Keď bol v roku 2004 do skúšobnej prevádzky nasadený autobus typu SOR BN 12, znamenalo to prvé pokusy o zapracovanie nízkopodlažných vozidiel do vozového parku MHD Trenčín. Hoci sa uvedený voz do stabilnej prevádzky nakoniec nezaradil a zhruba po týždni bol stiahnutý, myšlienka pre uľahčenie prepravy starším a imobilným pasažierom ostala naďalej aktuálna. Tú sa podarilo zrealizovať napokon koncom letných prázdnin roku 2006, kedy bol do Trenčína zakúpený prvý nízkopodlažný voz Karosa Citelis 12M. Vo februári 2008 obohatili trenčiansku MHD ďalšie 4 Citelisy 12M.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Citelis 12M
TN-789CC
2006
2006
2022
1
2.
Irisbus Citelis 12M
02 – 05
2008
2008
2022
4
Spolu
2006 – 2008
5
Technické parametre
Dĺžka
11990 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2980 mm
Výška podlahy
320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor
6120 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
30 + 1 (#01)
28 + 1
Počet miest na státie
71
Celkový počet miest
99 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10520 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor 8, Euro 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#01)
Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
182 kW / 2050 rpm (#01)
180 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 4 HP 502C, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom (#01)
ZF Ecomat 5 HP 502C, automatická, 5-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: Renault E 70 XH, tuhá (#01)
predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním, pri druhej sérii aj s dopytovým ovládaním.
V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlá vybavili interiérovými spätnými zrkadlami na kontrolu priestorov dverí. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.
Prvé vozidlo vybavili optickým informačným systémom EMtest, zvyšné vozidlá systémom od firmy R&G Mielec. Vozidlá dodali v červenej metalíze.
Prevádzka
Autobusy sa najčastejšie vypravovali na linku 22 a garantovane nízkopodlažné spoje ostatných liniek.
Vyraďovanie a likvidácia
Všetky vozidlá boli vyradené z trenčianskej MHD k 1. septembru 2022, kedy na linkách MHD Trenčín začal jazdiť dopravca TD Transport.
ajjo