popradu.
Požiadavka je správna. Ale požadovaným parametrom, v podstate rovnakým, ak nie lepším, ako má raz mať najhlavnejší slovenský koridor Žilina - Košice, sa rôzne tie ÚHP vysmejú a budovať to v horších parametroch nemá zmysel.
V článku autor píše "Obyvatelia Oravy chcú, aby sa Slovensko zapojilo do tohto projektu a vybudovalo novú železničnú trať Kraľovany – Trstená – Chabówka v podobnom štandarde, v tejto veci vznikla internetová petícia.", na konci petície je "Viac info na FB skupine Skupina Poľsko-Slovensko-autobusy" - ktorej je autor článku adminom https://www.peticie.com/railorava
Pár rokov dozadu by som asi bol proti podobným megalomanským projektom, ale pokiaľ sa má podiel ľudí používajúcich verejnú hromadnú dopravu zvyšovať a nie znižovať, bez funkčných a znesiteľne rýchlych lokálok sa nezaobídeme, a cestovať do Poľska odkiaľkoľvek inakiaľ než z Bratislavy a mimo hlavného koridoru Katovice - Varšava je fakt utrpenie...
Edit: Dá sa ten obrázok uploadnúť nejako tak, aby sa dal pozrieť aj originál? Toto je nečitateľné Dávam teda aj sem: https://imgur.com/a/B0RhUvN
Možno dlžno dodať, že v germánskom prostredí (vo švajčiarskom aj na inštitucionálnej úrovni) sa dynamicky vyvíja aplikácia, ktorá na základe GPS polohy užívateľa sama vypočíta (najvýhodnejší) tarif využitými vozidlami jednotlivých systémov.
Áno, zamenil som Rakúsko s Nemeckom.
Moja základná otázka aj pre Rakúsko je, prečo dotovať cestovanie na dlhšie trasy, kde ak sa dobre pamätám, EÚ kedysi propagovala dereguláciu a voľný trh...
Prečo nezvýhodniť namiesto toho radšej kratšie trasy aka MHD, odkiaľ bol voľný trh odstránený a ani v budúcnosti tam nebude.
A ako jednotný tarifný systém bráni zavedeniu kúpy lístkov v predpredaji, napr. cez aplikáciu? Je to len o tom ako kvalitne ten-ktorý systém bude spracovaný. Keďže jednotlivé systémy si ani dnes nekonkurujú (v jednom regióne vždy funguje len jeden), nevidím v tomto problém. Naopak, v robustnejšiom väčšom systéme sa ľahšie využije economy of scale na financovanie vývoja systému.
henko151
Na jar som šiel na víkendový výlet do Záhrebu a chvíľku som sa zamýšľaľ absolvovať túto cestu po zemi, nakoľko je to vzdušnou čiarou asi 300 km. Keďže sa jednalo o dátum mimo sezónu, tak Regiojet nepremával a cesta cez Rakúsko vychádzala tuším niečo okolo 50-60€ na osobu jedným smerom. Cez Maďarsko bola ponuka veľmi obmedzená a cestovný čas neúnosne dlhý (cenovo by to vyšlo o niečo lacnejšie vďaka rozdeleniu lístku a 50% študentskej zľave v Maďarsku). Keby sa rozhodnem ísť autom, tak je to asi 450 kilometrov jedným smerom, čo by ma pri spotrebe 5,5l/100km vyšlo podobne ako ten vlak cez Rakúsko (ak by sme rátali liter nafty okolo 1,9€/l a zarátali aj poplatky ako diaľničná známka, olej a pod.). Išli sme dvaja, takže náklady na hlavu by boli polovičné oproti vlaku, bolo by to určite rýchlejšie a flexibilnejšie. No a potom tu máme game changer v podobe Ryanairu, ktorý mi ponúkol letenku za 5€ jedným smerom a cestovný čas z centra Bratislavy do centra Záhrebu do 3 hodín (61ke to trvá 20 minút, security je 2min záležitosť, cesta do centra Záhrebu aj s újdením spoja v 30' int. trvá max do hodiny). Je mi jasné, že tá letenka bola za "dumpingovú" cenu, ale keby stála aj 25€, koľko bežne letenky nízkonákladových spoločností stoja, tak by sa to stále oplatilo.
Železnica žiaľ ťahá oproti lietadlám za kratší koniec, keďže infraštruktúra a postupy v jednotlivých štátnych sietiach sú odlišné.